Το υπουργείο Άμυνας της Κροατίας προχώρησε πρόσφατα στην αποδέσμευση φωτογραφιών από τις δοκιμές των πρώτων ανακατασκευασμένων τεθωρακισμένων M2A2 Bradley, που η Κροατία προμηθεύεται από τις ΗΠΑ.
Τον Δεκέμβριο του 2023, 22 M2A2 Bradley έφτασαν στην Κροατία για να ανακατασκευαστούν εγχώρια. Οι εργασίες ανακατασκευής γίνονται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Djuro Djaković Special Vehicles (DDSV). Λιγότερο από έναν χρόνο αργότερα (στις 10 Οκτωβρίου 2024), τα πρώτα τρία Bradley έχουν ήδη ολοκληρώσει τη διαδικασία ανακατασκευής και είναι έτοιμα να ενισχύσουν τον Κροατικό Στρατό.
Η συμφωνία μεταξύ της Αμερικανικής Κυβέρνησης και της Κροατίας περιλαμβάνει συνολικά 62 Bradley που πρώτα θα υποστούν ευρεία ανακατασκευή. Η Κροατία ουσιαστικά αγόρασε αριθμό ΤΟΜΑ που επαρκεί για 2 μηχανοκίνητα τάγματα. Πρέπει να σημειωθεί πως η Κροατία εξετάζει την απόκτηση έως και 93 οχημάτων (και για ένα τρίτο τάγμα). Ο Κροατικός Στρατός έχει προφανώς υιοθετήσει το πρότυπο του Αμερικανικού Στρατού, που προβλέπει 31 ΤΟΜΑ και αριθμό ΤΟΜΠ (Μ113Α3), ενώ οι ΠΟΥ (πίνακες οργάνωσης-υλικού) του Ελληνικού Στρατού προβλέπουν 41 ΤΟΜΑ (ισχυρότερες μονάδες).
Τα περισσότερα από αυτά τα Bradley, έχουν αποκτηθεί μέσω του προγράμματος Excess Defence Article (EDA) του Αμερικανικού Στρατού. Το πρόγραμμα EDA των ΗΠΑ επιτρέπει σε συμμαχικές χώρες να προμηθεύονται μεταχειρισμένο στρατιωτικό εξοπλισμό που έχει αποσυρθεί από τον Αμερικανικό Στρατό (και γενικά τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις) με σημαντικές οικονομικές εκπτώσεις (οι οποίες και διαφέρουν ανά περίπτωση χώρας).
Για να επαναφερθούν τα κροατικά Bradley σε πλήρως λειτουργική κατάσταση και να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, από την αρχή συμφωνήθηκε πως τα oχήματα θα υποστούν πλήρη ανακατασκευή σε όλα τα συστήματά τους, από τον κινητήρα και το σύστημα μετάδοσης κίνησης έως τα ηλεκτρικά συστήματα (και φυσικά ένα φρέσκο… βάψιμο). Οι Κροάτες ζήτησαν όλες οι εργασίες να γίνουν σε κροατικό έδαφος, και φυσικά να δημιουργηθεί η σχετική υποδομή στη χώρα. Έτσι επιλέχθηκε για το συμβόλαιο η κροατική DDSV, η οποία ολοκληρώνει τις εργασίες ανακατασκευής σε συνεργασία με την BAE Systems. Ταυτόχρονα, διάφοροι άλλοι ντόπιοι κατασκευαστές αμυντικού υλικού, παρέχουν πρόσθετα εξαρτήματα όπως οπλισμό και εξοπλισμό επικοινωνιών.
Όσο κι αν φαίνεται απλό, δεν είναι. Πρόκειται για ένα πολύπλοκο συμβόλαιο, που απαιτεί έναν συντονισμό μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών και κυβερνητικών οργανισμών και από τις δύο χώρες. Πρέπει να σημειωθεί, πως όπως σε όλες τις συμβάσεις FMS, υπήρχε η στήριξη από Πρεσβεία των ΗΠΑ στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας. Όπως σε κάθε Πρεσβεία των ΗΠΑ (σε συμμαχικές χώρες), υπάρχει το Γραφείο Αμυντικής Συνεργασίας (ODC) που διευκολύνει τις ανάγκες της εκάστοτε χώρα σε θέματα FMS, και στην περίπτωση της Κροατίας, συντονίζει τον κροατικό στρατό με τη USASAC στις ΗΠΑ για την ανάπτυξη και εκτέλεση της συμφωνίας.
Η υποστήριξη για το πρόγραμμα των Bradley της Κροατίας δεν τελειώνει όταν τα οχήματα βγουν από τη γραμμή ανακατασκευής. Το USASAC υιοθετεί αυτό που ο US Army θεωρεί μια ολιστική προσέγγιση (Total Package Approach) για να διασφαλίσει ότι ο Κροατικός Στρατός και οι μονάδες του, θα μπορούν να συντηρήσουν τον εξοπλισμό τους και να διατηρήσουν υψηλά επίπεδα διαθεσιμότητας του υλικού, συγκρίσιμα με αυτά στις ΗΠΑ.
Η σύμβαση της Κροατίας περιλαμβάνει ένα αρχικό πακέτο ανταλλακτικών και υποστήριξη ειδικευμένων τεχνικών. Στην Κροατία θα ξεκινήσει σύντομα η εκπαίδευση τεχνικών του στρατού της χώρας στη συντήρηση και λειτουργία του νέου στόλου των ανακατασκευασμένων Bradley. Επιπλέον, η Κροατία θα υλοποιήσει ρεαλιστικά σενάρια εκπαίδευσης σε ασκήσεις που θα γίνουν σε συνεργασία με τη Εθνοφρουρά της Μινεσότα, για να δοκιμάσει τα Bradley, αλλά και να εξασφαλίσει τη διαλειτουργικότητά των μονάδων του στρατού της με άλλα μέλη του ΝΑΤΟ.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, τα πρώτα 8 M2A2 Bradley θα τεθούν σε υπηρεσία φέτος. Οι παραδόσεις των 62 οχημάτων πρέπει να τελειώσουν το 2026.