Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Defense News στις 24 Νοεμβρίου 2025, η Σουηδία βρίσκεται πλέον ένα βήμα πριν από την οριστικοποίηση του προγράμματος νέων φρεγατών, με την τελική κυβερνητική επιλογή να αναμένεται στις αρχές του 2026. Η απόφαση αυτή εντάσσεται στη ριζική αναθεώρηση της ναυτικής στρατηγικής της χώρας μετά την ένταξη στο ΝΑΤΟ, καθώς η Στοκχόλμη αναγνωρίζει ότι ο υφιστάμενος στολίσκος δεν αρκεί για τις σύγχρονες απαιτήσεις συλλογικής άμυνας στη Βαλτική, έναν από τους πιο στρατηγικά πυκνούς θαλάσσιους χώρους στον κόσμο.
Όπως αναφέρει το The War Zone (The Drive) σε εκτενές δημοσίευμα, το πρόγραμμα θεωρείται ιστορικό, αφού οι νέες φρεγάτες θα είναι «τα μεγαλύτερα πολεμικά επιφανείας που ναυπηγούνται για τη Σουηδία εδώ και σχεδόν 50 χρόνια». Το άρθρο επισημαίνει ότι από τη δεκαετία του 1970 η Σουηδία προσανατολιζόταν σε μικρότερα σκάφη, υψηλής επιβιωσιμότητας και χαμηλού ίχνους, όπως οι κορβέτες Visby, οι οποίες είναι ιδανικές για επιχειρήσεις παράκτιου περιβάλλοντος. Ωστόσο, οι διεθνείς εξελίξεις, η αυξημένη ρωσική ναυτική δραστηριότητα, η ανάγκη για αποτροπή και η συμμετοχή σε συμμαχικές επιχειρήσεις κατέστησαν αναγκαία την απόκτηση μεγαλύτερων, ωκεάνιων μονάδων με δυνατότητες περιοχής — κάτι που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν αντίθετο στη σουηδική αμυντική φιλοσοφία.
Το ενδιαφέρον της Γαλλίας, σύμφωνα με το Defense News, είναι έντονο, με το Παρίσι να υπογραμμίζει ότι μπορεί να υποστηρίξει ένα χρονοδιάγραμμα ναυπηγήσεων έως το 2030 και να προσφέρει μια ώριμη σχεδίαση: τη φρεγάτα FDI, η οποία ήδη υπηρετεί στο Γαλλικό Ναυτικό. Οι ναυπηγήσεις για την Ελλάδα έχουν επιταχύνει τη γραμμή παραγωγής της Naval Group, μειώνοντας ρίσκο και κόστη για νέους χρήστες, κάτι που Σουηδοί αξιωματούχοι —όπως αναφέρει το Defense News— αξιολογούν θετικά. Οι FDI διαθέτουν ικανότητες αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, σύγχρονο ραντάρ AESA, προηγμένο σύστημα μάχης και ισχυρό ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό, στοιχεία κρίσιμα για επιχειρήσεις στη Βαλτική.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Το Defence360 αναφέρει πως η Πορτογαλία αγοράζει 3 φρεγάτες FDI
Η πιθανή επιλογή FDI, όμως, έχει και γεωβιομηχανική διάσταση. Η Σουηδία διατηρεί μακροχρόνια στρατηγική σχέση με τη BAE Systems, κατασκευάστρια των Type 26. Η συνεργασία της σουηδικής Saab με τη βρετανική αμυντική βιομηχανία είναι βαθιά, συστηματική και επεκτείνεται σε πολλαπλούς τομείς. Συνεπώς, μια «γαλλική νίκη» με επιλογή των FDI όχι μόνο θα ανέτρεπε έναν παραδοσιακό άξονα προμηθειών, αλλά —όπως τονίζουν και οι δύο πηγές— θα είχε τεράστια σημασία για τη Naval Group, που θα κέρδιζε πρόσβαση σε μια αγορά υψηλής θεσμικής επιρροής στη Βόρεια Ευρώπη.
Παράλληλα, το ευρωπαϊκό περιβάλλον ναυτικών εξοπλισμών αλλάζει ταχύτατα. Η Νορβηγία, παρότι εξέτασε προσεκτικά την FDI, κατέληξε —σύμφωνα με το Defense News— στη βρετανική Type 26, κρίνοντας ότι ταιριάζει περισσότερο στη βαριά ανθυποβρυχιακή αποστολή της στον Βόρειο Ατλαντικό, αλλά και στη γεωπολιτική και βιομηχανική σχέση με το Λονδίνο. Αντίθετα, το The War Zone καταγράφει πρόσφατο ενδιαφέρον από την Πορτογαλία, η οποία διερευνά λύσεις ανανέωσης του στόλου της, με την FDI πλέον ανάμεσα στις πιθανές επιλογές. Αυτή η κινητικότητα επιβεβαιώνει ότι η συγκεκριμένη κλάση έχει μπει δυναμικά στη διεθνή αγορά, με προοπτική νέων εξαγωγών.
Για την Ελλάδα, μια θετική απόφαση της Σουηδίας υπέρ της FDI θα είχε άμεσο και μετρήσιμο όφελος. Όσο μεγαλύτερος γίνεται ο αριθμός χρηστών, τόσο ενισχύεται η αλυσίδα υποστήριξης, η παραγωγική βάση, η τεχνολογική εξέλιξη και η διαθεσιμότητα ανταλλακτικών. Το Πολεμικό Ναυτικό, έχοντας ήδη επενδύσει στο πρόγραμμα, θα επωφεληθεί από οικονομίες κλίμακας, μειωμένα μελλοντικά κόστη συντήρησης και διασφαλισμένη υποστήριξη για δεκαετίες. Επιπλέον, η ευρύτερη διεθνοποίηση της κλάσης ενισχύει τη διαλειτουργικότητα σε συμμαχικά επιχειρησιακά πλαίσια, κάτι που αποκτά ιδιαίτερο βάρος στη νέα δομή άμυνας του ΝΑΤΟ.
Σημαντικό επίσης είναι ότι η ισχυρότερη, πληρέστερη και βαρύτερα οπλισμένη έκδοση της FDI διεθνώς παραμένει η ελληνική, η οποία ενσωματώνει αυξημένο φόρτο αντιαεροπορικών πυραύλων, διαμόρφωση προσαρμοσμένη σε περιβάλλον υψηλής απειλής και επιλογές που μεγιστοποιούν την ισχύ πυρός και την επιβιωσιμότητα. Η επιλογή αυτή του ΠΝ έχει ήδη προσελκύσει ξένο ενδιαφέρον —και όπως εκτιμάται τόσο από το Defense News όσο και από το The War Zone— ενδεχομένως να λειτουργήσει ως μοντέλο για μελλοντικούς χρήστες.
Η απόφαση της Στοκχόλμης δεν αφορά μόνο την εθνική της ασφάλεια, αλλά και τον προσανατολισμό της ευρωπαϊκής ναυτικής ισορροπίας. Αν επιλεγεί η FDI, η Σουηδία θα αποκτήσει για πρώτη φορά εδώ και μισό αιώνα μεγάλα πολεμικά επιφανείας, η Naval Group θα καταγράψει μια ιδιαίτερα σημαντική εμπορικο-στρατηγική επιτυχία, ενώ η Ελλάδα θα δει την επένδυσή της να αποκτά ακόμη μεγαλύτερο βάθος, αντοχή και διεθνή προοπτική. Σε μια εποχή όπου η Βαλτική, η Βόρεια Θάλασσα και η Ανατολική Μεσόγειος αντιμετωπίζονται πλέον ως ενιαίο ναυτικό θέατρο αποτροπής, η ύπαρξη κοινών συστημάτων, κοινής φιλοσοφίας και κοινών πλοίων στα συμμαχικά ναυτικά δεν αποτελεί απλή ευκολία, αλλά επιχειρησιακή προϋπόθεση.









