Η σελίδα μας είναι η πρώτη που είπε πως η μελλοντική φρεγάτα FDI HN του Πολεμικού Ναυτικού, δεν θα διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (ECM) καθώς και μηχανισμό STRALES στο κύριο πυροβόλο. Αυτές είναι δυο από τις πλέον χτυπητές ελλείψεις στο πλοίο, καθώς κάποιες άλλες εκτός αρχικής σύμβασης (π.χ. το Link 16, οι πύραυλοι RAM), θα καλυφθούν με συμπληρωματικές αγορές. Έχουμε εξηγήσει, πως αυτές οι ελλείψεις δεν οφείλονται σε ακούσια παράβλεψη, αλλά έναν συμβιβασμό εκ μέρους ΠΝ για να αποκτήσει τα πλοία όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
ΑΠΟΨΗ: Tουρκικό loitering KARGI, το “έρεβος” των FDI HN και του Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο;
Για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, το πλοίο είναι σύγχρονο σχεδιαστικά και έχει συστήματα υψηλής τεχνολογίας όπως το συνδυασμό συστήματος μάχης SETIS -ραντάρ SeaFire-πυραύλων ASTER30, όπως και το συρόμενο σόναρ CAPTAS 4. Θυμίζουμε επίσης πως είμαστε οι πρώτοι που το… μακρινό 2017, γράψαμε για την ανάγκη ενίσχυσης του ΠΝ, άρα χαιρόμαστε για την προμήθεια των FDI. Αλλά αυτό δεν μας δίνει το δικαίωμα να εθελοτυφλούμε μπροστά στις ελλείψεις τους. Το ότι κάποιοι βλέπουν το πλοίο “αψεγάδιαστο” μας ξεπερνά. Αν ήταν τέλειο εξαρχής, γιατί το ΠΝ πίεσε και πήρε 32 αντί για 16 ASTER 30, εκτοξευτή RAM, και chaffs; Διότι το σκάφος στη γαλλική του διαμόρφωση, δεν είναι μια φρεγάτα για σύγκρουση υψηλής έντασης. Και σε αυτό δεν φταίει ούτε το ΠΝ, ούτε η κατασκευάστρια Naval Group, αλλά το Γαλλικό Ναυτικό (Marine Nationale).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, ότι οι FDI σε γαλλική υπηρεσία θα έχουν δυο κύριες αποστολές. Η μια αποστολή της FDI (FR) είναι η επίδειξη σημαίας σε μεγάλες αποστάσεις από την ηπειρωτική Γαλλία (σε κτήσεις και βάσεις ανά τον πλανήτη), όπου σημαντικό ρόλο έχει η χαμηλή κατανάλωση καυσίμων και η δυνατότητα μακράς παραμονής, κι όχι η ταχύτητα και η ισχύς πυρός. Εκεί θα αντικαταστήσει τις παλαιές La Fayette που έχουν γράψει “άπειρα” μίλια σε ταξίδια σε Ατλαντικό και Ειρηνικό, σε υπερπόντιες αποστολές, με χαμηλή πιθανότητα σύγκρουσης υψηλής έντασης.
ΕΞΕΛΙΞΗ: H Φ/Γ ΚΙΜΩΝ (πρώτη ελληνική FDI HN) μπήκε στο dry dock!
Οι Γάλλοι θέλουν επίσης τις FDI ως προπομπούς στην ομάδα του αεροπλανοφόρου De Gaulle σε ανοικτές θάλασσες, όπου θα συνοδεύονται από βαρύτερες φρεγάτες FREDA, HORIZON, και φυσικά αεροσκάφη Rafale σε άμεση συνδρομή. Συνεπώς, οι FDI (FR) εκεί δεν κινδυνεύουν τόσο, ειδικά αν από πάνω τους πετούν και μερικά ζεύγη Rafale M. Είναι τελείως διαφορετικός ο τρόπος χρήσης των πλοίων από το Marine Nationale, από τη χρήση για τα οποία τα προορίζει το Πολεμικό μας Ναυτικό.
Εμείς τις FDI HN τις χρειαζόμαστε για καταρχήν επιβίωση και μετά εξασφάλιση θαλασσίου ελέγχου στο πιο “φορτωμένο” με απειλές θέατρο επιχειρήσεων που μπορεί να υπάρξει στις αεροναυτικές συγκρούσεις, όπως θα είναι το Αιγαίο σε περίπτωση σύγκρουσης. Και με δράση σε παράκτια ουσιαστικά ύδατα με συνεχή απειλή επιθέσεων κορεσμού, ακόμη και από αναλώσιμα UAVs, περιφερόμενα πυρομαχικά, USVs πιθανότατα και σε σμήνη. Το να συζητάμε αν χρειάζεται ECM και μάλιστα τελευταίας γενιάς, είναι απλώς τραγελαφικού χαρακτήρα υπόθεση, και αποδεικνύει αρκετά για τους όποιους παραδοξολόγους το παραβλέπουν.
Σήμερα θα εστιάσουμε σήμερα σε μια άλλη έλλειψη, που προέρχεται ακριβώς από τη γαλλική επιλογή να μην εξοπλίσει τις FDI για συγκρούσεις υψηλής έντασης. Έτσι, ενώ το πλοίο διαθέτει με ηλεκτροοπτικό σύστημα στοχοποίησης PASEO XLR, εντούτοις δεν έχει ενσωματωμένο IRST, δηλαδή σύστημα υπερύθρων για έρευνα και παρακολούθηση στόχων. Υπάρχει μια παρανόηση, και θεωρείται από πολλούς πως η FDI διαθέτει IRST. Εξηγούμε, όσο μπορούμε πιο αναλυτικά.
To Ιnfrared Search and Track (IRST) κάνει κατά κύριο λόγο έρευνα και παρακολούθηση στόχων μέσω υπερύθρων, αφού γίνει ο εντοπισμός. Είναι τελείως διαφορετικό από το κάθε ηλεκτροοπτικό, που δεν μπορεί να κάνει έρευνα, παρά μόνο παρακολούθηση, κι αυτό όχι αυτοματοποιημένα.
Μια κάμερα, που δίνει “εικόνα” στο σύστημα διαχείρισης μάχης του πλοίου (CMS), δεν σημαίνει πως είναι ενσωματωμένη (Integrated) σε αυτό. Ναι, σε μια οθόνη μπορούμε να δούμε “κάτι”, αλλά τα δεδομένα από αυτό το “κάτι” δεν μπορούν να διανεμηθούν μέσω CMS στα όπλα ή σε άλλους αισθητήρες. Επίσης, η PASEO XLR δεν μπορεί να κάνει έρευνα, δηλαδή δεν διαθέτει αλγόριθμο αναγνώρισης στόχου ή απειλής. Θα εντοπίσει το στόχο, με τη λογική του κυαλιού. Το είδαμε, το εντοπίσαμε, όχι το ανάποδο.
Βέβαια, το αναλυτικό εγχειρίδιο της PASEO XLR επισημαίνει πως γίνεται παροχή στοιχείων στόχου σε ένα από τα δυο πυροβόλα των 20 χιλιοστών. Προσοχή, σε ένα από τα δυο, δρώντας σαν σκοπευτικό. Το δεύτερο πυροβόλο, θα πρέπει να λάβει δεδομένα από αλλού, π.χ. το ραντάρ. Και κάπου εκεί τελειώνει η ολοκλήρωση του PASEO XLR στο CMS του πλοίου. Και τι περισσότερο χρειάζεται θα ρωτήσει κανείς; Χρειάζεται αυτό που έχουν τα σύγχρονα πλοία επιπέδου FDI (και πολλά μικρότερα). Ένα ολοκληρωμένο στο CMS IRST όπως για παράδειγμα το Safran VAMPIR NG.
![](https://navaldefence.gr/wp-content/uploads/2022/11/SAF09342.jpg)
To συγκεκριμένο είναι πράγματι κι αυτό ένα ηλεκτρο-οπτικό σύστημα, με μια διαφορά. Η αποστολή του είναι να εκτελεί έρευνα. Δηλαδή, το πλοίο που έχει ένα VAMPIR NG μπορεί να εντοπίζει στόχους παθητικά. Το σύστημα περιστρέφεται συνεχώς, 60 φορές το λεπτό, δίνοντας μια σφαιρική εικόνα για το τι συμβαίνει τριγύρω. Έτσι το σκάφος μπορεί να μην έχει ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές, και να συνεχίσει να μάχεται.
Φανταστείτε το VAMPIR σαν ένα παθητικό “ραντάρ” χωρίς εκπομπές που δίνει δεδομένα στο CMS. Έτσι μπορούν να τροφοδοτηθούν με αυτά τα πυροβόλα (όλα, και αυτό των 76 χιλιοστών) αλλά και οι πύραυλοι, ASTER 30 & RAM.
FDI HN: Μύθοι κι αλήθειες για την πρώτη φρεγάτα που αγοράζει το Ναυτικό εδώ και 33 χρόνια
Μόνο που δυστυχώς η FDI, σε γαλλική και ελληνική έκδοση, δεν διαθέτει κάτι ανάλογο με το IRST. Αυτό έχει πολλά μειονεκτήματα. Καταρχάς το πλοίο είναι υποχρεωμένο να πολεμά με το ραντάρ πάντα σε λειτουργία, προσελκύοντας κάθε είδους πύραυλο αντιραντάρ έχει ο αντίπαλος. Επίσης, δεν μπορεί να…
Η συνέχεια στο navaldefence.gr