Η Lockheed Martin, επιδιώκοντας να δώσει ξανά ένα εμπορικό πλεονέκτημα στο F-35 έναντι του επίδοξου ανταγωνισμού της Boeing με το F-15X, μειώνει δραματικά την τιμή του F-35 για την επόμενη παρτίδα των μαχητικών αεροσκαφών που θα πουλήσει στις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Έτσι, κατόπιν διαπραγματεύσεων το βασικό μοντέλο (-Α) του αεροσκάφους προσφέρεται πλέον προς 80 εκατομμύρια δολάρια το κομμάτι σύμφωνα με ανάρτηση του DefenseOne. Πρόκειται για μείωση κατά 11% από την τιμή των 90 εκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν παραγγέλθηκε η τελευταία παρτίδα F-35.
Το πρόγραμμα ανάπτυξης του F-35 έχει περάσει από «χίλια κύματα» με σημαντικές καθυστερήσεις ανάπτυξης και υπερβάσεις κόστους, αλλά το αεροσκάφος είναι πλέον επιχειρησιακό και γίνεται σταθερά ένα βασικό τμήμα των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ. Το Πεντάγωνο αναμένεται να οριστικοποιήσει την επόμενη παραγγελία του για το F-35 αυτό το καλοκαίρι.
Σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις αναλυτών, η κάθε παρτίδα (LOT) θα είναι φθηνότερη από την προηγούμενη, αλλά το ποσό αυτής της τελευταίας μείωσης μάλλον θα εκπλήξει ακόμα και τους πλέον αισιόδοξους.
Ο νέος υπουργός άμυνας των ΗΠΑ θεωρεί ότι το F-35 είναι “γεμάτο μπελάδες”;
Η Lockheed Martin πιέζονταν έτσι ή αλλιώς να μειώσει το κόστος του F-35, αλλά η πίεση αυξάνονταν περαιτέρω από τότε που το Πεντάγωνο αποφάσισε να αγοράσει ξανά νέας κατασκευής F-15 για πρώτη φορά μετά από δύο δεκαετίες.
Η απόφαση αγοράς F-15X είχε να κάνει καθαρά με το κόστος. Η απόφαση του Πενταγώνου συνδέονταν με την επιθυμία να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερη αεροπορική ισχύ με μία δεδομένη περιορισμένη χρηματοδότηση και σε μια εποχή που ο κάθε κλάδος των Ενόπλων Δυνάμεων έχει μια μακρά λίστα επιθυμιών για νέους εξοπλισμούς.
Το F-35A κοστίζει για πρώτη φορά λιγότερο από $90 εκατομμύρια
Στα 80 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα, το F-35 είναι πλέον στο ίδιο εύρος τιμής με ένα F-15, οπότε η εύλογη επιχειρηματολογία της Lockheed Martin προς την κυβέρνηση είναι ότι δεν υπάρχει καμία λογική και κανένας λόγος να αγοράσει τεχνολογία προηγούμενης γενιάς, όταν στην ίδια περίπου τιμή μπορεί να πάρει την αιχμή της τεχνολογίας.
Ωστόσο, ενώ η Lockheed Martin έχει σημειώσει σταθερή πρόοδο στην μείωση του κόστους της βασικής έκδοσης του μαχητικού, αυτό έχει να κάνει μόνο με το κόστος αγοράς. Το κόστος χρήσης παραμένει υπέρ του μαχητικού της Boeing. Το Πεντάγωνο ελπίζει να μειώσει το λειτουργικό κόστος ενός F-35 στα 25.000 δολάρια ανά ώρα πτήσης μέχρι το οικονομικό έτος 2025, από περίπου 44.000 δολάρια ανά ώρα στο οικονομικό έτος 2018, αλλά αξιωματούχοι του δεν είναι αισιόδοξοι ότι ο στόχος αυτός είναι επιτεύξιμος.
Καταπέλτης η πιο πρόσφατη αξιολόγηση του Πενταγώνου για το F-35
Το F-15, συγκριτικά, είναι σημαντικά πιο προσιτό στην χρήση με ένα εκτιμώμενο κόστος μικρότερο από 30.000 δολάρια ανά ώρα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ρόμπερτ Ντάιγκλε, διευθυντή του Γραφείου Εκτίμησης κι Αξιολόγησης Κόστους του Πενταγώνου, το συνολικό κόστος χρήσης ενός F-35 σε μια δεκαετή περίοδο είναι 47 εκατομμύρια δολάρια περισσότερο ανά αεροσκάφος από εκείνο ενός F-15 για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Όπως ανέφερε σε έκθεσή του, «αυτά τα μαχητικά 4ης γενιάς είναι ο πιο οικονομικός τρόπος για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των αποστολών χαμηλότερης έντασης εξασφαλίζοντας τα μαχητικά 5ης γενιάς θα είναι διαθέσιμα για αποστολές υψηλής έντασης.»
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την αναφορά του γραφείου, το κόστος προμήθειας ενός «ετοιμοπόλεμου F-35» φτάνει τα 100 εκατομμύρια δολάρια σε τιμές οικονομικού έτους 2020, ενώ το κόστος χρήσης για δέκα χρόνια φτάνει τα 110 εκατομμύρια για συνολικό κόστος κτήσης και χρήσης 210 εκατομμύρια δολάρια στο τέλος της δεκαετίας.
Τελικά η αμερικανική Αεροπορία θέλει ή δεν θέλει το F-15X; Η επιχειρηματολογία υπέρ
Αντίθετα ένα αντίστοιχο «ετοιμοπόλεμο F-15X» κοστίζει 90 εκατομμύρια δολάρια, με κόστος χρήσης για δέκα χρόνια τα 73 εκατομμύρια δολάρια, για συνολικό κόστος κτήσης και χρήσης τα 163 εκατομμύρια δολάρια στο τέλος της δεκαετίας.
Αν μιλάμε για 24 αεροσκάφη (συνήθης σύνθεσης μίας μοίρας μαχητικών στην αμερικανική Αεροπορία) το κόστος είναι 5,04 δισεκατομμύρια δολάρια για 24 F-35 για μία δεκατία. Για 24 F-15X όμως το κόστος είναι 3,91 δισεκατομμύρια.
Η Lockheed Martin από την πλευρά της είναι βέβαια αρκετά πιο αισιόδοξη θεωρώντας ότι μπορεί να επιτύχει τον στόχο των 25.000 δολαρίων ανά ώρα πτήσςη, σημειώνοντας ότι έχει ήδη μειώσει το κόστος αυτό κατά 15% από το 2015.
Η λογική είναι ότι καθώς η παραγωγή των αεροσκαφών αυξάνεται, το κόστος της παραγωγής των υποσυστημάτων και των ανταλλακτικών θα μειώνεται λόγω οικονομιών κλίμακας. Το κόστος συντήρησης θα πρέπει κι αυτό να μειωθεί καθώς οι Ένοπλες Δυνάμεις συγκεντρώνουν περισσότερη εμπειρία στην επιχειρησιακή αξιοποίηση του F-35.
Υπεγράφη το συμβόλαιο για τα 255 επόμενα F-35 – στα 80 εκ. $ το κομμάτι
Μακροπρόθεσμα η Lockheed τελικά θα επικρατήσει. Οι προσπάθειες χαμηλότερης κοστολόγησης του F-35 είναι απίθανο να σταματήσουν την αγορά των F-15Χ καθώς αυτό φαίνεται ότι είναι πολιτική απόφαση. Ωστόσο είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για την εταιρεία σε κάθε περίπτωση.