Δημοσιεύματα περί έκδοσης αρχικού πορίσματος της διερεύνησης της συντριβής του 787-8 της Πτήσης AI171 της Air India, τα οποία διακινήθηκαν χθες και στην Ελλάδα, δεν επιβεβαιώνονται και κινούνται στο χώρο των fake news.
To σχετικό «αφήγημα» αναφερόταν σε «μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης ως βασική αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India, σύμφωνα με τα ευρήματα του υπό σύνταξη προκαταρκτικού πορίσματος (preliminary report) της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB)».
Πιο συγκεκριμένα το «αφήγημα» υποστηρίζει σενάριο στο οποίο «το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, όταν το κάθισμα του κυβερνήτη ολίσθησε απότομα προς τα πίσω, λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος στη ράγια μετακίνησης. Το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers) προς τη θέση «idle» (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων».
Το δημοσίευμα προσκομίζει «έγγραφο», υπό μορφή non-paper που υποτίθεται ότι είναι αναφορά των ευρημάτων της ινδικής αρχής διερεύνησης που δόθηκαν σε εσωτερική κυκλοφορία στις Αρχές Διευρεύνησης άλλων χωρών και ζήτησαν πληροφορίες εάν εκείνες έχουν αντίστοιχα περιστατικά καταγεγραμμένα που δεν κατέληξαν σε δυστύχημα.
Σημειώνεται ότι οι ισχυρισμοί και το υποτιθέμενο «έγγραφο» είχαν κυκλοφορήσει από προχθές στον ινδικό Τύπο (αλλά αναπαράχθηκαν και σε άλλες χώρες) και είχαν χαρακτηριστεί ως χαλκευμένα.
Υπογραμμίζεται ότι ινδική επιτροπή διερεύνησης μαζί με τους συναδέλφους τους από την NTSB, την AAIB, την Boeing κ.λπ. συνεδριάζουν μόλις σήμερα για πρώτη φορά (16 Ιουνίου 2025)
Αξίζει να αναφερθεί ότι το «αφήγημα» χτίζει πάνω σε άσχετα μεταξύ τους γεγονότα, κυρίως σε ένα περιστατικό με Boeing 787-9 Dreamliner («CC-BGG», msn 38461/382, πρώτη πτήση το 2015) της χιλιανής LATAM Airlines στις 9 Μαρτίου 2024. Τότε το Dreamliner με 263 επιβάτες και 9μελές πλήρωμα πραγματοποιούσε πτήση από το Kingsford Smith International του Σίδνεϋ προς το Auckland International της Νέας Ζηλανδίας. Στα 41.000 πόδια, πάνω από τη Θάλασσα της Τασμανίας, έπειτα από ακούσια κίνηση του καθίσματός του, ο κυβερνήτης πέφτοντας προς τα εμπρός παρέσυρε το χειριστήριο και προκάλεσε ξαφνική, απότομη βύθιση του αεροσκάφους κατά 400 πόδια. Η απότομη απώλεια ύψους προκάλεσε τραυματισμούς σε 13 επιβάτες (δυο από τους οποίους χρειάστηκαν νοσηλεία) και σε ένα μέλος του πληρώματος καμπίνας. Το αεροσκάφος συνέχισε για το Όκλαντ, όπου προσγειώθηκε με ασφάλεια. Από έλεγχο στο κάθισμα βρέθηκε μια αστοχία απαρτίου του μηχανισμού μετακίνησης. Ως επακόλουθο του συμβάντος διατάχθηκε η επιθεώρηση όλων των καθισμάτων των 787-7, 787-9, και 787-10 για τυχόν φθορές ή αστοχίες.
Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: τα καίρια ερωτήματα για τα αίτια αφορούν τους κινητήρες
Αναφορικά με τα αίτια της συντριβής του ινδικού 787-8, οι ινδικές αρχές, έχουν επιβεβαιώσει ότι οι δυο καταγραφείς (φωνής και στοιχείων πτήσης) έχουν ανακτηθεί, με τις προσπάθειες διερεύνησης να συνεχίζονται και όλα τα σενάρια ανοικτά.
Η καθολική απώλεια ισχύος, που όμως δεν μπορεί ακόμη να εξηγηθεί (με συνεπακόλουθο ίσως και την κατάρρευση του συστήματος ηλεκτρικής και υδραυλικής ισχύος), ως σενάριο ενισχύεται από την ισχυροποίηση της υπόθεσης ότι στο αεροπλάνο, κατά την καθοδική πορεία του πριν συντριβεί, είχε αναπτυχθεί η μονάδα RAT.
H βοηθητική μονάδα RAT (Ram Air Turbine) είναι πηγή ενέργειας έκτακτης ανάγκης για αεροσκάφη, που χρησιμοποιεί την κίνηση του αεροσκάφους προς τα εμπρός για την παραγωγή ενέργειας. Πρόκειται ουσιαστικά για μια μικρή ανεμογεννήτρια η οποία συνδέεται είτε με μια ηλεκτρική γεννήτρια είτε με μια υδραυλική αντλία. Η RAT αναπτύσσεται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως η πλήρης απώλεια ηλεκτρικής ισχύος ή υδραυλικής πίεσης, παρέχοντας εφεδρική ισχύ σε βασικά συστήματα, όπως το σύστημα ελέγχου πτήσης και τα κρίσιμα όργανα.