19.2 C
Athens
Τετάρτη, 29 Οκτωβρίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΣυντριβή  της Πτήσης 171: σύγχυση στο πιλοτήριο για διακοπή παροχής καυσίμου στους...

Συντριβή  της Πτήσης 171: σύγχυση στο πιλοτήριο για διακοπή παροχής καυσίμου στους κινητήρες

- Advertisement -

Σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), το οποίο είχε υποβληθεί νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα στο ινδικό υπουργείο Πολιτικής Αεροπορίας, σχετικά με τη συντριβή της Πτήσης 171 της Air India στις 12 Ιουνίου, και αποδεσμεύθηκε χθες, οι κινητήρες του μοιραίου αεροσκάφους αποστερήθηκαν από παροχή καυσίμου, με αποτέλεσμα να πάψουν να παράγουν ώση.

Αρχικό πόρισμα για τη συντριβή της Πτήσης 171 της Air India

Να θυμίσουμε ότι το Boeing 787-8 Dreamliner («VT-ANB»), που  είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Σαρντάρ Βαλαμπμπάι Πατέλ στο Αχμενταμπάντ για πτήση προς το Λονδίνο, κατέπεσε αμέσως μετά την απογείωση του σε κατοικημένη περιοχή, σκοτώνοντας τους 241 από τους 242 επιβαίνοντες και περίπου 20 άτομα στο έδαφος.

Σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα, τα ευρήματα από τους δυο καταγραφείς του αεροπλάνου (στοιχείων πτήσης και φωνής), δείχνουν κατάσταση σύγχυσης στο πιλοτήριο σχετικά με την παροχή καυσίμου στους κινητήρες, για τους οποίους υπήρχαν ενδείξεις ότι σταμάτησαν να λειτουργούν, χωρίς να μπορεί να εξηγθεί πως  συνέβη μια τέτοια διπλή αστοχία. 

Το Boeing 787 πέτυχε τη μέγιστη καταγεγραμμένη ταχύτητα των 180 κόμβων IAS, περίπου στις 08:08:42 (ώρα Γκρήνουιτς) και αμέσως μετά, οι διακόπτες διακοπής καυσίμου και των δυο κινητήρων μετακινήθηκαν από τη θέση RUN (Λειτουργίας) στη θέση CUTOFF (Διακοπής Παροχής) μέσα σε ένα δευτερόλεπτο ο ένας από τον άλλο.

Αμέσως μετά και ως αποτέλεσμα της διακοπής τροφοδοσίας καυσίμου, καταγράφεται μείωση των στροφών λειτουργίας (N1 και N2) και των δυο κινητήρων, από τις τιμές που είχαν προηγουμένως κατά την απογείωση, άρα και παύση παραγωγής ώσης. Η ταχύτητα του αεροπλάνου μειώνεται συνεχώς και συνεπακόλουθα μειώνεται και η παραγωγής άντωσης από την πτέρυγα, το Boeing 787 “βυθίζεται” σταδιακά προς το έδαφος και τελικά συντρίβεται σε κτήρια.

Οπως αποδεικνύεται από τον καταγραφέα φωνής στο πιλοτήριο, ο ένας από τους πιλότους ακούγεται να ρωτάει τον άλλον γιατί διέκοψε την παροχή καυσίμου και ο  άλλος απαντά ότι δεν το έκανε. Σε αυτή τη φάση δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη ποιος από τους δυο ιπταμένους ρωτά και ποιος απαντά, αναφορικά με το εάν ήταν αυτός που πετούσε το αεροπλάνο (Pilot Flying) ή όχι (Pilot Non Flying).

Όταν οι στροφές των δυο κινητήρων, που δεν παρήγαγαν πλέον ώση (αλλά ούτε εξυπηρετούσαν την υποδομή παραγωγής υδραυλικής πίεσης και ηλεκτρικής ενέργειας), έπεσαν κάτω από το «κατώφλι» ελάχιστης τιμής, αυτόματα εκτάθηκε  η μονάδα RAT (Ram Air Turbine), κάτι που έχει επίσης καταγραφεί στα υφιστάμενα βίντεο από τη συντριβή, ένα σύστημα μικρής έλικας για έκτακτη ανάγκη, που άρχισε να παρέχει υδραυλική ισχύ στις 08:08:47 UTC.

Οι δυο διακόπτες διακοπής καυσίμου βρίσκονται στη βάση της κεντρικής κονσόλας, που φιλοξενεί όλα τα χειριστήρια ελέγχου λειτουργίας των κινητήρων. Οι διακόπτες αυτοί δεν είναι απλοί «on-off», αλλά «ελατηριωτοί», δηλαδή για τη μετακίνησή τους πρέπει να ανασηκωθούν υπό την έλξη ελατηρίου για να μετακινηθούν. Επιπλέον προστατεύονται από δυο πλευρικές μπάρες από τυχαία πρόσβαση.

Οι διακόπτες αυτοί σε κινητήρα αεριωθούμενου αεροσκάφους είναι ένα κρίσιμο στοιχείο ασφαλείας και ελέγχου που ρυθμίζει καθολικά τη ροή καυσίμου σε αυτόν. Όταν ο διακόπτης μετακινηθεί στη θέση CUTOFF, η ροή καυσίμου προς τον κινητήρα σταματά αμέσως, προκαλώντας τη διακοπή λειτουργίας. Με την εφαρμογή αυτή να χρησιμοποιείται κατά τις κανονικές διαδικασίες τερματισμού λειτουργίας ή σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως εκδήλωση φωτιάς στον κινητήρα. Αντίστοιχα,στην εκκίνηση κινητήρα η  μετακίνηση του διακόπτη στη θέση RUN επιτρέπει τη ροή καυσίμου, άρα την ανάφλεξή και την έναρξη του.

Ακόμη, ατά τη διάρκεια της πτήσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το χειροκίνητο σβήσιμο ενός κινητήρα σε περίπτωση δυσλειτουργίας ή φωτιάς. Τέλος, ως μηχανισμός ασφαλείας αποτρέπει την τυχαία ροή καυσίμου κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης.

Στην προκειμένη περίπτωση του δυστυχήματος, από τα καταγεγραμμένα μέχρι στιγμής στοιχεία, δεν υπάρχουν ενδείξεις για κατάσταση ανάγκης, αλλά το κυριότερο και ανεξήγητο είναι η φαινόμενη άγνοια του πληρώματος για την χρήση των διακοπτών.

Η προσπάθεια διόρθωσης

Στη συνέχεια, σύμφωνα με τον καταγραφέα στοιχείων πτήσης (EAFR), ο διακόπτης διακοπής καυσίμου του κινητήρα 1 μετακινήθηκε από τη θέση CUTOFF σε RUN στις 08:08:52 UTC. Ακολουθεί, στις 08:08:54 UTC, η ενεργοποίηση της θύρας εισόδου αέρα στη μονάδα βοηθητικής ισχύος APU, που είναι σύμφωνη με την διαδικασία αυτόματης εκκίνησης της τελευταίας σε καταστάσεις ανάγκης. Στις 08:08:56 UTC, ο διακόπτης διακοπής καυσίμου του κινητήρα 2 μετακινήθηκε επίσης στη θέση RUN από CUTOFF.

Η μετακίνηση των διακοπτών ελέγχου καυσίμου από CUTOFF σε RUN ενώ το αεροσκάφος βρίσκεται εν πτήσει, προκαλούν αυτόματα την υποδομή ελέγχου FADEC (Full Authority Digital Engine Control) σε κάθε κινητήρα [που έχει την πλήρη διαχείρισή τους («μεταφράζοντας» τις εντολοδοτήσεις  του χειριστή ή του αυτόματου πιλότου)] να ξεκινήσει μια ακολουθία ανάκτησης ώσης, με ανάφλεξη του καυσίμου, καθώς η ροή του έχει πλέον επανέλθει. Η διαδικασία αυτή απαιτεί χρόνο και εξαρτάται από τις στροφές του κινητήρα. Σημειώνεται ότι για την μετακίνηση των διακοπτών CUTOFF/RUN δεν υφίσταται αυτόματη διαδικασία και πρέπει -σε κάθε περίπτωση- να γίνει χειροκίνητα.

Καταγεγραμμένες ενδείξεις δείχνουν ότι οι κινητήρες μπήκαν σε διαδικασία επανεκκίνησης, αλλά δεν ολοκληρώθηκε σε κανένα από τους δυο πριν τη συντριβή του αεροσκάφους. Οπότε στις 08:09:05 UTC, ένας από τους πιλότους εξέπεμψε «MAYDAY MAYDAY MAYDAY MAYDAY», ενώ ο καταγραφέας EAFR έπαψε να λειτουργεί στις at 08:09:11 UTC.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

49 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
49 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Τουρκία αγοράζει 20 Eurofighter Tranche 5 με άλλα 20 σε option

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του flight.com.gr, που προέρχονται από αξιόπιστες πηγές μας στη Γερμανία, ο Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς έδωσε την τελική έγκριση για την...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Τα τουρκικά Eurofighter Tranche 5 απέναντι στα ελληνικά Rafale &...

69
Το Eurofighter Typhoon Tranche 5 θα λέγαμε πως είναι η τρέχουσα αιχμή της ευρωπαϊκής αεροπορικής τεχνολογίας, αν και η αρχική σχεδίαση είναι με καταβολές...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Οκτωβρίου 1956: Επιχείρηση “Kadesh”, οι Ισραηλινοί μπαίνουν...

0
Ο ισραηλινός στρατός εξαπολύει μια κεραυνοβόλο επίθεση, την επιχείρηση “Kadesh”, κατά μήκος του Σινά, κατευθυνόμενος προς τη διώρυγα του Σουέζ με κοινή δράση τεθωρακισμένων...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

74
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Τουρκία απειλεί την Ελλάδα, θυμίζει στον καγκελάριο Μερτς ο Γερμανο-Ελληνικός Επιχειρηματικός Σύνδεσμος

Να ξεκαθαρίσει στην Τουρκία ότι η Γερμανία ενδιαφέρεται για μια εποικοδομητική, αλλά βασισμένη σε αρχές, εταιρική σχέση -όχι για μια σχέση που βασίζεται σε...

Η Πολωνία εισέρχεται στην εποχή των “φθηνών πυραύλων cruise” Barracuda με εγχώρια παραγωγή

Σε μια κίνηση που ενισχύει τις αμυντικές δυνατότητες της Πολωνίας ο αμυντικός  PGZ, (κρατικός που διαχειρίζεται τις δημόσιες αμυντικές εταιρείες), υπέγραψε στις 27 Οκτωβρίου...

Σε τροχιά απόσυρσης ο στόλος ελικοπτέρων Dolphin της Αμερικανικής Ακτοφυλακής

Η Αμερικανική Ακτοφυλακή ετοιμάζεται να αποσύρει τα παλαιότερα ελικόπτερα HH-65 Dolphin που διαθέτει από το 1985. Ανάδοχος του αντικαταστατή τους είναι η Sikorsky που...