Μετά την αποκάλυψη ότι οι ΗΠΑ δεν χορηγούν τα απαραίτητα πιστοποιητικά για τη μεταβίβαση των 12 μεταχειρισμένων ισραηλινών μαχητικών F-16 Barak, εφόσον δεν απεγκατασταθούν τα υποσυστήματα ισραηλινής προέλευσης που αυτά φέρουν, η Κροατία μοιάζει να είναι στην αμήχανη θέση να μην προχωρήσει σε τελική σύμβαση, εκτός κι αν οι ΗΠΑ υποχωρήσουν στο ζήτημα. Ωστόσο το πρόβλημα της Κροατικής Αεροπορία δεν βρίσκεται μόνο στα αεροσκάφη που θέλει να αποκτήσει, αλλά και σε αυτά με τα οποία επιχειρεί ήδη.
Το βασικό αεροσκάφος της Κροατικής Αεροπορίας, είναι το MiG-21bisD, εκ των οποίων διαθέτει 12 μονάδες.
Το Υπουργείο Άμυνας της Κροατίας, είχε ανακοινώσει το 2013 ότι η ουκρανική εταιρεία Ukrspetsexport θα παράσχει στην Κροατία 8 μονοθέσια και 4 διθέσια αναβαθμισμένα MiG-21, με σκοπό αυτά να παραμείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον έως το 2020. Εξ αυτών, επιχειρησιακά θα πρέπει να θεωρούνται μόνο τα 9, δεδομένου πως το υπόλοιπα 3 είναι σε άσχημη κατάσταση, εξαιτίας της κακής ποιότητας των εργασιών αναβάθμισης που έλαβαν στην Ουκρανία.
3 out of 5 ex-#Yemen AF's MiG-21bis which were sold to #Croatia by #Ukraine are not fully operational due to terrible quality of their overhaul at Odessa ARZ. Remaining two ex-Yemeni MiG-21bis together with 4 more MiG-21bis & 3 MiG-21UMs are the only fighters of the #Croatian AF! pic.twitter.com/u3WS7NF7qF
— Babak Taghvaee (@BabakTaghvaee) January 6, 2019
Τα προβλήματα ωστόσο δεν περιορίζονται μόνο σε 3 αεροσκάφη, αφού σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ, το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών στην Ουκρανία, θεωρείται αποτυχημένο στο σύνολό του, και πρακτικά δεν υπάρχουν περισσότερα από 3-4 Mig-21 διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή. Αυτό θα έχει σύντομα ως αποτέλεσμα η Κροατία να μην είναι σε θέση να αστυνομεύσει τον εναέριο χώρο της, και αναγκαστικά θα στραφεί στο NATO για υποστήριξη από γειτονική χώρα, με την Ελλάδα και την Ιταλία να φαντάζουν ως οι πιο “κατάλληλοι” υποψήφιοι (χωρίς ωστόσο να υπάρχει ακόμη κάτι επίσημο), για την προστασία του εναέριου χώρου της Κροατίας.
Ακόμη όμως και αν η χώρα μας αναλάβει την αστυνόμευση της εναέριου χώρου της Κροατίας (όπως έχει αναλάβει της Αλβανίας και του Μαυροβουνίου από κοινού με την Ιταλία), οι πόροι και το κόστος που θα πρέπει να διατεθούν είναι πρακτικά μηδαμινοί.
Ας σημειωθεί ότι η Κροατία είχε κατά πληροφορίες προσκληθεί να συμμετάσχει και στον ΗΝΙΟΧΟ 2019 αλλά μάλλον θα… αδυνατεί.