Χθες σε επίσημη παρουσίαση των μελλοντικών F-35 της Φινλανδικής Αεροπορίας (Ilmavoimat), σε μακέτα (1:10) που υπήρχε στην τελετή τα αεροσκάφη εμφανίστηκαν με ανασχετικό αλεξίπτωτο (drag chute), οπότε γίνονται έτσι τα δεύτερα F-35A μετά τα νορβηγικά με τέτοια υποδομή.
Το ανασχετικό αλεξίπτωτο με την ανάπτυξή του δημιουργεί οπισθέλκουσα που βοηθά στην ταχεία επιβράδυνση του αεροσκάφους, ενώ διατηρείται ο έλεγχος. Αποδεικνύεται πολύ αποτελεσματικό σε προσγειώσεις σε βραχείς ή και βρεγμένους/παγωμένους διαδρόμους με χαμηλή πρόσφυση, όπου η χρήση απλής πέδησης (παρά τις υποδομές anti-skid) ενέχει τον κίνδυνο απώλειας κατευθυντικού ελέγχου και εξόδου από τον διάδρομο (tarmac).
Σε αντίθεση με τις υποδομές drag chute σε άλλα αεροπλάνα, όπως στο F-16, το ανασχετικό αλεξίπτωτο δεν βρίσκεται σε φωλεά στην ουρά αλλά σε ατρακτίδιο στη ράχη του F-35A.
Αν και πιστεύεται ότι το ατρακτίδιο έχει σχεδιαστεί με την ελάχιστη επιβάρυνση στα χαρακτηριστικά στελθ, δηλαδή στην καταστολή του ίχνους ραντάρ, το pod είναι προσθαφαιρούμενο για τις περιπτώσεις που κρίνεται πως δεν πρέπει να υπάρχει στο αεροπλάνο.
Από τις πληροφορίες που έχουν κατά καιρούς αποδεσμευτεί, επιλογή για drag chute στα F-35A έχουν ασκήσει εκτός της Νορβηγίας, η Δανία, η Ολλανδία και το Βέλγιο, αν και μέχρι σήμερα το σύστημα έχει επισημανθεί μόνο σε αεροπλάνα της Βασιλικής Νορβηγικής Αεροπορίας. Σε αυτό τον κατάλογο έχουν προστεθεί τώρα και τα φιλνανδικά.
Αποτελεί έτσι ερώτημα εάν τα ελληνικά F-35A θα αποκτήσουν τέτοια υποδομή, δεδομένου ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει ασκήσει τέτοια επιλογή στα F-16 που έχει αγοράσει.
Στην περίπτωση των ελληνικών Viper το πρόβλημα δεν είναι φυσικά οι βρεγμένοι ή παγωμένοι διάδρομοι αλλά οι βραχείς, είτε αυτοί βρίσκονται σε προκεχωρημένα αεροδρόμια σε νησιά ή… έχουν γίνει βραχείς μετά από προσβολή των βάσεων όπου εδρεύουν.
Φυσικά ο “βασιλιάς” των drag chute στην ΠΑ παραμένει το F-4E.