14.7 C
Athens
Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΝΕΑΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ-ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΑίγυπτος: Ορίζει μονομερώς θαλάσσια σύνορα με Λιβύη, σοβαρή ευκαιρία για την Ελλάδα...

Αίγυπτος: Ορίζει μονομερώς θαλάσσια σύνορα με Λιβύη, σοβαρή ευκαιρία για την Ελλάδα να τη “συναντήσει”

- Advertisement -

Χθες με το προεδρικό διάταγμα 595/2022 ο Πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Ελ Σίσι κήρυξε την θαλάσσια οριοθέτηση στα δυτικά της χώρας του, δηλαδή με τη Λιβύη. Συγκεκριμένα ορίζονται δύο στοιχεία. Αρχικά τα 12 μίλια χωρικά ύδατα της Αιγύπτου (πάντα σε σχέση με την Λιβύη) με σημείο εκκίνησης το παράλιο σύνορο Αιγύπτου-Λιβύης. Για τον ορισμό αυτό ανακοινώθηκαν 7 συντεταγμένες (σημεία 2 έως 8) στο σχετικό διάταγμα. Στη συνέχεια, από το σημείο 8, με ευθεία γραμμή προς το Βορρά, έως το σημείο 9, ορίζεται η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Αιγύπτου.

Η οριοθέτηση της Αιγύπτου σε σχέση με τη Λιβύη. Το τελικό σημείο είναι στην μέση απόσταση από την Κρήτη.

Το ενδιαφέρον εδώ είναι πως η ΑΟΖ (από το σημείο 8 έως το 9) ορίζεται σε μήκος 175 χιλιομέτρων μετά τα 12 μίλια, δηλαδή ακριβώς κάπου στο μέσο της συνολικής απόστασης από την Κρήτη. Άρα η Αίγυπτος τηρεί στο σημείο εκείνο (το 9) την αρχή της «μέσης γραμμής» με την Ελλάδα.

Λεπτομέρεια της παραπάνω απεικόνισης. Το κάτω μέρος της οριοθέτησης, σημεία 2 έως 8 είναι τα χωρικά ύδατα (12 μίλια) της Αιγύπτου. Μετά η ευθεία γραμμή προς το βορρά είναι το όριο της ΑΟΖ που ορίζει.

Η Αιγυπτιακή κίνηση έτσι είναι ξεκάθαρο πως ορίζει στην συγκεκριμένη περιοχή την ΑΟΖ της, σεβόμενη την Ελληνική πλευρά και το δικό της δικαίωμα άσκησης εκμετάλλευσης. Οπότε ευθέως παρακάμπτεται το τουρκολιβυκό μνημόνιο που «παρεμβαλλόταν» νότια της Κρήτης, εξαφανίζοντας και την ελληνική διεκδίκηση, αλλά και την αιγυπτιακή.

Οι αιγυπτιακές συντεταγμένες για καθορισμό χωρικών υδάτων (σημεία 2 έως και 8) και ΑΟΖ (από 8 έως 9)

Η απόφαση αυτή του Ελ Σίσι γίνεται βέβαια από θέση ισχύος καθώς η Αίγυπτος, τόσο γεωπολιτικά όσο και στρατιωτικά μπορεί να υπερασπιστεί το συγκεκριμένο όριο. Η γειτονική Λιβύη, αυτή τη στιγμή είναι στο έλεος της, μη διαθέτοντας ουσιαστικά οργανωμένο στρατό, με ανύπαρκτο ναυτικό και ψήγματα αεροπορίας, διχασμένη κιόλας στη μέση μεταξύ κυβέρνησης «Τρίπολης» (που αναγνωρίζεται διεθνώς) και των δυνάμεων του Χαφτάρ στα δυτικά. Ταυτόχρονα η περιοχή που πλέον μονομερώς λέει η Αίγυπτος πως «είναι ζώνη εκμετάλλευσης μου» είναι μακριά για την Τουρκία, που πολύ δύσκολα θα δομήσει εκεί ναυτικές επιχειρήσεις, είτε επίδειξης ισχύος και σημαίας είτε απόπειρας ελέγχου.

Δεν πρέπει όμως να μας διαφεύγει πως η Αίγυπτος με τη κίνηση της, που όπως φαίνεται έγινε χωρίς πρόθεση κοινής δράσης με την Αθήνα, είναι και ένα μήνυμα προς εμάς ή γιατί όχι μια προσυμφωνημένη διαδρομή. Έτσι, αν η Αίγυπτος δηλώνει διπλωματικά πως «διεκδικώ για ΑΟΖ την μέση απόσταση με εσάς, την Ελλάδα», είναι μια σπάνια ευκαιρία για τη χώρα μας να αποκριθεί, οριοθετώντας και αυτό το αντίστοιχο τμήμα. Δηλαδή τα 12 μίλια χωρικά ύδατα στα νότια της Κρήτης (μόνο εκεί, όχι σε όλο το νησί, ώστε να μην δοθεί «πάτημα» στην Τουρκία να μιλήσει για επέκταση 12 μιλιών στον Αιγιακό χώρο) αλλά -και εδώ το περαιτέρω κρίσιμο- για δικό μας ορισμό και ΑΟΖ στην ίδια περιοχή, ώστε να «συναντήσει» αυτή της Αιγύπτου.

Με κόκκινο χρώμα ο ορισμός ΑΟΖ και χωρικών υδάτων της Αιγύπτου. Με κίτρινο η δική μας πιθανή απάντηση-συμπλήρωση ώστε να συναντηθούμε στη μέση γραμμή.

Δημιουργώντας έτσι ένα κοινό τετελεσμένο για Τουρκία και Λιβύη, αντίστοιχο του Τουρκολυβικού παραδοξολογήματος «μοιράσματος ΑΟΖ». Μόνο που το ελληνο-αιγυπτιακό μοίρασμα ΑΟΖ, νότια της Κρήτης έως τα παράλια της Αιγύπτου, θα έχει πολύ μεγαλύτερο διεθνές βάρος, θα τηρεί σε σημαντικό βαθμό τη διεθνή νομιμότητα, τόσο τη γραπτή όσο και την εθιμική, και σε τελική ανάλυση θα μπορεί να στοιχειοθετηθεί ως βάση διαπραγμάτευσης, εφόσον όλα τα εμπλεκόμενα μέρη -η Τουρκία ουσιαστικά- προσέλθουν με καλή πρόθεση σε ένα τραπέζι διαλόγου.

Το τελευταίο είναι η ορθή λογικά και νομικά διαδρομή, καθώς -πρέπει να το πούμε εδώ- οι μονομερείς κηρύξεις ΑΟΖ δεν είναι η ιδανική μέθοδος οριοθέτησης τους. Το Δίκαιο της Θάλασσας δίνει το δικαίωμα σε κάθε χώρα να ορίσει “έως 200 ναυτικά μίλια” ΑΟΖ από τα παράλια της, αλλά όταν αυτά επικαλύπτονται με αντίστοιχο ορισμό γειτονικής χώρας (κάτι που είναι και καθεστώς στη Μεσόγειο, ως κλειστή θάλασσα) τότε ο μόνος δρόμος είναι η μεταξύ τους διαπραγμάτευση.

Άρα, Ελλάδα και Αίγυπτος πρέπει να “σύρουν” τη Λιβύη (τουλάχιστον, ως την πιο ασθενέστερη) σε κάποια σχετική συνεννόηση, αλλά και να δημιουργήσουν το παράδειγμα για την Τουρκία. Η τελευταία μπορεί είτε να αρνηθεί να προσέλθει, άρα θα εκτεθεί διεθνώς, μπορεί να διεκδικήσει δυναμικά τη δική της οριοθέτηση, άρα θα φανεί ως επιθετικός παράγοντας, είτε με δυσφορία να επιλέξει μια μακρόχρονη καθυστέρηση και διπλωματική θολότητα, που είναι και το πιο πιθανό.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

88 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
88 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Αντικατάσταση των 20 NH90 με 26 γαλλικά AS532 Cougar

H κατάσταση στην Αεροπορία Στρατού είναι λίγο-πολύ γνωστή, όπου βαρύνεται έντονα από την απόφαση προ περίπου εικοσαετίας, να αγοραστούν 20 μέσα μεταφορικά ελικόπτερα ΝΗ90....

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ανθεκτική Κοινωνία και Επιχειρησιακή Συνέχεια της κυβέρνησης και των κρίσιμων...

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, Πολιτικού Επιστήμονα-Διεθνολόγου, πρώην Γενικού Διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)https://flight.com.gr/resilient-society-and-critical-infrastructure-protection-in-peace-crises-and-war/Οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Νοεμβρίου 1996: Η βύθιση της πυραυλακάτου “Κωστάκος”

1
Βυθίζεται μετά από σύγκρουση με το επιβατηγό "Σάμαινα" έξω από το λιμάνι της Σάμου, η πυραυλάκατος "Ανθχος Κωστάκος" (Ρ25).Το σκάφος τύπου Combattante IIIb (ελληνικής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ανάρτηση του πρωθυπουργού για την επανεκλογή της Προέδρου της Μολδαβίας

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έκανε την εξής ανάρτηση για να συγχαρεί την Πρόεδρο της Μολδαβίας, Μάια Σάντου για την επανεκλογή της:«Συγχαρητήρια Πρόεδρε Μάια Σάντου...

Στη Νότια Κορέα ο Μπορέλ εν μέσω συναγερμού για τους Βορειοκορεάτες στρατιώτες στη Ρωσία

Ο επικεφαλής της διπλωματίας της ΕΕ Ζοζέπ Μπορέλ έχει σήμερα συνομιλίες με τον ομόλογό του της Νότιας Κορέας Τσο Τάε-γιουλ εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών...

Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας παρέδωσαν τα 2 πρώτα Island στο Πολεμικό Ναυτικό

Στις 10 και 11 Οκτωβρίου 2024, ολοκληρώθηκαν με πλήρη επιτυχία από τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας οι εργασίες ενεργοποίησης (reactivation) όσο και το σύνολο των δοκιμών...