Το General Dynamics F-16XL είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ιστορικά κεφάλαια στην ιστορία της αεροπορικής τεχνολογίας, καθώς αντιπροσωπεύει μια εναλλακτική εξέλιξη του δημοφιλούς μαχητικού F-16 Fighting Falcon. Αυτό το αεροσκάφος, αρχικά γνωστό ως F-16E, αναπτύχθηκε με σκοπό να ανταγωνιστεί το F-15E Strike Eagle, με διπλό ρόλο μαχητικού-βομβαρδιστικού, όπως το αναζητούσε η Αμερικανική Αεροπορία (USAF).
Η ιστορία του F-16XL ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του 1980, σε μια εποχή όπου οι ανάγκες της σύγχρονης αεροπορικής μάχης απαιτούσαν αεροσκάφη με αυξημένη ακτίνα δράσης και μεγαλύτερη ικανότητα μεταφοράς οπλισμού.
Το πρόγραμμα για την ανάπτυξη του F-16XL ξεκίνησε ως μέρος της προσπάθειας της General Dynamics να προσφέρει μια εκδοχή του F-16 με ενισχυμένες δυνατότητες για βαθιά διείσδυση και ακρίβεια στους βομβαρδισμούς. Το “XL” προήλθε από την επέκταση της πτερυγικής επιφάνειας, με σχεδίαση “διπλού δέλτα” (cranked-arrow delta wing), κάτι που επέτρεψε στο αεροσκάφος να έχει μεγαλύτερη ακτίνα δράσης και να μεταφέρει περισσότερο οπλισμό, χωρίς να χάσει την ευελιξία που έκανε το F-16 τόσο δημοφιλές.
Το εξωτερικό τμήμα της πτέρυγας είχε σημαντικά μεγαλύτερη γωνία από το εσωτερικό, δημιουργώντας ένα μοναδικό αεροδυναμικό προφίλ. Αυτό επέτρεψε την παραγωγή μεγαλύτερης άντωσης σε χαμηλές ταχύτητες, ιδιαίτερα χρήσιμη κατά την απογείωση και την προσγείωση, καθώς και σε υψηλές γωνίες προσβολής. Παράλληλα, σε υψηλές υπερηχητικές ταχύτητες, μείωνε την αεροδυναμική αντίσταση, επιτρέποντας στο αεροσκάφος να διατηρεί την ταχύτητά του με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.
Η cranked-arrow delta πτέρυγα βοηθούσε επίσης στην εξισορρόπηση της σταθερότητας και στον έλεγχο του αεροσκάφους σε διάφορες συνθήκες πτήσης, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών ταχυτήτων και των απότομων ελιγμών.
Η σχεδίαση περιλάμβανε επίσης αλλαγές στην άτρακτο του αεροσκάφους για να ενσωματώσει τις νέες πτέρυγες και να βελτιστοποιήσει την αεροδυναμική του. Έτσι το μικτό βάρος απογείωσης έφθασε τα 27.200 κιλά, σε σύγκριση με τα 17.000 του αρχικού F-16. Επίσης, το αεροσκάφος μπορούσε να πετάξει έως 2.500 ναυτικά μίλια, ενώ τα σημεία ανάρτησης οπλισμού και δεξαμενών καυσίμων αυξήθηκαν, προσφέροντας μια πιο ευέλικτη πλατφόρμα για αποστολές κρούσης.
Από την πλευρά του, το ανταγωνιστικό F-15E είχε δύο κινητήρες Pratt & Whitney F100-PW-220 ή -229, οι οποίοι του επέτρεπαν μέγιστη ταχύτητα πτήσης στα 2,5 Μαχ, σε σύγκριση με τα 2,05 Μαχ του F-16XL. Αυτό, μαζί με την ικανότητα πτήσης σε υψόμετρο έως 60.000 πόδια (έναντι 50.000 πόδια του F-16XL), το καθιστούσε ιδανικό για αποφυγή αντιαεροπορικών πυραύλων. Επιπλέον, η δικινητήρια διάταξη προσέφερε αυξημένη ασφάλεια και επιβιωσιμότητα σε περίπτωση αστοχίας ή πλήγματος του ενός κινητήρα, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για αποστολές πάνω από εχθρικό έδαφος.
Η ευελιξία του F-15E σε αποστολές αεροπορικής υπεροχής και βομβαρδισμού ήταν επίσης εξαιρετική, με την διάταξη των δύο θέσεων (ένας πιλότος και ένας WSO) να επιτρέπει την καλύτερη διαχείριση των συστημάτων όπλων και πλοήγησης. Η USAF εκτίμησε επίσης ότι η ανάπτυξη του F-15E θα απαιτούσε λιγότερη επένδυση σε νέα τεχνολογία, καθώς ήταν ήδη ένα δοκιμασμένο αεροσκάφος, μειώνοντας έτσι το ρίσκο και το κόστος ανάπτυξης σε σύγκριση με το F-16XL, το οποίο θα απαιτούσε σημαντική εξέλιξη μέχρι να καταλήξει σε μοντέλο παραγωγής.
Έτσι παρά τις εντυπωσιακές επιδόσεις και τις υποσχέσεις για μια πιο οικονομική λύση σε σύγκριση με το F-15E, το F-16XL δεν κατάφερε να προχωρήσει. Και η USAF, μετά από εκτενείς δοκιμές και αξιολογήσεις, προτίμησε το Strike Eagle.
Η ακύρωση του F-16XL ήταν πλήγμα για τη General Dynamics, ωστόσο, αυτό δεν ήταν το τέλος της ιστορίας του. Δύο πρωτότυπα δόθηκαν στη NASA για έρευνα σε τομείς όπως η αεροδυναμική, η διαχείριση καυσίμων, και η βελτίωση της αποδοτικότητας. Ένα από τα πιο σημαντικά προγράμματα ήταν το High-Speed Research (HSR), όπου το F-16XL χρησιμοποιήθηκε για να μελετήσει την πτήση σε υψηλές ταχύτητες. Άλλο πρόγραμμα ήταν το Cranked-Arrow Wing Aerodynamics Project (CAWAP), όπου μελετήθηκε η ιδιαίτερη πτέρυγα του κάτι που ήταν κρίσιμο για την ανάπτυξη νέων εμπορικών υπερηχητικών αεροσκαφών. Έτσι το F-16XL αν και δεν έγινε ποτέ “μαχητικό” άφησε κληρονομιά στον τομέα της έρευνας και της ανάπτυξης αεροσκαφών, την οποία βλέπουμε και σήμερα σε πολλές σύγχρονες σχεδιάσεις που φέρουν κάτι από το “δελταπτέρυγο Falcon”.