6.7 C
Athens
Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑ«Το εμβληματικό F-4 Phantom πλησιάζει στην επιχειρησιακή δύση»

«Το εμβληματικό F-4 Phantom πλησιάζει στην επιχειρησιακή δύση»

- Advertisement -

Υπήρξε η επιτομή της αμερικανικής αεροπορικής ισχύος στον Ψυχρό Πόλεμο. Χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα στο Βιετνάμ και ήταν σε ενεργή υπηρεσία δεκαετίες αργότερα. Αλλά τώρα, το εμβληματικό μαχητικό F-4 Phantom II είναι στη δύση της επιχειρησιακής του καριέρας.
Σύμφωνα με το «Stars and Stripes», μόνο λίγες δεκάδες Phantom παραμένουν σε ενεργή υπηρεσία διεθνώς από τα 5.195 που κατασκευάστηκαν από τη δεκαετία του 1950. Σε αμερικανική υπηρεσία, τα τελευταία χρησιμοποιηθήκαν και καταρρίφθηκαν ως ιπτάμενοι στόχοι, αφού πρώτα τροποποιήθηκαν στη μη επανδρωμένη έκδοση QF-4. Όσα παραμένουν ακόμη σε χρήση με άλλες χώρες, προορίζονται να αποσυρθούν στο κοντινό μέλλον.
Με ανώτατη ταχύτητα που υπερβαίνει τα 2,2 Mach, το υπερηχητικό, μακράς εμβέλειας μαχητικό-βομβαρδιστικό ακόμη μνημονεύεται στοργικά, ιδιαίτερα από όσους πέταξαν μαζί του. Το F-4 ήταν, «στα χέρια ενός ταλαντούχου πιλότου και χειριστή οπλικών συστημάτων… έξοχο και σχεδόν άτρωτο, είπε ο απόστρατος πτέραρχος Ronald Keys, που πέταξε Phantoms στο Βιετνάμ το 1969-70. Το αεροπλάνο ήταν μία «αληθινή πλατφόρμα πολλαπλού ρόλου» που «έπαιξε ένα μεγάλο ρόλο» σε αρκετές συγκρούσεις, συμπληρώνει ο Alan Warnes, συντάκτης και συγγραφέας στο βρετανικό περιοδικό «Air Forces Monthly».

F-4E/RF-4E PHANTOM ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Η ελληνική διάσταση ενός αεροπορικού θρύλου


«Στο Βιετνάμ το F-4C ήταν το κυρίαρχο κομμάτι αεράμυνας… Στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου στην Ευρώπη, το Phantom ήταν παντού – υπήρχαν πάνω από 1.000» υπηρετώντας τη Δυτική Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, είπε.
Τα σοβιετικής κατασκευής MiG-21 ήταν ο κύριος εχθρός του Phantom κατά τον Ψυχρό Πόλεμο. Σε σύγκριση με το μικροκαμωμένο MiG, το οποίο μπορούσε να μεταφέρει 4.400 λίβρες φορτίου, το Phantom ήταν ικανό να φέρει 18.000 λίβρες πυρομαχικών, περιλαμβανομένων βομβών, πυραύλους αέρος-εδάφους και αέρος-αέρος, σε εννέα σημεία. Ένα από τα πιο κολακευτικά παρατσούκλια που δόθηκαν στο Phantom, με την πάροδο των ετών, ήταν «ο μεγαλύτερος διανομέας κομματιών MiG στον κόσμο».

Το Phantom αποσύρθηκε επίσημα από τις αμερικανικές Μοίρες το 1996, πέντε χρόνια αφότου πέταξε πολεμικές αποστολές στο Ιράκ κατά την Επιχείρηση Καταιγίδα της Ερήμου. Αλλά βρήκε μια δεύτερη ζωή, με εκατοντάδες να τροποποιούνται σε ιπτάμενους στόχους που χρησιμοποιηθήκαν να εκπαιδεύσουν πιλότους στην εναέρια μάχη και σε δοκιμές πυρομαχικών. Το τελευταίο τροποποιημένο αεροσκάφος βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2013. Τρία χρόνια αργότερα, η Αμερικανική Αεροπορία διοργάνωσε μια τελική εθιμοτυπική πτήση για το Phantom στην αεροπορική βάση Holloman στο Νέο Μεξικό, σημαδεύοντας το τέλος σχεδόν 60 χρόνων υπηρεσίας με τις ΗΠΑ.

Εκσυγχρονισμένα F-4E AUP της ΠΑ. Μια νέα καριέρα πάνω από το Αιγαίο (ΑΡΧΕΙΟ ΠΤΗΣΗ)


Σήμερα, η Ελλάδα, η Τουρκία, το Ιράν, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία είναι οι τελευταίοι χρήστες του αεροσκάφους. Με την εξαίρεση του Ιράν, όλες οι χώρες που πετούν ακόμα τα Phantoms ψάχνουν να τα αντικαταστήσουν με πιο σύγχρονα αεροσκάφη.
Αλλά ακόμη και το Ιράν, στο οποίο η Ουάσινγκτον πούλησε 225 F-4 στη δεκαετία του 1970, ο στόλος των ενεργών Phantoms αναμένεται να μειωθεί τα επόμενα χρόνια λόγω των αυξανόμενων προβλημάτων υποστήριξης, καθώς τα αεροπλάνα γίνονται μεγαλύτερα σε ηλικία. Οι ΗΠΑ μπλόκαραν τις παραδόσεις των ανταλλακτικών και την υποστήριξη συντήρησης στο Ιράν για τα αεροπλάνα μετά την Ισλαμική Επανάσταση το 1979, αλλά περίπου 50 Phantoms ακόμη πετούν, κυρίως επειδή οι Ιρανοί έχουν κανιβαλίσει μέρη από άλλα αεροπλάνα, αποκτήσει λαθραία ή αντιγράψει άλλα τμήματα.
Ακόμη και στο απόγειό του, το F-4 είχε ζητήματα, σαν «την ορατότητα από το πιλοτήριο, τους κινητήρες που κάπνιζαν (υπερβολικά), όχι η καλύτερη μηχανή που στρίβει, τεχνολογία ραντάρ πρώτης γενιάς», είπε ο Keys, ο οποίος πέταξε το Phantom στο Βιετνάμ. «Συγκρινόμενο με κάτι όπως το F-15 Eagle, F-16 Viper, F-22 ή F-35, ήταν ουσιαστικά τεχνολογία αναλογικού ρολογιού σε σχέση με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη ψηφιοποίηση».

F-4 Phantom, 60 χρόνια


Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών υπηρεσίας, οι επικριτές έχουν επίσης κάνει πλάκα με τη λιγότερο από κομψή εμφάνιση και τ’ άλλα ελαττώματα, δίνοντάς του όχι κολακευτικά προσωνύμια όπως το ιπτάμενο αμόνι, ο γέρος που καπνίζει κ.α.
Καθώς πετά προς τη δύση, ένα αστείο για την έμφαση του σχεδίου στη δύναμη θα μνημονεύεται τόσο από τους οπαδούς όσο και τους επικριτές: Το F-4 ήταν απόδειξη ότι ακόμη και ένα τούβλο μπορούσε να πετάξει, με έναν αρκούντως ισχυρό κινητήρα.

Η νέα «ΠΤΗΣΗ & Διάστημα» ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Αντιναύαρχος ε.α. Δημήτριος Καβουλάκος, Μέρος 2ο, οι φρεγάτες MEKO παραμένουν απαραίτητες

Σο δεύτερο μέρος της ανάλυσης των μεγάλων ανοιχτών θεμάτων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ο συντάκτης της ''ΠΤΗΣΗΣ'' Γιάννης Ρέκκας, συζητά με τον Αντιναύαρχο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

«Ατζέντα 2030» και ένα παιδί μετράει τα άστρα

20
Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη- Αντιστράτηγου ε.α., διδάκτορα Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ), διαλέκτη στη Σχολή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Ιανουαρίου/6 Φεβρουαρίου 1833: Άφιξη του Όθωνα, το...

1
Ο Όθων ο Α΄ φτάνει στην χώρα μας, ως ο πρώτος βασιλιάς της σύγχρονης Ελλάδας. Αν και δεν ήταν επιλογή των επαναστατών για το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

OPTIMAS starts the European project for cybersecure communications in free space with the collaboration of Schiebel

OPTIMAS, a European project led by “monodon by Navantia”, has begun with the aim of developing an advanced free-space optical communication system for multi-domain...

UVision and Omnisys Sign Agreement to Empower HERO Loitering Munition with BRO – Fully Automated Mission Planning & Optimization Solution

UVision Air Ltd. - a global pioneer in loitering munition systems, has signed a strategic partnership agreement with Omnisys, a provider of BRO, a...

Greece signs military training agreement with Egypt, trilateral action plan with Cyprus

A Greek-Egyptian military agreement and a joint action plan among Greece, Cyprus, and Egypt were signed on February 4 at the Hellenic National Defence...