H ανακοίνωση Lockheed Martin και Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) χθες, περί της παράδοσης του εικοστού F-16 που αναβαθμίστηκε στη διαμόρφωση Viper (F-16V) για την Πολεμική Αεροπορία. ήταν σίγουρα ευχάριστη είδηση.
Δεν κρύβει όμως το γεγονός ότι το πρόγραμμα είναι καθυστερημένο και μάλιστα σημαντικά όπως θα δούμε παρακάτω, ενώ υπάρχει και ένας άγνωστος (λόγω έλλειψης πληροφόρησης από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη) παράγοντας που ίσως είναι περισσότερο ανησυχητικός.
Αυτός δεν είναι άλλος από το εάν η δεδομένη πλέον καθυστέρηση βαίνει μειούμενη λόγω λήψης διορθωτικών μέτρων, έχει απλά σταθεροποιηθεί ή εξελίσσεται αυξανόμενη, που θα είναι προφανώς η χειρότερη των περιπτώσεων.
Για το πόσο καθυστερημένες είναι οι παραδόσεις των εκσυγχρονισμένων F-16V, που επιστρέφουν στις τάξεις της ΠΑ θα πρέπει να ανατρέξουμε στο χρονοδιάγραμμα που είχε ανακοινωθεί στην εκκίνηση του προγράμματος το 2019 και το οποίο δεν ξέρουμε κατά πόσο έχει ανασκευαστεί, αλλά εξελίσσονταν κανονικά τουλάχιστον μέχρι τους πρώτους μήνες του 2023.
Όπως είχαμε δημοσιεύσει στο τεύχος 405 του 2020, της “ΠΤΗΣΗΣ” το χρονοδιάγραμμα ήταν όπως παρακάτω:
Δηλαδή, μέχρι και το τέλος του 2024 οι παραδόσεις θα πρέπει να φτάσουν τα 39 Viper, 36 PXIII (Block 52+) και τρία PXIV (Block 52M, δηλαδή το γενικό πρωτότυπο Viper Kit Proof και από ένα μονοθέσιο και διθέσιο Block 52+ Advanced).
Σημειώνεται ότι η πρόγραμμα, μετά τα πέντε πρωτότυπα, που παραδόθηκαν όλα την περίοδο 2021-2022, προχωρεί αποκλειστικά με αεροπλάνα Block 52+ (PXIII) και όταν εκσυγχρονιστούν στο σύνολό τους, τότε και μόνο θα προχωρήσει με PXIV.
Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι σήμερα, στο μέσον του 2024, το πρόγραμμα παρουσιάζει σοβαρή απόκλιση από το χρονοδιάγραμμα.
Η ανακοίνωση αναφέρει βέβαια ότι 16 αεροσκάφη βρίσκονται σε εξέλιξη προς αναβαθμιση σε διαμόρφωση Viper και άρα επιπλέον μαχητικά αναμένεται να παραδοθούν κατά τη διάρκεια του έτους. Από όσο είναι γνωστό οι αναβάθμισεις γίνονται σε 12 αεροπλάνα ταυτόχρονα, άρα τα επιπλέον τέσσερα που αναφέρονται, βρίσκονται (ή θα βρεθούν) σε στάδιο προετοιμασίας;
Για να ικανοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα στο τέλος του 2024 θα πρέπει να παραδοθούν άλλα 19 αεροσκάφη, κάτι που θεωρείται απίθανο (ή μάλλον αδύνατο).
Από τις ενημερώσεις για το χρονοδιάγραμμα του 2019 που προαναφέρθηκαν, οι εργασίες αναβάθμισης των F-16 PXIII την περίοδο αυτή (2024) απαιτούν περίπου 10 μήνες ανά αεροσκάφος (στο διάστημα προ του 2023 χρειάζονταν 11-1,5 μήνες).
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμα που γνωρίζουμε, στο τέλος Ιουνίου 2024 προβλεπόταν να έχουν παραδοθεί 31, άρα η απόκλιση είναι ήδη στα 11 αεροπλάνα και αναμένουμε να δούμε ποιά θα είναι στο τέλος του χρόνου. Το ερώτημα είναι εάν στο τέλος του 2024 η «ψαλίδα», όπως ελπίζουμε όλοι, θα κλείνει και με τι ρυθμό.