Όπως όλοι ξέρουμε, οι εκσυγχρονισμοί οπλικών συστημάτων δεν είναι και πολύ αγαπητοί στην Ελλάδα. Αν εξαιρέσουμε αυτό των 83 μαχητικών F-16C/D Block 52+/52+Adv που είναι σε εξέλιξη, αλλά και τον αποτυχημένο, εκ του αποτελέσματος, των αεροσκάφων ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β (όπου δεν υπάρχει καμμία επίσημη πληροφόρηση για το πότε υποτίθεται θα ολοκληρωθεί), δεν διαπιστώνουμε ιδιαίτερη ροπή των Ενόπλων Δυνάμεων σε εκσυγχρονισμούς παλαιότερων αλλά ακόμη ικανών όπλων.
Έτσι ο Ελληνικός Στρατός δεν εκσυγχρονίζει σχεδόν τίποτα, το ΠΝ δεν λέει να εκσυγχρονίσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, η δε ΠΑ “ξέχασε” κάποτε να εκσυγχρονίσει 18 μαχητικά Mirage 2000EGM/BGM, τα οποία αποσύρθηκαν άδοξα. Ενώ επίσης δεν έχει γίνει αναβάθμιση των ελικοπτέρων AS332 Super Puma. Γενικώς η φιλοσοφία (αν μπορεί κανείς να την αποκαλέσει έτσι), είναι “μόνο καινούργια” όπλα, και αν δεν υπάρχουν κονδύλια… απλώς μένουμε με ότι έχουμε, να τα κοιτάμε να απαξιώνονται.
H ώρα των F-16 Block 50
Πάντως ενα από τα απολύτως απαραίτητα προγράμματα εκσυγχρονισμού που επίσης δεν έχει προχωρήσει εδώ και 6 χρόνια, είναι αυτό των 38 μαχητικών F-16C/D Block 50 σε κάτι “ανώτερο”. Και γράφουμε “ανώτερο”, γιατί η αρχική σκέψη ήταν η αναβάθμιση τους σε Block 52+ Adv, με χρήση υπολογιστών και ραντάρ AN/APG-68(v9), που θα είχαν περισσέψει από τα αεροσκάφη που θα γίνουν Viper. Τελικά μάλλον επικράτησε η λογική, και τα 38 F-16C/D Block 50 θα μετατραπούν κι αυτά σε επίπεδο Viper, για ομοιογένεια και υψηλότερη απόδοση.
Βέβαια η ΠΑ αποφάσισε να κινηθεί προς τον εκσυγχρονισμό σε F-16V καθώς το ρίσκο να τοποθετηθούν μεταχειρισμένα ηλεκτρονικά ηλικίας 15 ετών (τόση είναι η ηλικία των F-16C/D Block 52/52+Adv), σε μαχητικά 30 ετών (τα Block 50) ήταν υψηλό. Εδώ εχουμε και μια αποκλειστική είδηση: η ΠΑ διαπραγματεύεται την πώληση των απαρτίων που βγαίνουν από τα μαχητικά που γίνονται Viper, για χρήση ως ανταλλακτικά σε άλλες αεροπορίες. Η πώληση θα γίνεται με διαμεσολαβητή τη Lockheed Martin, και τα έσοδα θα μειώσουν το ποσό που θα ξοδέψουμε για την αναβάθμιση και των 38 Block 50.
Έτσι, εδώ και αρκετό καιρό η ελληνική πλευρά έχει σταλεί ένα Letter of Request for Price and Availability (LοR for P&A, επιστολή αιτήματος για τιμή και διαθεσιμότητα), για εκσυγχρονισμό των 38 αεροσκαφών και αναμένεται απάντηση από την Αμερικανική Αεροπορία. Που ίσως έρθει και εντός Σεπτεμβρίου.
Αν δεν έχουμε κάποια αρνητική έκπληξη όπως αυτή για το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου των F-16V (με αρχική απάντηση για απαιτούμενο κονδύλι πάνω από 1,4 δις δολάρια), τότε η τιμή θα κυμανθεί σε αναμενόμενα επίπεδα, ώστε η Πολεμική Αεροπορία να αποκτήσει ακόμη δύο Μοίρες με F-16V.
Πάντως εκτίμηση είναι πως ο εκσυγχρονισμός των Block 50 θα κοστίσει περισσότερο από ότι τα Block 52+/Block 52+Adv, καθώς θα απαιτηθεί και δομική ενίσχυση των αεροσκαφών, προκειμένου να αυξηθούν οι διαθέσιμες ώρες πτήσης, αλλά και να υπάρξει δυνατότητα για μεταφορά σύμμορφων δεξαμενών.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Εξωφρενικό το κόστος για νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου των ελληνικών F-16V!
Θα πρέπει να σημειώσουμε πως στη συγκεκριμένη LoR for P&A δεν έχει ζητηθεί κόστος για σύστημα αυτοπροστασίας. Θεωρούμε όμως μάλλον αδύνατο να γίνει πιστοποίηση του ASPIS I (δηλαδή την ακόμη πιο παλιά έκδοση του συστήματος), που “φοράνε” τα Block 50, στα ηλεκτρονικά του F-16V. Οπότε θα χρειαστεί κάποια στιγμή και άλλο κονδύλι για προμήθεια νέου πακέτου ηλεκτρονικού πολέμου και για αυτά τα αεροσκάφη.
Μια άλλη αποκλειστικότητα που έχουμε, είναι πως αυτή η αναμενόμενη απάντηση στη δική μας επιστολή για “τιμή και διαθεσιμότητα”, μπορεί να μετατραπεί σε LOA, δηλαδή σε κείμενο αποδοχής. Δηλαδή, ακόμη κι αν ο πελάτης (η Πολεμική Αεροπορία στην περίπτωση), δεν προχωρήσει στο επόμενο βήμα, δηλαδή νέα επιστολή που αιτείται τελική τιμή και αποδοχή (LOA), οπότε υπάρχει ακόμη ένας “γύρος” επικοινωνίας, αν βιάζεται, μπορεί να μετατρέψει την απάντηση για “τιμή και διαθεσιμότητα” σε “τιμή και αποδοχή”.
Βέβαια οι Αμερικανοί έχουν τεράστιο “άγχος” με τις ικανότητες της ΕΑΒ να υλοποιήσει ένα νέο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού F-16, καθώς ήδη στο τρέχον πρόγραμμα των 83 μαχητικών εμφανίζονται σοβαρές καθυστερήσεις. Έτσι δεν αποκλείεται η αναβάθμιση των αεροσκαφών Block 50 να υλοποιηθεί σε άλλες εγκαταστάσεις, ίσως και στην ίδια την 111 Πτέρυγα Μάχης, που σήμερα υπηρετούν τα συγκεκριμένα.
Ελληνικά F-16V: πόσο καθυστερημένο είναι το πρόγραμμα των Viper;
Θεωρούμε πως το εν λόγω πρόγραμμα θα έπρεπε να έχει απόλυτη προτεραιότητα, ακόμη και να το είχαμε υπογράψει πριν την αγορά των 20 F-35A. O μεγάλος στόλος των ελληνικών F-16, που έχει πληρωθεί με τεράστια ποσά από το 1985 και μετά, θα έπρεπε να έχει ήδη εκσυγχρονιστεί, προσφέροντας κορυφαίες δυνατότητες στην ΠΑ.
Το 2018 αποδεχθήκαμε την αναβάθμιση των μόλις 84 (πλέον 83) F-16C/D σε F-16V αν και το αρχικό πρόγραμμα μιλούσε για 123 μαχητικά. Καθώς η χώρα μας ήταν τότε σε μνημονιακή επιτήρηση οπότε επικράτηση η λογική “από το ολότελα…”. Έχουμε όμως φθάσει στο 2024, έχουν αγοραστεί 24 Rafale, πάμε για 20 F-35A, αλλά παράλληλα μιλάμε για απόσυρση όλων των Mirage 2000-5, των παλαιότερων F-16 Block 30 και την δεδομένη απόσυρση των Phantom. Άρα ο πυρήνας της Αεροπορίας μας, παραμένει ο στόλος των πιο σύγχρονων F-16 C/D, που όλα πρέπει να γίνουν Viper για να διατηρηθεί η αποτρεπτική ισχύς της, μαζί βέβαια με την κρίσιμη προσθήκη νέων όπλων.
Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!