Μεγάλα προβλήματα που απαιτούν επείγουσες λύσεις, στις οποίες δεν υπάρχει απαραίτητα συναίνεση φαίνεται ότι αντιμετωπίζει το ρωσοκινεζικό πρόγραμμα ανάπτυξης επιβατικού ευρείας ατράκτου CR929, υπό την κοινοπραξία Craic που έχουν δημιουργήσει η ρωσική UAC (United Aircraft Corporation) η κινεζική Comac με έδρα την Σαγκάη.
Να θυμίσουμε ότι το CR929, στην κατηγορία των 250-320 θέσεων, του οποίου το πρωτότυπο έχει αναφερθεί ότι ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Σεπτέμβριο του 2021 (με σημαντική καθυστέρηση λόγω της πανδημίας COVID-19) στοχεύει στο να «σπάσει» το ολιγοπώλιο Airbus-Boeing στα επιβατικά ευρείας ατράκτου. Θεωρητικά είναι αντίπαλος των A330 και 787, αν και οι ευρείες «οικογένειες» αμφοτέρων των Δυτικών αεροσκαφών κάνουν δύσκολη μια απ’ ευθείας σύγκριση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της UAC Γιούρι Σλίουσαρ το πρόγραμμα απαιτεί σημαντικές αλλαγές και ριζική αναδιάρθρωση προκειμένου να συνεχίσει, ενώ σε δηλώσεις του παραδέχθηκε ότι οι Δυτικές κυρώσειςέχουν το πλήξει καίρια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ρώσοι, όταν αναφέρονται σε “αλλαγές”, επιζητούν την αντικατάσταση όλων των συγκροτημάτων και απαρτίων Δυτικής προέλευσης ώστε το CR929 να απεξαρτηθεί από αυτές τις δεσμεύσεις. Οι κυρώσεις έχουν πλήξει και τα άλλα δυο ρωσικά προγράμματα επιβατικών, το UAC Sukhoi Superjet 100 και το Irkut MC-21.
Η επιδίωξη αυτή δεν αφορά μόνο τις τρέχουσες κυρώσεις, οι οποίες κάποια στιγμή θα χαλαρώσουν ή και θα αρθούν, αλλά εντάσσεται σε ευρύτερη απόφαση του καθεστώτος Πούτιν, που είχε ήδη παρθεί από καιρό για μια τέτοια επισταμένη προσπάθεια απεξάρτησης με ορίζοντα 10-15 ετών.
Με τη ρωσική όμως θέση δεν φαίνεται να συμφωνούν οι Κινέζοι, οι οποίοι επιθυμούν να συνεχίσουν τη χρήση Δυτικού εξοπλισμού, κυρίως για να κάνουν το CR929 περισσότερο ελκυστικό στη διεθνή αγορά και να μπορέσουν να αποσπάσουν πωλήσεις από χώρες πέραν των συνήθων πελατών, κύκλος ο οποίος είναι όμως μικρός έως και αμελητέος.
Το πρωτότυπο του CR929 ήταν προγραμματισμένο να πετάξει το 2023, κάτι όμως που φαίνεται πλέον υπεραισιόδοξο ή και απίθανο υπό το φως της διαφωνίας. Ακόμη και εάν οι δυο εταίροι συμφωνήσουν, η ανασχεδίαση, όσο όμως και κυρίως η εξέλιξη των απαρτίων θα είναι χρονοβόρα και δαπανηρή.
Παρατηρητές του χώρου σημειώνουν ότι υπάρχει ανοικτό και το ενδεχόμενο της ανάπτυξης περισσότερων εκδόσεων, με Δυτικό και μη εξοπλισμό, αν και κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε ακόμη περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε, τουλάχιστον αρχικά.