Την ανάγκη να αντικατασταθεί ο στόλος των ρυμουλκών, με ένταξη στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, προκειμένου να ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία νέα αποδοτικότερα πλοία και με τη χρήση πιο φιλικών καυσίμων προς το περιβάλλον, ζητεί ο πρόεδρος Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλος Ξηραδάκης.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή ο στόλος χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ηλικία και την μικρότερη ελκτική δύναμη σε σχέση με τον ευρωπαϊκό, ενώ οι εξελίξεις στα μεγέθη κρουαζιεροπλοίων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθιστούν απαραίτητη την αλλαγή του στόλου.
Επισημαίνει εξάλλου ότι ο υπάρχων στόλος σε ένα σοβαρό ναυτικό ατύχημα δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί σε μεγάλες απαιτήσεις.
Σημειώνεται ότι ο ελληνικών συμφερόντων στόλος ρυμουλκών αριθμεί περίπου 150 ρυμουλκά πλοία εκ των οποίων τα 110 είναι ενεργά, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 33 χρόνια.
Σύμφωνα με την Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών και Αντιρρυπαντικών Πλοίων ο κλάδος δεν μπόρεσε να ενταχθεί στο νομοσχέδιο για το νέο αναπτυξιακό νόμο.
Όπως αναφέρει η ίδια η Ένωση, στη διαβούλευση του νόμου κατατέθηκε από τους πλοιοκτήτες ότι ο κανονισμός 651/2014 περί κρατικών ενισχύσεων αντικαταστάθηκε από τον κανονισμό 1084/2017 της ΕΕ που δεν έχει καμία αντίφαση με το ενωσιακό δίκαιο και επιτρέπει πλωτές ναυτικές κατασκευές, με ή δίχως κινητήρα, με ένα ή περισσότερα κύτη προορισμένα να κινούνται στο νερό.
Επισημαίνει επίσης ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε συζητήσεις με το υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα ο κλάδος να ενισχυθεί μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης όπως έγινε με ανάλογες επενδύσεις στην ακτοπλοΐα.
Η Ένωση Πλοιοκτητών έχει καταθέσει εμπεριστατωμένο σχέδιο στο υπουργείο Ναυτιλίας για τις προδιαγραφές των ρυμουλκών, βάσει διεθνών δεδομένων και μελετών.
Αναφορικά με τις προδιαγραφές των ρυμουλκών, η Ένωση σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο έχει συντάξει ειδική μελέτη.
Όπως τονίζει ο κ. Ξηραδάκης από τα ελληνικά χωρικά ύδατα διέρχονται κάθε χρόνο χιλιάδες πλοία γιγαντιαίων διαστάσεων και η συνδρομή των ρυμουλκών σε περίπτωση ατυχήματος είναι κομβικής σημασίας, αφού την τελευταία εικοσαετία 2000-2020 σημειώθηκαν συνολικά 243 προσαράξεις στο Αιγαίο και το Ιόνιο πέλαγος.
Τεχνολογικές εξελίξεις
Ο ολλανδικός όμιλος Damen χρησιμοποιεί πληροφορίες από στόλους ρυμουλκών που παρακολουθούνται εξ αποστάσεως για να βελτιστοποιήσει τα σχέδιά του στην επιλογή πιο φιλικών καυσίμων προς το περιβάλλον.
Ο ολλανδικός όμιλος βρίσκεται στο κατώφλι της εισαγωγής σχεδίων ρυμουλκών που θα ενσωματώνουν αποθήκευση ενέργειας για λιμενικές λειτουργίες, με κινητήρες μεθανόλης αλλά και με τη δυνατότητα να κινούνται με μπαταρία.
Ο διευθυντής ανάπτυξης ψηφιακών λύσεων της Damen, Marcel Cleijsen, δηλώνει ότι η προηγμένη παρακολούθηση παρέχει έξυπνες γνώσεις στη βιομηχανία, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε ηλεκτροκίνητα ρυμουλκά. «Τα πιθανά κέρδη στη λειτουργική αποτελεσματικότητα δημιουργούν μια ευκαιρία για την εφαρμογή ρυμουλκών μηδενικών εκπομπών», λέει ο κ. Cleijsen.
Ανάλυση του Damen δείχνει ότι πολλά ρυμουλκά λιμανιών θα μπορούσαν να λειτουργούν το 90% του χρόνου τους με μπαταρίες, εξοικονομώντας καύσιμα και εκπομπές ρύπων. «Μπορεί να προβληθεί ισχυρό επιχείρημα για ένα ηλεκτρικό ρυμουλκό ή ένα μείγμα διαφορετικών σκαφών σε έναν στόλο», προσθέτει. Δεδομένα του ολλανδικού ομίλου δείχνουν επίσης τη σημασία του εντοπισμού σταθμών φόρτισης και τη διαθεσιμότητα φθηνής και πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας σε βέλτιστες θέσεις στα λιμάνια για ηλεκτρικά ρυμουλκά λιμανιού. Η ανάλυση δείχνει πόση χωρητικότητα αποθήκευσης ενέργειας χρειάζονται τα ρυμουλκά επί του σκάφους, χρόνους φόρτισης και συχνότητα – με ορισμένες λειτουργίες να χρειάζονται υψηλή χωρητικότητα και άλλες να χρειάζονται ταχεία φόρτιση και πολλαπλές μπαταρίες.
Tην ίδια ώρα ο όμιλος Nippon Yusen Kabushiki Kaisha ( NYK) ξεκίνησε μια δοκιμαστική χρήση ρυμουλκών με βιοντίζελ που εκμεταλλεύεται η Shin-Nippon Kaiyosha. Αυτή είναι η πρώτη περίπτωση στην Ιαπωνία 100% συγκέντρωσης βιοντίζελ που χρησιμοποιείται σε πλοίο.
Τα βιοκαύσιμα θα παράγονται από ανανεώσιμους βιολογικούς οργανικούς πόρους (βιομάζα). Η καύση βιοκαυσίμων έχει ως αποτέλεσμα ουσιαστικά μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Με την αυξανόμενη ζήτηση για μειώσεις των αερίων του θερμοκηπίου (“GHG”) που εκπέμπονται από τα πλοία από τις θαλάσσιες μεταφορές σε όλο τον κόσμο, τα βιοκαύσιμα έχουν προσελκύσει την προσοχή ως μια επί του παρόντος διαθέσιμη εναλλακτική λύση στο βαρύ πετρέλαιο.
Το Neste RD είναι ένα 100% ανανεώσιμο προϊόν καυσίμου που κατασκευάζεται από απόβλητα μαγειρικά έλαια και ζωικά λάδια που δεν θα χρησιμοποιηθούν από τη βιομηχανία τροφίμων. Μπορεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε βάση αξιολόγησης του κύκλου ζωής* κατά περίπου 90% σε σύγκριση με το καύσιμο ντίζελ που προέρχεται από πετρέλαιο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως λεγόμενο «καύσιμο σταγόνας», όπως η βενζίνη ή το πετρέλαιο ντίζελ, χωρίς να τροποποιήσει την υπάρχον υποδομή.
Η NYK προωθεί επίσης σχέδια για μετατροπή του ρυμουλκού Sakigake με καύσιμο LNG ώστε να λειτουργεί με καύσιμο αμμωνίας. Το ρυμουλκό, που λειτουργεί στον κόλπο του Τόκιο από την εταιρεία του Ομίλου NYK Shin-Nippon Kaiyosha Corporation, έχει προγραμματιστεί να μετατραπεί έως το 2024. Η σύμβαση τροποποίησης καυσίμου έχει υπογραφεί με την Keihin Dock Co., μια εταιρεία του Ομίλου NYK. Το ρυμουλκό παραδόθηκε στη Νέα Υόρκη το 2015 και διαθέτει κινητήρες διπλού καυσίμου που μπορούν να χρησιμοποιούν είτε LNG είτε πετρέλαιο ντίζελ, ανάλογα με τις συνθήκες. Σε σύγκριση με τα συμβατικά ρυμουλκά που χρησιμοποιούν πετρέλαιο ντίζελ, το Sakigake εκπέμπει περίπου 30 τοις εκατό λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, 80 τοις εκατό λιγότερο οξείδιο του αζώτου και καθόλου οξείδιο του θείου όταν χρησιμοποιεί LNG ως καύσιμο, σύμφωνα με τη NYK.