Εντός των επόμενων ημερών, αν όλα πάνε καλά έως το τέλος του μήνα, αναμένεται να φτάσει στη χώρα μας η αμερικανική ενημέρωση για την τιμή και διαθεσιμότητα, σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των 38 μαχητικών F-16C/D Block 50, σε επίπεδο F-16 Viper. Tα αεροσκάφη αυτά θα πλαισιώσουν τα 83 υπό εκσυγχρονισμό F-16 Block 52+ & Block 52+ Advanced.
Υπενθυμίζουμε πως αρχική πρόθεση της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν η αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών με τα απάρτια που βγαίνουν από τα πιο προηγμένα Block 52+ & Block 52+ Advanced, αλλά τελικά αποφασίστηκε η πλήρης εξέλιξη των αεροσκαφών σε επίπεδο F-16V, με ραντάρ AESA.
Στο συνολικό κόστος θα περιλαμβάνονται και όσες εργασίες κριθούν αναγκαίες για τη δομική αναβάθμιση των αεροσκαφών, και την παραμονή τους σε υπηρεσία ακόμη και μετά το 2050. Οι Αμερικανοί θα αναφέρουν και δύο “τιμές”, ανάλογα που θα γίνουν οι εργασίες, είτε στην ΕΑΒ είτε στην 111 Πτέρυγα Μάχης. Η ΕΑΒ είναι εξαιρετικά πιεσμένη από πλευράς φόρτου εργασίας, αλλά έχει όλες τις απαραίτητες υποδομές και την εμπειρία. Πάντως στις ΗΠΑ και για λογαριασμό της δικής τους Αεροπορίας, οι εργασίες τοποθέτησης ραντάρ AESA γίνονται σε επίπεδο Πτέρυγας Μάχης.
Η αναβάθμιση των F-16C/D Block 50 σε Viper θα επιτρέψει την ομοιογενοποίηση -επιτέλους – του στόλου των ελληνικών μαχητικών αυτού του τύπου, καθώς πλέον οι μόνες διαφορές θα έχουν σχέση με τον κινητήρα και όχι με τα ηλεκτρονικά. Υπενθυμίζουμε πως τα ελληνικά F-16C/D Block 50 φέρουν τον General Electric F110, ενώ τα μεταγενέστερα αεροσκάφη παραγγέλθηκαν με κινητήρες Pratt & Whitney F100.
Όπως όλα δείχνουν, η πολιτική ηγεσία θα προχωρήσει σε γρήγορη υπογραφή της όλης συμφωνίας, καθώς η ενίσχυση της ΠΑ είναι κομβικής σημασίας στον αμυντικό σχεδιασμό μας.
Όπως έχουμε ξαναγράψει, στην τιμή δεν θα συμπεριλαμβάνεται κόστος για νέο σύστημα αυτοπροστασίας, κάτι που σημαίνει πως (αν δεν υπάρξει κάποια εξέλιξη), τα 38 αεροσκάφη θα φέρουν τo υπάρχον ASPIS I. Θεωρούμε όμως πως μέχρι να ξεκινήσει η αναβάθμιση, θα έχουν παρθεί οι αποφάσεις σχετικά με νέο σύστημα αυτοπροστασίας για το στόλο των F-16.