Όπως αναμενόταν, η USAF επέλεξε ως διάδοχο του E-3 AWACS το Boeing E-7A, σε μια διαδικασία η οποία είχε προδιαγραφεί από καιρό και η οποία εξελίσσεται πλέον με ρυθμούς «fast track».
Ο στόλος των υφιστάμενων E-3B/G αντιμετώπιζε προβλήματα υποστήριξης εδώ και αρκετά χρόνια, με τις διαθεσιμότητες να κινούνται σε επίπεδα 60% ή και χαμηλότερα. Παρά την απόφαση αντικατάστασής τους όμως η Αμερικανική Αεροπορία θα συνεχίζει να διαθέτει πόρους για εκσυγχρονισμούς των AWACS προκειμένου να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες.
Το E-7A, αν και δεν ήταν η μοναδική υποψηφιότητα (αφού η Saab είχε προσφέρει το GlobalEye) ήταν ουσιαστικά μονόδρομος, όχι μόνο επειδή το Wedgetail έχει εδραιώσει τον ρόλο του ως AWE&C εδώ και πολλά χρόνια, αλλά και διότι το Boeing 737-700 που χρησιμοποιεί ως πλατφόρμα, βρίσκεται ήδη σε χρήση με τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις ως P-8 Poseidon, ενώ μετά την σημερινή εξέλιξη αναμένεται να διευρύνει τις εφαρμογές του στο μέλλον και ως φορέας άλλων συστημάτων.
Επιπλέον, είναι σχεδόν βέβαιο ότι το ΝΑΤΟ θα επιλέξει και αυτό το E-7 ως αντικαταστάτη των δικών του E-3, απόφαση που αναμένεται να επιταχυνθεί υπό το πρίσμα της ουκρανικής κρίσης.
Η USAF δεν είχε συμπεριλάβει μέχρι τώρα χρηματοδότηση για το E-7 αφού δεν είχε επιλεγεί, εντούτοις τα τελευταία δυο χρόνια είχε εκταμιεύσει κονδύλια για την μελέτη του διαδόχου του E-3 Sentry που σχετίζονταν άμεσα με το Wedgetail.
Η επίσημη επιλογή του σηματοδοτεί και την ανάθεση συμβολαίου $1,2 δις στην Boeing για την εξέλιξη δυο πρωτοτύπων, το οποίο θα αφορά ουσιαστικά την προσαρμογή του Ε-7 στις ανάγκες της Αμερικανικής Αεροπορίας. Η παραγωγή θα ξεκινήσει το 2025 με προοπτική επίτευξης αρχικής επιχειρησιακής διαθεσιμότητας το 2028 και με παραγγελίες για 24 επιπλέον αεροσκάφη έως το 2032.
Να θυμίσουμε ότι το E-7 είχε αρχικά εξελιχθεί για να καλύψει τις ανάγκες της Αυστραλίας (αντί του Boeing 767 AEW&C) και αποκτήθηκε στη συνέχεια από την Τουρκία, την Νότιο Κορέα και την RAF. Οι αεροπορίες αυτές (τρεις από τις οποίες έχουν επίσης επιλέξει και το P-8A Poseidon, ως πλατφόρμα ναυτικής συνεργασίας) προφανώς θα επωφεληθούν από την εξέλιξη, τόσο αναφορικά με τη διευρυμένη βάση των χρηστών, όσο και από την χρηματοδότηση του αεροσκάφους και του ραντάρ MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) με νέες δυνατότητες από το Πεντάγωνο.Ανάμεσα σε αυτές, με το E-7 να αποτελεί την κύρια εναέρια πλατφόρμα αποκάλυψης, αναγνώρισης, ταυτοποίησης και ιχνηλάτησης απειλών σε κοινό διακλαδικό περιβάλλον, περιλαμβάνονται η επέκταση της ικανότητας ιχνηλάτησης στόχων στο έδαφος μέσω υποδομής MTI (Moving Target Indicator) όπως επίσης και σε στόχους που διαχειρίζεται η νέα Διαστημική Διοίκηση.
H Saab προωθεί εδώ και καιρό το GlobalEye ως διάδοχη κατάσταση στο Erieye, με κλιμακούμενες προτάσεις στους χρήστες του τελευταίου.