Σε συνέχεια της χθεσινής μας ανάρτησης για μειώσεις του κόστους υποστήριξης του F-35 (ΕΔΩ), τα ποσοστά που ανακοινώθηκαν ως προθέσεις για τα τρία επόμενα ετήσια συμβόλαια των οικονομικών ετών 2021-2022-2023 έχουν φυσικά και τους πραγματικούς αριθμούς πίσω τους.
Σε αυτούς το κόστος ανά ώρα πτήσης του F-35A ήταν για το οικονομικό έτος 2020 στις $33.600 και έφτανε σε ακόμη υψηλότερες τιμές για τις δυο άλλες εκδόσεις, STOVL και CV, αν και αυτοί ενδιαφέρουν πολύ λιγότερους χρήστες από ότι το CTOL, το οποίο και αποτελεί τον κύριο όγκο των JSF σε υπηρεσία, ειδικά με τους διεθνείς πελάτες.
Η συμφωνία των πολυετών συμβολαίων που υπέγραψε το F-35 Joint Programme Office με την Lockheed Martin δεσμεύει την τελευταία να μειώσει το κόστος ανά ώρα πτήσης στις $30.000 την τριετία (οικονομικών ετών) 2021-2023, ενώ απώτερος στόχος για το οικονομικό έτος 2025 είναι η μείωση να φτάσει τα $25.000 ανά ώρα πτήσης.
Να θυμίσουμε ότι ο στρατηγός Charles Brown, αρχηγός του γενικού επιτελείου της USAF είχε υπονοήσει την περασμένη άνοιξη ότι η Αμερικανική Αεροπορία θα πρέπει να συνδέσει την παραγγελία νέων JSF με την μείωση του κόστους ανά ώρα πτήσης. Είναι όμως άγνωστο προς το παρόν εάν οι $25.000 το 2025 ικανοποιούν αυτή την προϋπόθεση.
Όπως αναφέραμε και χθες το κόστος ανά ώρα πτήσης (με τη διαφοροποίηση του υπολογισμού του ανάμεσα σε διάφορες αεροπορίες, ακόμη και στους κόλπους του ΝΑΤΟ) παραμένει άγνωστο για μαχητικά τέταρτης γενιάς, όπως το Eurofighter και το Rafale, αφού οι παραγωγοί και χρήστες τους τηρούν σιγή ιχθύος περί τούτου. Για το Typhoon για παράδειγμα έχουν γραφεί στον γερμανικό και αυστριακό Τύπο αναφορές για περισσότερα από €30.000. Το κατά πόσο οι τιμές αυτές είναι πραγματικές ή ισχύουν σήμερα (οι αναφορές είχαν γίνει στα στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 2010) είναι άγνωστο. Επιπλέον και το σημαντικότερο για μας, κανείς αντικειμενικός παρατηρητής δεν μπορεί να υποστηρίξει (και να το δικαιολογήσει επαρκώς) ότι το κόστος του Typhoon και του Rafale, δυο αντίστοιχων σε όλα μαχητικών, διαφέρουν τόσο μεταξύ τους.
Επιπλέον οι γαλλικές πρακτικές στην Ελλάδα είναι διαχρονικά γνωστές για όλα τα προηγούμενα Mirage και φυσικά για τα NH90, αφού διαχειρίζονται το πολύπαθο γαλλικό πρόγραμμα.
Απάντηση πάντως στο κόστος ανά ώρα πτήσης του Rafale μην περιμένετε. Ίσως οι Ινδοί έχουν να πουν κάποια στιγμή κάτι, αφού ήταν και οι μόνοι οι οποίοι μέσω κοινοβουλευτικού ελέγχου (με πρακτικά που δημοσιοποιούνται) έχουν αποκαλύψει πολλά για τα Mirage 2000H αλλά και τον διαγωνισμό MMRCA, που κατέληξε με την προμήθεια των 36 Rafale και ένα μεγάλο υπόλοιπο που είναι το αντικείμενο του εν τρέχοντος διαγωνισμού της Ινδικής Αεροπορίας.