Η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα μας αρέσει περισσότερο ο τίτλος κάποιων πραγμάτων, παρά η ουσία. Επίσης, υπάρχει μια φυσική ροπή προς την υπερβολή. Δεν θα μπορούσε η κατάσταση στην άμυνα να είναι διαφορετική. Ένα μικρό, σε μεγάλο ποσοστό νησιωτικό, κράτος, που όμως προτιμούσε ανέκαθεν λύσεις Ψυχρού Πολέμου, που ταίριαζαν καλύτερα στις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ, ή της Δυτικής Γερμανίας, παρά μοντέλα που είναι ιδανικότερες για χώρες όπως το Ισραήλ, η Σουηδία, Νορβηγία και Φινλανδία.
Ιταλική φρεγάτα FREMM εκτοξεύει Α/Α πύραυλο Aster 30 – Εικόνα από το μέλλον του ΠΝ;
Έτσι, είδαμε στο ελληνικό οπλοστάσιο F-4E Phantom, το “υπερμαχητικό” της εποχής του. Βέβαια όταν αγοράστηκε δεν υπήρχαν και πολλές εναλλακτικές λύσεις, ειδικά όταν η Ελλάδα οδηγούνταν σε έναν full scale πόλεμο με την Τουρκία. Έτσι δικαιολογήθηκαν τότε και οι αγορές των A-7H και F-1CG. Οι “υπερβολές” όμως στις αμυντικές εξοπλιστικές δαπάνες συνεχίστηκαν, ενώ ποτέ η χώρα μας δεν επένδυσε σε λύσεις κομμένες και ραμμένες στα μέτρα της, αλλά πάντα σε λύσεις της “στιγμής”.
Έτσι, τη δεκαετία του ’80 αγοράσαμε μικρές ποσότητες από δυο διαφορετικά μαχητικά αεροσκάφη, δημιουργώντας μια άνευ προηγουμένου λογιστική κόλαση για την ΠΑ. Αν εξαιρέσουμε την περίοδο των “παχιών” αγελάδων, ποτέ η λύση των δυο τύπων δεν δούλεψε αποτελεσματικά 100%. Κι αν εξαιρέσουμε τα κάπως ξεχωριστά όπλα των Mirage 2000, δεν είχαμε κάποιο άλλο κέρδος, εκτός από υπέρογκα έξοδα για την υποστήριξη δυο διαφορετικών τύπων, από μια φτωχή χώρα.
Επίσημη απάντηση ΥΠΕΘΑ για τα υποτιθέμενα Mirage 2000-5 της Ταϊβάν
Βέβαια, για να μπορούν τα Mirage 2000 να εκτοξεύουν τα προηγμένα όπλα, πρέπει να μπορούν να… απογειώνονται. Η ΠΤΗΣΗ δεν θα ήθελε να αναλύσει τις διαθεσιμότητες των αεροσκαφών στο παρελθόν, είναι στοιχεία που ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να γίνονται δημόσια διαθέσιμα. Επίσης, πρέπει να τονίσουμε πως η ύπαρξη αμερικανικών και γαλλικών όπλων (ΑΙΜ-9Μ, IRIS-T, AIM-120B/C, MICA EM/IR, Magic II κοκ) στο οπλοστάσιο της ΠΑ, δημιουργεί τρομερά προβλήματα και υψηλότατα κόστη για να διατηρούνται όλα αυτά επιχειρησιακά.
Όσο εκπληκτικών δυνατοτήτων και να είναι ο MICA IR, η Ελλάδα συμμετέχει στο πρόγραμμα των IRIS-T. Ακόμη και σήμερα που μιλάμε, κομμάτια του IRIS-T κατασκευάζονται στη χώρα μας, απλά η χώρα δεν αγοράζει επιπλέον πυραύλους. Καλοί οι MICA, αλλά έχουμε σκεφτεί πως δεν κατασκευάζεται ούτε βίδα τους στην Ελλάδα; Προσοχή, δεν γίνεται σύγκριση για τους δυο πυραύλους, αλλά για το πόσους τύπους πυραύλων αγοράσαμε την ίδια περίοδο.
H INTRACOM συμμετέχει στο πρόγραμμα παραγωγής του IRIS-T SLM
Το ότι αγοράσαμε σχεδόν ότι τύπο μικρομεσαίου ή μεσαίου ελικοπτέρου για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας, το έχουμε θίξει. Πρόσφατα θίξαμε και την ακριβά των ικανότατων μεν, πανάκριβων δε AH-64A+ Apache, τα οποία ΔΕΝ (!!!) εκσυγχρονίσαμε, και αγοράσαμε και τα πολύ διαφορετικά AH-64DHA. Όπως επίσης αγοράσαμε Mirage 2000-5Mk2 χωρίς να εκσυγχρονίσουμε όλα τα Mirage 2000EGM/BGM δημιουργώντας πλέον λογιστική “κόλαση” και εντός της ίδιας Πτέρυγας Μάχης. Το επόμενο βήμα ποιο ήταν; Να έχουμε δυο διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών μέσα στην ίδια Μοίρα; Μήπως να πάμε και σε επίπεδο Σμήνους;
Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Η ΑΣ να διαθέτει “νταλίκες” (βλέπε CH-47 Chinook) αντί για τζιπάκια (UH-72) ή καναδέζες (UH-60) ενώ τα υπερσύγχρονα ΝΗ-90 παραμένουν να λιάζονται, περιμένοντας κρίσιμα ανταλλακτικά. Τα ΝΗ-90 που αγοράσαμε, όχι μόνο δεν έχουν σχέση με τους υπερτούντες τύπους στην ΑΣ, αλλά ούτε καν κοινούς κινητήρες (που θα μπορούσαν να έχουν με τα ΑΗ-64) με κάποιον μπας και είχαμε μια μικρή μείωση των επιπτώσεων της πολυτυπίας.
Τώρα, μετά από μια 15τία σχεδόν εξοπλιστικής ανομβρίας, το ΠΝ είναι έτοιμο να δώσει πάνω από 3 δις ευρώ για την αγορά μόλις δυο φρεγατών Belh@rra/FDI. Δεν θα κρίνουμε την προμήθεια αυτή τη στιγμή, έχουμε άλλωστε γράψει πολλά στην ιστοσελίδα και το περιοδικό. Έχουμε παρατηρήσει πως το ΠΝ, ακολουθώντας “πιστά” την τακτική των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, ετοιμάζεται να κάνει ένα μάλλον ένα …λάθος. Θα βάλει στα πλοία πυραύλους ASTER… Λάθος; μα καλά, άλλα μας έλεγε η ΠΤΗΣΗ…
Καταρχάς ας θυμηθούμε πως το ΠΝ συμμετέχει στο πρόγραμμα των ESSM. Μάλιστα ελληνικές εταιρείες κατασκευάζουν μεγάλο μέρος του πυραύλου στην Ελλάδα, και στην Ελλάδα παράγονται ήδη και τμήματα του προηγμένου Block 2. Οι τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν από 16 πυραύλους ESSM Block I έκαστη, και μπορούν να πάρουν μέχρι 32 ESSM Block II στον εκτοξευτή Mk48. Τι σχέση έχει ο ESSM με τους ASTER 15; Καμία
Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα
Τώρα, τελείως ξαφνικά, το ΠΝ θα πάει στον ASTER. O ASTER 30 φυσικά δεν έχει σχέση με τον ESSM, αλλά ο ASTER 15 είναι μάλλον αντίστοιχος, ή έστω κοντινός σε δυνατότητες. Δεν κοιτάμε τις δυνατότητες απευθείας, αλλά την ουσία. Είναι ποτέ δυνατόν, σε ένα Ναυτικό, που δεν έχει χρήματα για να κάνει ούτε τα αυτονόητα, να αγοράσει έναν τελείως διαφορετικό τύπο αντιαεροπορικού πυραύλου;
Αν το ΠΝ αγοράσει ASTER για τις μεσαίες αποστάσεις, τότε θα είναι ένα παράδοξο, με κόστος που δεν μπορούμε να υπολογίσουμε σε βάθος 30 ετών. Αν πάμε στους CAMM-ER, μιλάμε για ένα πραγματικό λάθος, τη στιγμή που έχουμε τον κοινό “νατοϊκό” πρότυπο, πύραυλο ESSM σε υπηρεσία. Εκτός κι αν εξοβελίσουμε τελείως τους ESSM από το ΠΝ και πάμε στους ASTER/CAMM-ER.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Η προμήθεια νέων αντιπλοϊκών πυραύλων NSM είναι τελείως αχρείαστη αυτή την στιγμή
Όταν κάποτε, “κύκλοι” του ΥΠΕΘΑ προωθούσαν την αγορά πυραύλων NSM για το ΠΝ, είχαμε και πάλι καταγράψει τη διαφωνία μας, αφού το ΠΝ έχει στο οπλοστάσιό του τους Exocet MM40 BlockII/IIIb/IIIc. Δηλαδή, όσο καλύτερος και ανώτερος κι αν είναι ο NSM, αξίζει να βάλεις σε υπηρεσία ένα νέο τύπο όπλου, απλά και μόνο γιατί είναι… καλύτερο; μα επιτέλους, ποια χώρα είμαστε; το Κατάρ ή η Σαουδική Αραβία; Εδώ ακόμη και τα ΗΑΕ προσέχουν πάρα πολύ στις αγορές τους.
Μην ξεχνάμε βέβαια πως κάποιοι ήθελαν η ΠΑ να “πετάξει” (βλέπε απαξιώσει) τα F-16C/D και να αγοράσουμε “λίγα και καλά” F-35! Δηλαδή, η ΠΑ και η Ελλάδα να πετάξει επενδύσεις δεκάδων δις ευρώ, απλά και μόνο για να βλέπουμε περίπου 8 F-35 να αράζουν στα shelter τους… Ναι, αλλά, η Ελλάδα, θα είχε F-35 λέμε!
Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι ASTER 30/15 είναι άρρηκτα δεμένοι με τους ESSM. Αν το ΠΝ αγοράσει ASTER 30, θα αγοράσει εξοπλισμό υποστήριξης, εκπαίδευσης, φόρτωσης κοκ για ASTER 30 αλλά ΚΑΙ ASTER 15 με τεράστιο κόστος. Συνεπώς, αν πάρει οποιονδήποτε ASTER, θα μπει σε ένα νέο τύπο πυραύλων. Και να πάει εκεί, είναι “υποχρεωμένο” στις επόμενες αγορές του, είτε μιλάμε για ALS, LCS/MMSC, Iver Huitfeld, Type 26, Gerald Ford κοκ θα πρέπει να βάλει ASTER, εκτός κι τότε, κάνει το αμίμητο, να βάλει πχ και SM-2. Και μετά κοροϊδεύουμε την Αίγυπτο, ε;
Τώρα, γκρινιάζουμε χωρίς καν να έχει κλείσει η αγορά των Belh@rra. Ποια είναι η πρότασή μας; Τι θέλει να πει ο “ποιητής” σε αυτό το άρθρο; να μην πάρουμε τις Belh@rra, ή να τις πάρουμε άοπλες; Μήπως απλά να ξεχάσουμε τους CAMM-ER;
Το αντίθετο. Έχουμε γράψει πολλάκις πως αν πρέπει να πάρουμε τις Belh@rra, να τις πάρουμε, απλά να τις πάρουμε με τους δικούς μας όρους. Θα τις πληρώσουμε που θα τις πληρώσουμε σε κόστος Arleigh Burke, ας έχουν τουλάχιστον αυτά που επιθυμούμε εμείς να μπουν επάνω! Τι εννοούμε;
Πιστεύουμε πως οι Belh@rra μπορούν να έρθουν με Mk41 στη θέση των Sylver A50, και για αρχή, πυραύλους ESSM στη θέση των ASTER 15 ή CAMM-ER. Αν συμβεί αυτό, ακόμη κι αν οι φρεγάτες δεν έχουν δυνατότητα αεράμυνας περιοχής, θα μπορούν να φορτωθούν με μέχρι 96 (ναι, 96) ESSM, ενώ στο μέλλον θα μπορέσουμε να αποφασίσουμε και ποιον πύραυλο μεγάλου βεληνεκούς θα προσθέσουμε. Αντιλαμβανόμαστε το παράδοξο, καθώς οι Belh@rra θα έρθουν να καλύψουν καθήκοντα AAW. Μα οι Belh@rra δεν είναι πλοία AAW!
Γιατί να δεσμευτούμε για παράδειγμα στον ASTER 30 τη στιγμή που αύριο θα είναι διαθέσιμος ο Meteor SL ή ένας ESSM-ER; Ή γιατί να μην περιμένουμε να δούμε ποιον πύραυλο θέλει το ΠΝ για τις υπόλοιπες φρεγάτες του (SM-2) και να αγοράσουμε μαζικά, επιτυγχάνοντας και εγχώρια παραγωγή;
Μα καλά, μπορεί να πιστοποιηθεί ο ESSM στο SETIS; Το έχουμε ξαναγράψει, τα ΗΑΕ θα βάλουν ESSM στο SETIS. Το θέμα είναι αν θέλουν οι Γάλλοι να το κάνουν στις δικές μας φρεγάτες. Μα καλά, μας χαρίζουν κάτι και δεν το έχουμε καταλάβει; Δεν θα πληρώσουμε; και από τη στιγμή που ούτε oι CAMM-ER είναι επιλογή, και θέλουν κόστη για πιστοποίηση, γιατί να μην πάμε στους ESSM από την αρχή; Πόσο είναι το κόστος πιστοποίησης, αν δεν το έχουν ήδη πληρώσει τα ΗΑΕ; μεγαλύτερο από τη δημιουργία μιας νέας γραμμής υποστήριξης σε βάθος 30 ετών για έναν τελείως άσχετο πύραυλο;
ΑΠΟΨΗ: Φρεγάτες LCS vs Belh@rra ή σωστότερα ASTER 15/30 vs ESSM/SM-2
Αύριο, το ΠΝ μπορεί να αγοράσει μια άλλη κλάση πολεμικών πλοίων για την αντικατάσταση των Kortenaer. Αν αυτές είναι MMSC, τότε τι κάνουμε; τις πληρώνουμε στη διπλάσια τιμή για να πιστοποιήσουμε τον ASTER 30; Ή παίρνουμε περίβλημα ALS ή Iver Huitfeld/ Type 31e και μέσα “βάζουμε” Belh@rra εκτινάσοντας τα κόστη;
Ας πιστοποιήσουμε τις Belh@rra να βάλουν ESSM Block 2, ας γεμίσουμε τους εκτοξευτές τους, και ας βγουν στην Ανατολική Μεσόγειο. Με 96 ESSM θα είναι ανίκητες, ενώ στο μέλλον, όταν αποφασίσουμε ποιον πύραυλο μεγάλου βεληνεκούς θα βάλουμε, τότε μεταφέρουμε τους ESSM που περισσεύουν στις νέες φρεγάτες ή κορβέτες και βάζουμε στη θέση τους ότι έχουμε επιλέξει (ESSM E-R, SM-2, ASTER ή κάτι άλλο). Φυσικά ο Sylver A70 μένει ως έχει για τους SCALP Naval.
“Ελληνική” Belh@rra με 3 Sylver A50 και 2 Sylver A70, 24 ASTER 15/30 + 16 SCALP Naval;
Κάποια στιγμή πρέπει τα πράγματα να λέγονται με το όνομά τους. Για οποιονδήποτε λόγο κι αν αγοράζονται οι Belh@rra, αν είναι να τις πάρουμε για να έχουμε ένα δεύτερο, διαφορετικό ΠΝ μέσα στο ΠΝ, όπως έχουμε μια μικρή ΠΑ μέσα στην ΠΑ (με την Τανάγρα), τότε κάνουμε λάθος. Και στην κατάσταση που είμαστε, δεν μπορούμε να κάνουμε άλλα λάθη. Έχουμε τον ESSM, με αυτόν πρέπει να πορευτούμε.
Με τους ASTER δεσμευόμαστε, και στο μέλλον τα όποια πλοία του ΠΝ πρέπει να φέρουν υποχρεωτικά αυτούς τους πυραύλους. Το έχουμε αντιληφθεί; Εκτός αν έχουμε κλείσει τελικά συμφωνία για τις 6 κορβέτες Gowind, που πράγματι υπάρχουν συζητήσεις. Αλλά και πάλι, έχουμε τον υπόλοιπο στόλο, που έχει αμερικανικά όπλα; τι θα κάνουμε με αυτόν; όπως και με τις επενδύσεις του ΠΝ στον ESSM…
Υπάρχει και η άλλη λύση, να πάρουμε κανονικά ASTER 15/30, και σε 10 χρόνια από σήμερα να κλαιγόμαστε γιατί δεν μπορούμε να υπογράψουμε FOS. Ελπίζουμε απλά να είναι αυτό το μόνο κλάμα που θα ρίχνουμε τότε…