26.6 C
Athens
Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σοβαρά προβλήματα στη συμβάση υποστήριξης των CH-47D

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σοβαρά προβλήματα στη συμβάση υποστήριξης των CH-47D

- Advertisement -

Από το 2020, έχει γίνει μια αγωνιώδης προσπάθεια για να ενεργοποιηθούν συμβάσεις Εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS) για εναέρια μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων. Έτσι, αν και με παλινωδίες και καθυστερήσεις είχαμε τελικά Follow On Support για τα Mirage 2000-5Mk2 (με τη σύμβαση να έχει λιμνάσει κάπου και να μην μετακινείται προς το Ελεγκτικό Συμβούλιο), ενώ μετά από μια 7ετία είχαμε και Follow On Support για τα Super Puma της ΠΑ (χωρίς να βιάζεται κανείς να την ενεργοποιήσει).

Το ΠΝ από την πλευρά του, έκανε κάτι μάλλον καλύτερο. Έβαλε μέσα στο πρόγραμμα FMS της αγοράς των ελικοπτέρων MH-60R την υποστήριξη και την αναβάθμιση των S-70B/B6. Έτσι, παρά κάποιες αρχικές “αρρυθμίες”, η FOS των S-70B/B6 προχωρά κανονικά, σε ελληνική εταιρεία συντήρησης.

Το παράδειγμα του ΠΝ προσπάθησε να κάνει copy-paste ο Ελληνικός Στρατός, για τη συντήρηση των πολύτιμων CH-47D/DG Chinook. Έτσι ανέθεσε μέσω σύμβασης FMS στον Αμερικανικό Στρατό τη συντήρηση, με εντολή να βρει εγχώρια εταιρεία να την αναλάβει. Ο Αμερικανικός Στρατός με τη σειρά του απευθύνθηκε στην κατασκευαστρια των ελικοπτέρων, Boeing, να κάνει όλες τις διαδικασίες.

Ενώ όμως η ανάθεση μέσω FMS αναφέρει ξεκάθαρα πως όλες οι εργασίες θα πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα από τοπική εταιρεία, η Boeing δείχνει να κινείται σε διαφορετική γραμμή από την υπογεγραμμένη LΟA. Έτσι, αρχικά πρότεινε τη μεταφορά των CH-47D Chinook σε αμερικανικό έδαφος για τη συντήρηση, κάτι που η ελληνική πλευρά απέρριψε. Σε δεύτερη φάση πρότεινε συντήρηση στη Γερμανία. Εδώ ΓΔΑΕΕ και ΓΕΣ, που είναι υπεύθυνοι για το πρόγραμμα προσπάθησαν να εξηγήσουν, όσο μπορούσαν πιο ευγενικά, πως LΟA είναι όχι μόνο σαφής, αλλά και δεσμευτική. Και δεν είναι δυνατόν η ελληνική πλευρά να αποδεχτεί κάτι διαφορετικό γιατί αυτά έχουν εγκριθεί από τη Βουλή και το ΚΥΣΕΑ. Σε τρίτη φάση, το καλύτερο που σκέφτηκαν οι Αμερικανοί ήταν να γίνει η συντήρηση σε ελληνικό έδαφος, αλλά από… αμερικανική εταιρεία.

Υποθέτουμε πως η Boeing κάνει αυτή την κίνηση, για να αποδώσει άμεσα μια παρτίδα ελικοπτέρων στον Ελληνικό Στρατό. Έτσι, προτείνει τις λύσεις αυτές σαν τις μοναδικές που θα επέτρεπαν κάτι τέτοιο, ενώ αφήνει ανοιχτό, επόμενές παρτίδες να συντηρηθούν στην Ελλάδα. Αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει επιλέξει κανέναν εγχώριο ανάδοχο.

Σημειώνουμε πως σκοπός του ΓΕΣ είναι η δημιουργία μιας υποδομής σε ελληνικό έδαφος, και η μεταφορά τεχνογνωσίας, όπως έχει πετύχει το ΠΝ για τα S-70B/B6. Βάσει νομοθεσίας, οι εταιρείες του είδους σε περίπτωση ανάγκης επιστρατεύονται, και αποτελούν μέρος των δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων, κάτι δηλαδή σημαντικό σε μια κρίσιμη στιγμή.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Αυτή τη στιγμή είναι άγνωστο, και παρά τις κοπιώδεις προσπάθειες σε ΓΔΑΕΕ και ΓΕΣ, όλα δείχνουν πως η FOS των CH-47D δεν θα ενεργοποιηθεί άμεσα. Πάντως υπάρχουν τουλάχιστον δυο ελληνικές εταιρείες με δυνατότητες και τεχνογνωσία να αναλάβουν τη συντήρηση, αλλά η Boeing δείχνει να μην βιάζεται. Αυτή τη στιγμή η πίεση είναι προς τον κύριο ανάδοχο, που είναι ο Αμερικανικός Στρατός. Οπότε θεωρείται πολύ δύσκολο να έχουμε κάποιο συντηρημένο ελικόπτερο από τη συγκεκριμένη σύμβαση πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, εκεί δηλαδή που η έλλειψη των Chinook γίνεται αντιληπτή από όλους πλέον.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

19 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
19 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Ενίσχυση στο Πολεμικό Ναυτικό τώρα, η “Ασπίδα του Αχιλλέα” μπορεί να περιμένει

Έχουμε φθάσει στο 2025 και η Ελλάδα, ως ναυτική δύναμη με ιστορική κληρονομιά και με ισχυρή απειλή απέναντι της στη θάλασσα, παραμένει με επείγουσα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εξετάζουμε τα 3 υποψήφια EW για τα ελληνικά F-16V

33
Σε μια εποχή όπου οι αεροπορικές συγκρούσεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου, τα συστήματα EW αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Σεπτεμβρίου 490 π.Χ.: Μάχη του Μαραθώνα, η...

9
Οι δυνάμεις των πόλεων των Αθηνών και των Πλαταιών νικούν το περσικό εκστρατευτικό σώμα στην πεδιάδα του Μαραθώνα.Η ιστορία ξεκίνησε με την επέκταση των...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Βραβευμένος Έλληνας δασοπυροσβέστης Ν. Παΐσιος: Οι κοινές ευρωπαϊκές εκπαιδεύσεις μάς έχουν δώσει μια κοινή «γλώσσα» στο πεδίο

Στις 21 Αυγούστου 2025 μία ομάδα πεζοπόρου τμήματος (GFFF), αποτελούμενη από 20 δασοκομάντος των Ειδικών Μονάδων Δασικών Επιχειρήσεων (ΕΜΟΔΕ) ετοιμάζεται να αναχωρήσει από την...

ΟΗΕ: Ελλάδα και 42 χώρες καταδικάζουν τις ρωσικές παραβιάσεις στον εναέριο χώρο της Πολωνίας

Περισσότερες από σαράντα χώρες, μεταξύ τους οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα και η Κύπρος, εξέφρασαν σε κοινή δήλωση...

ΑΠΟΨΗ: Ενίσχυση στο Πολεμικό Ναυτικό τώρα, η “Ασπίδα του Αχιλλέα” μπορεί να περιμένει

Έχουμε φθάσει στο 2025 και η Ελλάδα, ως ναυτική δύναμη με ιστορική κληρονομιά και με ισχυρή απειλή απέναντι της στη θάλασσα, παραμένει με επείγουσα...