9.8 C
Athens
Πέμπτη, 6 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ-ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΑίγυπτος: Ορίζει μονομερώς θαλάσσια σύνορα με Λιβύη, σοβαρή ευκαιρία για την Ελλάδα...

Αίγυπτος: Ορίζει μονομερώς θαλάσσια σύνορα με Λιβύη, σοβαρή ευκαιρία για την Ελλάδα να τη “συναντήσει”

- Advertisement -

Χθες με το προεδρικό διάταγμα 595/2022 ο Πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Ελ Σίσι κήρυξε την θαλάσσια οριοθέτηση στα δυτικά της χώρας του, δηλαδή με τη Λιβύη. Συγκεκριμένα ορίζονται δύο στοιχεία. Αρχικά τα 12 μίλια χωρικά ύδατα της Αιγύπτου (πάντα σε σχέση με την Λιβύη) με σημείο εκκίνησης το παράλιο σύνορο Αιγύπτου-Λιβύης. Για τον ορισμό αυτό ανακοινώθηκαν 7 συντεταγμένες (σημεία 2 έως 8) στο σχετικό διάταγμα. Στη συνέχεια, από το σημείο 8, με ευθεία γραμμή προς το Βορρά, έως το σημείο 9, ορίζεται η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Αιγύπτου.

Η οριοθέτηση της Αιγύπτου σε σχέση με τη Λιβύη. Το τελικό σημείο είναι στην μέση απόσταση από την Κρήτη.

Το ενδιαφέρον εδώ είναι πως η ΑΟΖ (από το σημείο 8 έως το 9) ορίζεται σε μήκος 175 χιλιομέτρων μετά τα 12 μίλια, δηλαδή ακριβώς κάπου στο μέσο της συνολικής απόστασης από την Κρήτη. Άρα η Αίγυπτος τηρεί στο σημείο εκείνο (το 9) την αρχή της «μέσης γραμμής» με την Ελλάδα.

Λεπτομέρεια της παραπάνω απεικόνισης. Το κάτω μέρος της οριοθέτησης, σημεία 2 έως 8 είναι τα χωρικά ύδατα (12 μίλια) της Αιγύπτου. Μετά η ευθεία γραμμή προς το βορρά είναι το όριο της ΑΟΖ που ορίζει.

Η Αιγυπτιακή κίνηση έτσι είναι ξεκάθαρο πως ορίζει στην συγκεκριμένη περιοχή την ΑΟΖ της, σεβόμενη την Ελληνική πλευρά και το δικό της δικαίωμα άσκησης εκμετάλλευσης. Οπότε ευθέως παρακάμπτεται το τουρκολιβυκό μνημόνιο που «παρεμβαλλόταν» νότια της Κρήτης, εξαφανίζοντας και την ελληνική διεκδίκηση, αλλά και την αιγυπτιακή.

Οι αιγυπτιακές συντεταγμένες για καθορισμό χωρικών υδάτων (σημεία 2 έως και 8) και ΑΟΖ (από 8 έως 9)

Η απόφαση αυτή του Ελ Σίσι γίνεται βέβαια από θέση ισχύος καθώς η Αίγυπτος, τόσο γεωπολιτικά όσο και στρατιωτικά μπορεί να υπερασπιστεί το συγκεκριμένο όριο. Η γειτονική Λιβύη, αυτή τη στιγμή είναι στο έλεος της, μη διαθέτοντας ουσιαστικά οργανωμένο στρατό, με ανύπαρκτο ναυτικό και ψήγματα αεροπορίας, διχασμένη κιόλας στη μέση μεταξύ κυβέρνησης «Τρίπολης» (που αναγνωρίζεται διεθνώς) και των δυνάμεων του Χαφτάρ στα δυτικά. Ταυτόχρονα η περιοχή που πλέον μονομερώς λέει η Αίγυπτος πως «είναι ζώνη εκμετάλλευσης μου» είναι μακριά για την Τουρκία, που πολύ δύσκολα θα δομήσει εκεί ναυτικές επιχειρήσεις, είτε επίδειξης ισχύος και σημαίας είτε απόπειρας ελέγχου.

Δεν πρέπει όμως να μας διαφεύγει πως η Αίγυπτος με τη κίνηση της, που όπως φαίνεται έγινε χωρίς πρόθεση κοινής δράσης με την Αθήνα, είναι και ένα μήνυμα προς εμάς ή γιατί όχι μια προσυμφωνημένη διαδρομή. Έτσι, αν η Αίγυπτος δηλώνει διπλωματικά πως «διεκδικώ για ΑΟΖ την μέση απόσταση με εσάς, την Ελλάδα», είναι μια σπάνια ευκαιρία για τη χώρα μας να αποκριθεί, οριοθετώντας και αυτό το αντίστοιχο τμήμα. Δηλαδή τα 12 μίλια χωρικά ύδατα στα νότια της Κρήτης (μόνο εκεί, όχι σε όλο το νησί, ώστε να μην δοθεί «πάτημα» στην Τουρκία να μιλήσει για επέκταση 12 μιλιών στον Αιγιακό χώρο) αλλά -και εδώ το περαιτέρω κρίσιμο- για δικό μας ορισμό και ΑΟΖ στην ίδια περιοχή, ώστε να «συναντήσει» αυτή της Αιγύπτου.

Με κόκκινο χρώμα ο ορισμός ΑΟΖ και χωρικών υδάτων της Αιγύπτου. Με κίτρινο η δική μας πιθανή απάντηση-συμπλήρωση ώστε να συναντηθούμε στη μέση γραμμή.

Δημιουργώντας έτσι ένα κοινό τετελεσμένο για Τουρκία και Λιβύη, αντίστοιχο του Τουρκολυβικού παραδοξολογήματος «μοιράσματος ΑΟΖ». Μόνο που το ελληνο-αιγυπτιακό μοίρασμα ΑΟΖ, νότια της Κρήτης έως τα παράλια της Αιγύπτου, θα έχει πολύ μεγαλύτερο διεθνές βάρος, θα τηρεί σε σημαντικό βαθμό τη διεθνή νομιμότητα, τόσο τη γραπτή όσο και την εθιμική, και σε τελική ανάλυση θα μπορεί να στοιχειοθετηθεί ως βάση διαπραγμάτευσης, εφόσον όλα τα εμπλεκόμενα μέρη -η Τουρκία ουσιαστικά- προσέλθουν με καλή πρόθεση σε ένα τραπέζι διαλόγου.

Το τελευταίο είναι η ορθή λογικά και νομικά διαδρομή, καθώς -πρέπει να το πούμε εδώ- οι μονομερείς κηρύξεις ΑΟΖ δεν είναι η ιδανική μέθοδος οριοθέτησης τους. Το Δίκαιο της Θάλασσας δίνει το δικαίωμα σε κάθε χώρα να ορίσει “έως 200 ναυτικά μίλια” ΑΟΖ από τα παράλια της, αλλά όταν αυτά επικαλύπτονται με αντίστοιχο ορισμό γειτονικής χώρας (κάτι που είναι και καθεστώς στη Μεσόγειο, ως κλειστή θάλασσα) τότε ο μόνος δρόμος είναι η μεταξύ τους διαπραγμάτευση.

Άρα, Ελλάδα και Αίγυπτος πρέπει να “σύρουν” τη Λιβύη (τουλάχιστον, ως την πιο ασθενέστερη) σε κάποια σχετική συνεννόηση, αλλά και να δημιουργήσουν το παράδειγμα για την Τουρκία. Η τελευταία μπορεί είτε να αρνηθεί να προσέλθει, άρα θα εκτεθεί διεθνώς, μπορεί να διεκδικήσει δυναμικά τη δική της οριοθέτηση, άρα θα φανεί ως επιθετικός παράγοντας, είτε με δυσφορία να επιλέξει μια μακρόχρονη καθυστέρηση και διπλωματική θολότητα, που είναι και το πιο πιθανό.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

88 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
88 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ευρωπαϊκοί επάνεξοπλισμοί, τα 800 δις της Ούρσουλας που είναι 150 και αν!

Σε πρώτη ανάγνωση η πρόταση ReArm Europe της προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλας Φον Ντερ Λαιεν που ανακοινώθηκε σήμερα, μοιάζει να υπόσχεται ένα πακτωλό δισεκατομμυρίων ευρώ,...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

REARM Europe: η αμηχανία και η τελευταία ευκαιρία για να μην...

Οι παγκόσμιες εξελίξεις στο γεωπολιτικό πεδίο και μάλιστα με τους πρωτοφανείς καταιγιστικούς ρυθμούς που συμβαίνουν, δυστυχώς φαίνεται να αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση με αμηχανία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 5 Μαρτίου 1936: Spitfire, o θρύλος της Supermarine...

1
Πραγματοποιεί την πρώτη του πτήση το «προηγμένο μονοπλάνο μαχητικό» Spitfire της Supermarine Aviation Works Ltd. (μετέπειτα Vickers) κατά την ανακοίνωση της εποχής.Η σχεδίαση του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Λευκός Οίκος: επιβεβαιώνει τη διεξαγωγή διαπραγματεύσεων με τη Χαμάς

Εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου επιβεβαίωσε σήμερα τις πληροφορίες περί απευθείας διαπραγματεύσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της παλαιστινιακής Χαμάς για την απελευθέρωση ομήρων που παραμένουν...

Εμανουέλ Μακρόν: Η ρωσική απειλή είναι πραγματική και παρούσα

Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, σε σημερινό διάγγελμά του, κάλεσε τον γαλλικό λαό να είναι έτοιμος «διά παν ενδεχόμενο» λόγω της κρίσης στην...

REARM Europe: η αμηχανία και η τελευταία ευκαιρία για να μην είμαστε απόντες

Οι παγκόσμιες εξελίξεις στο γεωπολιτικό πεδίο και μάλιστα με τους πρωτοφανείς καταιγιστικούς ρυθμούς που συμβαίνουν, δυστυχώς φαίνεται να αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση με αμηχανία...