Μια γαλλική επιλογή “απομόνωσης” από κοινά ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα, είναι αυτή που ακούγεται περί αποχώρησης από το πρότζεκτ του Eurodrone. Το συγκεκριμένο είναι κοινής ανάπτυξης Γαλλίας, Γερμανίας, Ιταλίας και Ισπανίας, ώστε να παραχθεί ένα μεσαίου υψομέτρου/μεγάλης εμβελείας-παραμονής σε πτήση μη επανδρωμένο, δικινητήριο, για αποστολές επισκόπησης αλλά και με ικανότητα μεταφοράς οπλισμού.
Το πρόγραμμα έχει μεγάλες προσδοκίες καθώς προβλέπει ένα μεγάλο UAV, με ωφέλιμο φορτίο 2,3 τόνων, για πτήσεις έως και 40 ωρών, με παραγγελίες 60 αντιτύπων (τα 12 γαλλικά), ενώ αναμένονται και άλλες από τρίτες χώρες, όπου ήδη Ινδία και Ιαπωνία είχαν εμφανιστεί ως “παρατηρητές” της εξέλιξης. Την τεχνολογική ανάπτυξη έχουν αναλάβει η Dassault, η Airbus Defense και η Leonardo.
Η Γαλλία όμως, όπως αναφέρει δημοσίευμα του L’Informe, διαπιστώνει και τις μεγάλες καθυστερήσεις εξέλιξης (το πρόγραμμα είναι σε μελέτη κάπου μια δεκαετία, ενώ πριν λίγες μέρες είχε ανακοινωθεί πως επιτέλους τελείωσε η σχεδίαση και θα ξεκινούσε η κατασκευή πρωτοτύπου), όπως και τις γενικότερες αλλαγές εξοπλιστικών αναγκών. Ενώ ήδη έχουν εμφανιστεί και αρκετές γαλλικές προτάσεις για αντίστοιχα συστήματα, που μπορεί να προτιμηθούν.
Aarok, το νέο γαλλικό και βαριά οπλισμένο μη επανδρωμένο, κοντράρει το Reaper
Αν ισχύει η γαλλική απόσυρση, θα θυμίσει τα παρόμοια ζητήματα που πιθανολογούνται πως θα εμφανιστούν και στο κυρίως γαλλογερμανικό (και ισπανικό) πρόγραμμα εξέλιξης του μαχητικού 6ης γενιάς, FCAS, καθώς η Γαλλία απαιτεί να αναλάβει το μεγαλύτερο μέρος του έργου, με την Γερμανία να αντιδρά. Ενώ σχετικά πρόσφατα δρομολογήθηκε λύση για την συνέχιση του γαλλογερμανικού προγράμματος “επόμενου άρματος μάχης” (MGCS), που κι αυτό είχε αντιμετωπίσει τριβές μεταξύ των εταίρων του. Όπου γενικότερα η γαλλική αντίληψη επιμένει σε κυρίως “εθνικές” λύσεις και αυτονομία εξέλιξης τους, ώστε να υπάρχει και μεγάλος όγκος εργασιών για την αμυντική βιομηχανία της χώρας, αλλά και ευελιξία εξαγωγών.
Πάντως αν το Eurodrone ως πρόγραμμα “ταραχθεί” από γαλλική αποχώρηση, αυτό έμμεσα ανοίγει δρόμο στις προτάσεις της τουρκικής εταιρείας Baykar, η οποία σε συνεργασία με την ιταλική Leonardo, προτείνει πλέον στην ευρωπαϊκή αμυντική αγορά τα δικά της μεγάλου μεγέθους, οπλισμένα μη επανδρωμένα, όπως το Akinci και το Kizilelma.