Την εβδομάδα που μας πέρασε, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) δέχτηκαν τις επισκέψεις πολυμελών ομάδων των ναυπηγείων της ιταλικής Fincantieri και της γαλλικής Naval Group. Όπως έχουμε γράψει ήδη σε άρθρα μας, η ελληνική πλευρά δεν είχε μείνει καθόλου ευχαριστημένοι από τις τελικές προσφορές και των δυο εταιρειών που κατατέθησαν το Δεκέμβριο. Για να συνοψίσουμε, ενώ η ιταλική πρόταση αφορά ένα σχετικά ανώτερο σε ισχύ και δυνατότητες πλοίο από τη γαλλική, εντούτοις είναι φανερό ότι οι Ιταλοί είχαν λιγότερο ώριμη πρόταση. Κι όπως έχουμε εξηγήσει, αυτό είναι αναμενόμενο, καθώς οι Γάλλοι μιλούν με το ΠΝ από το… 2017, ενώ οι Ιταλοί εμφανίστηκαν “σοβαρά” μόλις το 2022!
Αυτή τη φορά όμως και οι δυο εταιρείες προσήλθαν με πολύ πιο λεπτομερείς προσφορές (Ιταλοί) ή τροποποιήσεις (Γάλλοι). Από γαλλικής πλευράς μάλιστα την προσφορά έφερε ο CEO της Naval Group, Pierre Éric Pommellet μαζί με τον πρέσβη της Γαλλίας, δείχνοντας πόσο σοβαρά διεκδικούν το ελληνικό συμβόλαιο. Άλλωστε, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι άλλο στον “ορίζοντα” για το γαλλικό ναυπηγείο, και μια ελληνική παραγγελία είναι ότι χρειάζεται προκειμένου να παραμείνει σε τροχιά κατασκευών, μέχρι την επανέναρξη των παραγγελιών του γαλλικού ναυτικού.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πραγματικοί λόγοι που οι κορβέτες θα αποφασιστούν από το Νέο Έτος
Η γαλλική πρόταση δεν άλλαξε σε ότι αφορά τις προδιαγραφές των πλοίων, γιαυτό και δεν πρέπει οι αναγνώστες μας να αναμένουν κάτι περισσότερο από όσα ήδη γνωρίζουμε. Το βασικό αντιαεροπορικό οπλικό σύστημα της Gowind HN παραμένει ο πύραυλος MICA VL, όχι ο MICA VL NG, άρα τα πλοία έχουν δυνατότητα αντιμετώπισης απειλών σε αποστάσεις μέχρι 20 χιλιόμετρα (καμία βελτίωση σε σχέση με τον ESSM Blk 1). H MBDA όμως, προκειμένου να βοηθήσει στη διεκδίκηση, έχει προσφέρει πολύ καλή τιμή για τους MICA VL, με αποτέλεσμα το κόστος ανά πύραυλο να έχει πέσει εμφανώς, και να πλησιάζει τα επίπεδα τιμής του CAMM-ER ή του IRIS-T SLM.
Το πλεονέκτημα που παρουσιάζουν οι Γάλλοι για το MICA VL είναι το γεγονός ότι μπορεί να τοποθετηθεί στο πλοίο -πέρα από εκείνον με τον ενεργό ερευνητή- και ο έκδοσης IR, με υπέρυθρη καθοδήγηση, και ακόμη χαμηλότερο κόστος. Έχει αποδειχτεί πως η ταυτόχρονη εκτόξευση κατά ενός στόχου, δύο πυραύλων με διαφορετικές κεφαλές (ενεργού ραντάρ και IR), φέρει την πιθανότητα πλήγματος (Propability Kill) κοντά στο 100%.
Καθώς η Ελλάδα θα αργήσει να μπει στο βιβλίο παραγγελιών για τον MICA VL NG, το ΠΝ έχει ζητήσει από τους Γάλλους να βρεθεί λύση. Αυτό που προτείνεται είναι να γίνει εξοπλισμός των πλοίων αρχικά με MICA VL NT (New Technology, μια βελτιωμένη έκδοση τους), και αργότερα να γίνει “ανταλλαγή” των βλημάτων αυτών με MICA VL NG. O NG είναι αποδεσμεύσιμος για την Ελλάδα (δεν θα είναι για όλους τους πελάτες της MBDA, αλλά για την Ελλάδα φυσικά είναι), αλλά το νωρίτερο που θα έχουμε πυραύλους του τύπου είναι το 2028 με 2029. Συνεπώς, αν επιλέξουμε Gowind HN, τότε θα έρθουν εξοπλισμένες με MICA VL NT, και θα έχουμε τη δυνατότητα να τους αλλάξουμε στο μέλλον.
H είδηση όμως είναι πως για πρώτη φορά οι Γάλλοι αποφάσισαν να συζητήσουν το ενδεχόμενη της τοποθέτησης CAMM-ER στις Gowind HN! Αν και ο πύραυλος δεν έχει πιστοποιηθεί στο Setis, εντούτοις η Naval Group κοιτά το ενδεχόμενο, καθώς ο CAMM-ER συγκεντρώνει πολλές προτιμήσεις από πλευράς αξιολόγησης του ΠΝ. Ενώ είναι και νωρίτερα διαθέσιμος, καθώς οι παραγγελίες της γραμμής παραγωγής του στην MBDA είναι αυτή τη στιγμή λιγότερες από του MICA. Το ΠΝ εξετάζει τη δυνατότητα, αν και δεν υπάρχει σαφές κόστος και χρονοδιάγραμμα πιστοποίησης του πυραύλου στο Setis.
ΑΠΟΨΗ: Θέλουμε FCΧ-30HN; Τότε με πυραύλους ESSM Blk2 ή CAMM-ER, οι MICA μόνο με Gowind HN
Ακόμη οι Γάλλοι προτείνουν στις Gowind HN την τοποθέτηση του μηχανισμού Strales στο κύριο πυροβόλο, ισοφαρίζοντας την ιταλική πρόταση στον τομέα. Η επιλογή δεν περιλαμβάνεται στην βασική προσφορά, είναι προαίρεση, αλλά το ΠΝ έχει ήδη αποφασίσει να την ενεργοποιήσει, σε περίπτωση που επιλεγεί το γαλλικό πλοίο. Πυροβόλο Strales εντοπίστηκε και πάνω στην Gowind των Αραβικών Εμιράτων, που αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται στο Λοριάν.
Μήπως αντί για 3 κορβέτες να πάμε σε 3 ακόμη FDI με σοβαρή ελληνική συμμετοχή;
Επίσης στη Gowind HN έχει προστεθεί σύστημα ECM, ξεφεύγοντας από τις παλαιότερες προδιαγραφές που είχαν ζητηθεί από το ΠΝ. Οπότε η Naval Group κάνει ρελάνς στους Ιταλούς, προσφέροντας και παρεμβολείς Digital Shark της ισραηλινής Rafael, που είναι επιλογή για τοποθέτηση στην EPC! To σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου είναι νέας γενιάς και οι Γάλλοι υπόσχονται πως θα το κάνουν να συνεργαστεί αποδοτικά με το Setis και το ραντάρ NS100. Digital Shark μπαίνουν και στις βαριά οπλισμένες κορβέτες Sa’ar 6 του Ισραηλινού Ναυτικού.
Κορβέτες ή φρεγάτες; Ανάγκη για ομοιοτυπία και πολλά νέα πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό
Αυτή τη στιγμή, οι Γάλλοι έχουν προσκομίσει πολύ αναλυτικές περιγραφές στις αλλαγές της τελικής προσφοράς, προσπαθώντας να ικανοποιήσουν τις ελληνικές απαιτήσεις. Το πλοίο τους συνεχίζει να είναι το λογικά επικρατέστερο, καθώς έχει το ίδιο σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) με τις FDI HN. Επίσης, οι Γάλλοι έχουν προτείνει ένα σχήμα συνεργασίας με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και στη νέα πρόταση υπάρχουν σημαντικές διευκρινήσεις για το θέμα, οπότε το ΠΝ εξετάζει ενδελεχώς τη νέα τους πρόταση.
Ιταλοί, κατασκευή μέχρι και 2,5 πλοίων στην Ελλάδα!
Όπως έχουμε γράψει, το ιταλικό πλοίο είναι ανώτερο από πλευράς μαχητικής ισχύος σε σχέση με το γαλλικό. Η ύπαρξη από την αρχή των προσφορών, μηχανισμού Strales στο κύριο πυροβόλο, πυραύλων CAMM-ER αλλά και ικανού ECM (μέρος μιας, επίσης πολύ ικανής, σουίτας ηλεκτρονικού πολέμου), σημαίνει πως το πλοίο είναι όχι μόνο μεγαλύτερο, αλλά και ίσως ισχυρότερο της Gowind HN, με μόνη υστέρηση το σύστημα πρόωσης: εκεί η η Gowind έχει ηλεκτρική πρόωση, ενώ το FCx-30 έχει diesel. Μηχανές diesel όμως είναι και το σύστημα πρόωσης της FDI HN, κι έτσι οι Γάλλοι δεν μπορούν εύκολα να “ποντάρουν” εναντίον ενός συστήματος πρόωσης που μας έχουν ήδη πείσει να αγοράσουμε!
ThinkOutOfTheBox: Αγορά 2 επιπλέον φρεγατών FDI συν 3 La Fayette, αντί για 3 κορβέτες
Το πρόβλημα της ιταλικής πρότασης ήταν, και παραμένει μέχρι κάποιο σημείο, οι ασάφειές της. Θυμίζουμε πως οι Ιταλοί έχουν επιλέξει σαν βιομηχανικό εταίρο την ΟΝΕΧ Shipyard, η οποία έχει αναλάβει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Τα τελευταία έχουν αρχίσει να επαναδραστηριοποιούνται, και ήδη έχουν φτάσει εκεί τέσσερα πλοία για επισκευές. Προφανώς η ΟΝΕΧ εφαρμόζει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ένα μοντέλο ανάκαμψης που δοκίμασε στα Ναυπηγεία Σύρου, και έχει αποδώσει.
ThinkOutOfTheBox: Κορβέτες για το ΠΝ όχι με MICA VL, ESSM Blk2 ή CAMM-ER, αλλά με… IRIS-T!
Αρχικά όμως, στην ιταλική προσφορά η συνεργασία με την ΟΝΕΧ αναφερόταν μεν, δεν ήταν απολύτως δεσμευτική δε. Και η ελληνική πλευρά, μετά το “στρίβειν άνευ αρραβώνος” των Γάλλων στις FDI HN στο θέμα της σοβαρής ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής (υπαρκτή μεν αλλά για μικρού μεγέθους έργο μπροστά στο σύνολο της σύμβασης, το οποίο έργο όμως υπερπροβάλλεται σε social media και σε κάποια δημοσιεύματα, ιδιαίτερα φιλικών στην εταιρεία, μέσων), έχει γίνει εξαιρετικά επιφυλακτική στις διάφορες υποσχέσεις. Αυτή τη φορά όμως οι Ιταλοί ήταν πολύ σαφείς, προσφέρουν εγγυημένα την κατασκευή 2 πλοίων FCx-30 στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Αυτό θα έρθει λίαν συντόμως κι εγγράφως στο ΠΝ (προκειμένου να μην έχουμε πισωγυρίσματα).
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ο πύραυλος RAM του Ναυτικού δεν είναι μόνο CIWS, αλλά και αντιαεροπορικός!
Αλλά πήγαν ακόμη πιο πέρα, μετά από εξέταση των δυνατοτήτων που έχουν τα συγκεκριμένα ναυπηγεία. Έτσι προτείνουν…
Η συνέχεια στο Naval Defence