22.5 C
Athens
Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου, 2025
MEDIAVIDEOΗ πρώτη στην ιστορία εξωατμοσφαιρική κατάρριψη από αεροσκάφος (βίντεο)

Η πρώτη στην ιστορία εξωατμοσφαιρική κατάρριψη από αεροσκάφος (βίντεο)

- Advertisement -

Στις 13 Σεπτεμβρίου 1985, έλαβε χώρα η πρώτη εξωατμοσφαιρική κατάρριψη από αεροσκάφος. Ο Επισμηναγός Wilbert “Doug” Pearson πετούσε πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό, σε υψόμετρο 38.000 ποδών και με ταχύτητα 1 Mach. Ο στόχος του βρισκόταν 480 χιλιόμετρα ψηλότερα και κινούταν με ταχύτητα 28.160 χιλιομέτρων την ώρα…
Ο Pearson ήταν ο πιλότος ενός F-15A και η αποστολή του ήταν να καταρρίψει το δορυφόρο P78-1, δοκιμάζοντας για πρώτη φορά το βλήμα ASM-135 ASAT. Επρόκειτο για ένα ολοκαίνουργο πύραυλο πολλών ορόφων (σταδίων), σχεδιασμένο αποκλειστικά για καταρρίψεις δορυφόρων σε χαμηλή τροχιά. Η πλατφόρμα εκτόξευσης δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από το F-15, δεδομένου πως ο ASM-135  ζύγιζε 1.180 κιλά και θα έπρεπε να εκτοξευτεί από ύψος τουλάχιστον 35.000 ποδών, με το αεροσκάφος να βρίσκεται σε ανοδική πορεία 65 μοιρών με υπερηχητική ταχύτητα.
Η αλήθεια είναι πως οι ΗΠΑ είχαν προσπαθήσει ξανά στα τέλη της δεκαετίας του ’50 να κατασκευάσουν έναν αερομεταφερόμενο καταστροφέα δορυφόρων, αλλά οι περιορισμένες τεχνολογικές δυνατότητες της εποχής, σήμαινε πως μόνο εάν ήταν εξοπλισμένος με πυρηνική κεφαλή θα είχε πιθανότητες να καταστρέψει κάποιο δορυφόρο. Σχεδόν την ίδια εποχή και οι Σοβιετικοί προσπάθησαν να αναπτύξουν όπλα κατά δορυφόρων, αλλά με διαφορετική φιλοσοφία που αφορούσε αποκλειστικά πυραύλους που εκτοξεύονταν από το έδαφος.
Στη περίπτωση της δοκιμής του 1985, ο ASM-135 διέθετε τρεις ορόφους με τον πρώτο να αποτελεί το πυραυλοκινητήρα στερεών καυσίμων, το δεύτερο το αδρανειακό σύστημα καθοδήγησης και το τρίτο να κουβαλά υγρό ήλιο για τη ψύξη του αισθητήρα υπερύθρων.
Στο τρίτο “όροφο” βρισκόταν επίσης το “miniature kill vehicle” (MKV) που περιλάμβανε τους αισθητήρες, τον υπολογιστή ναυτιλίας και 63 μικροσκοπικούς πυραυλοκινητήρες για τη διεξαγωγή ελιγμών και διορθώσεων της πορείας. Ο υπολογιστής ζύγιζε μόλις 362 γραμμάρια και είχε (την “αστεία” για την εποχή μας) υπολογιστική ισχύ των 24.000 bytes.
Σύμφωνα με την αποστολή, ο πρώτος όροφος, δηλαδή ο κυρίως πυραυλοκινητήρας, θα τοποθετούσε το βλήμα στο κατάλληλο τροχιακό υψόμετρο και σε πορεία σύγκρουσης με το δορυφόρο. Ο δεύτερος όροφος θα γυρνούσε το βλήμα προς την ακριβή θέση του στόχου, ούτως ώστε ο υπέρυθρος αισθητήρας του τρίτου ορόφου να τον “κλειδώσει”, δίνοντας παράλληλα δεδομένα στον υπολογιστή ναυτιλίας για να εκτελεστούν οι αναγκαίες “μανούβρες” και διορθώσεις πορείας, ώστε το MKV να συγκρουστεί με το στόχο και να τον καταστρέψει.
Αυτό ακριβώς συνέβη στη δοκιμή της 13ης Σεπτεμβρίου 1985. Οι Αμερικανοί πέτυχαν να χτυπήσουν μια “σφαίρα”, χρησιμοποιώντας μια άλλη “σφαίρα” με τις μεταξύ τους (σχετικές) ταχύτητες να φτάνουν μέχρι 30.000 χιλιόμετρα την ώρα.
Αν και η δοκιμή στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και ο Επισμηναγός Wilbert Pearson πέρασε στην ιστορία ως ο πρώτος άνθρωπος που κατέρριψε δορυφόρο, ο ASM-135 ουδέποτε εισήλθε σε μαζική παραγωγή εξαιτίας μεγάλων υπερβάσεων στο κόστος ανάπτυξης.
Δείτε τη ψηφιακή αναπαράσταση της αποστολής αλλά και πρωτότυπα πλάνα μέσα από το πιλοτήριο στο παρακάτω βίντεο του Smithsonian Channel.

Το παρόν άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στις 8 Μαΐου 2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Εξοπλισμός των F-16C/D με ρουκέτες APKWS για “κυνήγι” drone

Στον χώρο της ελληνικής άμυνας, οι συζητήσεις για την κατανομή των εξοπλιστικών πόρων έχουν ενταθεί τον τελευταίο καιρό, ιδιαίτερα σε σχέση με το πρόγραμμα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η ‘ΠΤΗΣΗ’ στα άδυτα της Elbit – τα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου...

10
Τις προηγούμενες ημέρες είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στις εγκαταστάσεις της Εlbit Systems στο Ισραήλ, όπου το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκέντρωσαν συστήματα που έχουν ήδη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Σεπτεμβρίου 1983: Η μέρα που φτάσαμε κοντά...

3
Είναι η μέρα που λαμβάνει χώρα ένα μοναδικό περιστατικό λανθασμένου συναγερμού πυρηνικού πλήγματος στην ΕΣΣΔ. Ο υπολογιστής του κέντρου έγκαιρης προειδοποίησης σήμανε συναγερμό δύο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Σεπτεμβρίου 1983: Η μέρα που φτάσαμε κοντά σε πυρηνικό πόλεμο… δύο φορές

Είναι η μέρα που λαμβάνει χώρα ένα μοναδικό περιστατικό λανθασμένου συναγερμού πυρηνικού πλήγματος στην ΕΣΣΔ. Ο υπολογιστής του κέντρου έγκαιρης προειδοποίησης σήμανε συναγερμό δύο...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Σεπτεμβρίου 1943: Η βύθιση του αντιτορπιλικού “Βασίλισσα Όλγα”

Βυθίζεται από γερμανικό αεροπορικό βομβαρδισμό το αντιτορπιλικό «Βασίλισσα Όλγα» (D-15) έξω από τη Λέρο. Το σκάφος ήταν από τα πιο σύγχρονα του ελληνικού βασιλικού...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Σεπτεμβρίου 1687: Μια βολή κανονιού καταστρέφει τον Παρθενώνα

Κατά την πολιορκία της Ακρόπολης των Αθηνών από τα Ενετικά στρατεύματα του στρατηγού Φρανσίσκο Μοροζίνι, βολές όλμων θέτουν φωτιά στην πυριτιδαποθήκη που είναι στον...