ΑΝΑΝΕΩΣΗ
Στο τρέχον τεύχος μας («Πτήση» 11, ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021) υπάρχει ένα μεγάλο αφιέρωμα για τις φρεγάτες La Fayette, τα πρώτα στελθ πλοία στον κόσμο, όσο και μια ανάλυση της υποθετικής περίπτωσης παραχώρησης δυο μονάδων στο ΠΝ. Οι Γάλλοι βέβαια «επιμένουν» με φρεγάτες Cassard και Georges Leygues, αλλά το ενδεχόμενο μιας πρότασης με La Fayette της ύστατης στιγμής δεν μπορεί να αποκλειστεί. Οπότεμην το χάσετε… για προληπτική ενημέρωση.
Η γαλλική κλάση φρεγατών La Fayette είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες κλάσεις που κυκλοφορούν, κυρίως για την διαδικασία εξέλιξης και «μεταμόρφωσης» της. Εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90, ως ένα σκαρί με καθαρές γραμμές και -τότε- πρωτότυπα στοιχεία stealth. Στη γαλλική όμως θητεία της -που συνεχίζεται- με 5 σκάφη, δεν κατάφερε ποτέ να κλέψει κάποιες εντυπώσεις, καθώς παρέμεινε υποεξοπλισμένη διαθέτοντας ένα πυροβόλο 100 χιλιοστών και μια οκτάδα πυραύλων επιφανείας-επιφανείας Exocet MM40, συν ένα οκταπλό εκτοξευτή Crotale για αεράμυνα, με πυραύλους όμως που ξεπερνούσαν κατά λίγο τα 10 χιλιόμετρα σε εμβέλεια. Χωρίς σόναρ (αν και τώρα προβλέπεται αναβάθμιση σε 3 σκάφη που επιτέλους θα «φορέσουν» ένα), χωρίς ανθυποβρυχιακές τορπίλες, χωρίς ένα ισχυρό ραντάρ, οι La Fayette είχαν περισσότερο ρόλο την επίδειξη της Γαλλικής σημαίας σε μακρινούς ωκεανούς και σε υπερπόντιες κτήσεις, παρά την συμμετοχή τους σε μια μελλοντική ναυτική σύγκρουση υψηλής έντασης.
Το σκαρί όμως, όπως αναφέραμε, είχε μια πρωτοποριακή για την εποχή σχεδίαση, με μεγάλες ενιαίες επιφάνειες, χωρίς πολλές προεξοχές, καλυμμένο πρόστεγο, τον πύργο του πυροβόλου εντός μιας ελαφριάς εσοχής, όλη την υπερκατασκευή από ελαφριά υλικά με επιστρώσεις απορρόφησης κυμάτων ραντάρ, τα φουγάρα να έχουν αντικατασταθεί από ένα σύστημα λεπτών σωληνώσεων που μειώνουν τη θερμοκρασία των καυσαερίων, ενώ και οι Exocet είναι τοποθετημένοι στο μέσο του σκάφους αλλά καλύπτονται από ψηλά τοιχία. Το αποτέλεσμα αυτών των σχεδιαστικών επιλογών είναι οι La Fayette να έχουν μικρό ίχνος στα ραντάρ, με αναφορές να μιλάνε για πάνω από 50% μείωση από το αναμενόμενο για το εκτόπισμα τους.
Τα στοιχεία αυτά συν το ικανοποιητικό μέγεθος σκάφους που έμφορτο έφθανε τους 3.800 τόνους, μαζί με την αυτοματοποίηση πολλών λειτουργιών που επέτρεπαν την λειτουργία με σχετικά μικρό πλήρωμα (κάτω από 100), δεν έμειναν απαρατήρητα στη διεθνή ναυτική σκηνή. Έτσι το 2002 η Σιγκαπούρη στράφηκε σε αυτή τη σχεδίαση, έχοντας τότε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα επανεξοπλισμού της (το οποίο συνεχίζεται). Η χώρα αναζητούσε εκείνη την περίοδο ένα σκάφος σε μέγεθος φρεγάτας, ώστε να αντικαταστήσει τις πυραυλακάτους της, κλάσης Sea Wolf που είχαν ήδη συμπληρώσει 25 χρόνια ζωής. Οι Sea Wolf ήταν ένα σχέδιο των γερμανικών ναυπηγείων Lurssen και ουσιαστικά αποτελούν παραλλαγή των type 148 που υπηρετούν και στην Ελλάδα. Η Σιγκαπούρη αν και ήταν ικανοποιημένη από τα μικρά αυτά σκάφη, αναζητούσε ένα σημαντικά μεγαλύτερο, ικανό να κινηθεί με άνεση στον τρικυμιώδη Ειρηνικό και βέβαια πιο βαριά οπλισμένο, ικανό να υπερασπίσει το μικρό νησιωτικό κράτος, με την τεράστια όμως θαλάσσια εμπορική δραστηριότητα. Εδώ να θυμίσουμε πως η ασιατική αυτή χώρα έχει μια ισχυρότατη οικονομία, με πολύ στενούς δεσμούς με τις ΗΠΑ, ενώ ισορροπεί στις σχέσεις της με την γειτονική Κίνα και τις διπλανές της Μαλαισία και Ινδονησία, παρά τις κατά καιρούς προστριβές.
Η Σιγκαπούρη έχοντας μελετήσει την κλάση La Fayette είδε τις προοπτικές εξέλιξης της, οπότε προχώρησε στην υλοποίηση του «σχεδίου Δέλτα» όπως ονομάστηκε, δηλαδή στην παραγγελία 6 σκαφών που πλέον ονομάστηκαν κλάση Formidable, με το πρώτο να χτίζεται στη Γαλλία και τα υπόλοιπα σε σιγκαπουριανά ναυπηγεία. Η κλάση όμως με την σιγκαπουριανή παρέμβαση πήρε πολύ διαφορετική μορφή από την αρχική και ανέδειξε τις δυνατότητες της σχεδίασης.
Η συνέχεια στο αδελφό site navaldefence.gr