Η είδηση που μεταφέρουμε σήμερα στους αναγνώστες μας είναι από τις πλέον ενδιαφέρουσες των τελευταίων μηνών. Κάποια στιγμή, σε άρθρο μας, είχαμε γράψει για το ενδεχόμενο παραχώρησης 2 κορβετών κλάσης Doha από τις ήδη έτοιμες του Κατάρ, προς την Ελλάδα. Καθώς η ίδια η Ιταλία έκανε «ρελάνς» προσφέροντας 2 από τις επίσης έτοιμες ΡΡΑ, δεν μείναμε πολύ στο θέμα. Άλλωστε, το μικρό σόναρ τρόπιδας των Doha δεν κάλυπτε επαρκώς το ΠΝ.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Fincantieri μας προσφέρει άμεσα μέχρι και 2 έτοιμες κορβέτες Doha Class του Κατάρ!
Τότε, οι φίλοι μας θα θυμούνται μια ιδιαίτερη παράγραφο: “Η πληροφορία που έχουμε είναι πως το Κατάρ δεν έχει πρόβλημα να παραλάβει λίγο αργότερα τα πλοία του, παραχωρώντας άμεσα δυο από αυτά στην Ελλάδα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το Κατάρ έχει ομαλοποιήσει τις σχέσεις του με τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ η Τουρκία, πάντα στενά συνδεδεμένη με το Κατάρ, ελπίζει σε λίγη “συμπόνοια” από τη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ”.
Αυτή η διατύπωση έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς στο ελληνικό συνειδητό και ασυνείδητο, έχει περάσει πως το Κατάρ είναι μια σχεδόν εχθρική χώρα, φίλη της Τουρκίας, κάτι ανάλογο της Αιγύπτου τον καιρό της Ελληνικής Επανάστασης. Δεν είναι όμως έτσι τα πράγματα. Το Κατάρ είναι μια μικρή πλην πάμπλουτη αραβική μοναρχία, που προσπαθεί να επιβιώσει σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον. Και οι σχέσεις με την Ελλάδα ήταν πάντα πολύ καλές, απόδειξη οι Έλληνες που ζουν στο Κατάρ, όπως και οι εμπορικές μας συναλλαγές.
Μερικοί θεώρησαν πως ο εκβιασμός της Τουρκίας, που οδήγησε στην υπογραφή του αστείου τουρκολυβικού Μνημονίου περί ΑΟΖ ήταν αποτέλεσμα ανυπαρξίας δικής μας εξωτερικής πολιτικής. Είναι ακριβώς το αντίθετο, η Τουρκία αντέδρασε και αντιδρά στην πολυεπίπεδη ελληνική εξωτερική πολιτική, που περιλαμβάνει επαφές και συμφωνίες σε επίπεδο άμυνας, εμπορίου, τουρισμού και ενέργειας. Έτσι έχουμε στενότατες σχέσεις με το Ισραήλ, την Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, την Αίγυπτο, αλλά ταυτόχρονα και το Κατάρ. Το τελευταίο αγοράζει βέβαια υπηρεσίες “φθηνά” από την Τουρκία, ανάμεσα σε αυτό και στρατιωτική προστασία. Αλλά την εκεί αποστολή των 5.000 Τούρκων στρατιωτών η Τουρκία την πλήρωσε ακριβά, με τις υποκλίσεις του Ερντογάν στον διάδοχο του Σαουδαραβικού θρόνου.
Γερμανία: συμφωνία για προμήθεια υγροποιημένου αερίου από το Κατάρ
Κάτι που δεν είναι γνωστό, είναι πως μετά την ομαλοποίηση των σχέσεων με το Κατάρ, υπήρξε μια έκπληξη από δικής τους πλευράς. Όπου μας προσέφεραν, έναντι πινακίου φακής, τα 12 Mirage 2000-5DA (9 Mirage 2000-5EDA & 3 Mirage 2000DDA) που διαθέτουν. Τα 12 αεροσκάφη ήταν μέχρι πρότινος ο κορμός της πολεμικής αεροπορίας τους, αλλά μετά την παραλαβή των Rafale, Eurofighter, F-15QA, μάλλον είναι… περιττά. Βέβαια, οι Καταριανοί μας είπαν από την πρώτη στιγμή πως για λόγους αρχής, είμαστε δεύτεροι στη λίστα πώλησης, καθώς μια άλλη -μουσουλμανική -χώρα (όχι το Πακιστάν) προηγείται.
Τις συνεννοήσεις, λόγω του ιδιαίτερου της περίστασης, ανέλαβε απευθείας ο Πρωθυπουργός, με έντονη δράση του κ. Γρηγόρη Δημητριάδη. Το κόστος μαζί με το σύνολο των ανταλλακτικών και παρελκομένων που είχαν οι Καταριανοί, και έχουν δηλαδή, προσφέρθηκε ανεπίσημα στην εξαιρετική τιμή των 200 εκατ. ευρώ. Τα αεροσκάφη έχουν πολλές ακόμη ώρες, ενώ συντηρούνται άψογα, καθώς το Κατάρ δεν φείδεται χρημάτων, ούτε είχε υπουργούς Άμυνας που τα άφησαν να ρημάξουν.
Τους μήνες που πέρασαν υπήρξε επιβεβαίωση πως τα αεροσκάφη είναι σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ υπήρξε και η άτυπη άδεια από την κατασκευάστρια εταιρεία και τη γαλλική κυβέρνηση. Το επιτελείο του Πρωθυπουργού προχώρησε τις συνομιλίες, οπότε είμαστε και αρκετά κοντά στην απόκτηση των 12 αεροσκαφών.
Κάπου εδώ να πούμε πως ποτέ, επαναλαμβάνουμε, ποτέ, η Ελλάδα δεν ήταν σε συζητήσεις με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για απόκτηση των δικών τους Mirage 2000-9. Mirage από τα ΗΑΕ δεν είναι διαθέσιμα, καθώς οι Εμιρατιανοί τα αναβαθμίζουν. Οι μόνες πληροφορίες που υπήρξαν πριν αρκετά χρόνια, ήταν για μια σκέψη ανταλλαγής κάποιων από τα αεροσκάφη, με μερικά από τα ελληνικά F-16C/D Block 30. Αλλά προφανώς όχι σε αναλογία 1:1. Αυτό όμως είναι μια άλλη, παλιά ιστορία.
Αιρετικό ΘΕΜΑ: Εκσυγχρονισμός των Mirage 2000-5Mk2 της ΠΑ στα πρότυπα των ΗΑΕ;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα ΗΑΕ εκσυγχρονίζουν τα Mirage 2000-9, για να τα κρατήσουν σε υπηρεσία ακόμη και μετά την εισαγωγή των Rafale F4. Ούτως ή άλλως, δεν αναμένονται παραδόσεις των Rafale F4 πριν το 2028, συνεπώς, ποτέ δεν «έπαιξε» ως ενδεχόμενο μια πώληση-παραχώρηση στην Ελλάδα.
Με λίγα λόγια. Για αρκετούς μήνες υπήρξαν έντονες διεργασίες σε επίπεδο Μεγάρου Μαξίμου, και Καταριανής κυβέρνησης, με τις ευλογίες φυσικά του ΥΠΕΘΑ και της ΠΑ. Το ενδιαφέρον της Ελληνικής πλευράς είναι για το πως θα υπάρξει άμεση ενίσχυση της Αεροπορίας, προσφέροντας διαθεσιμότητες στις δυνάμεις αναχαίτισης πάνω από το Αιγαίο. Η Πολεμική Αεροπορία, ασχέτως του πνεύματος ενθουσιασμού για τα F-16V, θα έχει σημαντικά κενά λόγω της αποστολής αεροσκαφών από την 110, 115 και 116 Πτέρυγες Μάχης στην ΕΑΒ για αναβάθμιση. Ενώ πιθανές καθυστερήσεις θα έχουν άμεση επίπτωση στις διαθεσιμότητες, ειδικά στον τομέα της αναχαίτισης. Και τα καταριανά Mirage 2000-5 θα ήταν σημαντική προσθήκη εκεί.
Ανυπόστατες φήμες πως η Τουρκία θα αποκτήσει Rafale από το Κατάρ
Αν τελικά τα καταφέρουμε και πάρουμε τα καταριανά Mirage, τότε θα μπορέσουμε ίσως να δημιουργήσουμε εκ νέου μια Μοίρα «Κρήτης». Θυμίζουμε τα Mirage F.1CG που από το Ηράκλειο είχαν γίνει φόβος και τρόμος για τους Τούρκους γύρω από τη Ρόδο κι όχι μόνο. Οπότε τα καταριανά αεροσκάφη, θα έδιναν άλλες δυνατότητες στην ΠΑ. Επίσης θεωρούμε ότι ίσως είναι εύκολο να εξοπλιστούν με τους αντιπλοϊκούς Exocet ΑΜ.39, μια δυνατότητα που έχουμε βάσιμες υποψίες πως ήδη έχουν.
Πρέπει να σημειώσουμε πως τα Mirage 2000-5EDA του Κατάρ δεν είναι του ίδιου επιπέδου με τα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 ή τα εμιρατιανά Mirage 2000-9. Είναι περισσότερο κοντά στα γαλλικά Mirage 2000-5F, που είναι ουσιαστικά η αρχική έκδοση του Dash-5. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα αεροσκάφη ναι μεν φέρουν το ραντάρ RDY αλλά υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Αυτό που μας ενδιαφέρει όμως είναι πως διαθέτουν δυνατότητα βολής των πυραύλων MICA αλλά και των cruise πυραύλων SCALP-EG.
Δεν θέλουμε να γεμίσουμε ελπίδες τους αναγνώστες μας, αλλά οι συνομιλίες και οι επαφές συνεχίζονται. Αναμέναμε στην τρέχουσα επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Κατάρ να είχαμε και κάποια εξέλιξη, αλλά τον συνόδευσε μόνο ο υπουργός Ενέργειας Κ. Σκρέκας κι όχι ο ΥΠΕΘΑ, Ν. Παναγιωτόπουλος ή ο ΑΓΕΕΘΑ, ενώ ο Γρ. Δημητριάδης είχε αποχωρήσει από το Μαξίμου. Συνεπώς, οι συνομιλίες συνεχίζονται. Τονίζουμε ξανά πως η Ελλάδα είναι δεύτερη στη σειρά ενδιαφερομένων για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.