18.6 C
Athens
Κυριακή, 3 Μαρτίου, 2024
MEDIAVIDEOEmergency! Πώς ένας… συνδετήρας έσωσε το υπερ-βομβαρδιστικό των 3 Μαχ (βίντεο)  

Emergency! Πώς ένας… συνδετήρας έσωσε το υπερ-βομβαρδιστικό των 3 Μαχ (βίντεο)  

- Advertisement -

Αυτές οι δύο ώρες θα ήταν οι πιο έντονες της ζωής τους. Στις 30 Απριλίου 1966 το πλήρωμα του δεύτερου πρωτοτύπου ΧΒ-70Α Valkyrie (Air Vehicle 2) ανέφερε μετά την απογείωση από την αεροπορική βάση Edwards πρόβλημα με το ρινιαίο σκέλος: ένα βραχυκύκλωμα στον μηχανισμό ανάσυρσης έστειλε το σκέλος πίσω με αποτέλεσμα τα ελαστικά των τροχών να σχιστούν στις μερικώς ανοικτές θυρίδες.
Ο δοκιμαστής πιλότος της North American Aviation Αλ Γουάϊτ και ο Σμήναρχος Τζο Κόττον επιχείρησαν να χαμηλώσουν το σκέλος ξανά, όμως το υδραυλικό σύστημα αστόχησε. Ο Γουάϊτ αποφάσισε να εκτελέσει touch and go σκεπτόμενος ότι η δυνατή επαφή των κυρίων σκελών προσγείωσης θα ξεμπλόκαρε και θα εξέτεινε το ρινιαίο σκέλος στην σωστή θέση. Μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες κατάλαβαν ότι η μόνη επιλογή που έμενε ήταν να εκτιναχθούν –και να χάσουν το αξίας 750 εκατ. δολαρίων (σημερινό κόστος περίπου 5,5 δις. δολάρια) αεροπλάνο.
Από την στιγμή που το AV-2 είχε αρκετό καύσιμο, το πλήρωμα άρχισε να κάνει κύκλους γύρω από την Edwards για δύο και πλέον ώρες ελπίζοντας ότι οι άνθρωποι της North American στο έδαφος θα έβρισκαν κάποια λύση. Οι τεχνικοί εντόπισαν ως αιτία του προβλήματος την βλάβη σε έναν αυτόματο διακόπτη κυκλώματος του εφεδρικού συστήματος.

Ο μόνος τρόπος να κατεβεί το ρινιαίο σκέλος και να αποτραπεί η εγκατάλειψη του βομβαρδιστικού ήταν να βραχυκυκλώσει το πλήρωμα την μονάδα. Αλλά πώς; Οι δύο πιλότοι δεν είχαν μαζί τους ούτε κατσαβίδι.
Τότε ο Σμήναρχος Κόττον είχε μια ιδέα. Άνοιξε τον χαρτοφύλακά του και ανάμεσα στις σημειώσεις και τα σχέδια βρήκε αυτό που έψαχνε –έναν συνδετήρα. Τον πήρε και προσεκτικά βραχυκύκλωσε την ασφάλεια. Μπορεί να μην χρειάσθηκε να εκτιναχθούν ωστόσο έπρεπε τώρα να προσγειώσουν το Valkyrie με ασφάλεια.
Λόγω της αστοχίας, τρείς από τους τέσσερεις τροχούς του κυρίως συστήματος προσγείωσης διέθεταν ακόμη υδραυλική πίεση με αποτέλεσμα, όταν το ΧΒ-70 «έπιασε» διάδρομο με 173 κόμβους, να μπλοκάρουν τα φρένα και να ξεσπάσει φωτιά. Το εντυπωσιακό βίντεο που ακολουθεί δείχνει σαφώς γιατί η ζωή των δοκιμαστών πιλότων είναι γεμάτη… δυνατές συγκινήσεις.

Παρά τα δραματικά πλάνα με τις φλόγες που «έφαγαν» τα ελαστικά, το αεροσκάφος γλύτωσε τα χειρότερα χάρη στην έγκαιρη επέμβαση των πυροσβεστών της Edwards και δύο εβδομάδες αργότερα πέταξε ξανά. Ωστόσο, το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον.
Στις 8 Ιουνίου 1966 το ίδιο αεροσκάφος (s/n 62-0207) απωλέσθη μετά από σύγκρουση στον αέρα με ένα F-104N (F-104A-20-LO, s/n 56-813), που πετούσε ο Αρχιδοκιμαστής της NASA Τζο Γουώκερ κατά την φωτογράφιση σχηματισμού πέντε αεροσκαφών με κινητήρες της General Electric για λογαριασμό της εταιρίας. Το αεροπλάνο του Γουώκερ διολίσθησε από την θέση του στον σχηματισμό προς το βομβαρδιστικό και «πιάστηκε» στο απόρρευμα του δεξιού ακροπτερυγίου του Valkyrie που τίναξε ξαφνικά το F-104 σαν παιχνίδι πάνω στο ΧΒ-70A ανεστραμμένο…
Ο Τζο Γουώκερ χάθηκε στην πύρινη σφαίρα που τύλιξε το Starfighter. Ο συγκυβερνήτης του Valkyrie, Καρλ Κρος, σκοτώθηκε ενώ ο κυβερνήτης Αλ Γουάϊτ κατόρθωσε να εκτιναχθεί τραυματισμένος σοβαρά. Μπροστά σε αυτό, η φωτιά στα ελαστικά κατά την αναγκαστική προσγείωση του φουτουριστικού βομβαρδιστικού των 3 Μαχ ήταν μια ακόμη συνηθισμένη ημέρα στο «γραφείο».
Αλέξανδρος Θεολόγου
Πρώτη δημοσίευση 14/3/2019

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ουκρανία: Πως η μάχη στο αεροδρόμιο Antonov έκρινε την πορεία του πολέμου

Του Ανδρέα Πογιατζή - δημοσιογράφου/αναλυτήΥπήρξαν μάχες που άλλαξαν την ιστορία, αφήνοντας μετέωρο το ερώτημα, "τι θα συνέβαινε εαν…" Μια από αυτές, ήταν του αεροδρομίου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τα ΕΑΣ πήραν μπροστά και παράγουν βλήματα πυροβολικού 155 χιλιοστών

111
Σήμερα έχουμε ένα καλό νέο, με σημαντικές επεκτάσεις για την αμυντική μας ικανότητα: Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) έχουν ξεκινήσει να παράγουν και πάλι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Μαρτίου 1991: Μάχη της Rumaila, η τελευταία...

1
Στην τελευταία σύγκρουση του πολέμου του Κόλπου το 1991, μονάδες της αμερικανικής 24ης Μεραρχίας Πεζικού και της 101ης Αερομεταφερόμενης ενεπλάκησαν με προπορευόμενη φάλαγγα της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

71
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Επιστρέφουν τα V-22 Osprey σε αμερικανική υπηρεσία μετά από πολύνεκρο δυστύχημα

Τρεις μήνες συμπλήρωσαν τα V-22 Osprey των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων στο "ράφι", καθώς είχε απαγορευθεί η χρήση τους, μετά από πολύνεκρο δυστύχημα στα τέλη...

 Γάζα: Συνεχίζονται οι ρίψεις εφοδίων αλλά είναι «σταγόνα στον ωκεανό»

Τρία αμερικανικά C-130 έριξαν χθες 66 «πακέτα» φορτίου με 38.000 μερίδες φαγητού σε ακτή στη νότια Γάζα, ενώ ιορδανικά και γαλλικά μεταγωγικά έκαναν αντίστοιχες...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Μαρτίου 1991: Μάχη της Rumaila, η τελευταία επίθεση του 1ου πολέμου του Κόλπου

Στην τελευταία σύγκρουση του πολέμου του Κόλπου το 1991, μονάδες της αμερικανικής 24ης Μεραρχίας Πεζικού και της 101ης Αερομεταφερόμενης ενεπλάκησαν με προπορευόμενη φάλαγγα της...