21.3 C
Athens
Πέμπτη, 9 Οκτωβρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗConvair B-58 Hustler, το δελταπτέρυγο βομβαρδιστικό με επιδόσεις μαχητικού

Convair B-58 Hustler, το δελταπτέρυγο βομβαρδιστικό με επιδόσεις μαχητικού

- Advertisement -

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά αεροσκάφη που έχει πετάξει ποτέ είναι το στρατηγικό βομβαρδιστικό Convair B-58 Hustler. Ο σχεδιασμός του θυμίζει μαχητικό αεροσκάφος, κι όχι άδικα αφού οι σχεδιαστικές του γραμμές βασίστηκαν σε αεροναυπηγικές αρχές που συνήθως συναντούμε σε αναχαιτιστικά της εποχής του.

Η ανάπτυξη του -πανέμορφου- B-58 ξεκίνησε σε μια εποχή όπου η σοβιετική αντιαεροπορική άμυνα εξελισσόταν ταχύτατα προκειμένου να αντιμετωπίσει τα αμερικανικά στρατηγικά βομβαρδιστικά Β-36 και τους διαδόχους τους. Αντιαεροπορικοί πύραυλοι αλλά και μαχητικά κατευθυνόμενα από ραντάρ εδάφους, αναπτύσσονταν για να καταστήσουν το σοβιετικό εναέριο χώρο απρόσβλητο στα αμερικανικά βομβαρδιστικά με πυρηνικά όπλα. Έτσι το πρόγραμμα ξεκίνησε με την έκδοση των προδιαγραφών από την USAF το 1949, αλλά η πραγματική ανάπτυξη του αεροσκάφους υπό την ονομασία “Hustler” άρχισε το 1952.

Η κύρια επιχειρησιακή απαίτηση ήταν να δημιουργηθεί ένα βομβαρδιστικό ικανό να πετάξει σε μεγάλα υψόμετρα και σε υψηλές υπερηχητικές ταχύτητες, μειώνοντας έτσι τον χρόνο που θα ήταν εκτεθειμένο στην εχθρική άμυνα, ενώ θα μπορούσε να ξεφεύγει από τα σοβιετικά αναχαιτιστικά χάρη στην υψηλή του ταχύτητα. Η κεντρική ιδέα ήταν να επιτευχθεί αυτό μέσω της ενσωμάτωσης των πιο προηγμένων τεχνολογιών που εξελίσσονταν τότε, που για την εποχή του, αλλά και για σήμερα, ήταν πρωτοποριακές.

Το B-58 με την χαρακτηριστική τεράστια κοιλιακή δεξαμενή καυσίμων που ταυτόχρονα έφερε και πυρηνική κεφαλή ως βόμβα

Το αποτέλεσμα όλων αυτών των απαιτήσεων δημιούργσε το B-58 Hustler, που έφθανε τα 2 Mach. Το πλήρωμά του αποτελούνταν από έναν πιλότο, έναν πλοηγό-βομβαρδιστή και έναν χειριστή αμυντικών συστημάτων, οι οποίοι κάθονταν σε ανεξάρτητες θέσεις, ενώ αντί για εκτινασσόμενα καθίσματα, εξαπολυόταν μια “κάψουλα” με το κάθε μέλος του πληρώματος μέσα της.

H κάψουλα διαφυγής των χειριστών του Β-58. Αυτή “έκλεινε” στο άνω μέρος της σε περίπτωση κινδύνου και εξαπολυόταν, ενώ προσγειωνόταν ολόκληρη, έχοντας την ικανότητα και να επιπλέει.

Το αεροσκάφος είχε διαμόρφωση πτερύγων σχήματος δέλτα, παρόμοια σε σχεδίαση με αυτή των υπερηχητικών μαχητικών της Convair, των F-102A Delta Dagger και F-106 Delta Dart.

 

Το Hustler είχε μήκος 29,5 μέτρα, εκπέτασμα 17,3 και ύψος 9,5 μέτρα. Η πρόσθια άκρη των πτερύγων ήταν κεκλιμένη σε γωνία 60 μοιρών, ενώ η αεροδυναμική σχεδίαση οδήγησε σε άτρακτο στενή στο κέντρο της (ως μπουκάλι Coca-Cola, όπως την έλεγαν χαριτολογώντας), μειώνοντας σημαντικά την αεροδυναμική αντίσταση.

Το αεροσκάφος κινούνταν από τέσσερις κινητήρες General Electric J79-GE-5, αξονικής ροής με μετάκαυση, τοποθετημένοι σε πυλώνες κάτω από τις πτέρυγες. Αυτοί απέδιδαν 10.400 λίβρες ώσης (45,82 kN) και 15.600 λίβρες (69,4 kN) με μετάκαυση. To μήκος τους ήταν 5.13 μέτρα και η διάμετρος τους 0,965.

Το βομβαρδιστικό είχε ταχύτητα πλεύσης 982 χιλιόμετρα την ώρα και μέγιστη ταχύτητα 2.100. Η επιχειρησιακή οροφή ήταν στα 64.800 πόδια (19.751 μέτρα), ενώ η μέγιστη ακτίνα δράσης χωρίς ανεφοδιασμό ήταν 4.400 μίλια (7.00 χιλιόμετρα) και το μέγιστο βάρος απογείωσης του αεροσκάφους έφτανε τα 80.200 κιλά.

Η τεχνολογία όπως είπαμε και στην αρχή, που ενσωματώθηκε στο B-58, ήταν εξαιρετικά προηγμένη. Η ατράκτος κατασκευάστηκε από προηγμένα κράματα αλουμινίου και τιτανίου, που εξασφάλιζαν εξαιρετική αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες που προκύπτουν από την υπερηχητική πτήση στο φάσμα των 2 Μαχ.

Μια σημαντική καινοτομία ήταν το σύστημα ψύξης. Για να διατηρήσει τις εσωτερικές θερμοκρασίες σε ασφαλή για τα υποσυστήματα επίπεδα, το αεροσκάφος χρησιμοποιούσε το καύσιμο του ως ψυκτικό κυκλοφορώντας το μέσω σωληνώσεων, πριν φτάσει στους κινητήρες, απορροφώντας θερμότητα από τα ηλεκτρονικά και άλλα ευαίσθητα συστήματα.

DAYTON, Ohio – Convair B-58 cockpit at the National Museum of the United States Air Force. (Photo courtesy of Lockheed Martin Code One)

Το αεροσκάφος πρωτοτυπούσε καθώς δεν διέθετε αποθήκη βομβών. Το οπλοστάσιο του περιλάμβανε συνδυασμό από μια πυρηνική κεφαλή W-39, και/ή πυρηνικές βόμβες Mk.43 ή B61. Η κεφαλή W-39, η ίδια που χρησιμοποιήθηκε στο βαλλιστικό πύραυλο μέσης εμβέλειας Redstone ή τον πύραυλο cruise Snark, μεταφερόταν σε μεγάλη απορριπτόμενη κεντρική δεξαμενή που περιείχε επίσης καύσιμα για το αεροσκάφος. Οι μικρότερες βόμβες μεταφέρονταν σε υποπτερυγικούς πυλώνες. Για άμυνα κατά μαχητικών, το αεροσκάφος ήταν εξοπλισμένο με ένα εξάκαννο πυροβόλο General Electric M61 Vulcan, τοποθετημένο στην ουρά, με φόρτο 1.200 βλήματα, το οποίο τηλεχειριζόταν ο Χειριστής Αμυντικών Συστημάτων.

Το B-58 είχε επίσης ηλεκτρονικά συστήματα με αρκετούς αυτοματισμούς, εξαιρετικά προηγμένα για την εποχή τους. Περιλάμβαναν αυτόματα συστήματα πλοήγησης, βομβαρδισμού και επικοινωνίας, τα οποία συνδυάζονταν με το AN/ASQ-42, ένα από τα πρώτα ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης αποστολών. Αυτό επέτρεπε στον πλοηγό-βομβαρδιστή, να προγραμματίσει τον βομβαρδισμό με μεγάλη ακρίβεια, προσαρμόζοντας την πορεία και την εκτόξευση του πυρηνικού όπλου σε πραγματικό χρόνο. Η βόμβα θα εξαπολυόταν αυτόματα για να πλήξει με ακρίβεια τον προκαθορισμένο στόχο.

Ο πίνακας οργάνων του πλοηγού-βομβαρδιστή του Β-58

Η εκπαίδευση των πληρωμάτων του B-58 ήταν μια άλλη πρόκληση για την USAF. Καθώς έπρεπε να προσαρμοστούν στη διαχείριση ενός αεροσκάφους που απαιτούσε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα δεξιοτήτων, πέρα από το συνηθισμένο της εποχής. Αυτά λόγω της πολύ υψηλής ταχύτητας του και της πολυπλοκότητας των συστημάτων του, αλλά και της ιδιόρρυθμης πτητικής συμπεριφοράς του. Έτσι ο φόρτος εργασίας ήταν μεγάλος και εξαντλητικός.

Η κονσόλα του χειριστή αμυντικών συστημάτων του Β-58. Ήταν υπεύθυνος για τη χρήση του πυροβόλου Μ-61 των 20 χιλιοστών

Σε επιχειρησιακή αξιολόγηση του B-58, γνωστή ως “Operation Greased Lightning”, το αεροσκάφος πέτυχε το 1963 πτήση από το Τόκιο στο Λονδίνο σε 8 ώρες και 35 λεπτά, με 5 εναέριους ανεφοδιασμούς, ένα εκπληκτικό ρεκόρ. Γενικότερα το βομβαρδιστικό που “φλέρταρε” με επιδόσεις μαχητικού είχε αποσπάσει πολλά βραβεία και ρεκόρ ταχύτητας.

Μια ακόμη, διαφορετικής οπτικής εικόνα του τι έβλεπε ο πιλότος ενός Β-58

Παρά τις τεχνολογικές του καινοτομίες, το B-58 Hustler αντιμετώπισε πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας του. Η συντήρηση ήταν εξαιρετικά δύσκολη και δαπανηρή, με ειδικές υποδομές ενώ το προσωπικό απαιτούσε εξειδικευμένη εκπαίδευση και τη μέγιστη προσοχή για τη διαχείριση ενός τόσο προηγμένου αεροσκάφους. Επίσης, η σχετικά μικρή ακτίνα δράσης του (για στρατηγικό βομβαρδιστικό), επέβαλλε ανάγκη για εναέριο ανεφοδιασμό προκειμένου να φθάσει τους προκαθορισμένους στόχους βαθιά μέσα στην ΕΣΣΔ, με αντίστοιχα ακριβή εκπαίδευση και υποστήριξη αποστολής.

Το Hustler μπήκε σε υπηρεσία το 1960 και εξόπλισε 2 πτέρυγες στρατηγικού βομβαρδισμού, καθώς πλεον το κόστος του ανά μονάδα είχε ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη. Δυστυχώς το αστραφτερό βομβαρδιστικό με τις κομψές γραμμές του, παρήχθη σε λίγα αντίτυπα, μόλις 116 και λίγα χρόνια μετά ξεκίνησε η απόσυρση του, που έγινε το 1970. Η ανάπτυξη ακόμα πιο προηγμένων αντιαεροπορικών συστημάτων από την ΕΣΣΔ, που είχαν δυνατότητα κατάρριψης στόχων σαν τα Β-58, καθιστούσαν την υπερηχητική πτήση σε μεγάλο υψόμετρο λιγότερο αποτελεσματική. Επίσης, οι περικοπές κόστους, η ανάπτυξη βομβαρδιστικών πολύ μεγαλύτερης ακτίνας δράσης όπως το B-52, χωρίς ανάγκη για συνεχείς εναέριους εφοδιασμούς για κρούση στη Μόσχα, αλλά και η ανάγκη για αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων, έφεραν την γρήγορη “αποστρατεία”.

Παρά την σύντομη υπηρεσία του, το Convair B-58 Hustler άφησε μια σημαντική κληρονομιά στην αεροπορική τεχνολογία. Ήταν το πρώτο βομβαρδιστικό που πέταξε υπερηχητικά σε τακτική υπηρεσία, έδωσε πολύτιμα μαθήματα σχετικά με την αεροδυναμική, τη θερμοδυναμική και την διαχείριση υπερηχητικών ταχυτήτων, και έθεσε τις βάσεις για τη δημιουργία πιο σύγχρονων και αποτελεσματικών αεροσκαφών.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

49 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
49 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πως η τουρκική επιθετικότητα σε Ελλάδα & Κύπρο θα δικαιωθεί με ρωσική επικράτηση στην Ουκρανία

Δυστυχώς η Ευρώπη εδώ και 3,5 χρόνια δοκιμάζεται από ένα νέο πόλεμο, σκληρό και ανελέητο και χωρίς ορατό τέλος προς το παρόν. Σε έναν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Φρεγάτες ΜΕΚΟ: Σχεδιασμός συνεχούς εξέλιξης και με νέο σόναρ, πυραύλους ESSM...

73
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης "Ύδρα", ΜΕΚΟ200ΗΝ, αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα εγχειρήματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) για την ενίσχυση της επιχειρησιακής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8 Οκτωβρίου 1968: Επιχείρηση “Sealords”, μάχες στα ποτάμια...

2
Αμερικανικές και Νοτιοβιετναμικές δυνάμεις εκκινούν την επιχείρηση “Sealords”, μια σύλληψη του πλοιάρχου Elmo "Bud" Zumwalt, για τον έλεγχο των ποτάμιων διαβάσεων στο δέλτα του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Σουδάν: Τουλάχιστον 13 νεκροί σε επίθεση εναντίον τεμένους στην Ελ Φάσερ

Τουλάχιστον 13 άμαχοι σκοτώθηκαν στο Σουδάν σε επίθεση που αποδίδεται στους παραστρατιωτικούς εναντίον τεμένους στην Ελ Φάσερ, την πολιορκημένη πόλη στο Νταρφούρ, δήλωσαν σήμερα...

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν καλωσόρισε τη συμφωνία Ισραήλ-Χαμάς – Ο Ερντογάν δηλώνει «πολύ ικανοποιημένος» και ευχαριστεί τον Τραμπ

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν καλωσόρισε σήμερα τη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός και απελευθέρωση των ομήρων που κρατούνται στη...

Τρεις νεκροί σε ρωσικά πλήγματα στην περιφέρεια Σούμι της βόρειας Ουκρανίας

Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι δύο τραυματίστηκαν σε πλήγματα ρωσικών drones εφόρμησης στην περιφέρεια Σούμι της βόρειας Ουκρανίας, ανακοίνωσε χθες Τετάρτη...