Η γαλλική φρεγάτα Forbin (D620) κλάσης Horizon αεράμυνας περιοχής, επέστρεψε πρόσφατα στο ναύσταθμο της Τουλόν, όπου μπήκε στην μόνιμη δεξαμενή που υπάρχει εκεί για γενική συντήρηση και επισκευές. Η είδηση αυτή από μόνη της ίσως να περνούσε απαρατήρητη υπό άλλες συνθήκες. Είναι συνηθισμένο πλοία που βρίσκονται σε υπηρεσία να χρειάζεται κατά διαστήματα να μπουν σε δεξαμενή για διάφορες εργασίες επισκευής μικρής ή μεγάλης έκτασης.
Εδώ όμως υπάρχει ένα πρόβλημα. Η Forbin που όπως είπαμε δεν μπήκε στην δεξαμενή για περιορισμένες επισκευές αλλά για γενική συντήρηση, βρίσκεται σε υπηρεσία πρακτικά για… ούτε επτά χρόνια! Συγκεκριμένα, η Forbin αν και έπεσε στο νερό ήδη από 2006, παραδόθηκε στο γαλλικό Ναυτικό 3 χρόνια μετά και έγινε αποδεκτή το 2010. Έπειτα όντας το πρώτο πλοίο της κλάσης της, ξεκίνησε μία μακρά δοκιμή σταδιακής «επιβεβαίωσης ικανότητας» των συστημάτων της που επίσης ήταν τα περισσότερα νέα και αδοκίμαστα καθώς είχαν σχεδιαστεί ειδικά για τα πλοία της κλάσης αυτής.
Η φρεγάτα κηρύχθηκε πλήρως επιχειρησιακή μολις το 2013. Το Νοέμβρη του 2017 επέστρεψε στην Γαλλία έπειτα από υπερπόντια αποστολή και τον Ιανουάριο οριστικοποιήθηκε ο προγραμματισμός για την είσοδό της στην δεξαμενή της Τουλόν, πράγμα που έγινε τον Απρίλιο.
Κανονικά κι εφόσον όλα πάνε καλά με τις εργασίες, η φρεγάτα αναμένεται να επιστρέψει σε ενεργό υπηρεσία με το γαλλικό Ναυτικό φέτος τον Δεκέμβρη, όπως μας πληροφορεί το meretmarine.com σε αναλυτικό του άρθρο από όπου και οι λεπτομερείς λήψεις που παρουσιάζουμε εδώ.
Συνολικά αναφέρεται ότι θα χρειαστούν έντεκα μήνες εργασιών συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου στην δεξαμενή, ενώ το 60% των εσωτερικών εργασιών θα πραγματοποιηθούν από το πλήρωμα του πλοίου. Οι εργασίες περιλαμβάνουν και γενική συντήρηση κι αναβάθμιση του κύριου ραντάρ του πλοίου, το οποίο αποσυναρμολογήθηκε και εστάλη στην Ολλανδία για τις απαραίτητες εργασίες.
Το εντυπωσιακό όμως είναι ότι μέρος των εργασιών επισκευής περιλαμβάνει και την πλήρη αφαίρεση των αξόνων μετάδοσης κίνησης στις προπέλες του σκάφους αλλά και τις ίδιες της προπέλες και τα πηδάλια διεύθυνσης, όπως εξάλλου είναι φανερό στις φωτογραφίες.
Οι συγκεκριμένες εργασίες κανονικά δεν είναι απαραίτητες παρά μόνο αν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Όπως αναφέρεται στο άρθρο του meretmarine, η φρεγάτα χρειάστηκε να πραγματοποιήσει ορισμένους βίαιους ελιγμούς κατά την διάρκεια της αποστολής συνοδείας του αεροπλανοφόρου Charles de Gaulle στην Λιβύη το 2011 για να αποφύγει εχθρικά πυρά, με αποτέλεσμα την έντονη καταπόνηση των υποσυστημάτων αυτών.
Αυτό προφανώς δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά. Πρόκειται για τα νεότερα ναυπηγικά επιτεύγματα των Γάλλων, τα οποία προορίζονται για την αντιαεροπορική προστασία περιοχής του στόλου. Ουσιαστικά δηλαδή μιλάμε για τον «αφρό» της γαλλικής ναυπηγικής παραγωγής, ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει η χώρα.
Αν λοιπόν το καλύτερο και ένα από τα νεότερα πλοία του γαλλικού Ναυτικού παθαίνει τέτοιες ζημιές επειδή… χρησιμοποιήθηκε για τον σκοπό που είναι σχεδιασμένο και μάλιστα πρακτικά αμέσως μόλις μπήκε σε υπηρεσία, τότε…
- Τι μπορεί να περιμένει κανείς για την υπόλοιπη ζωή του;
- Τι μπορεί να περιμένει κανείς από άλλα μικρότερα και φθηνότερα πλοία όπως οι κλάσεις FREMM και Belh@arra;
- Κι αν αυτά τα προβλήματα και ανεπάρκειες δεν φάνηκαν κατά την (πολυετή) περίοδο δοκιμών, τι άλλο πρόβλημα που επίσης δεν φάνηκε μπορεί να περιμένει κανείς;
Βεβαίως ισχύει πως όταν ένα σύστημα χρησιμοποιείται, τότε είναι πιθανό να παρουσιάσει και προβλήματα. Το θέμα είναι ότι εδώ δεν μιλάμε για ξέφτισμα της βαφής και κάποιες επιφανειακές σκουριές. Μιλάμε για μείζονες επισκευές σε κύρια υποσυστήματα όπως το προωστήριο σκεύος σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, απλά επειδή το πλοίο χρησιμοποιήθηκε όπως προβλεπόταν, και μάλιστα σε μία σύγκρουση αντικειμενικά χαμηλής έντασης ενάντια σε αντίπαλο πρακτικά χωρίς καν ναυτική δύναμη.
Μα αν είναι έτσι, τότε δεν μένει τίποτα άλλο παρά να δέσει σε κάποιο λιμάνι και να χρησιμοποιείται για εκδηλώσεις παρελάσεων και εθιμοτυπικές επισκέψεις σε φιλικά λιμάνια.
Ενδεχομένως μία χώρα σαν την Γαλλία, μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και πυρηνική δύναμη να υπάρχει η πολυτέλεια να μπαίνουν πλοία της στην δεξαμενή τόσο σύντομα και με τόσο σοβαρά θέματα. Η Γαλλία εξάλλου δεν έχει επιθετικούς γείτονες ούτε αντιμετωπίζει κίνδυνο εισβολής και επιβίωσης.
Το αυτό όμως δεν μπορεί να ειπωθεί για άλλες χώρες που ενδεχομένως θα ενδιαφερθούν για προμήθεια πλοίων γαλλικής ναυπήγησης. Το ΠΝ αν κι όταν έρθει η ώρα να χρειαστεί να πολεμήσει, θα χρειαστεί πλοία που θα είναι σχεδιασμένα για να πολεμήσουν, όχι για επίδειξη σημαίας. Για σύγκριση, οι φρεγάτες S μετά από 40 χρόνια και πλέον χρόνια υπηρεσίας με δυο ναυτικές δυνάμεις (Ολλανδία και Ελλάδα), ούτε κατά διάνοια δεν ζήτησαν αυτά που ζήτησε η Forbin σε επτά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι επίσης για σύγκριση, τα δυο ιταλικά πλοία της ίδιας κλάσης, αν και έπεσαν στο νερό την ίδια περίπου περίοδο, είναι προγραμματισμένο να μπουν σε δεξαμενή για αντίστοιχες εργασίες και εκσυγχρονισμό των αισθητήρων το 2025, όπως μας πληροφορεί το άρθρο.