Η απειλή των σοβιετικών μαχητικών των 3 Μαχ κράτησε απασχολημένους για καιρό τους Αμερικανούς και τους συμμάχους τους στο ΝΑΤΟ κατά τον Ψυχρό Πόλεμο. Την σκυτάλη πήραν τα MiG-25 του Καντάφι και αργότερα τα ιρακινά Foxbat –με το MiG-25PD του Υποσμηναγού Ζουχαϊρ Νταούντ της 84ης Μοίρας της Ιρακινής Αεροπορίας να σημειώνει την πρώτη κατάρριψη αμερικανικού μαχητικού στον πόλεμο του Κόλπου (*) την νύχτα της 17ης Ιανουαρίου 1991. Ωστόσο δεν ήταν όλα τα Foxbat εχθρικά.
Τα αλγερινά MiG-25, τα πρώτα μαχητικά του τύπου ξένης Αεροπορίας, κρατήθηκαν μακριά από αντιπαραθέσεις με τους «μεγάλους παίκτες» και μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες έχουν συμμετάσχει σε κοινές ασκήσεις με αεροσκάφη του ΝΑΤΟ. Όχι τυχαία, η περίπτωση των Foxbat της Αλγερίας παρουσιάζει ξεχωριστό ενδιαφέρον.
Η Αλγερία ήταν η πρώτη που παρέλαβε την έκδοση εξαγωγής του επίφοβου σοβιετικού υπερμαχητικού. Η σχετική συμφωνία με την Μόσχα υπεγράφη το 1978 και η εκπαίδευση χειριστών και τεχνικών για την μετάπτωση στον τύπο ξεκίνησε το ίδιο έτος στο Κρασναντάρ. Η αλγερινή Αεροπορία παρέλαβε οκτώ MiG-25P Foxbat-A, τρία MiG-25R Foxbat-B και δύο διθέσια εκπαιδευτικά MiG-25PU Foxbat-C, επιδεικνύοντας δημόσια το νέο τζετ την 1η Νοεμβρίου 1979 κατά τις εορταστικές εκδηλώσεις της 25ης επετείου της ανεξαρτησίας της χώρας.
Ο τύπος εξόπλισε δύο Μοίρες: την 120η (Ανεξάρτητη) Μοίρα που επιχειρούσε με MiG-25P από τα αεροδρόμια Μπασάρ, Tαντούφ και Ουαράκλα και την 515η Μοίρα (Αναγνώρισης) με έδρα την αεροπορική βάση Άϊν Ουασάρ. Αν και οι λεπτομέρειες είναι λιγοστές, η δύναμη των αλγερινών Foxbat φέρεται να ενισχύθηκε με την άφιξη επιπλέον αεροσκαφών σε δύο παρτίδες. Μέχρι το 1997 η χώρα διέθετε είκοσι μαχητικά της έκδοσης MIG-25PDS Foxbat-E, έξι MiG-25RB/RBSh Foxbat-D και τουλάχιστον ένα διθέσιο MiG-25PU, τα περισσότερα αναβαθμισμένα στα μέσα της δεκαετίας του ’90 στην Ουκρανία.
Μπορεί να μην είδαν μάχη όπως τα Foxbat άλλων Αεροποριών ωστόσο τα αλγερινά MiG-25 δεν πετούσαν μόνο για εκπαίδευση. Την δεκαετία του ’80 πραγματοποίησαν αρκετές αποστολές αναγνώρισης/προβολής αεροπορικής ισχύος κατά μήκος των ισπανικών ακτών και αργότερα πάνω από το Μαρόκο ενώ το 1988 εκτελούσαν περιπολίες μάχης (CAP) κατά την διάρκεια της διάσκεψης του Συμβουλίου της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης που έγινε στην Αλγερία. Σημειωτέον ότι από το 1986 αναγνωριστικά MiG-25R πετούσαν αποστολές στο πλαίσιο των επιχειρήσεων εναντίον των ισλαμιστών εξτρεμιστών.
Ο στόλος των μαχητικών του τύπου φέρει τα σημάδια του χρόνου όμως η αντικατάστασή τους με MiG-29SMT, Su-30MKA και Su-30MKR στα τέλη της δεκαετίας του 2000 δεν εξελίχθηκε ακριβώς όπως προβλεπόταν. Το σκάνδαλο που ξέσπασε το 2007 όταν οι Αλγερινοί ανακάλυψαν ότι αντί για καινούργια MiG-29 οι Ρώσοι τους έστειλαν μεταχειρισμένα αεροσκάφη –τα οποία επεστράφησαν στην Ρωσία τον επόμενο χρόνο– είχε ως αποτέλεσμα την παράταση της υπηρεσίας των Foxbat καθώς τα Su-30 δεν είχαν δυνατότητα QRA.
Η 120η Μοίρα παραμένει επιχειρησιακή μέχρι σήμερα, συνεχίζοντας να διαθέτει από ένα ζεύγος MiG-25PDS σε ετοιμότητα για άμεση απογείωση (QRA) από τις βάσεις Μπασάρ, Tαντούφ και Ουαράκλα. Ενίοτε δε συνασκούνται με αεροπορικές δυνάμεις χωρών του ΝΑΤΟ, ένα θέαμα μοναδικό όσο και ενδιαφέρον. Το να πετάς δίπλα σε αυτά τα εμβληματικά ψυχροπολεμικά μαχητικά σίγουρα είναι κάτι που κανείς Δυτικός χειριστής δεν πρόκειται να ξεχάσει.
_____
(*) Ο Υποπλοίαρχος Michael Scott «Spike» Speicher της Μοίρας VFA-81 ‘Sunliners’ από το αεροπλανοφόρο USS Saratoga ήταν η πρώτη αμερικανική απώλεια της «Καταιγίδας της Ερήμου». Το Ναυτικό σε έγγραφο του 1997 υποστήριζε ότι το F/A-18C επλήγη από πύραυλο εδάφους-αέρος, όμως έκθεση της CIA του 2001 ανέφερε ότι πιθανότατα κατερρίφθη από βλήμα ημιενεργούς καθοδήγησης R-40 (ΑΑ-6 ‘Acrid’) που εξαπέλυσε μαχητικό MiG-25PD Foxbat–E ενώ το Hornet πετούσε στα 28.000 πόδια με 540 κόμβους (0,92 Mαχ).
Αλέξανδρος Θεολόγου
Κι όμως, μαχητικά MiG-25 Foxbat συνασκήθηκαν με το ΝΑΤΟ!
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι εξελίξεις στο πρόγραμμα ηλεκτρονικού πολέμου για τα F-16V της...
Η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε διαρκείς συζητήσεις για τη σημαντική βελτίωση των μαχητικών αεροσκαφών F-16V, με την εισαγωγή ενός νέου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου. Η...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Ιανουαρίου 1963: Μάχη του Απ Μπακ, η...
Επιχείρηση καταστροφής σταθμού Βιετκόνγκ στο Νότιο Βιετνάμ καταλήγει σε πανωλεθρία λόγω ελλιπών πληροφοριών για τον εχθρό.Η σύγκρουση έρχεται ως επακόλουθο του διχασμού του Βιετνάμ...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...