Το πρώτο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας Leonardo ATR 72-600 προσγειώθηκε στις εγκαταστάσεις της ΤΑΙ (Turkish Aircraft Industries) μετά την τοποθέτηση του τουρκικής κατασκευής ραντάρ για την πραγματοποίηση των τελικών δοκιμών. To αεροσκάφος ολοκληρώνει έτσι το πρόγραμμα Meltem-3 και θα αναλάβει υπηρεσία με το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το αεροσκάφος ATR-72 προήλθε από επιτυχημένο σχέδιο επιβατηγού αεροσκάφους της κατασκευάστριας γαλλο-ιταλικής αεροπορικής βιομηχανίας ATR, προτού περάσει στον έλεγχο των Leonardo και Airbus. Το τουρκικό ναυτικό επέλεξε τον τύπο για πρώτη φορά ως αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας και ανθυποβρυχιακού πολέμου με στόχο την παραγγελία 6 αεροσκαφών ATR-72-500.
Αργότερα άλλαξε την παραγγελία του σε 8 αεροσκάφη ATR-72-600, δύο της απλής μεταφορικής έκδοσης TMUA (Turkish Maritime Utility Aircraft) και 6 της έκδοσης Ναυτικής Συνεργασίας TMPA (Turkish Maritime Patrol Aircraft) εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά στοιχεία τουρκικών εταιριών. Ιταλοί και Τούρκοι τεχνικοί πέρασαν μεγάλο χρονικό διάστημα ενσωματώνοντας τα στοιχεία αυτά στα αεροσκάφη.
Το πρώτο από τα 6 αεροσκάφη ανθυποβρυχιακού πολέμου ολοκλήρωσε την κατασκευή και τοποθέτηση των ηλεκτρονικών του στην Ιταλία, πέταξε στην Τουρκία για να δεχθεί την τοποθέτηση των τουρκικής κατασκευής ηλεκτρονικών, επέστρεψε στην Ιταλία για να βεβαιώσει την ολοκλήρωση των συστημάτων αυτών και ξαναγύρισε στις εγκαταστάσεις της ΤΑΙ, στο αεροδρόμιο Kahramankazan για τις τελικές δοκιμές. Με την ολοκλήρωση και των τελευταίων το αεροσκάφος θα παραδοθεί στο Τουρκικό Ναυτικό.
Βάση των συστημάτων ελέγχου των τουρκικών ART-72-600 TMUA είναι το σύστημα αποστολής ναυτικής περιπολίας AMASCOS το οποίο περιλαμβάνει:
– Ηλεκτρο-οπτικούς αισθητήρες
– Ραντάρ έρευνας Ocean Master
– Αισθητήρες Μέσων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης (ESM)
– Αισθητήρα Εντοπισμού Μαγνητικών Ανωμαλιών (MAD)
– Ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας (διανομέα φωτοβολίδων και αεροφύλλων, ραντάρ προειδοποίησης, σύστημα προειδοποίησης επερχομένου βλήματος, σύστημα εντοπισμού λέιζερ)
– Εκτοξευτές ηχοσημαντήρων
– Ανθυποβρυχιακές τορπίλες (Mk 46, Mk 54) σε πυλώνες κάτω από τις πτέρυγες
Επιπλέον, το ATR-72-600 TMUA είναι εξοπλισμένο με συστήματα επικοινωνιών νέας γενιάς και διασυνδέεται με σύγχρονο σύστημα ψηφιακής ζεύξης δεδομένων με άλλα αεροσκάφη, πλοία και σταθμούς διοίκησης στο έδαφος, που επιτρέπουν την αμφίδρομη ανταλλαγή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, για συντονισμό των ενεργειών του κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων. Τα συστήματα ESM και MAD διασυνδέονται πλήρως με το σύστημα αποστολής και τους αισθητήρες αντίληψης του περιβάλλοντος επιχειρήσεων για μέγιστη αποστολεσματικότητα που απεικονίζεται για το glass cockpit του αεροσκάφους. Το αεροσκάφος είναι ανοιχτό σε νέες τεχνολογίες και όπλα που μπορούν να ενσωματωθούν σε αυτό στο μέλλον.
Πηγή