28.9 C
Athens
Σάββατο, 24 Μαΐου, 2025
sliderF-15EX, ο "πενηντάρης αετός" που αυξάνεται ο ρυθμός παραγωγής του!

F-15EX, ο “πενηντάρης αετός” που αυξάνεται ο ρυθμός παραγωγής του!

- Advertisement -

Ακούγεται κάπως παράξενο στην εποχή των μαχητικών 5ης γενιάς και με εκείνα της 6ης γενιάς να είναι ήδη κάπου στον -μακρινό- ορίζοντα να ανακοινώνει η Boeing, πως εξελίσσει την αύξηση του ρυθμού παραγωγής του F-15EX Eagle II! Δηλαδή ενός σχεδίου της δεκαετίας του ’70, το οποίο ούτε stealth είναι, ούτε φθηνό είναι και ούτε φημίζεται για την απλότητα συντήρησης του.

Κι όμως, στόχος της Boeing είναι να μπορεί από το 2026 να παραδίδει 2 τέτοια μαχητικά το μήνα (24 το έτος), στη γραμμή παραγωγής της, στο St Louis των ΗΠΑ, η οποία παραμένει σε λειτουργία για το Eagle, επί 50 χρόνια!

Ο λόγος για την επαύξηση του ρυθμού εντοπίζεται σε 3 κυρίως λόγους: Το F-15EX αν και παλαίου σχεδιασμού, στην τελευταία του έκδοση έχει μετασχηματιστεί -σε μια μακρά διαδικασία εξέλιξης πολλών προηγούμενων – σε ένα ιδιαίτερα ώριμο αεροσκάφος, με πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά, με “λυμένα” τα όποια προβλήματα και βέβαια διατηρώντας υψηλότατες επιδόσεις, τόσο σε ταχύτητα/υψόμετρο/εμβέλεια, αλλά κυρίως σε ικανότητα μεταφοράς όπλων σε βάρος/ποικιλία/αριθμό τους.

Το τελευταίο είναι και το κεντρικό στοιχείο που το κάνει ιδιαίτερα επίφοβο, καθώς μεταφέροντας έως και 10 τόνους όπλα (συν εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων, είτε σε ανάρτηση είτε ως σύμμορφες στο πλάι της ατράκτου) υλοποιεί την ιδέα του “bomb truck” (“φορτηγό βομβών”) που παραμένει σημαντική στον τομέα των σύγχρονων αεροπορικών επιχειρήσεων. Ως ικανότητα δηλαδή το αεροσκάφος να εξαπολύει σημαντικό αριθμό βλημάτων κάθε τύπου, από απόσταση π.χ. κατευθυνόμενες βόμβες, βλήματα cruise, αλλά και πυραύλους αέρος-αέρος, φέροντας παράλληλα και ατρακτίδια στόχευσης, ενώ μπορεί να μείνει σε πτήση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ενώ η μεταφορική του ικανότητα επιτρέπει και την εξαπόλυση ιδιαίτερα μεγάλων σε όγκο/βάρος όπλων, που τα νεότερα μαχητικά stealth δεν μπορούν να μεταφέρουν εντός των συγκεκριμένου μεγέθους αποθηκών βομβών τους.

U.S. Air Force Lt. Gen. Michael Koscheski, deputy commander of Air Combat Command, conducts preflight procedures for his flight in an F-15EX at Eglin Air Force Base, Florida, January 29, 2025. (U.S. Air Force photo by Capt. Christopher Carranza)

Ο δεύτερος λόγος είναι πως στο διεθνή συναγωνισμό για αύξηση εξοπλισμών, ένα τέτοιο μαχητικό προβλέπεται να έχει ζήτηση για αρκετά χρόνια ακόμη. Ήδη το Ισραήλ έχει παραγγείλει 50 τέτοια, η Αμερικανική Αεροπορία έχει ζητήσει 80 με πρόβλεψη για 104 και ίσως για ακόμη περισσότερα, ενώ για το αεροσκάφος, είτε ως νέα παραγωγή, είτε ως κιτ αναβάθμισης παλαιότερων F-15, έχει εκφράσει ενδιαφέρον η Σαουδική Αραβία, η Ιαπωνία, η Ινδονησία και πιθανά και άλλες χώρες.

Ο τρίτος λόγος είναι ειδικά για τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες διατηρούν ένα μεγάλο στόλο προηγούμενων εκδόσεων F-15, τόσο C/D που αποσύρονται, όσο και Ε που έχουν ήδη αρκετά χρόνια υπηρεσίας. Άρα η διάδοση του μαχητικού είναι μεγάλη, υπάρχει σημαντική βάση πιλότων και τεχνικών εξειδικευμένων σε αυτό, γνώση και εμπειρία χρήσης, και βέβαια η ανάγκη για “βαρύ μαχητικό” παραμένει που να μπορεί να εκτοξεύει κάθε σημερινό αλλά και μελοντικό όπλο.

F-15EX-9 in St. Louis Missouri, shortly before delivery to Portland Air National Guard Base, Ore. (Boeing/Eric Shindelbower)

Επίσης, ενώ το F-15EX είναι ακριβότερο του F-35A σε “flyaway” τιμή, με το πρώτο να είναι στα κάπου 94 εκατ. δολάρια και το δεύτερο στα 82 εκατ. (εδώ μιλάμε για αρχική βασική τιμή αγοράς, όχι ως πακέτο σχετικών υπηρεσιών, υποδομών κ.α. που εκτοξεύουν το νούμερο), η κατάσταση αντιστρέφεται σε κόστος πτήσης ανά ώρα και σε διαθεσιμότητα. Όπου ο “παλιός” εμφανίζεται φθηνότερος με κόστος πτήσης κάπου 30.000 δολάρια, έναντι 40.000+ δολαριών για το stealth μαχητικό, και η διαθεσιμότητα του Eagle νέας παραγωγής ξεπερνά το 75%, ενώ του F-35Α παραμένει κάπου στο 50%. Έτσι ειδικά για την Αμερικανική Αεροπορία, η συνεχιζόμενη επένδυση στο F-15EX σε ρόλο “bomb truck”, αλλά και ως μαχητικού εναέριας υπεροχής για την υπεράσπιση των μητροπολιτικών ΗΠΑ, όσο και ως “2η γραμμή αμύνης” στον Ειρηνικό έναντι της Κίνας έχει λογική.

Με όλα τα παραπάνω, η Boeing βλέπει πως η γραμμή της στο St Louis, μπορεί να έχει δουλειά για πάνω από μια δεκαετία ακόμη, ίσως και περισσότερο, ενώ υπάρχει και η γενική “καλή διάθεση” της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ για το συγκεκριμένο μαχητικό. Καθώς η πρώτη παραγγελία της νέας έκδοσης έγινε στην 1η θητεία Τραμπ, και θεωρήθηκε τότε ως “δώρο” για την εταιρεία, αλλά τελικά και ως μια καλή επιλογή ενίσχυσης της αεροπορικής ισχύος, έστω και ως “βήμα προς τα πίσω” τεχνολογικά.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Νέο μεταγωγικό για την Πολεμική Αεροπορία, C-130J-30 ή Embraer C-390;

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) εξετάζει την απόκτηση ενός νέου μεταγωγικού αεροσκάφους που θα αντικαταστήσει ή θα συμπληρώσει τον γηρασμένο στόλο των C-130B και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Θα είναι τα κβαντικά ραντάρ το “αντίδοτο” στα F-35;

0
Η τεχνολογία των κβαντικών ραντάρ αποτελεί μία από τις πιο συναρπαστικές εξελίξεις στον τομέα της ανίχνευσης και της στρατιωτικής τεχνολογίας. Πρόκειται για μια καινοτομία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Μαΐου 1941: Ναυμαχία του πορθμού της Δανίας,...

1
Η γερμανική ομάδα μάχης “Bismarck” (θωρηκτό Bismarck και καταδρομικό Prinz Eugen) συναντάται με τη βρετανική ομάδα “Hood” (βαρύ καταδρομικό HMS Hood και θωρηκτό HMS...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ζελένσκι: Οι νυκτερινές επιθέσεις δείχνουν ότι η Μόσχα εμποδίζει μια κατάπαυση του πυρός

Η τεράστια επίθεση εναντίον της Ουκρανίας, που πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της νύκτας από ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη και βαλλιστικούς πυραύλους, δείχνει εκ νέου πως...

Βίντεο: Η πρώτη έξοδος της “Κίμων” στη θάλασσα!

Πανοραμικές λήψεις από τον πρώτο απόπλου της φρεγάτας "Κίμων" στην ανοιχτή θάλασσα, μας έδωσε η Naval Group, με δύο βίντεο:⚓​📽️​ FDI Kimon stealing...

Τουλάχιστον 14 τραυματίες από ρωσικό βομβαρδισμό στο Κίεβο

Τουλάχιστον 14 άνθρωποι τραυματίσθηκαν σε μία από τις μεγαλύτερες μέχρι σήμερα συνδυασμένες επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών και βαλλιστικών πυραύλων εναντίον της ουκρανικής πρωτεύουσας, ανακοίνωσε...