Αρκετό διαδικτυακό μελάνι έχει χυθεί για την περίφημη “επιστολή Μπλίνκεν” και τα όσα ανακοίνωνε περί παραχωρήσεων και πωλήσεων όπλων στην Ελλάδα. Καθώς ετοιμάζουμε μεγαλύτερο άρθρο σε σχέση με το περιεχόμενο της και μιας και έχουμε μιλήσει ήδη για τα 62 τεθωρακισμένα M2A2 ODS-SA Bradley, θεωρήσαμε σκόπιμο να έστιασουμε τώρα στην αναφορά περί παραχώρησης σε εμάς, 2 μεταχειρισμένων μεταγωγικών C-130H.
Παρενθετικά, πολύ πρόσφατα τα τουρκικά ΜΜΕ ανέφεραν πως η τουρκική Αεροπορία θα αποκτήσει όλα τα C-130J που αποσύρει η RAF, συνολικά 12 αεροσκάφη. Για αυτά η σελίδα μας έχει γράψει πολλές φορές, και είναι γνωστό όχι μόνο σε όλο το ΝΑΤΟ, αλλά σε όλο τον πλανήτη, πως η RAF τα έχει βγάλει εδώ και καιρό προς πώληση. Θεωρούμε πως και η δική ας ΠΑ έχει εξετάσει τα εν λόγω αεροσκάφη, αλλά προφανώς τα απέρριψε. Τώρα, αν τελικά καταλήξουν στην Τουρκία, θα μάθουμε αν οι “γείτονες” έκαναν καλά ή όχι.
Σε ότι αφορά τώρα τα 2 υπό παραχώρηση αμερικανικά C-130H: Αυτά τα είχε ζητήσει μετ’ επιτάσεως ο πρώην Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κ. Φλώρος, καθώς μεγάλο μέρος του στόλου των υπαρχόντων ελληνικών, έχει μαζευτεί στον υπαίθριο χώρο της ΕΑΒ, γνωστό κι ως “νεκροταφείο C-130”, αναμένοντας συντήρηση που αργούσε χρόνια, χωρίς να μπορεί να βρεθεί μια ριζική λύση. Ενώ, εκεί σταδιακά απαξιώνονταν και μεγάλωναν οι φθορές τους.
Οι Αμερικανοί τώρα, έχουν σοβαρό αριθμό λειτουργικών C-130H, με αρκετά αεροσκάφη του τύπου να υπηρετούν στην Εθνοφρουρά, σε τουλάχιστον 19 Μοίρες της, για αποστολές μεταφορών αλλά και έρευνας/διάσωσης. Με λίγα λόγια, τα C-130H στις ΗΠΑ, όπως και σε όλο τον πλανήτη, πετούν κανονικά και δεν υπάρχει μεγάλη ευχέρεια απόσυρσης αεροσκαφών που είναι σε υπηρεσία.
Για όσους ενδιαφερόμενους όμως, υπάρχει ένα σημαντικό απόθεμα C-130H σε αποθήκευση, κυρίως στην Αριζόνα. Εκεί καταλήγουν πολλά C-130H που δεν έχουν εξαντλήσει τις ώρες πτήσης τους, αλλά χρειάζονται γενική επισκευή, οπότε παραμένουν σε αυτή την κατάσταση, και αν χρειαστεί, επανέρχονται σε υπηρεσία. Ακόμη υπάρχει και μεγάλο στοκ από άλλα C-130H που έφτασαν στο όριο, οπότε διατηρούνται για ανταλλακτικά μέχρι οριστικής αποψίλωσης.
Οπότε δεν είναι λίγες οι χώρες που “ψαρεύουν” παλιά αλλά αξιόπλοα C-130H από την Αριζόνα, και τα βάζουν σε υπηρεσία. Οι Αμερικανοί, συνήθως τα παραχωρούν δωρεάν και αφήνουν τις ιδιωτικές εταιρείες τους να κερδίζουν από τις εργασίες συντήρησης και επισκευής. Ούτως ή άλλως, αυτή η πρακτική δεν εμποδίζει τις ήδη υψηλές πωλήσεις νεότερων μοντέλων του C-130. Αντίθετα επιτρέπει σε πολλές χώρες να μάθουν το αεροσκάφος, και και το αμερικανικό μοντέλο υποστήριξης. Ας έρθουμε τώρα στη δική μας περίπτωση.
Είναι λοιπόν αναμενόμενο πως τα C-130H που είναι διαθέσιμα για την Ελλάδα, θα είναι αεροσκάφη που θέλουν εργοστασιακή συντήρηση. Συνεπώς, ότι και να είδαν οι μηχανικοί της ΠΑ που έλεγξαν τα προς διάθεση, το συμπέρασμα αναμφίβολα θα ήταν πως “θέλουν δουλειά για να επανέλθουν”. Θα ρωτήσει κάποιος, και σωστά, “μα και εμείς έχουμε C-130 που χρήζουν συντήρησης, γιατί να τα κουβαλήσουμε από την Αριζόνα κι όχι να κινητοποιήσουμε κάποια στην Τανάγρα”;
Η επιστολή Μπλίνκεν όμως έχει και ένα ακόμη σκέλος, που αναφέρει πρόσθετη χρηματοδότηση 200 εκατομμυρίων δολαρίων, ως “επιβράβευση” για ελληνικές παραχωρήσεις στην Ουκρανία. Με βάση όμως τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε, το ποσό αυτό αιτιολογείται έτσι τυπικά (για να εγκριθεί από την αμερικανική νομοθετική εξουσία), αλλά στην ουσία πρόκειται για χρηματοδότηση που θα αφορούσε, με τη σειρά: αρχικά την ενεργοποίηση των C-130, μετά την ενεργοποίηση των σκαφών LCS αν τα επιλέγαμε (μόνο αυτή, όχι πιθανή αναβάθμιση τους), και αν περίσσευε κάτι θα πήγαινε σε ιπτάμενα τάνκερ KC-135R, για τα οποία υπάρχει σχετική “υποσχετική” στην επιστολή, να διερευνηθεί να δοθούν όταν είναι διαθέσιμα. Έτσι, τα δυο C-130H σε αυτό το πνεύμα συνεννόησης, θα αναβαθμίζονταν/εκσυγχρονίζονταν με έξοδα των ΗΠΑ, και θα παραδίδονταν πλήρως λειτουργικά στην ΠΑ.
Στο ενδιάμεσο όμως, υπήρξαν κι άλλα σενάρια στην ΠΑ, που τα θεωρούμε “περίεργα”. Έτσι, προτάθηκε αντί για ενασχόληση με τα “παλιά” C-130H, να επικεντρωθεί η 112 Πτέρυγα Μάχης στα C-27J (κι αυτά βεβαρυμένα με ζητήματα απόδοσης και ποιότητας), ώστε να αντικαταστήσουν φθηνότερα τα C-130.
Το τι κυκλοφόρησε λοιπόν στη δημοσιότητα σχετικά με την κατάσταση των αμερικανικών C-130H, είχε μεν βάση, αλλά χωρίς να προσμετράται πως η “επιστολή Μπλίνκεν” περιείχε έμμεσα την επίλυση, εφόσον βέβαια θέλουμε να την εκμεταλλευτούμε.
Από εκεί και πέρα, αν το ΠΝ συζητά μόνο για νέα μεγάλα πλοία (απορρίπτοντας φρεγάτες Adelaide, Type 23, κ.ο.κ.), αν ο ΕΣ ακολουθεί, με πρόθεση να απορρίψει τα μεταχειρισμένα Bradley M2A2 γιατί κι αυτά “θέλουν δουλειά”, γιατί η ΠΑ να δεχτεί μεταχειρισμένα μεταγωγικά; Μην ξεχνάμε, πως μέχρι πριν λίγους μήνες ο Κλάδος ήταν έτοιμος έμμεσα να “αποσύρει” τα ελικόπτερα AS332B1 Super Puma και να μην εξετάσει συντήρηση και ίσως αναβάθμιση τους, ενώ προκρινόταν η αγορά ολοκαίνουργιων AW139. Είναι κι αυτό μια λογική.
Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!