Μια ιδιαίτερα κρίσιμη εξέλιξη σημειώθηκε στις 2 Δεκεμβρίου, καθώς η αρμόδια επιτροπή της Βουλής ενέκρινε –έστω και την τελευταία στιγμή– την τροποποίηση του νόμου που αφορά την προμήθεια των 18 Rafale. Η τροποποίηση αυτή εισάγεται σήμερα στην Ολομέλεια προς συζήτηση και ψήφιση, ανοίγοντας τον δρόμο για την ενεργοποίηση της σύμβασης FOS (Follow-On Support) για τον στόλο των συγκεκριμένων μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η αρχική σύμβαση για τα 18 Rafale είχε τροποποιηθεί μία φορά, όταν προστέθηκαν τα επιπλέον 6 αεροσκάφη, που ανέβασαν τον συνολικό αριθμό στα 24. Τώρα έρχεται η δεύτερη τροποποίηση, η οποία αφορά αποκλειστικά τη μακροχρόνια υποστήριξη και έχει ύψος 480 εκατ. ευρώ. Η ψήφισή της αναμένεται την Πέμπτη, ώστε να ξεκινήσει αμέσως μετά ένας κυριολεκτικός αγώνας δρόμου προκειμένου η σύμβαση να περάσει εγκαίρως από το Ελεγκτικό Συνέδριο μέχρι το τέλος του έτους.
Ο λόγος της πίεσης είναι σαφής, καθώς η γαλλική προσφορά ισχύει μόνο μέχρι το τέλος του 2025. Οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανατίμηση ή ακόμη και σε ανάγκη επαναδιαπραγμάτευσης, κάτι που θα δυσχέραινε σημαντικά τη διαδικασία.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως, σύμφωνα με πληροφορίες, η Πολεμική Αεροπορία είχε έτοιμο τον φάκελο της FOS εδώ και πολλούς μήνες. Παρόλα αυτά, δεν είχε εισαχθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, με αποτέλεσμα η διαδικασία να παραμένει «παγωμένη». Η προοπτική ανατίμησης από το νέο έτος φαίνεται ότι λειτούργησε ως καταλύτης, ωθώντας την πολιτική ηγεσία να προχωρήσει τελικά στην αναγκαία αυτή εν συνεχεία υποστήριξη. Σε διαφορετική περίπτωση, εκτός από τα προβλήματα που θα δημιουργούνταν στην 114 ΠΜ, θα είχαμε και επιπλέον -άνευ λόγου- κόστη.
Χωρίς FOS, τα υπερσύγχρονα γαλλικά μαχητικά –που αποτελούν ήδη έναν από τους σημαντικότερους ποιοτικούς πολλαπλασιαστές της ΠΑ– κινδύνευαν ακόμα και με καθήλωση, καθώς η υποστήριξη και διαθεσιμότητά τους δεν μπορεί να εξασφαλιστεί χωρίς την εν λόγω σύμβαση.
Τέλος, δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι το κόστος της FOS των Rafale θεωρείται “αλμυρό”, με την ΠΑ να έχει εκφράσει έντονα παράπονα προς τη γαλλική πλευρά για το ύψος των οικονομικών απαιτήσεων. Ωστόσο, αυτό το στοιχείο δεν σχετίζεται με την πολιτική καθυστέρηση που είχε παρατηρηθεί στην προώθηση του φακέλου.
Με την ψήφιση της τροποποίησης, το θέμα της υποστήριξης των Rafale μπαίνει ξανά σε σταθερή τροχιά, εξασφαλίζοντας ότι τα προηγμένα αεροσκάφη θα παραμείνουν πλήρως επιχειρησιακά τα επόμενα χρόνια.









