Η DEFEA 2023 (από τις 9 έως τις 11 Μαϊου) αποτελεί πλέον παρελθόν και η ΠΤΗΣΗ από την πρώτη στιγμή προσπάθησε να την καλύψει όσο περισσότερο μπορούσε, με αναρτήσεις στα Social Media, με βίντεο στο YouTube, και με συνεχή αρθρογραφία που… ακόμη συνεχίζεται. Επιπλέον από το χώρο της DEFEA όπου είχαμε και εμείς το περίπτερο μας, διοργάνωσαμε με επιτυχία webinar με θέμα την Ελληνογαλλική αμυντική συνεργασία, όπου μας μίλησαν τιμώντας μας με την εμπιστοσύνη τους, εκπρόσωποι της Naval Group, της MBDA και της Thales. Δηλαδή από τους μεγάλους γαλλικούς αμυντικούς ομίλους που τους βρίσκουμε (και όχι μόνο εκεί βέβαια) στα δύο μεγάλα προγράμμα εξοπλιστικών που εξελίσσει η χώρα μας, στις φρεγάτες FDI HN και στα μαχητικά Rafale.
Βίντεο: Τι είπαν οι ειδικοί των MBDA, Thales, Naval Group στο σεμινάριο της «ΠΤΗΣΗΣ» στη DEFEA 2023
Επίσης μια δημοσιογραφική πρωτιά μας ήταν η συνέντευξη από τον κ. Boaz Levy, διευθύνοντα σύμβουλο της Ιsrael Aerospace Industries, αμέσως μετά από την ανακοίνωση εξαγοράς της Intracom Defense.
Έτσι μετά από 3 μέρες έντασης, επαφών, συνομιλιών, φωτογραφήσεων, ενημερώσεων και πολλών… χιλιομέτρων περπατήματος εντός των χώρων της έκθεσης, μπορούμε πλέον να κάνουμε μια σύνοψη, για όσα είδαμε από τις μεγαλύτερες Ελληνικές και διεθνείς αμυντικές εταιρείες.
USA PAVILION, με το μυαλό στα F-35 και τα Blackhawk
Οι Αμερικάνοι (και αρκετές εταιρίες με συνεργασίες και παρουσία στις ΗΠΑ) είχαν σχεδόν μια ολόκληρη αίθουσα δική τους, το Hall 4, και λογικό αν αναλογιστούμε το μέγεθος των εκθεμάτων που έφεραν. Τι μας έκανε εντύπωση;
Αρχικά η ελληνική Velos Rotors έδειξε το drone κάθετης αποπροσγείωσης, Velos V3. Το μικρό αυτό ελικόπτερο που υπηρετεί ήδη με το Λιμενικό της Νότιας Κορέας στην έκδοση V2, έχει πιστοποίηση IP65 για προστασία από το νερό, και διπλό κάθε σημαντικό σύστημα, συμπεριλαμβανομένων των κινητήρων, των μπαταριών, του συστήματος ελέγχου ταχύτητας (ESC), των ιμάντων και των γραναζιών. Έτσι με εστίαση στην ασφάλεια της πτήσης, μπορεί να αναλάβει πολλούς ρόλους (άμυνας και πολιτικούς), ενώ στην Ελλάδα ήδη έχει δοκιμαστεί σε μεταφορά φαρμακευτικού υλικού σε νησιά των Κυκλάδων!
Συνεχίζοντας ελληνικά, η εταιρεία Aeroservices, εκτός από το σημαντικό έργο συντήρησης και αναβάθμισης ελικοπτέρων, μεταξύ άλλων και των Seahawk του Πολεμικού Ναυτικού, μας επιφύλασσε και δύο εκπλήξεις. Η πρώτη ήταν η στρατηγική συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία Hensoldt, για την προώθηση του συστήματος αυτοπροστασίας εναέριων μέσων AMPS, στην Πολεμική Αεροπορία και την Αεροπορία Στρατού. Κύριο πλεονέκτημα του συστήματος -που έχει τοποθετηθεί ήδη σε πάνω από 4.000 μέσα- ότι ο αισθητήρας ανίχνευσης επερχόμενων πυραύλων, βασίζεται σε τεχνολογία UV αντί για IR, κάτι που σύμφωνα με την Hensoldt, εξασφαλίζει υψηλή αξιοπιστία και σχεδόν μηδαμινό αριθμό ψευδοσυναγερμών.
Η δεύτερη έκπληξη ήταν η στρατηγική συνεργασία με τη Σουηδική UMS Skeldar για την προώθηση του μεγάλου VTOL UAV, V-200. Το UAV, θα προσφερθεί για μια σειρά σκαφών που θα φέρουν οργανικό μη επανδρωμένο ελικόπτερο, όπως οι φρεγάτες FDI και οι κορβέτες του ΠΝ, ενώ προβλέπεται και ανάλογο στα μεγάλα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης που θα προμηθευτεί το Λιμενικό. Πλεονεκτήματα του V-200 σε σχέση με τον ανταγωνισμό, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι η δυνατότητα χρήσης αεροπορικού καυσίμου και η ποικιλία φορτίων αποστολής.
Η Dillon Aero παρουσίαζε όπλα ελικοπτέρων, έχοντας στο ενεργητικό της 6.500 συστήματα Μ134 Gatling Gun να υπηρετούν σήμερα σε όλο τον κόσμο, αλλά όχι στην Ελλάδα!
Στον χώρο της BAE SYSTEMS, το επιβλητικό ΤΟΜΑ CV-90, ήταν ο κυρίαρχος του περιπτέρου, και μάλιστα στην έκδοση Mk IV, εφοδιασμένο με πυροβόλο Bushmaster III 35χιλ. εκτοξευτές αντιαρματικών πυραύλων και σύστημα ενεργητικής προστασίας Iron Fist της Ισραηλινής Elbit. Ακριβώς μπροστά από το ΤΟΜΑ, υπήρχαν και τα έμπρακτα αποτελέσματα διάτρησης θωράκισης έπειτα από την ”περιποίηση” με το 35άρι πυροβόλο.
Οι άνθρωποι της εταιρείας, μας επιβεβαίωσαν το ενδιαφέρον της Αεροπορίας Στρατού να προμηθευτεί συγκεκριμένη ποσότητα κατευθυνόμενων με laser ρουκετών APKWS. “Πονηρή” η τοποθέτηση δίπλα από το CV-90, μιας μακέτας του βλήματος ναυτικού πυροβόλου υπερυψηλής ταχύτητας HVP που αναπτύσσεται για λογαριασμό των Η.Π.Α και των συμμάχων τους και που αυξάνει δραστικά την εμβέλεια των ναυτικών πυροβόλων 127 και 155χιλ. Ενόψει του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ”ΥΔΡΑ” θα αποτελούσε μια σημαντική προσθήκη για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων προσβολής στόχων ξηράς.
Το περίπτερο της Lockheed Martin είχε πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα, μιας και πολύς κόσμος προσπαθούσε να μάθει κάτι περισσότερο για δύο πολύ σημαντικά προγράμματα που αφορούν την Π.Α. την απόκτηση μαχητικών F-35 και των μεταγωγικών C-130J, χωρίς να προκύψει τελικά κάποια νεότερη είδηση.
Η ίδια στάση αναμονής υπήρχε και στο περίπτερο της General Atomics, που επιβεβαίωσε το αυξημένο ενδιαφέρον των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων να εντάξουν τρία MQ-9B SeaGuardian στο δυναμικό τους, με τις συζητήσεις να συνεχίζονται και προφανώς με τις εκλογές να έχουν μεταβάλει το χρόνο απόφασης. Ως σχόλιο θα βάζαμε και την αργή εξέλιξη του εκσυγχρονισμού των P–3HN Orion, κάτι που μπορεί να επιταχύνει τις όποιες εξελίξεις.
Στο πίσω μέρος του Hall 4 είχαμε και τα “μεγάλα εκθέματα” από τον Αμερικανικό Στρατό όπου όλα ήταν από μάχιμες μονάδες με τις φθορές τους, τα ξεβάμματα τους κ.λπ. δηλαδή πολύ ρεαλιστικά και επίτηδες όχι “καλογυαλισμένα”, όπως για παράδειγμα το τροχοφόρο Stryker που είχε δώσει το παρόν σε Ιράκ και Αφγανιστάν. Εντύπωση προκαλούσε και ο μπαρουτοκαπνισμένος από τις βολές εκτοξευτής HIMARS, το όχημα γενικής χρήσης JLTV, όπως και το ογκώδες και εμφανώς στιβαρό UH-60M Blackhawk, με τους εκπαιδευτές πιλότους του να μιλούν θερμά για την έκδοση Mike, που αναμένεται να προμηθευτούν οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας.
Μικρές λεπτομέρειες: Το Blackhawk μπορεί να αλλάξει κινητήρα εντός μιάμισης ώρας σε συνθήκες πεδίου μάχης, και απαιτούνται δύο μέλη του πληρώματος και μια συλλογή εννέα εργαλείων, περιλαμβανομένου ενός μικρού εσωτερικού γερανού, όπως μας εξήγησε η εκπαιδεύτρια πιλότος. Ακόμη οι εξαγωγές των κινητήρων κοιτούν πλέον προς τα πάνω, με στόχο τη μείωση του θερμικού ίχνους, σε σχέση με πυραύλους εδάφους-αέρος, όπως οι πύραυλοι τύπου Stinger, Igla κ.τ.λ.
Στο περίπτερο της Martin Baker που κατασκευάζει τα γνωστά εκτινασσόμενα καθίσματα, υπήρχε η καλύτερη “διαφήμιση” της: Ένας πίνακας με τα ονόματα των 91 Ελλήνων πιλότων που έχουν διασωθεί, έπειτα από επιτυχή εγκατάλειψη μαχητικού αεροσκάφους, από το 1951 έως και σήμερα. Στο βίντεο που έχει αναρτηθεί στο κανάλι μας στο YouTube υπάρχουν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες σχετικά.
Δεν έλειψαν και οι σπόντες μεταξύ εταιριών: Η Pratt Whitney, με ένα συνοπτικό διαφημιστικό βίντεο, παρουσίαζε τα πλεονεκτήματα του κινητήρα της, F-135 που κινεί τα F-35, έναντι της πρότασης της General Electric. Θυμίζουμε πως η GE, αναπτύσσει τον νέας γενιάς κινητήρα προσαρμοσμένου κύκλου λειτουργίας ΧΑ100, τον οποίο και πρότεινε να τοποθετηθεί στα F35 από το Block 4 και έπειτα (δεν θα συμβεί τελικά), ενώ η PW προωθούσε την αναβάθμιση του F-135. Η PW επικράτησε σε αυτό το αεροπορικό “μπρα ντε φερ” και με τον ανταγωνιστή να απουσιάζει βρήκε χώρο να πει τα… δικά της.
Oι Γάλλοι σαν στη χώρα τους!
Στο Hall 2, είχαμε παρουσία Ισραηλινών και Γαλλικών αμυντικών εταιριών που έδωσαν και αρκετές ειδήσεις. Αρχικά, πιο στοχευμένη σε σχέση με τη DEFEA 2021, η γαλλική αποστολή επικεντρώθηκε κυρίως στα εν εξελίξει προγράμματα του Π.Ν. και της Π.Α. Η παρουσία της Nexter έδινε τον απαραίτητο ”χερσαίο” τόνο που όμως δεν είχε την προπέρσινη εντύπωση που είχε κανει με το επιβλητικό τροχοφόρο ΤΟΜΑ ”Philoctetes”. Είδαμε όμως το πυροβόλο CTA των 40χιλ. και τα πυρομαχικά χωρίς κάλυκα, με τα αποτελέσματά τους να φαίνονται σε πλάκα διάτρησης υπό κλίση. Ο “Φιλοκτήτης” πάντως προτείνεται για τις ανάγκες του Ε.Σ. (η Nexter έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τα ΕΑΣ για την παραγωγή του), ενώ o πύργος με το πυροβόλο CTA θα πρέπει να μας απασχολήσει, ειδικά για ναυτικές εφαρμογές.
Καθώς επεξεργαζόμασταν αυτή τη σκέψη, είδαμε πως ακριβώς απέναντι βρισκόταν το περίπτερο της Naval Group. Ρωτήσαμε λοιπόν τους ανθρώπους της εταιρείας, το κατά πόσο θα ήταν πιθανό να μπει ένα τέτοιο όπλο στις ελληνικές FDI, όπου πλέον θα μπει ο πυργίσκος 20 χιλιοστών Lionfish της Leonardo. Αφού ξεπεράσαμε μια παρεξήγηση σχετικά με το διαμέτρημα του Lionfish, αυτό που ειπώθηκε είναι τελικά πως τα όπλα επιλέγονται από τον πελάτη και πως μπορεί να τοποθετηθεί και μεγαλύτερο διαμέτρημα δευτερευόντων πυροβόλων. Επίσης μάθαμε πως οι FDI ήδη έχουν στον κύριο ιστό θέσεις αναμονής για την τοποθέτηση του IRST συστήματος Vampir NG, φυσικά όμως μένει να αποφασίσει το ΠΝ, εάν θέλει να το πληρώσει επιπλέον. Η άποψη μας είναι πως αυτό πρέπει να εξεταστεί σοβαρά, μιας και εξασφαλίζει τον παθητικό εντοπισμό στόχων σε μεγάλες αποστάσεις, οπότε εν μέρει μπορεί υποκαταστήσει μέρος των λειτουργιών του ραντάρ SeaFire σε περίπτωση αστοχίας.
Τι άλλο μάθαμε από τη Naval Group; Ότι οι προτεινόμενες Gowind θα φέρουν εκτοξευτές αντιμέτρων Sylena Mk2 αντί Mk1 που θα φέρουν οι FDI, ενώ επιβεβαιώθηκε πως δεν είναι δυνατό να αυξηθεί ο μέγιστος αριθμός των αντιαεροπορικών πυραύλων MICA, που είναι 16.
H Γαλλική ARQUUS τώρα είχε φέρει ένα εκσυγχρονισμένο όχημα VBL Ultima του Ε.Σ., με αντικατάσταση των παρωχημένων τμημάτων του οχήματος (ο νέος ισχυρότερος κινητήρας ήταν το πιο σημαντικό) ώστε να παραμείνει σε υπηρεσία για τουλάχιστον 20 χρόνια ακόμη. Η συγκεκριμένη λύση έχει ήδη επιλεγεί από τον Γαλλικό στρατό. Αυτό που προκάλεσε εντύπωση ήταν η απώλεια της αμφίβιας ικανότητας του οχήματος, κάτι που ίσως προβληματίσει τον Ελληνικό Στρατό, εφόσον αυτά προορίζονται για αποστολές αναγνώρισης.
Ακόμη, σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία ”Σαρακάκης”, η ARQUUS προτείνει το φορτηγό 4Χ4 VLRA 2ης γενιάς για την κάλυψη των σχετικών αναγκών του Ε.Σ. Το πλεονέκτημα της συγκεκριμένης λύσης είναι το λογικό κόστος και η εύκολη συντήρηση, ενώ δεν διατίθεται έκδοση 6Χ6, όπως συνέβαινε με το VLRA 1ης γενιάς, για λόγους ομοιοτυπίας. Η Κύπρος έχει αποκτήσει οχήματα 1ης γενιάς και σίγουρα θα μπορούσε να παράσχει πληροφορίες στον Ε.Σ. μιας και υπάρχει η πρόθεση για αναζήτηση λύσης για το ξεπερασμένο και εξαντλημένο δυναμικό των μεταφορικών μας οχημάτων.
Το περίπτερο της Dassault ήταν εντυπωσιακό με τη… μακετάρα του Rafale και το συγκινητικό βίντεο που έπαιζε με την ιστορική διαδρομή της παρουσίας της εταιρείας στην Ελλάδα. Μοναδικά τα πλάνα από το 1974 με την προσγείωση του πρώτου Mirage F1 και τους μυστακοφόρους πιλότους μας!
Στο περίπτερο της MBDA, είχαμε και μακέτα F-35 με πυραύλους Meteor στις εσωτερικές του αποθήκες, κάτι που ενδιαφέρει πολύ την Ελληνική Αεροπορία καθώς το ισχυρό αυτό όπλο θα το μοιράζονται με τα Rafale.
Το αστέρι του Δαυίδ με την ισχύ του Γολιάθ
Ο Ισραηλινοί είχαν την τιμητική τους στην φετινή DEFEA, έπειτα από σημαντικές συμφωνίες με την Ελλάδα: όπως την αγορά συστημάτων της οικογένειας πυραύλων SPIKE για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (μια αγορά που θα φέρει παράλληλα και τα UAV Orbiter 3 στο ελληνικό οπλοστάσιο, ως μέσο σκόπευσης των Spike NLOS), τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών Apache Alpha και την ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς της IDE από την ΙΑΙ. Όπως φαίνεται τα νέα δεν σταματούν εδώ καθώς αναμένονται σύντομα εξελίξεις για τις κατευθυνόμενες βόμβες Spice και τους πυραύλους Rampage, για τα F-16 Viper.
Σίγουρα στο σύνολό της η ισραηλινή πολεμική βιομηχανία αξίζει ειδικής μνείας για τον τρόπο που καταφέρνει να περάσει ταχύτατα τις επιχειρησιακές ανάγκες και διδάγματα στα προϊόντα που παρουσιάζει, όμως στην ανασκόπηση της DEFEA θα επικεντρωθούμε σε αυτά που και οι ίδιοι οι Ισραηλινοί έκριναν πως ταιριάζουν στις ανάγκες μας.
Σε σχέση με τη DEFEA 2021 ήρθαν σαφώς με πιο στοχευμένα εκθέματα. Έτσι απουσίαζαν για παράδειγμα τα τυφέκια Tavor και οι κορβέτες, ενώ είχε δοθεί μεγάλη έμφαση στα συστήματα αεράμυνας, με την εμφάνιση των Iron Dome, Spyder, Barak ΜΧ κ.τ.λ. όπως και στα loitering munition, όπου ξεχωρίσαμε την σειρά Hero της εταιρείας Uvision για τους εξής λόγους.
- Είναι ”οικογένεια” συστημάτων, υπάρχουν εκδόσεις εκτοξευόμενες από ένα σακίδιο που φέρει στην πλάτη ένας στρατιώτης, έως μεγάλης εμβέλειας και προσβολής στρατηγικών στόχων.
- Τα Hero μπορούν να εκτοξεύονται από επίγειες, θαλάσσιες και εναέριες πλατφόρμες.
- Βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία και έχουν χαρακτηριστεί ”battle proven”.
Επίσης κρατάμε πως το φουτουριστικό περιφερόμενο πυρομαχικό Point Blank της εταιρείας IAI με τον χαρακτηριστικό X-Wing σχεδιασμό, δοκιμάζεται ήδη από το Πεντάγωνο (φήμες για reverse Engineering από το αντίστοιχο του Star Wars δεν κατάφερα να επιβεβαιωθούν!) ως μέρος του μελλοντικού οπλοστασίου των μονάδων ειδικών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της IAI, ”είναι ένας ανακτήσιμος και επαναχρησιμοποιούμενος ηλεκτροοπτικά κατευθυνόμενος πύραυλος που μπορεί να μεταφερθεί στο σακίδιο ενός στρατιώτη”.
Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δώσουμε στους πολλαπλούς εκτοξευτές PULS της Elbit και στην ποικιλία βλημάτων που μπορούν να φέρουν, όπως και στον πύραυλο κρούσης SeaBreaker/Icebreaker της Rafael, που με χαμηλό κόστος (σημαντικά μικρότερο από κάθε ανταγωνιστικό σύστημα, όπως είπαν οι εκπρόσωποι της εταιρίας) μπορεί να αποτελέσει το διακλαδικό σύστημα προβολής ισχύος και των τριών Κλάδων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Απουσίαζε όμως το σύστημα laser, Iron Beam, για ναυτικές πλατφόρμες που πρόσφατα είχε παρουσιαστεί στην αμυντική Έκθεση IMDEX23 στην Σιγκαπούρη. Όμως η χερσαία του έκδοση αναφέρθηκε πως αποτελεί συστατικό μέρος του αντιαεροπορικού συστήματος μικρού βεληνεκούς, Spyder (που παρουσιάστηκε πρόσφατα σε Έλληνες επιτελείς), εφόσον το επιθυμεί ο πελάτης.
Κλείνοντας με τα ισραηλινά συστήματα, θα ήταν σημαντική παράλειψη να μην αναφέρουμε την εταιρεία φορητού οπλισμού Emtan. Τα τυφέκια κινούνται στην αξιόπιστη σχεδίαση των AR-15, ενώ τα πιστόλια της θυμίζουν Glock, με την εταιρεία να υπόσχεται πως μπορεί να παραδώσει το προϊόν όπως το επιθυμεί ο πελάτης, σε κόστος έκπληξη. Μένει να δούμε εάν θα υπάρξει εισαγωγή των τυφεκίων της Emtan και για την πολιτική αγορά των αθλητών σκοποβολής που αναμένεται να διευρυνθεί, έπειτα από τις σχετικές αλλαγές στο νόμο.
Τι προτείνει η SAAB
Φιλόξενο το περίπτερο της σουηδικής εταιρίας, όπου οι άνθρωποί της μας άφησαν ”παίξουμε” με τον αντιαρματικό εκτοξευτή πολλαπλών χρήσεων Carl Gustaf M4. Τι μάθαμε:
- Υπάρχει ενδιαφέρον για την προμήθεια αριθμού εκτοξευτών Μ4 από τις Ειδικές Δυνάμεις. Όλη η γκάμα πυρομαχικών των 84χιλ. μπορεί να βληθεί από τους παλαιότερους εκτοξευτές Μ2 του Ε.Σ. πλην του κατευθυνόμενου βλήματος και αυτών που φέρουν διεπαφές για την λήψη δεδομένων από το σύστημα ελέγχου πυρός του Μ4. Στο σύστημα ελέγχου πυρός μπορεί να συμπεριληφθεί αποστασιόμετρο laser κατ’ απαίτηση του πελάτη. Το οποίο όμως όταν μπαίνει σε λειτουργία, μπορεί να προδίδει τη θέση του χειριστή σε συστήματα ανίχνευσης laser.
- Η SAAB έχει ένα πλήρες πακέτο αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των ΑΣΕΠΕ Erieye, που όμως δεν μπορεί να φτάσει σε ικανότητες το επόμενο μοντέλο, GlobalEye, ή να αυξήσει σε 360 μοίρες την ικανότητα παρατήρησης και εντοπισμού στόχων. Όμως η SAAB θα ήταν δεκτική σε περίπτωση μεταπώλησης σε τρίτη ενδιαφερόμενη χώρα των υπαρχόντων συστημάτων και αντικατάστασής τους με GlobalEye συν το επιπλέον κόστος. Η ερώτησή μας είχε στόχο να διερευνήσει την φιλοσοφία τελικού χρήστη που ακολουθεί η εταιρεία, σε συνάρτηση με την προσπάθεια επανεξοπλισμού της Ουκρανίας από τις Δυτικές χώρες.
- Ο Ε.Σ. έχει νοικιάσει 15 συστήματα laser τύπου BT46, εξομοίωσης πολεμικών επιχειρήσεων, για τοποθέτηση σε άρματα μάχης. Πιθανότατα πρόκειται για την τελευταία αναβαθμισμένη έκδοση, την Modular Target System, που επιτρέπει την αυτόματη συλλογή των δεδομένων εμπλοκής μεταξύ των εκπαιδευόμενων μονάδων, κάτι που βοηθά στην τακτική τους ανάλυση σε δεύτερο χρόνο, εφαρμόζοντας έτσι το OODA LOOP στην πράξη.
Με κυπριακή τεχνογνωσία
Η Κυπριακή-ουκρανική SWARMLY, έχοντας λάβει θετικά σχόλια από την απόδοση των UAV της στα πεδία μαχών της Ουκρανίας, παρουσίασε το βελτιωμένο και μεγαλύτερο UAV της, το H12 Poseidon με εσωτερική αποθήκη οπλισμού, καθώς και το μη επανδρωμένο επιφανείας B5 Hydra που αναπτύχθηκε για λογαριασμό μη κατονομαζόμενου πελάτη, με δυνατότητα μεταφοράς οπλισμού, όπως πυργίσκου Lionfish των 12,7χιλ. και ελαφρών τορπιλών.
Η επίσης κυπριακή εταιρεία SignalGenerix έδειξε το RFHunter. Το σύστημα χρησιμοποιείται για την επιτήρηση του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος και μπορεί να φέρεται από όχημα, drone ή και από ένα μέλος της ομάδας επιχειρήσεων ως φόρτος στην πλάτη, καταδεικνύοντας την ευελιξία του. Η σπουδαιότητα ενός τέτοιου συστήματος στο πεδίο μάχης είναι μεγάλη καθώς μπορεί να ανιχνεύει real time τις ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές π.χ. εχθρικών drone.
Μη επανδρωμένο ναυτικό VTOL
Στο περίπτερο της Schiebel μπορούσε κανείς να δει το μη επανδρωμένο ελικόπτερο S-100 και να μάθει τις δυνατότητές του. Το σύστημα αναμένεται να είναι υποψήφιο για τον εξοπλισμό των φρεγατών FDI του ΠΝ με VTOL UAV. Δεν καταφέραμε να διευκρινίσουμε, εάν η πρόταση της εταιρείας για την Ελλάδα, αφορά την έκδοση με τον κινητήρα S1 που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το AVGAS 100LL, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει στα πλοία να προβλεφθεί εγκατάσταση χωριστής δεξαμενής καυσίμου σε σχέση με αυτή που θα χρησιμοποιούν τα ελικόπτερα Romeo, ή την έκδοση με τον κινητήρα S2 που χρησιμοποιεί καύσιμο JP-5, JP-8, JET-A1, άρα είναι πλήρως συμβατό με εκείνο των Romeo.
Φορητός οπλισμός για όλους
Το περίπτερο της Heckler & Koch ήταν το βασίλειο του φορητού οπλισμού στην έκθεση καθώς η εταιρεία είχε φέρει σχεδόν το σύνολο των όπλων που παράγει, με αφορμή και την υπογραφή στρατηγικής συμφωνίας με τα ΕΑΣ και την πρόθεση ανάθεσης έργου της τάξης των 60 εκατομμυρίων ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη σειρά τυφεκίων Hk416/G95K και Hk433, τα τυφέκια ακροβολιστή G28, τα πολυβόλα MG4 και MG5, τα υποπολυβόλα MP7, τα πιστόλια P30, Hk45, USP κ.α.
Μας άρεσε η ποικιλία διαμορφώσεων του τυφεκίου Hk416/G95K, καλύπτοντας και τον πιο απαιτητικό πελάτη (σύμφωνα με φήμες, τους Βρετανούς!), επίσης η στιβαρότητα του DMR τυφεκίου G28, που όμως θα πρέπει να συνοδεύεται και με συγκεκριμένο πρόγραμμα μυϊκής ενδυνάμωσης του ακροβολιστή καθώς φορτωμένο με όλα τα καλούδια στην έκδοση E2-650, αγγίζει τα 9 κιλά! Κατά την άποψη μας τα πολυβόλα MG4 και MG5 είναι αρκετά βαριά και θα έπρεπε να περάσουν πρόγραμμα εντατικής δίαιτας για να σταθούν απέναντι στον ανταγωνισμό.
Η βελγική FN Herstal τώρα, ήρθε και αυτή με τη γκάμα που περιλαμβάνει τα τυφέκια SCAR, τα ελαφρά πολυβόλα Minimi, τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού κ.α. Το αστέρι της και σίγουρα ένα από τα highlights της DEFEA, ήταν το νέο ελαφρύ πολυβόλο γενικής χρήσης EVOLYS.
Με βάρος 5,5 και 6,2 κιλά για τις εκδόσεις 5,56Χ45 και 7,62Χ51 χιλ. αντίστοιχα, είχε πολύ καλή κατανομή βάρους, με πλεονεκτήματα την ύπαρξη συστήματος απόσβεσης ανάκρουσης και ένα μίνι σύστημα ελέγχου πυρός. Θα θέλαμε να το δούμε να υπηρετεί με τις Ειδικές Δυνάμεις της χώρας μας.
Η τσέχικη CZ, είχε και αυτή όλη την γκάμα των πιστολιών, των υποπολυβόλων και των τυφεκίων. Το τυφέκιο CZ Bren 2 δεν έχει καμία σχέση με το Bren 1, εργονομικά είναι πολύ ανώτερο και η κατανομή βάρους ιδανική. Σίγουρα ένα όπλο με τον δικό του χαρακτήρα, καθώς δεν ακολουθεί την κλασσική συνταγή των AR-style τυφεκίων.
Στη μια γωνία στο ίδιο περίπτερο βρισκόταν και η θρυλική COLT και μάθαμε πως αναμένεται πρόταση αναβάθμισης των τυφεκίων Μ16 και αραβίδων Μ4 του Ε.Σ. με την αντικατάσταση ολόκληρου του άνω κορμού του όπλου (περιλαμβάνει και την κάννη) με το νέο άνω κορμό Μ5 της εταιρείας, δίνοντας λύση στο πρόβλημα τοποθέτησης παρελκομένων, καθώς αυτός περιλαμβάνει free float ράγες καταργώντας τη νδιαδικασία μηδενισμού των σκοπευτικών σε τακτικά διαστήματα.
Σε άλλη γωνία του περιπτέρου της CZ, βρισκόταν ένα εκσυγχρονισμένο G3, από την ομάδα της Spuhr. Μιας και ήταν προσβάσιμο δεν χάσαμε την ευκαιρία για μια hands on δοκιμή και πραγματικά ήταν φανερή η ορθή η κατανομή βάρους. Θα θέλαμε να μάθουμε το κόστος αναβάθμισης. Εκσυγχρονισμένο G3 υπήρχε επίσης και στο περίπτερο των ΕΑΣ με μικρές διαφοροποιήσεις, αλλά δυστυχώς δεν ήταν εφικτή η πρόσβαση σε αυτό.
Drones και loitering munition Ελληνικής σχεδίασης
Στη SAS TECH συναντήσαμε ίσως το περίπτερο με τις περισσότερες ευχάριστες εκπλήξεις. Αρχικά το σύστημα AIHMI, μια πρωτότυπη ιδέα μετατροπής μιας απλής ή και κατευθυνόμενης με laser ρουκέτας 70 χιλ. σε stand-off όπλο για drones, και στη συνέεια και το TALOS II, ένα drone μεσαίου μεγέθους με δυνατότητες μεταφοράς της ”Αιχμής”. Το drone ΣΑΡΙΣΑ, πλέον είναι αρκετά γνωστό και περνά σε φάση ωριμότητας με τις επιτυχείς δοκιμές εξαπόλυσης ρουκετών να προβάλλονται στις οθόνες του περιπτέρου, όμως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τις πολιτικές εκδόσεις για την παροχή βοήθειας σε τμήματα της πυροσβεστικής και του Λιμενικού. Εκτιμήσαμε την παρουσία πολλών στελεχών της εταιρείας με ουσιαστική γνώση γύρω από τα drones και με μεγάλη προθυμία να εξηγήσουν.
ALTUS: Άλλη μια ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο των drone, έφερε στη φετινή DEFEA το μέλλον λίγο πιο κοντά με την παρουσίαση του M3NTOR. Πρόκειται για ένα σταθμό διοίκησης και ελέγχου των διαφορετικών αισθητήρων που βρίσκονται σε επιχειρησιακή χρήση ανά πάσα στιγμή (drones, κάμερες, ραντάρ κ.τ.λ.) και ο συνδυασμός αυτών με αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης.
Από drones, ξεχωρίσαμε το οκτακόπτερο Atlas 8H με δυνατότητα να φέρει μεταξύ άλλων και βλήματα όλμου και το UAV παρατήρησης Edomon με τη σπονδυλωτή κατασκευή του. Μπορεί να συναρμολογηθεί και να αναπτυχθεί επιχειρησιακά από μόλις ένα χειριστή και ένα τεχνικό, σε χρόνο μικρότερο της μισής ώρας!
Στο περίπτερο της Intracom Defense, είδαμε το περιφερόμενο πυρομαχικό ATTALUS, προϊόν συνεργασίας με τα ΕΑΣ. Πρόκειται για ένα σύστημα με εμβέλεια 50 χλμ. και η HEAT κεφαλή που φέρει έχει ικανότητα προσβολής 400 χιλ. ομοιογενούς θωράκισης, κάνοντάς το ιδανικό κατά τεθωρακισμένων. Ελπίζουμε στη δημιουργία μιας οικογένειας εκδόσεων του έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε διακλαδικές ανάγκες.
Τροχοί και ερπύστριες
Η ελληνική EODH είχε φέρει ένα εκσυγχρονισμένο Leopard 2A4 του Ε.Σ. ντυμένο με ενεργητική θωράκιση που δέσποζε στο περίπτερο της. Ακόμη μας έδειξη τη συνεργασία της με την εταιρεία κατασκευής πύργων οπλισμού, τη Valhalla. O Midguard 200 και ο Nimrod 300, που τοποθετούνται στα τεθωρακισμένα οχήματα “Οπλίτης” και στο “Λεωνίδας” αντίστοιχα, μπορούν να εφοδιαστούν με loitering munition ή αντιαρματικούς πυραύλους, ενώ ειδικά ο Nimrod έχει και εξειδικευμένη SHORADS έκδοση, που εφοδιάζεται με αντιαεροπορικούς πυραύλους και ραντάρ AESA!
Να πούμε φυσικά πως η EODH θα κατασκευάζει τη θωράκιση για τα νέα Leopard 2A7 της Νορβηγίας, κάτι που ανακοινώθηκε και υπογράφηκε κατά τη διάρκεια της DEFEA.
Yπήρχε όμως ακόμη ένα Leopard 2 στο περίπτερο της KMW, σε ακόμη νεότερη έκδοση Α7 (ήδη υπάρχουν παραγγελίες), ενώ είναι δεδομένο το διεθνές ενδιαφέρον για άρματα έπειτα από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ευκαιρία και για την Ελληνική αμυντική βιομηχανία να αποκομίσει σημαντικά οφέλη, μιας και πολλές δικές μας εταιρείες εμπλέκονται στην κατασκευή της Γερμανικής Λεοπάρδαλης, π.χ. η ΜΕΤΚΑ και η EODH, ως συνεργάτες της κατασκευάστριας.
Στο περίπτερο της Tatra περιμέναμε να δούμε φορτηγό και η αλήθεια είναι πως μάλλον βρήκαμε αποδείξεις για την ύπαρξη των Transformers. Το επιβλητικό φορτηγό Tatra Phoenix 8X8, με την θωρακισμένη καμπίνα και το σύστημα φόρτωσης-εκφόρτωσης container, γέμιζε όλο το χώρο με τον όγκο του και τη στιβαρή κατασκευή του. Το Phoenix έχει εκδόσεις από 4Χ4 έως 10Χ10 και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του Ε.Σ. Φυσικά η εταιρεία δεν είναι άγνωστη στον Ε.Σ. καθώς παλαιότερα οχήματά της ήδη υπηρετούν, ενώ νεότερα έχουν ήδη επιδειχθεί.
Ειδήσεις που μυρίζουν… θάλασσα
Φτάνοντας στο περίπτερο της Fincantieri, μάθαμε τα εξής: Το radar που τοποθετείται στις κορβέτες FCX30 είναι το Kronos Grand Naval, εκτός και αν ο πελάτης αποφασίσει αλλιώς ή θεωρήσει ότι είναι υπερβολικό για τις ανάγκες του (π.χ. εφόσον επιλέξει να εξοπλίσει τα πλοία με αντιαεροπορικό πύραυλο μικρής εμβέλειας όπως οι MICA).
Επιβεβαιώνεται και η δυνατότητα ηλεκτρικής πρόωσης τύπου CODLAD, ιδανική για αθόρυβη λειτουργία σε συνθήκες ανθυποβρυχιακού πολέμου. Μάλιστα οι Ιταλοί δήλωναν πως έχουν την πλέον εξελιγμένη έκδοση, για να τονίσουν την διαφορά της δικής τους προσέγγισης που μπορεί να εμπλέξει σε κάθε άξονα ταυτόχρονα τον ηλεκτροκινητήρα και το ντηζελοκινητήρα, αντίθετα με την μέθοδο CODLOD (Combined Diesel-Electric Or Diesel) των Gowind, όπου μόνο ένας τύπος κινητήρα μπορεί να είναι σε λειτουργία.
Πολεμικό Ναυτικό: “Ηλεκτρικές” οι κορβέτες FCx-30, ολοκληρωμένες οι Gowind, τι γίνεται με τις ΜΕΚΟ
Εταιρεία ναυτικής σχεδίασης με ελληνικό χρώμα, η ALS NSD, έδωσε το παρόν και σε αυτή την έκθεση, με τους συνεργάτες της και τον επικεφαλής κ. Γιάννη Τσαγκαράκη, να βρίσκονται διαρκώς στο περίπτερο, εξηγώντας με καλή διάθεση τα χαρακτηριστικά των πλοίων που προτείνουν είτε πρόκειται για πυραυλάκατο, είτε για πλοίο αεράμυνας περιοχής.
Η Barracuda, ελληνική εταιρεία κατασκευής φουσκωτών σκαφών, είχε εξελίξει ακόμη περισσότερο το USV 747, με την προσθήκη 2 τετραπλών εκτοξευτών κατευθυνόμενων ρουκετών της εταιρείας SAS TECH στην πρύμνη και ένα τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού στην πλώρη με πολυβόλο 12,7χιλ. Επίσης σύμφωνα με όσα μάθαμε, η κατασκευή του πρωτότυπου σκάφους ειδικών επιχειρήσεων 1270 COSMOS προχωρά κανονικά και αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα.
Στην έκθεση παρουσιαζόταν και το ”ΑΓΗΝΩΡ”, το σκάφος ειδικών επιχειρήσεων που προσφάτως παραδόθηκε στη ΔΥΚ και κατασκευάστηκε από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ως πρόγραμμα πλέον βρίσκεται κάτω από την επιχειρηματική ομπρέλα της εταιρείας ΔΙΑΠΛΟΥΣ. Αναμένουμε πλέον και νέες εκδόσεις, ώστε να καλύπτονται σημαντικές επιχειρησιακές ανάγκες.
Η δυναμική παρουσία των Εμιράτων
Μεγάλη έμφαση δίνει η αμυντική βιομηχανία των Εμιράτων στα drones και loitering munition κάθε είδους και γενικά ”φωνάζει”, η προσπάθεια τους να πάρουν μερίδιο αγοράς. Στην DEFEA ήρθε ο κρατικός όμιλος EDGE που έχει ενσωματώσει τις τοπικές αμυντικές εταιρίες και είχε ένα μεγάλο περίπτερο με πολλά εκθέματα. Ξεχωρίσαμε τη σειρά περιφερόμενων πυρομαχικών Hunter, που περιλαμβάνει διάφορα μοντέλα είτε επιχειρησιακά είτε υπό ανάπτυξη, όπως και τη σειρά μίνι πυρομαχικών για χρήση από drones, Desert Sting. Επίσης οι υπεύθυνοι των συγκεκριμένων προγραμμάτων ανέφεραν πως τα περισσότερα είναι ήδη έτοιμα, με χρηματοδότηση μη κατονομαζόμενων πελατών.
Highlight του περιπτέρου το θηριώδες όχημα ειδικών επιχειρήσεων NIMR, που προορίζεται για αποστολές μακράς ακτίνας δράσης και που πολύ θα θέλαμε ένα test drive! Σύμφωνα με τα λεγόμενα των υπευθύνων, βρίσκονται σε ανάπτυξη και ακόμη μεγαλύτερες εκδόσεις του!
Ειδικές παρουσίες που άρεσαν
- Η Ελληνική Αστυνομία. Άψογη η εμφάνιση του προσωπικού και των μέσων. Στα τελευταία ξεχωρίσαμε τα νέα τεθωρακισμένα οχήματα David, της Ισραηλινής εταιρείας Shladot, που αποκτήθηκαν για περιπολίες στον Έβρο καθώς και διάφορους τύπους UAV, UGV και UUV. Την παράσταση έκλεψε το μικρό ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο Ami της Citroen, βαμμένο με τα χρώματα της ΕΛ.ΑΣ και που ήδη υπηρετεί στο νησί της Χάλκης. Στο βίντεο που έχουμε ανεβάσει στο YouTube για το USA PAVILION, έχουμε επιπλέον λεπτομέρειες για τον εξοπλισμό της ΕΛ.ΑΣ.
- Η ελληνική ELMON. Ωραίο περίπτερο και είχε όλα τα προϊόντα ατομικής προστασίας συν την παρουσία της Glock με όλα τα πιστόλια της, από τα οποία σίγουρα ξεχωρίσαμε το Glock 19X.
- Η πολύ ωραία ιδέα στο περίπτερο της Eurospike, με τον εκτοξευτή Spike LR2 φτιαγμένο με LEGO!
- Η κρίσιμη εγχώρια δυνατότητα παραγωγής προγραμματιζόμενων πυροσωλήνων μέσω της εταιρείας Hellenic Instruments, τόσο για βλήματα πυροβολικού, όσο και όλμους.
- Μας άρεσε το υποβρύχιο όχημα ειδικών επιχειρήσεων Artemis Elite της Ιταλικής Suex που ήδη έχει επιλεγεί από τη μονάδα ειδικών επιχειρήσεων του Αλγερινού Ναυτικού.
Δεν μας άρεσε όμως, η σχεδόν απομονωμένη παρουσία της NAMMO, μιας σημαντικής εταιρείας παραγωγής πυρομαχικών κάθε διαμετρήματος. Αναμέναμε να δούμε τα βλήματα πυροβολικού τεχνολογίας ramjet και εμβέλειας 150 χλμ., κάτι που τελικά δεν έγινε, καθώς στο περίπτερο της εταιρείας δεν υπήρχαν εκθέματα που να αφορούν το πυροβολικό.
Κατά τη γνώμη μας τον τίτλο του “τέρατος της έκθεσης” κέρδισε το νέο ΤΟΜΑ Lynx που βρισκόταν στο περίπτερο της γερμανικής εταιρείας Rheinmetall. Το Lynx αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου δικτυοκεντρικού συστήματος διαχείρισης και ψηφιοποίησης του πεδίου μάχης, με την ονομασία Gladius 2.0, που υλοποιεί η Rheinmetall για λογαριασμό του Γερμανικού στρατού, αλλά και για εξαγωγικούς πελάτες.
Η ΕΑΒ έδωσε σημεία “ζωής” με ένα καλό και μεγάλο περίπτερο, έστω και με ελάχιστα εκθέματα, σαφώς καλύτερης εικόνας όμως από ότι το 2021 στην προηγούμενη έκθεση. Φέτος με τo πρόγραμμα των F-16 Viper να αποδίδει καρπούς (μόλις παραδόθηκε το όγδοο), με πλάνο στον τομέα των Drone και με την εταιρεία σε τροχιά εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή, η εξωστρέφεια ήταν μονόδρομος.
Μιλώντας λοιπόν με τους ανθρώπους πίσω από το drone ”Αρχύτας”, μας τόνισαν πως το πρόγραμμα βρίσκεται σε καλό δρόμο. Εδώ να πούμε , με αφορμή κάποια σχόλια που διαβάσαμε σχετικά με τη μακέτα και του κατά πόσο αυτή ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, ο υπεύθυνος του προγράμματος μας είπε πως πολλά από τα στοιχεία του, ειδικά στο ουραίο τμήμα, σκοπίμως δεν παρουσιάζονται.
Επίλογος
Η DEFEA2023, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2021, εκτός από μεγαλύτερη ήταν σαφώς και πιο στοχευμένη, όχι μόνο λόγω των γεγονότων στην Ουκρανία, αλλά και λόγω των συγκεκριμένων πλέον ελληνικών αναγκών. Συγκέντρωσε περισσότερο κόσμο και πάρα πολλά στελέχη των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων (το ΓΕΕΘΑ είχε και δικό του μεγάλο και “πλούσιο” περίπτερο με πολλές εθνικές δραστηριότητες και δομές). Πολλά τα περίπτερα και τα περισσότερα πολύ περιποιημένα, ενώ έκαναν δυναμική εμφάνιση αρκετές ελληνικές εταιρίες με προτάσεις που τράβηξαν το ενδιαφέρον, ξένων και ντοπίων. Συνολικά η έκθεση δείχνει να κατοχυρώνεται διεθνώς σε καλό “κόμβο” συνάντησης αμυντικής βιομηχανίας, καινοτομίας και ενδιαφερομένων χωρών.
Ως κλείσιμο θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους φίλους μας που μας επισκέφτηκαν στο δικό μας περίπτερο, (επώνυμους, ανώνυμους και covert-ops!), που παρακολούθησαν το webinar μας και μας ευχήθηκαν να συνεχίσουμε και πιο δυναμικά αν γίνεται. Μην ξεχάσετε να κανετε εγγραφή στο κανάλι της ΠΤΗΣΗΣ στο YouTube εδώ, καθώς υπάρχουν ήδη πολλά βίντεο και θα ανέβουν κι άλλα από τα όσα είδαμε στην DEFEA. Ραντεβού φυσικά στην επόμενη.