Το ότι η γαλλική «La Tribune» είναι μια έγκυρη εφημερίδα, είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς εύκολα. Eιδικά σε θέματα αμυντικών προγραμμάτων και εξαγωγών οπλικών συστημάτων, πιστώνεται με πολλές επιτυχίες και αποκαλύψεις, λόγω και των πολλαπλών και ποικίλων «ειδικών δεσμών και σχέσεων» που έχει με την γαλλική αμυντική βιομηχανία. Για τους ίδιους ακριβώς λόγους όμως, έχει και μια προϊστορία «αστοχιών», με ειδήσεις που ποτέ δεν επιβεβαιώθηκαν.
«La Tribune»: Ελπίδες για πρόσθετη αγορά Rafale από την Ελλάδα
Το δημοσίευμά της μέσα στην εβδομάδα για την πιθανότητα αγοράς επιπλέον Rafale από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία πρέπει να ιδωθεί κάτω από αυτό το πρίσμα. Προκειμένου να εκτιμηθεί εάν πρόκειται για προοπτική με σοβαρές πιθανότητες ή απλώς είναι ευσεβείς γαλλικοί πόθοι.
Πρώτα από όλα θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι το δημοσίευμα βασίζεται σε μια αποτίμηση των πωλήσεων του Rafale, ειδικά των εντυπωσιακών επιτυχιών του 2022. Να υπογραμμίσουμε ότι, αν και υστερούν σημαντικά σε σχέση με το F-35 Lightning II (που δεν υπάρχει πιθανότητα να ξεπεράσουν ποτέ), από τις 15 Νοεμβρίου 2022 οι εξαγωγικές πωλήσεις της Rafale ξεπέρασαν αυτές του Gripen, του F/A-18E/F Super Hornet και του Eurofighter Typhoon, ενώ φυσικά η προσπάθεια πωλήσεων συνεχίζεται, με την Ινδία να αποτελεί την καλύτερη προοπτική.
Υπενθυμίζουμε ότι, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το Rafale M επικράτησε του F/A-18E/F για τις ανάγκες του Ινδικού Ναυτικού, ενώ ο δεύτερος διαγωνισμός της Ινδικής Αεροπορίας για μαχητικό πολλαπλών ρόλων (η πρώτη φάση του περιορίστηκε σε αγορά 36 Rafale DH/EH), βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
EKTAKTO: Η Σαουδική Αραβία ενδιαφέρεται για αγορά μέχρι 200 μαχητικών Rafale και FCAS 6ης γενιάς!
Πέραν αυτού του απολογισμού, το υπόλοιπο δημοσίευμα της «La Tribune» είναι μια προφανώς εκτίμηση μελλοντικών πωλήσεων, πιθανότατα από την ίδια την Dassault Aviation, οι «ευσεβείς πόθοι» της οποίας δημοσιοποιούνται. Είναι πολύ συνηθισμένο σε τέτοιες προβλέψεις να αναφέρονται οι ήδη πελάτες ως δυνητική προοπτική περαιτέρω αγορών, η οποία όμως σπάνια επιβεβαιώνεται.
Στα καθ’ ημάς, κανείς δεν έχει κρύψει το όνειρο για μια επιπλέον Μοίρα Rafale, αλλά -εκτός απροόπτου- δεν μπορούμε να δούμε αυτό να μεταφράζεται στα «6-12 αεροσκάφη» που ευαγγελίζεται το άρθρο της «La Tribune». Καθώς δεν συνάδουν ούτε οι προθέσεις, ούτε οι οικονομικές δυνατότητες, ούτε οι αριθμοί. Άλλωστε το «συμπλήρωμα» των Rafale στην ΠΑ έχει ήδη υλοποιηθεί, με την παραγγελία των έξι επιπλέον καινούργιων αεροσκαφών, που αύξησε τα αρχικά 18 σε 24.
Η υφιστάμενη ελληνική δύναμη Rafale έχει πολλές άλλες ανάγκες πριν καν σκεφτούμε, τουλάχιστον σε αυτό το χρονικό σημείο (ή και για τα αρκετά επόμενα χρόνια), μια νέα αγορά. Πρώτα από όλα απαιτείται συμπλήρωση των όπλων τους, ειδικά των πυραύλων αέρος-αέρος Meteor, που αποτελούν και το μεγάλο πλεονέκτημα των γαλλικών μαχητικών τέταρτης γενιάς, σε ικανούς αριθμούς. Συμπλήρωση απαιτείται και για τα αποθέματα πυραύλων MICA, αλλά αυτό το θέμα θα το δούμε παρακάτω.
Μια δεύτερη απαίτηση είναι επέκταση του προγράμματος FOS (Follow On Support, Εν Συνεχεία Υποστήριξης), που πρέπει να διατηρηθεί ως κόρη οφθαλμού για το κορυφαίο αυτό σύστημα στο ελληνικό οπλοστάσιο, πέραν των σημερινών προβλέψεων, ώστε να μην επαναληφθούν τα εγκλήματα του παρελθόντος.
Να σημειώσουμε όμως και κάτι άλλο, πολύ πιο κρίσιμο κατά την άποψή μας. Το πρότυπο F4 του Rafale, που είναι ο διάδοχος του F3R (που παραλαμβάνει και η Ελλάδα), όχι μόνο δεν βρίσκεται μακριά, αλλά είναι ουσιαστικά θέμα μηνών πότε το πρώτο τέτοιο αεροσκάφος θα αρχίσει να κατασκευάζεται για τη Γαλλική Αεροπορία και για τον πρώτο εξαγωγικό πελάτη, τα ΗΑΕ.
Στο ερχόμενο τεύχος μας, του Φεβρουαρίου 2022, θα έχουμε ένα πολύ μεγάλο αφιέρωμα στο F4, αλλά μπορούμε να σας πούμε προκαταβολικά ότι η Γαλλική Αεροπορία και η Αεροπορία του Γαλλικού Ναυτικού θα αναβαθμίσουν όλα τα Rafale σε υπηρεσία -που είναι πλέον στο σύνολό τους F3R- στο νέο πρότυπο. Θα ενσωματώσουν μια σειρά βελτιώσεων, αλλά ενώ το F3R ήταν κυρίως εξελίξεις λογισμικού σε σχέση με το προηγούμενο πρότυπο F3, το F4 έχει και πολλές αναβαθμίσεις υποσυστημάτων (hardware), άρα θα είναι και δαπανηρότερο.
Παράδειγμα αποτελεί το ηλεκτροοπτικό συγκρότημα OSF (Optronique Secteur Frontal) στο πάνω μέρος του ρύγχους του αεροσκάφους. Είναι ευρέως γνωστό ότι από αυτό έχει αφαιρεθεί σχεδόν καθολικά από τα γαλλικά Rafale το υποσύστημα υπερύθρων ως πεπαλαιωμένο, ανεπαρκές και δύσκολο να υποστηριχθεί. Το F4 φέρνει μαζί του νέο σύστημα υπερύθρων στο OSF, όπως και αναβαθμίσεις του εξαιρετικού συστήματος αυτοπροστασίας SPECTRA, το οποίο είναι ουσιαστικά η γαλλική απάντηση στην τεχνολογία στελθ.
Μια άλλη άκρως σημαντική εξέλιξη στο F4 είναι ότι τα αεροπλάνα αυτού του προτύπου θα είναι συμβατά με τα καινούργια βλήματα MICA NG, που θα μπουν σε υπηρεσία από το 2027, όχι όμως και το αντίθετο. Δηλαδή τα νέα βλήματα, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα είναι συμβατά με τα F3R, αφού οι γαλλικές ένοπλες δυνάμεις, όπως προαναφέρθηκε, προωθούν για τον μικτό τους στόλο τη συνολική αναβάθμιση στο πρότυπο F4 και αυτό συστήνουν και στους λοιπούς χρήστες. Αυτό βέβαια δεν θα είναι καθόλου… εύπεπτο από αεροπορίες που μόλις τώρα αγοράζουν το γαλλικό μαχητικό (το θέμα είναι αντίστοιχο με τα πολλά tranche του Eurofighter και το χάος που έχει δημιουργηθεί από τους στόλους «πολλών ταχυτήτων» προτύπων).
Αγορές FDI και Rafale, τι παίρνει ως έργο η ελληνική αμυντική βιομηχανία
Πριν λοιπόν τους ευσεβείς γαλλικούς πόθους για επιπλέον παραγγελίες, υπάρχουν πολλά άλλα που θα πρέπει να σκεφτούμε για την μεγαλύτερη επένδυση που έχει κάνει μέχρι σήμερα η ΠΑ.