Τους πρώτους του δοκιμαστικούς πλόες ξεκίνησε το πρώτο βουλγαρικής ναυπήγησης περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης (OPV) ‘Hrabri’ (Γενναίος). Το 90 μέτρων πολεμικό είναι το πρώτο σύγχρονο πλοίο του βουλγαρικού πολεμικού ναυτικού και ναυπηγείται στη Βάρνα από τα MTG Dolphin σε σχέδια και με τη συνεργασία των γερμανικών NVL Group (πρώην Lürssen Defence).
Στις 11 Νοεμβρίου, το βουλγαρικό υπουργείο αμύνης ανακοίνωσε ότι το ναυτικό ξεκίνησε δοκιμές με το ‘Hrabri’, το πρώτο του προγράμματος “σπονδυλωτού περιπολικού σκάφους πολλαπλού ρόλου” (MMPV 90) που προέκυψε από τη συμφωνία μεταξύ βουλγαρικής κυβέρνησης και γερμανικών ναυπηγείων το 2020. Οι δοκιμές στη Μαύρη Θάλασσα περιλαμβάνουν αξιολόγηση του συστήματος πρόωσης, ηλεκτρονικών συστημάτων και συγκροτήματος ναυτιλίας πριν την τελική της παράδοση στα τέλη του έτους. Το δεύτερο πλοίο της κλάσης, το ‘Smeli’ (Θαρραλέος) , αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026 ως μέρος του προγράμματος εκσυγχρονισμού του βουλγαρικού στόλου.
Το συμβόλαιο ναυπήγησης των βουλγαρικών περιπολικών υπογράφηκε στις 12 Νοεμβρίου 2020 και ήταν συνολικού ύψους 984 εκατομμυρίων βουλγαρικών Λεβ (περί τα 503 εκατ. Ευρώ) και περιλαμβάνει εκπαίδευση, επιμελητειακή υποστήριξη τριών ετών και βελτίωση εγκαταστάσεων συντήρησης. Το συνολικό κόστος, χωρίς να υπολογίζεται η απόκτηση οπλισμού και πυρομαχικών, ανέρχεται σε 420 εκατομμύρια Ευρώ. Τα βουλγαρικά περιπολικά βασίζονται στο σχέδιο του Περιπολικού Ανοιχτής Θαλάσσης NVL OPV-90, που με τη σειρά του προέρχεται από το OPV-80 (κλάση Darussalam του ναυτικού του Μπρουνέι) και τα αυστραλιανά περιπολικά κλάσης Arafura. Αυτή τη στιγμή, το πρόγραμμα MMPV 90 είναι η μεγαλύτερη ναυπηγική προσπάθεια στη Βουλγαρία και αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για τον εκσυγχρονισμό των βουλγαρικών ενόπλων δυνάμεων που περιλαμβάνει και την απόκτηση αμερικανικών μαχητικών F-16 Block 70/72 και τεθωρακισμένων οχημάτων.
Τα δύο περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης θα αναλάβουν σύγχρονες αποστολές στη Μαύρη Θάλασσα σε συνεργασία με άλλες μονάδες του ΝΑΤΟ. Τα MMPV 90 είναι συμβατικά πλοία μονής γάστρας από χάλυβα, με μήκος 90 και πλάτος 13,5 μέτρα και εκτόπισμα 2.300 τόνους περίπου. Η πρόωσή τους βασίζεται σε συνδυασμό diesel και diesel (CODAD) που δίνουν κίνηση σε δύο προπέλες για τελική ταχύτητα 24 κόμβων και αυτονομία 3.000 ναυτικών μιλίων με ταχύτητα 14 κόμβων. Το πλήρωμα αποτελείται από 70 άτομα και μπορεί να παραμείνει για επτά μέρες στη θάλασσα. Κάθε πλοίο διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο για τη φιλοξενία ενός ελικοπτέρου Eurocopter AS565MB Panther ή UAV, δύο λέμβους RHIB στο μεσόστεγο και πρυμναία ράμπα για την ταχεία εξαπόλυση ακάτου.

Στα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου περιλαμβάνονται σύστημα διαχείρισης μάχης Saab 9LV, σχεδιασμένο να συνδέει ραντάρ, οπλισμό και συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, πολλαπλών λειτουργιών ραντάρ Sea Giraffe AMB της Saab με ενσωματωμένο IFF, ραντάρ ελέγχου πυρός CEROS 200, ηλεκτρο-οπτικό κατευθυντήρα EOS 500 και ESM σειράς SME. Υπάρχουν επίσης δύο ραντάρ ναυτιλίας, σύστημα αντιμέτρων MASS της Rheinmetall, σύστημα επικοινωνίας της Saab πιστοποιημένο για κρυπτασφάλεια EAL 5+. Η ανταλλαγή δεδομένων ανέρχεται στο επίπεδο Link-11 αλλά υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης σε Link-22 και Link-16 κατά τα πρότυπα του ΝΑΤΟ.
Ο οπλισμός περιλαμβάνει κυρίως πυροβόλο OTO Melara Super Rapid των 76 mm, πυροβόλο εγγύς άμυνας Oerlikon Millennium των 35 mm της Rheinmetall και διπλούς εκτοξευτές για πυραύλους επιφανείας-επιφανείας Diehl Defence RBS15 Mk3. Κελιά κάθετης εκτόξευσης με πυραύλους επιφανείας-αέρος MBDA VL MICA παρέχουν αντιαεροπορική άμυνα σε μικρές αποστάσεις, ενώ δύο τριπλοί τορπιλοβλητικοί σωλήνες των 324 mm παρέχουν ανθυποβρυχιακή προστασία με τορπίλες Leonardo A244/S. Ο παραπάνω οπλισμός παρέχει στα βουλγαρικά πλοία ισορροπημένες ικανότητες πολέμου εναντίον στόχων στον αέρα, στην επιφάνεια και κάτω από αυτήν. Ξεχωριστά συμβόλαια έχουν υπογραφεί ήδη για την προμήθεια και υποστήριξη τορπιλών, πυραύλων και συστημάτων πυροβολικού ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις με την κυβέρνηση των ΗΠΑ για συστήματα κρυπτογραφίας και επικοινωνιών μέσω του προγράμματος Foreign Military Sales (FMS).

Η σχεδίαση των πολεμικών σε αρθρωτή αρχιτεκτονική (Modular) επιτρέπει την διαφοροποίηση του εξοπλισμού τους και την πρόσθεση ή αφαίρεση εξοπλισμού με τη χρήση εμπορευματοκιβωτίων ενισχύοντας το εύρος του εξοπλισμού και επιτρέποντας στα περιπολικά να αναλαμβάνουν καθήκοντα και αποστολές διαφορετικά κατά περίπτωση προσαρμοζόμενα στις επιχειρησιακές καταστάσεις που διαμορφώνονται. Μόλις τεθούν σε υπηρεσία, τα ‘Hrabri’ και ‘Smeli’, που ήδη χαρακτηρίζονται επίσημα ελαφρές φρεγάτες, θα σχηματίσουν τον πυρήνα της 1ης Διοίκησης Πλοίων Περιπολίας με έδρα τη Βάρνα αντικαθιστώντας τις κορβέτες κλάσης Pauk. Οι νέες φρεγάτες περιπολίας θα ενισχύσουν τη θέση της Βουλγαρίας ως ναυτικής δύναμης εντός του ΝΑΤΟ και θα δώσουν σαφές βήμα για την θέση της χώρας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αποστολές περιπολίας, θαλάσσιας άρνησης, ανθυποβρυχιακού αγώνα αλλά και στην Έρευνα και Διάσωση, την προστασία του περιβάλλοντος και ανθρωπιστικές αποστολές.









