Μια επιχείρηση Renegade δεν συμβαίνει συχνά, αλλά και όταν αυτό γίνεται συνήθως δεν δημοσιοποιείται, πολύ δε περισσότερο δεν υπάρχουν φωτογραφικά ή εικονοσκοπικά πειστήρια.
Μια τέτοια περίπτωση όμως εξελίχθηκε το απόγευμα της 10ης Αυγούστου και μάλιστα ήταν ελληνική υπόθεση.
Η επιχείρηση από δυο F-16 επιφυλακής στην 115ΠΜ, υλοποιήθηκε όταν τα ελληνικά μαχητικά ανταποκρίθηκαν σε διαταγή άμεσης απογείωσης (scramble) από το αρμόδιο NATOϊκό αεροπορικό αρχηγείο νοτίου Ευρώπης-CAOC (Combined Air Operations Center) στην ισπανική βάση της Torrejón όταν ένα σε Α321 της λιβανέζικης ΜΕΑ (Middle East Airlines) που είχε απογειωθεί από την Μαδρίτη με προορισμό την Βηρυτό και καθ’ οδόν δεν ανταποκρινόταν σε κλήσεις του ΕΕΚ (Ελέγχου Εναερίου Κυκλοφορίας) και έτσι κηρύχθηκε κατάσταση «Renegade».
Αυτή αφορά σε αεροσκάφος που προσεγγίζει σκόπιμα ή ακούσια τα εθνικά σύνορα και τον αντίστοιχο εναέριο χώρο χωρίς προηγούμενη άδεια ή προβαίνει σε ενέργειες που δεν συνάδουν με το καθεστώς εκτέλεσης κάποιας προγραμματισμένης πτήσης. Τότε το κυρίαρχο κράτος που δυνητικά απειλείται έχει δικαίωμα άμυνας και λήψης όλων των απαραίτητων μέτρων για να εξαλείψει την απειλή.
Σύμφωνα με τα ισχύοντα πρωτόκολλα μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001 και στο πλαίσιο της Αεροπορικής Αστυνόμευσης (Air Policing) που ασκεί το ΝΑΤΟ σε περίοδο ειρήνης οι προβλεπόμενες δομές (Air C2) και μέσα (αεροσκάφη επιφυλακής) κινητοποιούνται για την αναχαίτιση, αναγνώριση και συνοδεία του «Renegade» εναέριου μέσου. Η ανάληψη στρατιωτικής δράσης περιλαμβάνεται στους κανόνες εμπλοκής, αλλά φυσικά εφαρμόζεται μόνο σε εξαιρετικά ακραίες περιπτώσεις.
Τα τελευταία χρόνια στα σενάρια AP έχουν προστεθεί και τα ΜΕΑ, τα οποία εισάγουν τις δικές τους προκλήσεις στο σύστημα, δεδομένου ότι η εκτίμηση και αντιμετώπιση της απειλής βασίζεται σε διαδικασίας (SOP) και κανόνες εμπλοκής (ROE), οι οποίοι έχουν αρχικά θεσπιστεί για επανδρωμένα αεροσκάφη.
Στην περίπτωση του Α321 της MEA το επιβατικό με 145 επιβαίνοντες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κατάσταση «Renegade» έληξε με την αποκατάσταση επαφής με τον ΕΕΚ.
Το περιστατικό δεν είναι πρωτοφανές, αλλά όπως προαναφέραμε, συνήθως τέτοια συμβάντα δεν ανακοινώνονται. Επιπλέον η ΠΑ, εξασκείται συχνά για τέτοιες καταστάσεις, ειδικά για τις ζώνες ευθύνης Air Policing που της έχουν ανατεθεί από το ΝΑΤΟ πέραν της ελληνικής επικράτειας, δηλαδή πάνω από την Βουλγαρία (συνεπικουρώντας την Βουλγαρική Αεροπορία) και την Βόρεια Μακεδονία (που ως γνωστόν δεν διαθέτει μαχητικά για τέτοιο ρόλο), ενώ έχει και συνευθύνη και για την Αλβανία, μαζί με την Ιταλία.