10.7 C
Athens
Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑFAP Alouette III, οι Πορτογάλοι «Κανίβαλοι», «Κακοί Λύκοι» και «Σφήκες»

FAP Alouette III, οι Πορτογάλοι «Κανίβαλοι», «Κακοί Λύκοι» και «Σφήκες»

- Advertisement -

Πρωτοπέταξε με τα πορτογαλικά διακριτικά όταν ακόμα η Πορτογαλία είχε… αποικίες. Πενήντα επτά χρόνια αργότερα (το 2020) και με περισσότερες από 300.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, το αειθαλές ελικόπτερο Alouette III προσθέτει ένα ακόμη ρεκόρ μακροβιότητας σε αυτά που ήδη κατέχει με διάφορες Αεροπορίες. Δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι η ιστορία του Alouette σε πορτογαλική υπηρεσία είναι συνυφασμένη με την σύγχρονη ιστορία της χώρας.

Ο τύπος πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση για την Força Aérea Portuguesa στις 18 Ιουνίου 1963 στην Λουάντα της Ανγκόλα. Όταν δηλαδή η Πορτογαλία βρέθηκε να πολεμά τους δικούς της αποικιακούς πολέμους στην Αφρική, τα ελαφρά SE 3160/SA 316A (οι κωδικοί του μοντέλου), προσέφεραν πολύτιμες υπηρεσίες εκτελώντας από αναγνώριση και διείσδυση ομάδων ειδικών δυνάμεων μέχρι αποστολές εγγύς υποστήριξης, σε διαμόρφωση gunship!

Κανονικά το ελικόπτερο μετέφερε έξι επιβάτες πέραν του χειριστή ή δύο φορεία και δύο επιβάτες ή 800 κιλά εσωτερικώς μεταφερόμενου φορτίου. Εξωτερικώς αναρτώμενο, το επιτρεπόμενο βάρος φορτίου ήταν 750 κιλά. Στον πόλεμο όμως τα Alouette πέταξαν και με ένα πυροβόλο MG 151 των 20 χιλιοστών το οποίο έβαλλε από την αριστερή πλευρά και αποδείχθηκε ιδανικό καθώς προκαλούσε πολύ λιγότερους κραδασμούς εν σχέσει με τα πολυβόλα Μ2 που είχαν δοκιμαστεί νωρίτερα.

Τα ελικόπτερα μπορεί να ήταν μικρά αλλά οι «Κακοί Λύκοι» (Lobo Mau) όπως ήταν γνωστά τα gunships του 2ου Σμήνους της 122 Μοίρας ‘Canibais’ στην Γουϊνέα, «δάγκωναν» άσχημα. Το δε σύστημα εκτόξευσης 12 ρουκετών των 2,75 ιντσών που επίσης αναπτύχθηκε για το Alouette δοκιμάστηκε μεν, ωστόσο σύμφωνα με πηγές δεν χρησιμοποιήθηκε σε μάχη. Σημειωτέον ότι τα εξοπλισμένα πορτογαλικά SE 3160 απετέλεσαν πρότυπο για αντίστοιχες μετατροπές νοτιοαφρικανικών ελικοπτέρων.

Εκτός από επιχειρήσεις στην Ανγκόλα, στην Γουϊνέα και στην Μοζαμβίκη, τα ελικόπτερα πέταξαν στο πλαίσιο ειρηνευτικής αποστολής του ΟΗΕ και στο Ανατολικό Τιμόρ. Σήμερα τα εναπομείναντα SE 3160 πετούν με την Esquadra 552 ‘Zangões’ (Σφήκες) από την Αεροπορική Βάση 11 στην Μπέζα (Beja) εκτελώντας τακτικές μεταφορές και αποστολές κοινωνικού χαρακτήρα –η Μοίρα διατηρεί επίσης μόνιμο κλιμάκιο για Έρευνα και Διάσωση και αεροδιακομιδές στο Οβάρ– ενώ σε αυτά παρέχεται βασικό και προκεχωρημένο στάδιο εκπαίδευσης στα ελικόπτερα για πιλότους της Αεροπορίας, του Στρατού και του Ναυτικού.

Τα Alouette με τον χαρακτηριστικό διαπεραστικό ήχο του Turboméca Artouste IIIB είναι εξαιρετικά δημοφιλή στους Πορτογάλους. Στην δημοφιλία τους έχουν συμβάλλει αναμφίβολα και τα σώου της ομάδας επιδείξεων ‘Rotores de Portugal’ (τμήμα της 522 Μοίρας), θέαμα που δεν ξεχνά κανείς.

Παρά την προσφορά τους στους ρόλους της αναγνώρισης, ελαφράς υποστήριξης, μεταφορών, αεροπυρόσβεσης, αεροδιακομιδής ασθενών, SAR και εκπαίδευσης, 57 χρόνια υπηρεσίας είναι πολλά. Ήδη ο τύπος αντικαθίσταται από τα AW119 Mk.II Koala, μετά την παραγγελία τον Οκτώβριο του 2018 για πέντε ελικόπτερα με προαίρεση για δύο ακόμη.

1η δημοσίευση 14/7/2020

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Γιατί η Ελλάδα “έκοψε” το πρόγραμμα του IRIS-T Block 2, ενώ χρηματοδοτεί το ΕΛΚΑΚ!

H ανακοίνωση της γερμανικής εταιρείας Diehl Defence στις 30 Ιανουαρίου 2025 σχετικά με την έναρξη της ανάπτυξης και της προετοιμασίας παραγωγής του πυραύλου αέρος-αέρος...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

9
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 1 Φεβρουαρίου 1968: Επίθεση του Τετ, η ιστορία...

8
Σε μια στιγμή απίστευτης φόρτισης, ο αρχηγός της Εθνικής Αστυνομίας του Νοτίου Βιετνάμ, ταξίαρχος Nguyen Ngọc Loan, εκτελεί τον Nguyen Van Lem, μέλος του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Πολεμική Αεροπορία: οι κάσκες της εποχής της αεριοπροώθησης

Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 52, Οκτώβριος 2024Η ένταξη της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ (18 Φεβρουαρίου 1952) οδήγησε στην εκ βάθρων αναδιοργάνωση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ)...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 1 Φεβρουαρίου 1968: Επίθεση του Τετ, η ιστορία μιας φωτογραφίας

Σε μια στιγμή απίστευτης φόρτισης, ο αρχηγός της Εθνικής Αστυνομίας του Νοτίου Βιετνάμ, ταξίαρχος Nguyen Ngọc Loan, εκτελεί τον Nguyen Van Lem, μέλος του...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 1 Φεβρουαρίου 1864: 2ος Πόλεμος του Σλέσβιχ-Χόλσταϊν, πρόβα πολέμου από την Πρωσσία

Γνωστός και ως "Δανο-Πρωσσικός πόλεμος", η συγκεκριμένη σύγκρουση ξεκίνησε όταν ο πρωσικός στρατός καθοδηγούμενος από τον “Σιδηρούν Καγκελάριο” Μπίσμαρκ, περνά τα σύνορα με τη...