20.1 C
Athens
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΕμανουέλ Μακρόν: υπόσχεση για Mirage 2000-5F στην Ουκρανία-ποιά και πόσα έχει η...

Εμανουέλ Μακρόν: υπόσχεση για Mirage 2000-5F στην Ουκρανία-ποιά και πόσα έχει η Γαλλική Αεροπορία

- Advertisement -

Σε τηλεοπτική του συνέντευξη χθες ο Γάλλος Πρόεδρος Μακρόν, ανακοίνωσε την πρόθεση της χώρας του να προμηθεύσει απροσδιόριστο αριθμό Mirage 2000-5F στην Ουκρανία για την ενίσχυση των αεροπορικών δυνατοτήτων  της, κίνηση ενταγμένη στην ευρύτερη υποστήριξη του Κιέβου για αντιμετώπιση της ρωσικής επίθεσης.

Δεν ειναι γνωστό εάν η προμήθεια των Mirage 2000-5F θα αφορά σε παραχώρηση ή πώληση.

«Αντιγράφοντας» από την πλούσια αρθρογραφία μας στην έντυπη «Πτήση», να αναφέρουμε ότι η Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη διαθέτει σήμερα περίπου 27 Mirage 2000-5F, 23 από τα οποία αξιοποιεί η Μοίρα ΕC1/2 Cigognes με έδρα την ΒΑ116 στη Luxeuil, ενώ τέσσερα βρίσκονται σε χρήση με την EC3/11 Corsica, η οποία επιχειρεί από την BA188 στο Τζιμπουτί.

Ως σημαντική συνιστώσα της γαλλικής αεράμυνας, εκτός από την προστασία τής μητροπολιτικής επικράτειας και την υπεράσπιση των γαλλικών εγκαταστάσεων στο Κέρας της Αφρικής, τα Mirage 2000-5F υλοποιούν -προς το παρόν κατ’ αποκλειστικότητα- και τις αποστολές Αεροπορικής Αστυνόμευσης στη Βαλτική (BAP, Baltic Air Policing). Με την απόσυρση των τελευταίων 13 Mirage 2000C, που αξιοποιούσε η EC2/5 IledeFrance έως το 2022, ο στόλος των Mirage 2000-5F αναμενόταν να παραμείνει επιχειρησιακός έως και την αντικατάστασή του από Rafale. Αρχικά αυτό προσδιοριζόταν για το 2032 αλλά πιο πρόσφατα είχε μετακινηθεί για το 2027-2028. Η ανακοίνωση Μακρόν όμως ίσως βάζει το όλο θέμα σε νέα βάση.

Η γέννηση του Mirage 2000-5F

Η Dassault Aviation ξεκίνησε να σχεδιάζει το δελταπτέρυγο Mirage 2000 το 1972, ενώ το 1975 μετά την ακύρωση του προγράμματος ACF (Avion de Combat Futur), η Γαλλική Αεροπορία, υπό το φως της ανατροπής των σχεδιασμών της, αποφάσισε να το υιοθετήσει ως το επόμενο μαχητικό της. Στο πλαίσιο εκείνο, το 1976, η γαλλική υπηρεσία εξοπλισμών DGA παρήγγειλε τέσσερα Mirage 2000 (όλα τής μονοθέσιας έκδοσης C) εξοπλισμένα με κινητήρα M53-2 των 5.500 κιλών «ξηρής» ώσης. Το πρωτότυπο πέταξε στις 10 Μαρτίου 1978, ενώ το αρχικό μοντέλο παραγωγής με τον ισχυρότερο M53-5 ακολούθησε στις 20 Νοεμβρίου 1982. Θα χρειαζόταν όμως ακόμη δυο χρόνια για τη συγκρότηση της πρώτης μονάδας με τα καινούρια Mirage 2000B/C, που ήταν η EC1/2 Cigognes, τότε με έδρα στην BA102 στην Dijon. Το γεγονός συνέπεσε με τα 50 χρόνια της 2ης Πτέρυγας Μαχητικών, της οποίας η EC1/2 αποτελούσε μέρος.

Τα πρώτα 37 αεροσκάφη έφεραν το ραντάρ RDM (Radar Doppler Multifunction), ένα εξελικτικό παράγωγο του Cyrano IV των Mirage F.1, ενώ τα Mirage 2000B/C που ακολούθησαν μετά το 1987, ήταν εξοπλισμένα με το RDI (Radar Doppler a Impulsions), και τον ακόμη ισχυρότερο Snecma M53-P2 με απόδοση μέγιστης «ξηρής» ώσης 6.600 κιλών.

Τα 19 από τα αρχικά 37 Mirage 2000C/RDM περιορίζονταν μόνο σε πυραύλους Matra R550 Magic (και στη συνέχεια Magic II), πέραν των δυο ενσωματωμένων πυροβόλων DEFA 554 των 30 mm, ενώ τα υπόλοιπα μαχητικά με το ραντάρ RDM μπορούσαν να φέρουν επίσης το βλήμα μέσης εμβέλειας, ημι-ενεργού καθοδήγησης (SARH) Super 530F (που εξόπλισε όλα τα Mirage 2000C/RDI). Ο πύραυλος αύξησε την εμβέλεια αναχαίτισης, ενώ διέθετε και περιορισμένη ικανότητα στοχοποίησης και βολής σε κατόπτευση, εναντίον ιχνών που πετούσαν μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο.

Ήταν όμως προφανές ακόμη και από την εποχή που ο συνδυασμός Mirage 2000C/RDΙ/Super 530D πρωτοεισερχόταν σε υπηρεσία, ότι δεν θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της Γαλλικής Αεροπορίας σε μάχη πέραν του ορίζοντος (BVR), όπως θα εξελισσόταν ο αεροπορικός αγώνας μέσα στη δεκαετία του 90. Αποφασίστηκε έτσι η υιοθέτηση ενός μοντέλου προηγμένης έκδοσης του μαχητικού της Dassault, η οποία έγινε γνωστή ως Mirage 2000-5 και είχε αρχικά εξελιχθεί για τη διεθνή αγορά. Το αεροσκάφος ήταν εξοπλισμένο με το ραντάρ RDY (Radar Doppler modele Y), με κύριο χαρακτηριστικό την ικανότητα ταυτόχρονης ιχνηλάτησης πολλαπλών στόχων (έως οκτώ) και εμπλοκής των τεσσάρων εξ αυτών, με χρήση των νέων πυραύλων καθοδήγησης ενεργού ραντάρ MICA RF, ικανότητα που μέχρι τότε στη Δύση διέθεταν μόνο τα αμερικανικά μαχητικά με AMRAAM.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αποδεσμευτεί, η πλέον ρεαλιστική και αξιόπιστη εκτίμηση για τις επιδόσεις του RDM σε εμβέλεια αποκάλυψης στόχου μαχητικού είναι περίπου 68 km, ενώ το RDY εμφανίζεται ως ικανό για εμβέλειες 130 km. To νεότερο σύστημα, επιπλέον των πολλών διαμορφώσεων αέρος-αέρος που είχε, διέθετε και αρκετές αέρος-εδάφους/επιφανείας, για προσβολή επίγειων και θαλάσσιων στόχων. Παρά τις ενσωματωμένες δυνατότητες όμως, τα Mirage 2000-5F, όπως ονομάστηκε το γενικό μοντέλο της έκδοσης «-5», τα οποία αποκτήθηκαν από τη Γαλλική Αεροπορία με το ραντάρ RDY, είχαν μόνο δυνατότητες αγώνα αέρος-αέρος, αφού οι υπόλοιπες κρίθηκαν περιττές και απαλείφθηκαν.

Ο σχετικός στόλος προήλθε από τα 33 Mirage 2000C-S4 και τα 4 Mirage 2000C-S5, τα οποία στάλθηκαν σταδιακά στις εγκαταστάσεις της Dassault προκειμένου να αναβαθμιστούν στο πρότυπο Mirage 2000-5F.

Το πρώτο από αυτά επέστρεψε στους κόλπους της Γαλλικής Αεροπορίας στις 30 Νοεμβρίου 1997, αλλά η εκπαίδευση χειριστών δεν ξεκίνησε παρά μερικούς μήνες αργότερα, τον Απρίλιο του 1998. Προηγουμένως είχε ληφθεί απόφαση ώστε η EC1/2 Cigognes να γίνει η πρώτη Μοίρα που θα αξιοποιούσε τη νέα έκδοση με παραδόσεις από τον Μάρτιο του 1999, ενώ δεύτερη Μοίρα έγινε η EC2/2 Cote Dor, η οποία τότε έδρευε στο Τζιμπουτί (αλλά υπήρξε αυτή που προηγήθηκε στην επίτευξη αρχικής επιχειρησιακής διαθεσιμότητας για τον τύπο).

Εκτός του ραντάρ RDY τα Mirage 2000-5F είχαν και άλλες σημαντικές βελτιώσεις στα όπλα που μπορούσαν να μεταφέρουν, στα ηλεκτρονικά βοηθήματα πτήσης και στον εξοπλισμό μάχης. Ανάμεσα σε άλλα υιοθέτησαν το HUD Thomson-CSF VEH 3020, πιλοτήριο με πέντε οθόνες (CRT) πολλαπλών λειτουργιών και APSI (Advanced Pilot System Interface), όπως και πλήρη υποδομή HOTAS (έναντι της περιορισμένης αντίστοιχης διάταξης του M2000C).

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

20 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο

28
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Νοεμβρίου 2004: «Πορτοκαλί Επανάσταση», η Ουκρανία διχάζεται

1
Η μέρα το 2004 ήταν η επομένη των προεδρικών εκλογών στην Ουκρανία, όπου οι οι οπαδοί του ηττημένου Βίκτωρ Γιουσένκο, ξεκινούν διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ: Aναπροσαρμόζουμε τη στρατηγική πυρηνικής αποτροπής

Σημαντικές είναι οι εξελίξεις από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, έπειτα από τη ρωσική επίθεση στην ουκρανική πόλη Dnipro με ένα νέου τύπου βαλλιστικό...

Πούτιν: Θα συνεχίσουμε τις δοκιμές του νέου πυραύλου «Ορέσνικ»

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε σήμερα ότι η Ρωσία θα συνεχίσει τις δοκιμές του υπερηχητικού πυραύλου «Ορέσνικ» με τον οποίο έπληξε την Ουκρανία...

Σ. Αραβία: πύραυλοι AGM-114L Hellfire για τις MMSC

Στις 11 Οκτωβρίου 2024 διαβιβάστηκε στο Κογκρέσο αίτημα της Σαουδικής Αραβίας για την πιθανή αγορά πυραύλων επιφανείας-επιφανείας AGM-114L Hellfire Longbow, ως προσθήκη στο πρόγραμμα...