10.1 C
Athens
Κυριακή, 29 Δεκεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑ«Το εμβληματικό F-4 Phantom πλησιάζει στην επιχειρησιακή δύση»

«Το εμβληματικό F-4 Phantom πλησιάζει στην επιχειρησιακή δύση»

- Advertisement -

Υπήρξε η επιτομή της αμερικανικής αεροπορικής ισχύος στον Ψυχρό Πόλεμο. Χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα στο Βιετνάμ και ήταν σε ενεργή υπηρεσία δεκαετίες αργότερα. Αλλά τώρα, το εμβληματικό μαχητικό F-4 Phantom II είναι στη δύση της επιχειρησιακής του καριέρας.
Σύμφωνα με το «Stars and Stripes», μόνο λίγες δεκάδες Phantom παραμένουν σε ενεργή υπηρεσία διεθνώς από τα 5.195 που κατασκευάστηκαν από τη δεκαετία του 1950. Σε αμερικανική υπηρεσία, τα τελευταία χρησιμοποιηθήκαν και καταρρίφθηκαν ως ιπτάμενοι στόχοι, αφού πρώτα τροποποιήθηκαν στη μη επανδρωμένη έκδοση QF-4. Όσα παραμένουν ακόμη σε χρήση με άλλες χώρες, προορίζονται να αποσυρθούν στο κοντινό μέλλον.
Με ανώτατη ταχύτητα που υπερβαίνει τα 2,2 Mach, το υπερηχητικό, μακράς εμβέλειας μαχητικό-βομβαρδιστικό ακόμη μνημονεύεται στοργικά, ιδιαίτερα από όσους πέταξαν μαζί του. Το F-4 ήταν, «στα χέρια ενός ταλαντούχου πιλότου και χειριστή οπλικών συστημάτων… έξοχο και σχεδόν άτρωτο, είπε ο απόστρατος πτέραρχος Ronald Keys, που πέταξε Phantoms στο Βιετνάμ το 1969-70. Το αεροπλάνο ήταν μία «αληθινή πλατφόρμα πολλαπλού ρόλου» που «έπαιξε ένα μεγάλο ρόλο» σε αρκετές συγκρούσεις, συμπληρώνει ο Alan Warnes, συντάκτης και συγγραφέας στο βρετανικό περιοδικό «Air Forces Monthly».

F-4E/RF-4E PHANTOM ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Η ελληνική διάσταση ενός αεροπορικού θρύλου


«Στο Βιετνάμ το F-4C ήταν το κυρίαρχο κομμάτι αεράμυνας… Στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου στην Ευρώπη, το Phantom ήταν παντού – υπήρχαν πάνω από 1.000» υπηρετώντας τη Δυτική Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, είπε.
Τα σοβιετικής κατασκευής MiG-21 ήταν ο κύριος εχθρός του Phantom κατά τον Ψυχρό Πόλεμο. Σε σύγκριση με το μικροκαμωμένο MiG, το οποίο μπορούσε να μεταφέρει 4.400 λίβρες φορτίου, το Phantom ήταν ικανό να φέρει 18.000 λίβρες πυρομαχικών, περιλαμβανομένων βομβών, πυραύλους αέρος-εδάφους και αέρος-αέρος, σε εννέα σημεία. Ένα από τα πιο κολακευτικά παρατσούκλια που δόθηκαν στο Phantom, με την πάροδο των ετών, ήταν «ο μεγαλύτερος διανομέας κομματιών MiG στον κόσμο».

Το Phantom αποσύρθηκε επίσημα από τις αμερικανικές Μοίρες το 1996, πέντε χρόνια αφότου πέταξε πολεμικές αποστολές στο Ιράκ κατά την Επιχείρηση Καταιγίδα της Ερήμου. Αλλά βρήκε μια δεύτερη ζωή, με εκατοντάδες να τροποποιούνται σε ιπτάμενους στόχους που χρησιμοποιηθήκαν να εκπαιδεύσουν πιλότους στην εναέρια μάχη και σε δοκιμές πυρομαχικών. Το τελευταίο τροποποιημένο αεροσκάφος βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2013. Τρία χρόνια αργότερα, η Αμερικανική Αεροπορία διοργάνωσε μια τελική εθιμοτυπική πτήση για το Phantom στην αεροπορική βάση Holloman στο Νέο Μεξικό, σημαδεύοντας το τέλος σχεδόν 60 χρόνων υπηρεσίας με τις ΗΠΑ.

Εκσυγχρονισμένα F-4E AUP της ΠΑ. Μια νέα καριέρα πάνω από το Αιγαίο (ΑΡΧΕΙΟ ΠΤΗΣΗ)


Σήμερα, η Ελλάδα, η Τουρκία, το Ιράν, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία είναι οι τελευταίοι χρήστες του αεροσκάφους. Με την εξαίρεση του Ιράν, όλες οι χώρες που πετούν ακόμα τα Phantoms ψάχνουν να τα αντικαταστήσουν με πιο σύγχρονα αεροσκάφη.
Αλλά ακόμη και το Ιράν, στο οποίο η Ουάσινγκτον πούλησε 225 F-4 στη δεκαετία του 1970, ο στόλος των ενεργών Phantoms αναμένεται να μειωθεί τα επόμενα χρόνια λόγω των αυξανόμενων προβλημάτων υποστήριξης, καθώς τα αεροπλάνα γίνονται μεγαλύτερα σε ηλικία. Οι ΗΠΑ μπλόκαραν τις παραδόσεις των ανταλλακτικών και την υποστήριξη συντήρησης στο Ιράν για τα αεροπλάνα μετά την Ισλαμική Επανάσταση το 1979, αλλά περίπου 50 Phantoms ακόμη πετούν, κυρίως επειδή οι Ιρανοί έχουν κανιβαλίσει μέρη από άλλα αεροπλάνα, αποκτήσει λαθραία ή αντιγράψει άλλα τμήματα.
Ακόμη και στο απόγειό του, το F-4 είχε ζητήματα, σαν «την ορατότητα από το πιλοτήριο, τους κινητήρες που κάπνιζαν (υπερβολικά), όχι η καλύτερη μηχανή που στρίβει, τεχνολογία ραντάρ πρώτης γενιάς», είπε ο Keys, ο οποίος πέταξε το Phantom στο Βιετνάμ. «Συγκρινόμενο με κάτι όπως το F-15 Eagle, F-16 Viper, F-22 ή F-35, ήταν ουσιαστικά τεχνολογία αναλογικού ρολογιού σε σχέση με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη ψηφιοποίηση».

F-4 Phantom, 60 χρόνια


Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών υπηρεσίας, οι επικριτές έχουν επίσης κάνει πλάκα με τη λιγότερο από κομψή εμφάνιση και τ’ άλλα ελαττώματα, δίνοντάς του όχι κολακευτικά προσωνύμια όπως το ιπτάμενο αμόνι, ο γέρος που καπνίζει κ.α.
Καθώς πετά προς τη δύση, ένα αστείο για την έμφαση του σχεδίου στη δύναμη θα μνημονεύεται τόσο από τους οπαδούς όσο και τους επικριτές: Το F-4 ήταν απόδειξη ότι ακόμη και ένα τούβλο μπορούσε να πετάξει, με έναν αρκούντως ισχυρό κινητήρα.

Η νέα «ΠΤΗΣΗ & Διάστημα» ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επιβατικά αεροπλάνα στο στόχαστρο! – μια καταγραφή δεκαετιών

Αν και το περιστατικό ανήμερα τα Χριστούγεννα του 2024 με το Embraer E-190 («4K-AZ65») των Azerbaijan Airlines, να συντρίβεται στην απόπειρα προσγείωσης ανάγκης, ως...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων Ρουσσέν με “ταβάνι” τα 400 εκατ. ευρώ

84
Καθώς πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για τον εκσυγχρονισμό των πυραυλακάτων κλάσης Ρουσσέν (Super Vita) από το Πολεμικό μας Ναυτικό, ας δούμε τι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Δεκεμβρίου 1940: Blitz – Η 2η «Μεγάλη...

0
Το έτος 1666 το Λονδίνο καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς από τη μεγαλύτερη πυρκαγιά που είχε ποτέ ξεσπάσει στην πόλη, που επεκτάθηκε "καταβροχθίζοντας" τα παλιά ξύλινα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Αλίγιεφ: Η Ρωσία κατέρριψε το αεροσκάφος μας, να μας ζητήσουν συγγνώμη

Ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ κατηγόρησε την Μόσχα ότι επεδίωξε να αποκρύψει το γεγονός ότι το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines το οποίο συνετρίβη...

Μέση Ανατολή: Η περίοδος Ομπάμα έλαβε τέλος!

Του Walter Russell Mead, αρθρογράφου της Wall Street JournalΟι συνέπειες της πτώσης του Ασαντ στη Συρία θα είναι αισθητές για χρόνια στη Μέση Ανατολή,...

Γεωργία: ο αμφιλεγόμενος νέος πρόεδρος Καβελασβίλι θα αναλάβει καθήκοντα παρά τις αντιδράσεις

Η ορκωμοσία του νέου προέδρου της Γεωργίας, του Μιχαήλ Καβελασβίλι, αναμένεται να πραγματοποιηθεί σήμερα παρά τις διαδηλώσεις των τελευταίων αρκετών εβδομάδων. Η απερχόμενη φιλοδυτική πρόεδρος,...