17.3 C
Athens
Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑDrops Smart Hubs: Μια ελληνική εταιρία που ετοιμάζεται να χτίσει αεροδρόμια για...

Drops Smart Hubs: Μια ελληνική εταιρία που ετοιμάζεται να χτίσει αεροδρόμια για drones

- Advertisement -

Οι πολιτικές εφαρμογές των μη επανδρωμένων αεροσκαφών είναι πάρα πολλές. Και έστω και αν έχουν (δυστυχώς) «καλυφθεί» στην επικαιρότητα από την πολεμική τους χρήση, αναπτύσσονται συνεχώς. Στην Ελλάδα όμως, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος σε εμπορική δράση έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει ώστε να το δούμε ως καθημερινή εικόνα στους ουρανούς μας. Και αυτό το χρόνο προσπαθεί να επιταχύνει μια ελληνική εταιρία, η Drops Smart Hubs.

Τι οραματίζεται ακριβώς μας το εξήγησε η κ. Φραγκίσκα Τσιούτσιου, CEO και μια από τους ιδρυτές της. Το σχήμα της εταιρίας είναι startup, οπότε ξεκινά ακριβώς με την αναζήτηση μιας καινοτομικής υπηρεσίας ή προϊόντος, που στην περίπτωση είναι η παροχή υποδομών και υπηρεσιών εξυπηρέτησης drone μεταφοράς. Η αρχική ιδέα όπως μας είπε η ίδια, ήταν του Νίκου Ιωάννου, επίσης ιδρυτικού στελέχους, για να προσφερθούν υπηρεσίες μεταφοράς, αλλά όσο γινόταν η σχετική συζήτηση διαπιστώθηκε πως κενό υπήρχε στις υποδομές εξυπηρέτησης των μη επανδρωμένων, ουσιαστικά των μικρών αεροδρομίων που αυτά θα χρησιμοποιούν, ειδικά φτιαγμένα για αυτά.

Τι μπορεί να περιλαμβάνει όμως ένα τέτοιο -μίνι εξ ορισμού- αεροδρόμιο, ή βάση εξυπηρέτησης; Σύμφωνα με την κ. Τσιούτσιου «η βάση που σχεδιάζουμε δεν θα είναι ειδική για ένα τύπο μη επανδρωμένου (σ.σ. πάντα μιλάμε για καθέτου απογειώσεως μικρού/μεσαίου μεγέθους). Θα υπάρχει υποδομή φόρτισης των μπαταριών τους, αποθήκευσης, παρκαρίσματος μέχρι την επόμενη χρήση, όπως και «έξυπνα» γραμματοκιβώτια για την φύλαξη των πακέτων που θα μεταφέρουν τα μη επανδρωμένα». Προφανώς θα είναι περιφραγμένη, με κάμερες κ.λπ. ενώ αρχικά προβλέπεται και προσωπικό για την λειτουργία τους. Μελλοντικά η σκέψη είναι να μπορεί να λειτουργεί αυτοματοποιημένα, π.χ. με κάποιους ρομποτικούς βραχίονες εξυπηρέτησης.  Η βάση θα έχει επίσης μετεωρολογικό σταθμό όπως και παροχή δικτύου 4G-5G στην γύρω περιοχή, ενώ προβλέπεται εξυπηρέτηση και για UAV καθέτου απογειώσεως και μετά οριζόντιας πτήσης. Η έκταση της βάσης δεν θα είναι μεγάλη, αλλά το σχέδιο προβλέπεται να είναι modular ώστε να μπορεί να επεκταθεί.

Με βάση τα παραπάνω το ερώτημα είναι για τι drone μιλάμε; Η κ. Τσιούτσιου μας περιέγραψε τη σχετική προδιαγραφή που μιλά για μικτό βάρος απογείωσης έως τα 25 κιλά με ωφέλιμο τα 3 κιλά, όπου το φορτίο σε όγκο θα είναι περίπου όσο «ένα κουτί παπουτσιών». Τα σχετικά μοντέλα που εξετάζονται μπορεί να έχουν εμβέλεια έως και 100 χιλιόμετρα ή 60 λεπτά πτήσης, οπότε σε ρεαλιστικές συνθήκες τα 40-50 χιλιόμετρα είναι απόλυτα εφικτά. Επίσης η αντοχή σε καιρικές συνθήκες μπορεί να φθάσει τα 7 μποφόρ, ενώ η πτήση γίνεται χαμηλά, κάτω από 100 μέτρα. Η διάθεση πάντως των drone και η χρήση τους δεν θα είναι ευθύνη της Drops, αλλά των εταιριών που θα συνεργάζονται με τις βάσεις της.

Τι μπορεί να μεταφερθεί όμως σε αυτές τις προδιαγραφές βάρους-όγκου; «Οτιδήποτε σχετικό» απαντά η κ. Τσιούτσιου, αναφέροντας ως παράδειγμα τα φάρμακα, που π.χ. στα ελληνικά νησιωτικά συμπλέγματα και ειδικά σε μικρά νησιά, αποτελούν μόνιμο πρόβλημα εφοδιασμού. Στον ίδιο όγκο μεταφοράς, μπορεί να μπει και κουτί μονωμένο ώστε να μεταφέρονται και ειδικών συνθηκών (ψυγείου) φάρμακα ή ανάλογα σκευάσματα. Εμείς θα μπορούσαμε να σκεφθούμε και ειδικά τρόφιμα, μικρού βάρους ανταλλακτικά, αλληλογραφία, ιατρικά υλικά, ακόμη και αιμοληψίες και βιοψίες που πρέπει να σταλούν από απομακρυσμένα σημεία σε πιο κεντρικά για έλεγχο, κ.ο.κ. Η κ. Τσιούτσιου ανέφερε ακόμη ότι μέσω των βάσεων μπορεί να συνεργαστούν όσοι προσφέρουν υπηρεσίες drones (οι operators), με όσους έχουν τέτοιες ανάγκες, όπως εταιρίες logistics, security, οι Ένοπλες Δυνάμεις, η Αστυνομία, Λιμενικά Ταμεία για επικοινωνία με πλοία κ.λπ.

Στην Ελλάδα έχουν εμφανιστεί ήδη κάποιες εταιρίες που κινούνται στο χώρο των drones, όπως η Matternet, η Amazon στη Νάξο όπου κάνει ένα πιλοτικό πρόγραμμα μεταφοράς, και η Probotek, με την οποία συνεργάζεται η Drops Smart Hubs. Μάλιστα οι δύο εταιρίες συνεργάστηκαν στο να αποκτηθεί από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας η πρώτη άδεια πτήσης «Πέραν της Οπτικής Επαφής (BVLOS)».

Το κόστος τώρα μεταφοράς σαφώς είναι υψηλότερο ενός courier, αλλά η διαφορά όπως λέει η κ. Τσιούτσιου ενώ μπορεί να φθάσει το διπλάσιο (ή και το τριπλάσιο σε ειδικές περιπτώσεις), προσφέρει την αμεσότητα και την ταχύτητα ενός drone, όπως και την πρόσβαση σε περιοχές δυσπρόσιτες ή και απομονωμένες, όπου οι τυπικές υπηρεσίες courier δεν μπορούν να αποδώσουν.

Πρόθεση της Drops Smart Hubs είναι να παρουσιάσει εντός του έτους μια πιλοτική τέτοια βάση σε νησί του Αιγαίου, ακριβώς για να δείξει και να δοκιμάσει την ιδέα της. Οι επαφές με τοπικές αρχές γίνονται ήδη και «υπάρχει έντονο ενδιαφέρον» όπως λέει η κ. Τσιούτσιου. H ανάπτυξη των βάσεων προβλέπεται να γίνει τόσο ως hubs σε κεντρικά νησιά του Αιγαίου που θα εξυπηρετούν γειτονικά μικρότερα, αλλά και στην ηπειρωτική χώρα σε απομακρυσμένες περιοχές. Με το σχετικό πλάνο να προβλέπει τη δημιουργία περίπου 20 βάσεων σε βάθος τριετίας, με την κάλυψη από πλευράς εξυπηρέτησης να φθάσει στο 65-70% της χώρας. Ακόμη οι βάσεις προβλέπεται να έχουν μια λογική απόσταση μεταξύ τους, ώστε να μπορεί να λειτουργήσουν ως μια αλυσίδα μεταφορών.

Η ιδέα της Drops Smart Hubs έχει βέβαια αρκετά ζητήματα να λύσει, με σημαντικό το κανονιστικό πλαίσιο. Καθώς για τις βάσεις εξυπηρέτησης δεν υπάρχει ακόμη σχετικό πρότυπο, αν και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) έχει εκδώσει κάποιες προδιαγραφές για vertiports (δηλαδή τα μικρά αεροδρόμια για καθέτου απογειώσεως drone). H Drops ενσωματώνει αυτούς τους αρχικούς κανονισμούς και παρακολουθεί τις εξελίξεις.

Από πλευράς χρηματοδότησης η εταιρία είναι στον 1ο γύρο διερεύνησης, και υπάρχει σχετική θετική ανταπόκριση από επενδυτές/funds κ.λπ. Η ομάδα της Drops Smart Hubs είναι και σε επαφή με ελληνικά πανεπιστήμια όπως των Πατρών, για συνεργασία στην κατασκευή των βάσεων.

Ποια θα είναι η εξέλιξη της Drops Smart Hubs; Κρίσιμο σημείο προφανώς είναι η δημιουργία της πρώτης βάσης όπου θα μελετηθεί και η όλη ιδέα. Αλλά σίγουρα τέτοιες καινοτομικές ιδέες και υπηρεσίες, που δρουν -στην συγκεκριμένη περίπτωση- και ως aggregator συνδέοντας τον μεταφορέα (που έχει τα drone) με τον αποδέκτη, μπορούν να προωθήσουν την εμπορική χρήση των drones στη χώρα μας, σε πρακτικές, άμεσες, ορατές εφαρμογές. Η δυσκολία προφανώς παραμένει στο ρυθμιστικό πλαίσιο που πρέπει να προσαρμοστεί γρήγορα και να επιτρέψει τέτοια ανάπτυξη υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση η κινητικότητα που εκφράζεται και από αυτή την νέα εταιρία, είναι ένα καλό νέο για τον χώρο των ελληνικών (αερο)μεταφορών: που πρέπει να βρει νέα μέσα και μεθοδολογίες για να προσεγγίσει ένα κοινό, που πλέον έχει μάθει την «τηλεαγορά» στην εποχή του κορωνοϊού και τώρα ζητά την ταχεία παράδοση ως λογικό συμπλήρωμα.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Αντικατάσταση των 20 NH90 με 26 γαλλικά AS532 Cougar

H κατάσταση στην Αεροπορία Στρατού είναι λίγο-πολύ γνωστή, όπου βαρύνεται έντονα από την απόφαση προ περίπου εικοσαετίας, να αγοραστούν 20 μέσα μεταφορικά ελικόπτερα ΝΗ90....

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ανθεκτική Κοινωνία και Επιχειρησιακή Συνέχεια της κυβέρνησης και των κρίσιμων...

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, Πολιτικού Επιστήμονα-Διεθνολόγου, πρώην Γενικού Διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)https://flight.com.gr/resilient-society-and-critical-infrastructure-protection-in-peace-crises-and-war/Οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 5 Νοεμβρίου 1854: Σύγκρουση του Ίνκερμαν στη Σεβαστούπολη,...

0
Στον πόλεμο της Κριμαίας του 1854, το αγγλογαλλικό εκστρατευτικό σώμα, 52 ημέρες μετά την απόβαση του στη ρωσική επικράτεια, έχοντας ενισχυθεί και με οθωμανικά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Κυρ. Μητσοτάκης: Ανεξαρτήτως εκλογικού αποτελέσματος, οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις είναι στρατηγικές

«Ανεξαρτήτως του εκλογικού αποτελέσματος, οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις είναι στρατηγικές και το περιεχόμενο τους δεν θα επηρεαστεί» διεμήνυσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την έναρξη...

Άλμα συντήρησης έκανε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Δ. Χούπης, μαζί με εφέδρους – φωτό

Στο πλαίσιο μετεκπαίδευσης της εφεδρείας, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης συμμετείχε σε άλμα στατικού ιμάντα από ελικόπτερο CH-47D Chinook, μαζί με τους επιχειρησιακούς...

Το μεγάλο αεροπορικό σόου της ΠΑ στον Θερμαϊκό Κόλπο

Όλοι οι τύποι μαχητικών και μεταφορικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, ελικόπτερα, όπως και το ιστορικό αεροσκάφος Harvard στην πρώτη πτήση του μαζί με το...