Στο σύγχρονο αεροπορικό επιχειρησιακό περιβάλλον που υπόκειται σε ασφυκτική πίεση αναφορικά με τα διαθέσιμα κονδύλια για την αγορά, υποστήριξη και αναβάθμιση αεροσκαφών, κάθε Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) ανά τον κόσμο μελετά και επεξεργάζεται με μεγάλη προσοχή τα υφιστάμενα στοιχεία κόστους των επιχειρήσεων των αεροσκαφών της. Το Κόστος Ώρας Πτήσης (ΚΩΠ) είναι το κύριο εργαλείο το οποίο χρησιμοποιούν οι ΠΑ για να προϋπολογίσουν κονδύλια για την υποστήριξη των επιχειρήσεων. Μια πολύ ενδιαφέρουσα χρήση του ΚΩΠ είναι τόσο η σύγκριση των διαφόρων τύπων αεροσκαφών που ανήκουν στην εκάστοτε ΠΑ, όσο και η σύγκριση του ΚΩΠ για τον ίδιο τύπο αεροσκάφους που επιχειρεί σε διαφορετικές ΠΑ, πχ F-16C/D.
Προκειμένου να υπάρξει μια όσο το δυνατό πιο ρεαλιστική αποτίμηση του ΚΩΠ, απαιτείται η συλλογή και επεξεργασία στοιχείων επιχειρησιακής εκμετάλλευσης του αεροσκάφους σε μόνιμη βάση, από τη μέρα της απόκτησής του μέχρι και τη μέρα της οριστικής απόσυρσής του. Τα στοιχεία αυτά αποτελούν δεδομένα που εισάγονται σε διάφορα μαθηματικά μοντέλα, τα οποία αναλαμβάνουν να μας παρέξουν με μεγάλη ακρίβεια το ΚΩΠ. Δημιουργείται επομένως η απορία: Πως είναι δυνατόν η Ελληνική ΠΑ επί παραδείγματι, σαν υποψήφιος αγοραστής ενός νέου τύπου αεροσκάφους, να έχει εικόνα για το ΚΩΠ αυτού προκειμένου σαν σοβαρός οργανισμός να προϋπολογίσει κονδύλια για την υποστήριξη αυτού σε βάθος χρόνου, τη στιγμή που, ως νέος τύπος αεροσκάφους, δεν υφίστανται στοιχεία επιχειρησιακής εκμετάλλευσης αυτού;
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι η ΠΑ έχει υπάρξει κατά το παρελθόν ένας από τους πρώτους χρήστες παγκοσμίως ενός νέου τύπου αεροσκάφους (Τ-6 Α), ενώ είχε υπάρξει δέσμευση σε πολύ υψηλό πολιτικό επίπεδο (ΚΥΣΕΑ) για την αγορά νέου τύπου μαχητικού για το οποίo δεν υπήρχαν στοιχεία επιχειρησιακής εκμετάλλευσης (Eurofighter), η οποία τελικά δεν προχώρησε. Κατ’ αντιστοιχία, θα μπορούσε το ερώτημα να μεταφερθεί στο F-35A, πόσο δηλαδή θα μας κόστιζε η υποστήριξή του ώστε, πέραν της αγοράς ενός αριθμού αεροσκαφών, να μπορούμε να το υποστηρίξουμε αποτελεσματικά σε βάθος χρόνου, και ποιος θα ήταν ο ενδεδειγμένος συνδυασμός τύπων αεροσκαφών και αριθμού αυτών ανά τύπο για την ΠΑ μετά το 2030;
Αυτός ήταν και ο αντικειμενικός σκοπός της επιστημονικής δημοσίευσης, δηλαδή να αναπτύξει ένα παραμετρικό μοντέλο υπολογισμού του ΚΩΠ ενός νέου τύπου αεροσκάφους για το οποίο δεν υφίστανται αξιοποιήσιμα στοιχεία επιχειρησιακής εκμετάλλευσης. Η εν λόγω μελέτη εστίασε την προσοχή της στην ανάπτυξη ενός μοντέλου για τον υπολογισμό του ΚΩΠ που θα έχει ως μεταβλητές κατάλληλες σχεδιαστικές παραμέτρους του αεροσκάφους, οι οποίες καθορίζονται και παγιώνονται στα αρχικά στάδια της σχεδίασης αυτού. Το μοντέλο βασίστηκε σε δημοσιευμένα επίσημα στοιχεία ΚΩΠ διαφόρων τύπων αεροσκαφών της ΠΑ, τα οποία συσχετίστηκαν με σχεδιαστικές τους παραμέτρους και οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι το ΚΩΠ μπορεί να προβλεφθεί με μεγάλη ακρίβεια από 2 παραμέτρους, ήτοι τη μέγιστη ειδική κατανάλωση καυσίμου (Specific Fuel Consumption) και το βάρος του αεροσκάφους χωρίς καύσιμο και ωφέλιμο φορτίο (Empty Weight).
Η ακρίβεια πρόβλεψης του μοντέλου ελέγχθηκε συγκρίνοντας αποτελέσματά του με επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία ΚΩΠ για διάφορους τύπους αεροσκαφών, κυρίως της Αμερικάνικης Πολεμικής Αεροπορίας (USAF). Η εφαρμογή του μοντέλου μας παρέχει αξιόπιστες εκτιμήσεις για το ΚΩΠ ενός μεγάλου αριθμού νέων τύπων τόσο μαχητικών (πχ F-35, Eurofighter, Rafale, JAS-39 Gripen, Su-57) όσο και εκπαιδευτικών αεροσκαφών (πχ Μ-346, Τ-Χ, Τ-100, Τ-50), ενώ ταυτόχρονα χρησιμοποιήθηκε ως βάση σύγκρισης το ΚΩΠ του F-16 Block 52+.
Ενδεικτικά στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται μερικά από τα αποτελέσματα του μοντέλου για διάφορους τύπων αεροσκαφών, με βάση σύγκρισης το ΚΩΠ του F-16 Block 52+, όπως προαναφέρθηκε:
Τύπος αεροσκάφους | ΚΩΠ ως ποσοστό % του ΚΩΠ F-16 Block 52+ |
Τ-6 Α ΙΙ | 30,4 |
Τ-2 Ε | 51 |
M-346 | 51,1 |
T-X | 61,2 |
CL-415 | 64,4 |
CL-215 | 69,9 |
C-27J | 72,4 |
Mirage 2000/-5 | 83,4 |
T-50 | 84,9 |
JAS-39 | 88 |
Eurofighter | 107 |
Rafale C | 110 |
C-130 H/B | 114 |
F-35A | 125 |
F-4E AUP | 128 |
F-15E | 135 |
F-22A |
Ένα από τα συμπεράσματα Ελληνικού αλλά και παγκόσμιου ενδιαφέροντος είναι ότι το ΚΩΠ των περισσοτέρων μαχητικών αεροσκαφών ‘νέας γενιάς’ δεν θα είναι κατά πολύ υψηλότερο από αυτό του F-16 Block 52+ (για το F-35Α υπολογίζεται ως 25% υψηλότερο του F-16 Block 52+ και είναι αντίστοιχο με το ΚΩΠ του F-4E της ΠΑ), γεγονός που ενδέχεται πως θα επηρεάσει αποφάσεις αναφορικά με αποσύρσεις αεροσκαφών, αναβαθμίσεις στόλων F-16 καθώς και απόκτησης αεροσκαφών F-35Α από υφιστάμενους χρήστες F-16. Δεδομένου δε του εκτιμώμενου ΚΩΠ του F-35Α, ίσως η συζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο, και ιδιαίτερα μεταξύ των χρηστών του F-16, να πρέπει να κατευθυνθεί σε ζητήματα ‘επιπλέον κόστους ανά παρεχόμενες επιπλέον επιχειρησιακές δυνατότητες του F-35Α’.
Tου Ηλία Λάππα, Επισμηναγού εν αποστρατεία, Αναπληρωτή Καθηγητή Αεροναυπηγικής, University of South Wales, United Kingdom
και του Μιχαήλ Μποζούδη, Σμηνάρχου εν αποστρατεία, Senior Cost Engineer, NATO
Περίληψη δημοσίευσης ‘The Development of an Ordinary Least Squares Parametric Model to Estimate the Cost Per Flying Hour of ‘Unknown’ Aircraft Types and a Comparative Application’
Μιας και νεα δεν υπάρχουν και καταπιανεστε με σενάρια , μηπως να διαβαζαμε και ενα αντι να πληρώσουμε για τις 2 belhara να δίναμε χρήματα για αγορα 2 ΑΒ; μηπως αυτο το σενάριο εχει καποια λογικη βαση οικονομικο-τεχνικα; θα ηθελα να ακουσω την γνωμη σας. Κουβέντα να γίνεται βέβαια… γιατι ουτε φουσκωτο καινούργιο δεν θα αγορασει το ΠΝ μονο του.
Κανένα γερανό να φορτώνουν Aster30 στις Bell έχουν ?
Είναι αναμφίβολα καλή σκέψη και το γεγονός ότι διαπραγματευόμαστε με τους Γάλλους για κύριες μονάδες επιφανείας και οπλικά συστήματα, μας δίνει προνομιακή διαπραγματευτική ισχύ για την απόκτηση των πλοίων αυτών (και πρέπει να ενδιαφερόμαστε πράγματι!)
ενδιαφερον οπως κ το ιταλικο ετνα κ τα αμερικανικα σαπλι
Μα τι λέμε τώρα……162 άτομα δηλαδή όσο ενα San Giorgio!!!……..να πάρουμε San Giorgio και να βάλουμε επάνω βυτιοφόρα και κοντέινερ με ανταλλακτικά……
Πολιτικών προδιαγραφών φορτηγά πλοία ειναι η λύση……..
Πως το είπατε; Εθελοντικός αφοπλισμός…
Λύσεις υπάρχουν, λεφτά δεν υπάρχουν. Αλλά και χωρίς λεφτά υπάρχουν διέξοδος στο πρόβλημα. Ο Γάλλοι μπορει να τα δώσουν σε εμάς αν τα ζητήσουμε. Οι Αμερικανοί μπορούν να μας δώσουν μέσω FMS πλοια υποστήριξης αλλά και οι μεγάλοι εφοπλιστές της χώρας μας θα μπορούσαν να χρηματοδότησουν το πρόγραμμα για την κατασκευή 2 νέων πλοίων της κλάσης Προμηθέας.
Αρκεί να έχουμε και λίγη φαντασία για λύσεις.
Μην ξεχνάμε ότι εάν ο Έλληνας βλέπει ότι το κράτος λειτουργεί σωστά και αντιμετωπίζει κρίσης σωστά τότε παίρνει αυτοπεποίθηση και δεινει τον οβολό του για την πατρίδα του. Άσχετα με πολιτικές πεποιθήσεις, η τωρινή κυβέρνηση έχει πετύχει σε δύο κρίσης, Εβρο και Κορονοΐο. Αυτό το πολιτικό κεφάλαιο πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την άμυνα (ο Έβρος δεν έχει ξεχαστεί) και για την προετοιμασία για τον δεύτερο γύρο.
Φιλικά πάντα
Γιώργος
Πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τις ΜΕΚΟ, να αγοράσουμε τορπίλες, να εκσυγχρονίσουμε τα ΑΗ-64. Δεν υπάρχουν χρήματα για ΠΓΥ.
Οι στάνταρ δικαιολογίες διαφόρων, για κάτι που θεωρείται πολλαπλασιαστής ισχύος για όσους γνωρίζουν.
Αμερικανικά ΠΓΥ δεν έχει; Γιατί να πάρουμε Γαλλικά ; Ο θείος Σαμ είναι ο καλύτερος .Arleigh Burke μας έδωσε και τα f 16 μας αναβαθμίζει με έκπτωση 37% και υπερσύγχρονα kiowa μας έδωσε τζαμπα και ο κύριος Παιατ δηλώνει πέντε έξι φορές την εβδομάδα ότι είμαστε τα καλύτερα παιδιά !
Και φυσικά να μην ξεχασω τις Αμερικανικές επενδύσεις στην ελληνική οικονομία ! Όχι εμπορικά κέντρα όχι εργοστάσια όχι λιμάνια όχι καζίνα όχι γήπεδα γκολφ όχι αγορές αεροδρομίων ,πραγματικά μας έχουν ευεργετήσει οι άνθρωποι. Υπολογίζω ότι το 43,23 % των Ελλήνων δουλεύει σε εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων !
Με τρια πλοια υποστηριξης Αξιος, Αλιακμων και Προμηθεας, επιπλεον των δυο δωρηθεντων απο την οικογεννεια Λασκαριδη, το ΠΝ εχει αρκετη καλυψη και προμηθεια. Εκει που χρειαζεται υποστηριξη ειναι στην ΠΑ που χρειαζεται αμεσα ιπταμενα τανκερς, οπου θα επεκτεινουν την επιχειρησιακη δραστηριοτητα των Μιραζ 2000 και των F16 σε ολοκληρη την Ελληνικη επικρατεια, μεχρι και την Κυπρο. Για να εξυπηρετηθει η ΠΑ χρειαζεται τουλαχιστον 4 ιπταμενα τανκερς οπως τα ΚC10 για παραδειγμα, πριν ανοιξουμε μια συζητηση για νεα πλοια υποστηριξης για το ΠΝ.
Το θέμα είναι μπερδεμένο.
Άλλες οι προτεραιότητες και τα θέλω μας και άλλο τι μπορούμε να έχουμε.
Ένας καλός Ελληνικός σχεδιασμός ΠΓΥ της τάξης των 10.000 τόνων ίσως ήταν ότι πρέπει με στόχο να κατασκευαστούν 2 πλοια. Έχουμε την δυνατότητα.
Αυτά σε ένα ιδανικό περιβάλλον με ναυπηγεία σε λειτουργία και όρεξη.
Οι αποφάσεις του Π.Ν. όσον αφορά στην προμήθεια μεταχειρισμένων μονάδων είναι ακατανόητες.
Όλα τα πλοία της Δ.Δ.Μ.Ν. (και όχι μόνο τα συγκεκριμένα), έχουν τεράστιο θέμα.
Από τις “παντόφλες” που είναι πιο παλιές από αυτές του παππού μου, μέχρι τα πετρελαιοφόρα, τις υδροφόρες κ.λπ. Να μιλήσουμε για ρυμουλκά? Από που να το πιάσεις και να μην θέλει εκσυγχρονισμό.
Αν και εκτός των ΠΓΥ, τα λοιπά είναι και σχετικά μικρού κόστους, 10ετίες τώρα δεν γίνεται τίποτα. Και δεν μιλάμε καν για τις απαραίτητες εργασίες υποδομής σε ναυστάθμους.
Για όσους λένε διάφορα, τεράστια διαφορά σε μια σύγκρουση και τεράστιο ρόλο παίζει η Διοικητική Μέριμνα (σε ΟΛΑ τα όπλα).
Οι περισσότεροι δουλεύουν πάνω σε μετατροπές ρο ρο υπάρχουν πολλά και σε καλή κατάσταση που με ελάχιστο κόστος και χρήση συστημάτων από παλαιότερα πλοία του πολεμικού Ναυτικού μπορούν να μπουν γρήγορα σε υπηρεσία και να δώσουν νέα ώθηση στο Π.Ν.
Φυσικά και χρειαζόμαστε τουλάχιστον 1 ακόμη ΠΓΥ, δεν ενδιαφέρεται κανείς όμως…
Κι από Αυστραλία μεριά θα μπορούσαμε να αγοράσουμε.
Έτσι που έχουν τα πράγματα, ας κοιτούσαμε πρώτα να αγοράσουμε τα 2 L για ανταλλακτικά (τουλάχιστον) καθώς τις S θα τις έχουμε ακόμη μια δεκαετία…
επισης καλυψη αναγκων θα μπορουσαν να ερθουν κι απο καλσσικα πετρελαιοφορα ισως να υπαρχουν απο εφοπλιστες καποια υπο αποσυρση ετσι ωστε το στρατιωτικου τυπου ετνα να μπει σε αλλες αποστολες.
ΥΓ.σιγουρα τουλαχιστον ενα πγυ χρειαζεται.
Εχετε καταλαβει οι περισσοτεροι πιστευω οτι οσο πιο προσεκτικα κοιταμε τις ΕΔ τοσο περισσοτερο βλεπουμε την γυμνια τους. Ουσιαστικα, σχεδον εαν καλυψεις καθε υπηρεσια, καθε αποστολη του καθε κλαδου θα καταληξεις οτι χρειαζονται τα παντα και οτι η εγκαταλειψη, η προχειροτητα και ο νεοπλουτισμος αφησαν πισω τους αυτο που λεμε “λίθοι τε καὶ πλίνθοι καὶ ξύλα καὶ κέραμος ἀτάκτως μὲν ἐρριμμένα οὐδὲν χρήσιμά ἐστιν”
Ας επιστρεψω στα γνωστα, 100 χρονια μνημονια ρεεεε
Το 2019 η Αυστραλία απέσυρε το δικό της AOR, HMAS Supply, κλάση Durance κι αυτό, το οποίο πήγε για scrap… Ενδιαφέρον από ΠΝ, μηδέν…
Με αφορμή τα σχόλια των φίλων πιο πάνω, για την χρήση εμπορικών πλοίων παραθέτω εκ νέου κάποιες σκέψεις μου.
Τέτοια πλοία μπορούν να δώσουν πολλές και εξαιρετικές λύσεις στο ΠΝ. Φτάνει το ΠΝ να τα «μάθει» (τα χαρακτηριστικά συντήρησης στους που είναι διαφορετικά από των στρατιωτικών προδιαγραφών) και να χρησιμοποιήσει με πνεύμα διακλαδικότητας που επί του παρόντος απλά αγνοείται..
Με την χρήση των δωρηθέντων PSVs ως πετρελαιοφόρα φανερώνονται οι ελλείψεις του ΠΝ ακόμη και για τις βασικές αποστολές του – ουσιαστική παρουσία στο χώρο επιχειρήσεων και ιδίως στην ΝΑ Μεσόγειο δεν νοείται αλλιώς…
Από την άλλη, τα πλοία αυτά, με την χρήση προσθαφαιρούμενου εξοπλισμύ μπορούν να αναλάβει αποστολές διάσωσης υποβρυχίων, μεταφοράς πάσης φύσεως εφοδίων και μεταφοράς ειδικών δυνάμεων/επίλεκτου πεζικού κ.α.
Αν υπάρχει (αν λέμε) θέληση, οι Έλληνες εφοπλιστές μπορούν να προσφέρουν σκάφη πολύ υψηλών προδιαγραφών τα οποία με μετατροπές θα μπορούσαν να προσφέρουν τα μέγιστα σε κατάλληλους σχεδιασμούς των ΕΔ. Ιδίως τώρα με την πτώση του εμπορίου μπορούν να αγοραστούν σκάφη σε εξαιρετικές τιμές.
Παραθέτω παρακάτω πιθανές λύσεις για το ΠΝ-Ένoπλες Δυνάμεις:
1. HMAS Sirius – Δείτε το ελικοδρόμιο που έχει προστεθεί στο ΠΡΩΗΝ ΕΛΛΗΝΟΚΤΗΤΟ product tanker.
https://www.globalsecurity.org/military/world/australia/hmas-sirius.htm
2. Bunga Mas
https://alchetron.com/MT-Bunga-Mas-Lima
3. Expeditionary Sea Base (ESB)
«Army Apache Attack Helicopters Deploy To The Navy’s Giant Sea Base In The Arabian Gulf»
https://www.thedrive.com/the-war-zone/32844/army-apache-attack-helicopters-deploy-to-the-navys-giant-sea-base-in-the-arabian-gulf
4. RFA Argus (A135) Auxiliary Support Ship
https://www.militaryfactory.com/ships/detail.asp?ship_id=RFA-Argus-A135
Σχετικά με την χρήση PSV
https://www.thinkdefence.co.uk/a-ship-that-still-isnt-a-frigate/mss-medium-offshore-construction-vessel/
Καλησπέρα και καλή δύναμη! Δεν ξέρω αν τα δωρεάν πλοία για την αγορά των 2 Bel είναι ΠΓΥ(που δεν το βλέπω) αλλά όλες η ανακρίβειες για το κόστος των Bel φτάνουν επιτέλους στο τέλος. Στα 2,6 δις τα πλοία μαζί με όπλα εκπαίδευση,υποστήριξη,γερανούς
για φόρτωση Aster κλπ!!!
Ας συγκεντρωθούμε στην ουσία. Κ η ουσία είναι οτι χρειαζόμαστε πλοία ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ.
Καλα ας μας δωσουν (λεμε τωρα) τις 2 Λαφαγιετ να τις φτιαξουμε τουμπανο και αν χωραει και κανα τετοιο, ας μπει και αυτο, αν παρουμε τις Belhara (ξαναλεμε τωρα).
Οι Λαφαγιετ πρεπει να μπουνε στο στολο”Ιονιου” -με αρμοδιοτητα και κατω της Κρητης- που εκτιμω πως πρεπει να δημιουργησουμε (σε καμμια Ζακυνθο ? – ηρεμα το λεω-) καθως απο οτι βλεπω, αντι να κλεινουν μετωπα, ανοιγουν μετωπα.
Η χρήση, καθε είδους Πετρελαιοφόρου είναι δυνατή για ανεφοδιασμό εντός Αιγαίου.
Το ΠΝ, να είστε σίγουροι ότι έχει μεριμνήσει σχετικά τόσο σε αποθέματα όσο και σε εναλλακτικές λύσεις.
Αν μιλησουμε για Α. Μεσόγειο και Ν. Κρήτη, τυπικά με ένα ακόμα σύγχρονο ΠΓΥ καλύπτουμε τις ανάγκες επαρκώς.
Θα συμφωνησω πως μοιαζει απαραιτητη η αντικατασταση των ΠΓΥ. Εαν θεωρησουμε πως δεν επαρκει η μετασκευη καποιου πλοιου εμπορικων προδιαγραφων ειναι απολυτως λογικο -αφου δεν υπαρχει φραγκο ουτε για κουλουρι- να παμε για μεταχειρισμενο.
Ωστοσο, μετα απο τοσα αρθρα για την ALS και τα ναυπηγεια μας, δεν θα ηταν πιο ρεαλιστικο να ξεκινησουμε ενα προγραμμα για ενα πλοιο δικης μας σχεδιασης αντι να παλευουμε να φτιαξουμε λευκους ελεφαντες απο το μηδεν? Στο κατω κατω δεν τα πηγαμε ασχημα με τα Jason.
Nομιζω πως μπορουμε να συμφωνισουμε πως μη ανταγωνιστικες εταιριες και χρυσαφι να εχουν στα χερια τους θα τα κανουν μουσκεμα. Οποτε, καθε αναθεση πριν απο την εξυγιανση των ναυπηγειων ειναι δωρο αδωρο. Εαν υποθεσουμε πως πραγματι η ΟΝΕΧ στην Συρο και πιθανως στην Ελευσινα εχει καποιο πλανο για να μπει στην αγορα και στις επομενες χρησεις το επιβεβαιωσει, τοτε θα μπορουσαμε ισως να παρουμε καποιο ρισκο με δευτερευουσας σημασιας προγραμματα. Μια εναλλακτικη δυνατοτητα θα μπορουσε να ειναι μια πολυεθνικη προσπαθεια σαν την Ευρωκορβεττα που εχει το μεγαλο πλεονεκτημα πως σου μισανοιγει την πορτα σε μια αγορα. Εστω και σαν κομπαρσο. Απο ‘κει και περα το τι θα κανεις με την ευκαιρια σου, ειναι αλλου παππα ευαγγελιο.
το ΠΝ εχει αναγκες οχι απο πλοια πρωτης γραμμης αλλα και απο υποστηριξης. Πηρε ανασα με τα 2 ΠΓΥ απο τις δωρεες οπου ειναι πολλαπλων ρολων πλοια και θα δωσουν λυσεις στο ΠΝ σε πολλες αποστολες που δεν μπορουσε να κανει μεχρι στιγμης. Αλλα απαιτειται ακομα 1 με 2 πλοια επιπεδου προμηθεας στο ΠΝ αν μπορουμε να αποκτησουμε 1 απο αυτα τα γαλλικα πλοια θα μας δωσει την δυνατοτητα να αποσυρουμε 2 πλοια παλια και να αποκτησουμε 1 ή 2 καλυτερα που θα μας βοηθησουν περισσοτερο. Δεν πρεπει να χανουμε ευκαιριες μεταχειρισμενων πλοιων.