Κάθε πολεμικό οπλοσύστημα, πόσο μάλλον ένα τόσο σύνθετο όπως μια μοντέρνα φρεγάτα, μπορεί να αποδίδει πολύ καλά στις δοκιμές και στις ασκήσεις, αλλά μόνο το ρεαλιστικό πεδίο μάχης είναι που θα κρίνει το πόσο αξιόμαχη είναι. Και αυτό το διαπίστωσε και η δανέζικη φρεγάτα Iven Huitfeldt, η οποία εστάλη στην Ερυθρά Θάλασσα για να αναχαιτίσει drones και βαλλιστικούς πυραύλους των Χούθι, όπου τα κατάφερε, αλλά με αναφορές για σοβαρά προβλήματα.
Έτσι, ο δανέζικος ιστότοπος Olfi, δημοσιεύει απόρρητη αναφορά του κυβερνήτη του πλοίου, Sune Lund, ο οποίος λέει τα εξής:
Το πλοίο του στις 9 Μαρτίου το βράδυ, εμφάνισε δυσλειτουργία επικοινωνίας μεταξύ του ραντάρ APAR και του συστήματος διαχείρισης μάχης C-Flex, κάτι εμπόδισε για ώρα (κάπου 30 λεπτά) την εξαπόλυση αντιαεροπορικών πυραύλων ESSM. Η φρεγάτα διαθέτει διπλό ραντάρ, το SMART-L για “ογκομέτρηση” όπως λέγεται, δηλαδή για ανίχνευση σε μεγάλες αποστάσεις, και το APAR (και τα δύο της Thales) το οποίο κάνει την έρευνα σε κοντινότερη απόσταση και αναλαμβάνει να τροφοδοτήσει με στοιχεία στόχων το σύστημα διαχείρισης μάχης για να εκτοξεύσει πυραύλους.
To C-Flex είναι κατασκευής της δανέζικης εταιρείας Terma, και είναι “αρθρωτό” με πολλά υποσυστήματα λογισμικού όπως το C-Guard (για έρευνα), το C-Fire (για διαχείριση όπλων), το C-Link (για τηλεπικοινωνίες) και το C-Sim (για εκπαίδευση). Όπως καταγράφεται, το πρόβλημα αυτό επικοινωνίας λογισμικού και ραντάρ είναι γνωστό εδώ και χρόνια (!) αλλά δεν είχε κριθεί ως επείγον. Προφανώς τώρα οι Δανοί θα το… ξανασκεφθούν.
Στη συνέχεια, πάντα με βάση την αναφορά του κυβερνήτη,στο ίδιο περιστατικό, όταν άρχισαν οι βολές των πυροβόλων 76 χιλιοστών για να αντιμετωπιστούν οι επερχόμενες απειλές drone (μιας και δεν μπορούσε να γίνει χρήση πυραύλων), εκεί αποδείχθηκε πως πολλά θρασμαυτογενή βλήματα (κάπου τα μισά) εκρήγνυταν όχι κοντά στο στόχο αλλά σχεδόν αμέσως μόλις έβγαιναν από την κάννη! Η δυσλειτουργία αυτή μάλλον αποδίδεται στην παλαιότητα των βλημάτων που ήταν κάπου 30 ετών, αν και ο πυροσωλήνας προσέγγισης ήταν νέοτερος, του “2005” όπως γράφεται.
Το αποτέλεσμα ήταν να καταρριφθούν στόχοι με τα πυροβόλα, αλλά αυτό να μην είναι δόκιμη λύση καθώς απαιτείται μεγάλος όγκος πυρομαχικών, που μπορεί γρήγορα να εξαντλήσει το απόθεμα εντός πλοίου.
Το ζήτημα του ραντάρ APAR θυμίζει αντίστοιχα που εμφανίστηκαν στην γερμανική φρεγάτα Hessen, προ εβδομάδων όταν και εκεί υπήρξε “προβληματική” επικοινωνία, αυτή τη φορά σε συνδυασμό με το SMART-L.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα η δανέζικη υπηρεσία εξοπλισμών και αμυντικών προμηθειών, η DALO, έχει κάνει την σύσταση να χρησιμοποιούνται για την στοχοποίηση τα 2 ειδικά ραντάρ διεύθυνσης πυρός, που διαθέτει η φρεγάτα, τα Ceros 200 της Saab. Κάτι όμως που δεν μπορεί να αποτελεί μόνιμη λύση, μιας και αυτό υποβαθμίζει την λειτουργία του κεντρικού ραντάρ APAR, το οποίο έχει το βασικό ρόλο έρευνας-εντοπισμού και ανάθεσης στόχων στα όπλα του πλοίου, ενώ μπορεί να παρακολουθεί και να αξιολογεί εκατοντάδες στόχους στον αέρα, κάτι που τα Ceros δεν έχουν ικανότητα να κάνουν (δεν είναι και αυτός ο ρόλος τους φυσικά). Για τα ζητήματα αυτά ήδη έχει ξεκινήσει διερεύνηση στη Δανία, ώστε να διαπιστωθεί τι ακριβώς έχει φταίξει και πως θα επιλυθούν.
Πάντως η φρεγάτα έκανε χρήση πυραύλων ESSM σε άλλη περίπτωση αναχαίτισης, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα από τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας στο παρακάτω βίντεο, ενώ συνολικά κατέρριψε 4 drones.
Fregatten Iver Huitfeldt er på vej hjem mod Danmark efter endt mission i Det Røde Hav, hvor mandskabet bl.a. nedkæmpede fire droner. Læs Mission Update fra @forsvaretdk: https://t.co/WOLdzAtVen#værdatkæmpefor #dkforsvar pic.twitter.com/kBz1Mu6URs
— Forsvaret (@forsvaretdk) April 2, 2024
Φρεγάτα Hessen: Nέα στοιχεία για την αποτυχία στην Ερυθρά Θάλασσα, προβλήμα στα ραντάρ της