H σημερινή παράδοση των πρώτων δυο F-16, που εντάσσονται πλέον ως Viper στην Πολεμική Αεροπορία αποτελεί ορόσημο στην προσπάθεια ενίσχυσής της, αν και πρόκειται μόνο για την αρχή και ένα μακρύ δρόμο μπροστά. Έχουμε γράψει (κυρίως από τις σελίδες της έντυπης «Πτήσης», αλλά όχι μόνο) παρά πολλά για το θέμα και φυσικά συνεχίζουμε να το παρακολουθούμε.
Είναι γεγονός! Τα πρώτα 2 ελληνικά F-16V παραδόθηκαν στην ΠΑ από τη Lockheed Martin και την ΕΑΒ!
Αν για τους αναγνώστες μας ο εκσυγχρονισμός των Viper είναι μια «οικεία» υπόθεση από την εποχή που είχαμε πρωτογράψει για το θέμα, τότε χωρίς τη διάσταση του ραντάρ AESA και άλλων χαρακτηριστικών που έχουν ενσωματωθεί έκτοτε.
Για τους περισσότερους ο εκσυγχρονισμός είναι μια διαδικασία που δεν μπορεί εύκολα να μπει σε προοπτική αντίληψης αλλά να υπενθυμίσουμε ότι βασικά αγορά την αντικατάσταση μιας σειράς συγκροτημάτων και απαρτίων, πολλές φορές με παρελκόμενες υποδομές, ενώ για κάθε F-16 που «ανοίγει» η EAB, γίνονται όλες οι απαραίτητες εργασίες αποκατάστασης τυχόν φθορών.
Παραθέτουμε, από παλαιότερο άρθρο μας, ένα κατάλογο εργασιών (που δεν είναι απαραίτητα πλήρης), οι οποίες γίνονται σε κάθε έκδοση των μαχητικών Peace Xenia III και Peace Xenia IV προκειμένου να μεταπέσουν σε (σχεδόν) κοινό πρότυπο F-16V. Σημειώστε επίσης ότι οι συμβατότητες όπλων έχουν επεκταθεί στο μεταξύ.
Α. Εκσυγχρονισμός των Block 52+ στο επίπεδο F-16V GR
Στον τομέα των νέων ηλεκτρονικών που αντικαθιστούν ή συμπληρώνουν τον παλαιότερο εξοπλισμό περιλαμβάνονται:
- Ραντάρ AESA AN/APG-83 SABR
- Υπολογιστής αποστολής MMC 7000AH
- Ψηφιακός υπολογιστής ελέγχου πτήσης-DFLCC (Digital Flight Control Computer) αναβαθμισμένος με αυτόματο σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με το έδαφος-AGCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System).
- ADTE (Advanced Data Transfer Equipment) για τη μεταφορά-φόρτωση δεδομένων με μαγνητικό μέσο και διασύνδεση ethernet.
- CDEEU (Common Data Entry Electronics Unit) – IPDG
- MMR ILS με υποστήριξη VOR
- Σύστημα INS με ενσωματωμένο GPS και μονάδα γυροσκοπίων οπτικών ινών LN-260 με προβλέψεις ασφαλείας SAASM (Selective Availability Anti-spoofing Module).
- MIDS-J Link 16 (υπάρχει ήδη IDM)
- Καταγραφέας NCDR (Net-Centric Digital Recorder) τεσσάρων καναλιών
- Ψηφιακό DAS (Digital Acquisition System) για συλλογή, επεξεργασία και καταγραφή δεδομένων από τα διάφορα υποσυστήματα του αεροσκάφους. Έχει και ρόλο καταγραφέα στοιχείων πτήσης που επιβιώνει σε περίπτωση συντριβής για τη διερεύνηση περιστατικών.
Υφιστάμενα: DTS (βελτίωση DTED μέσω TEL), IDM, UCADC, CARA (Combined Altitude Radar Altimeter) και AIBU (Advanced Interference Blanker Unit).
Στον τομέα του νέου εξοπλισμού πιλοτηρίου προστίθενται:
- Μια κεντρική οθόνη CPD HD 6×8 ιντσών
- Βελτίωση συστήματος φωτισμού συμβατό με ΔΝΟ
- Υποδομή ADTE
- Νέο σύστημα επικοινωνιών διπλού ασυρμάτου ARC-238
Υφιστάμενα που παραμένουν: έγχρωμες MFD 4×4 ιντσών, JHMCS, ASIU (Aft Station Interface Unit) στο πίσω κάθισμα των διθέσιων που τους προσδίδει δυνατότητα Missioned επιχειρήσεων& ASHUDM ΑCCTVS (Advanced Color Cockpit Television System), OBOGS, EHSI (Electronic Horizontal Situation Indicator), ASIU WAC-HUD της ElΟp.
Στον τομέα του οπλισμού:
- Επεκτείνεται η δυνατότητα χρήσης του AIM-2000 (IRIS-T Enhancements), όπως υφίσταται σήμερα μόνον στα Block 52M
- Αποκτάται συμβατότητα με AGM-154C JSOW, GBU-31/38 JDAM, GBU-50 EGBU (EP-II), GBU-16 PW II, AFDS, AGM-158 και SDB
- Προστίθεται η χρήση φορέα BRU-57
- Γίνεται δυνατή η μεταφορά Sniper EX και DB-110
- Υφιστάμενα: σκοπευτικό EEGS (Enhanced Envelope Gun Sight), BDU-33, AGM-65A/B/D/G, AIM-9 L/M/N/P/S, AIM-120A/B/C/C5/C7, AGM-88B HARM, AGM-84D/L Harpoon I, AGM-154A-1 JSOW, GBU-10/-12/-24, BLU-107/-109, CBU-58/-71/-87, Mk20 Rockeye, Mk82/84, μεταφορά ατρακτιδίων LANTIRN.
Στον τομέα της επιβιωσιμότητας προστίθεται:
- IFF APX-126 CIT
Υφιστάμενα: ASPIS II, «Have Glass » Ι & ΙΙ, εξωτερικός φωτισμός συμβατός με ΔΝΟ (dual mode). Να θυμίσουμε ότι οι προβλέψεις στελθ «Have Glass Ι» (που έχουν τα Block 30 & 50) εστιάζεται στη μείωση της ανάκλασης της ακτινοβολίας ραντάρ με τον περιορισμό της διείσδυσής της στο πιλοτήριο, εφαρμόζοντας ανακλαστική επίστρωση στην καλύπτρα (που την διαχέει πλέον σφαιρικά στον χώρο και όχι απαραίτητα προς την πηγή εκπομπής). Η πρόβλεψη «Have Glass II» (που έχουν τα Block 52+ & 52M) επεκτείνεται σε χρήση RAM (Radar Absorbing Material) σε μεγάλο μέρος των εξωτερικών επιφανειών αλλά και ειδικών επιχρισμάτων για τη μείωση του ίχνους IR.
Β. Εκσυγχρονισμός των Block 52+Advanced στο επίπεδο F-16V GR
Στον τομέα των νέων ηλεκτρονικών που αντικαθιστούν ή συμπληρώνουν τον παλαιότερο εξοπλισμό περιλαμβάνονται:
- Ραντάρ AESA AN/APG-83 SABR
- Υπολογιστής αποστολής MMC 7000AH
- Αναβάθμιση DFLCC με AGCAS
- ADTE με ethernet
- CDEEU
- IPDG
- INS LN-260 με προβλέψεις ασφαλείας SAASM (Selective Availability Anti-spoofing Module)
- MIDS-J
- IDM
- NCDR τεσσάρων καναλιών
Υφιστάμενα: DTS (βελτίωση DTED μέσω TEL), MMR ILS με VOR, DAS, UCADC, CARA και AIBU.
Στον τομέα του νέου εξοπλισμού πιλοτηρίου προστίθεται:
- Κεντρική CPD HD 6×8 ιντσών
Υφιστάμενα: δύο έγχρωμες MFD HD 4×4 ιντσών, JHMCS, δύο ARC-238, ADTE, ASIU στα διθέσια, OBOGS, EHSI, ASIU & ASHUDM, ΑCCTVS (Advanced Color Cockpit Television System), WAC-HUD της ElΟp.
Στον τομέα του οπλισμού:
- Αποκτάται συμβατότητα με GBU-16 PW II, AFDS, GBU-31/38 JDAM, AGM-158 και SDB.
- Γίνεται δυνατή η μεταφορά Sniper EX (υπήρχε για DB-110)
Υφιστάμενα: σκοπευτικό EEGS (Enhanced Envelope Gun Sight), BRU-57, BDU-33, AGM-65A/B/D/G, AIM-2000, AIM-9 L/M/N/P/S, AIM-120A/B/C/C5/C7, AGM-88B HARM, AGM-84D/L Harpoon I, AGM-154A-1/C JSOW, GBU-31/38 JDAM, GBU-50 EGBU (EP II), GBU-10/-12/-24, BLU-107/-109, CBU-58/-71/-87, Mk20 Rockeye, Mk82/84, μεταφορά ατρακτιδίων LANTIRN.
Στον τομέα της επιβιωσημότητας προστίθεται:
- IFF APX-126 CIT
Υφιστάμενα: ASPIS II, «Have Glass » Ι & ΙΙ, Εξωτερικός φωτισμός συμβατός με ΔΝΟ (dual mode).