Μεταξύ μας, το θέμα του τίτλου, μέχρι και λίγους μήνες πριν, προκαλεί περισσότερα κλάματα παρά γέλια. Ή και τα δυο, όταν έχουμε φτάσει να συζητάμε για πλοία τόσο παλιά. Πριν πούμε οτιδήποτε άλλο, ας ρίξουμε μια ματιά στο “χρονοδιάγραμμα” απόσυρσης των φρεγατών κλάσης S (Kortenaer) του ΠΝ.
Συζήτηση για Adelaide τέλος, καταλήγουν στη Χιλή (… και μπράβο μας)
Ακόμη κι αν υποθέσουμε πως γίνουν “μαγικά”, και το ΠΝ πάρει μεταχειρισμένα ή καινούργια πλοία, οι φρεγάτες κλάσης S, κάποιες από αυτές, θα δουν και την μεθεπόμενη δεκαετία σε υπηρεσία… Οι όποιες φρεγάτες Belh@rra θα έρθουν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, το 2024 και το 2026. Ακόμη κι αν πάρουμε οποιαδήποτε μεταχειρισμένο πλοίο, αυτό δεν θα μπορέσει να έρθει πριν το 2023 ή 2024, και αμφιβάλουμε αν θα υπάρξει σε ικανές ποσότητες για να βγουν εκτός υπηρεσίας οι Kortenaer.
Το σίγουρο είναι πως το 2030 υποχρεωτικά θα βρει κάποια ή κάποιες φρεγάτες κλάσης Kortenaer σε υπηρεσία, με πιθανότερες τις ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟ, που σημαίνει πως τα πλοία θα έχουν συμπληρώσει 50 χρόνια υπηρεσίας στο ΠΝ! Συνεπώς, έτσι όπως τα καταφέραμε, οι φρεγάτες κλάσης S θα μας ακολυθούν για πολλά χρόνια ακόμη. Τις θαυμάσαμε σαν παιδιά, θα τις γνωρίσουν και τα εγγόνια μας…
Τώρα, μιας και οι Adelaide δεν “παίζουν” πλέον για το ΠΝ, και καταλήγουν στη Χιλή, πολλοί αναγνώστες μας έθεσαν “θέμα” φρεγατών L, τις γνωστές Jacob van Heemskerck, που κάποια στιγμή οι Ολλανδοί πούλησαν στη Χιλή, ενώ το ΠΝ αδιαφόρησε επιδεικτικά. Οι φρεγάτες αυτές, από τα παλαιότερα πλοία του Χιλιανού ΠΝ, θα αποσυρθούν άμεσα λόγω της αντικατάστασής του με τις φρεγάτες Adelaide που εμείς απορρίψαμε…
Τώρα, με την λογική ότι η κλάση L είναι ουσιαστικά μια παραλλαγή της κλάσης S, θεωρητικά τα πλοία θα είχαν κάποια αξία για το ΠΝ. Στη θέση του υποστέγου ελικοπτέρων, οι L έχουν έναν εκτοξευτή Mk13, στο ελικοδρόμιο ένα CIWS Goalkeeper, ενώ το πρωραίο OtoMelara δεν υπάρχει, καθώς ο εκτοξευτής Mk29 έχει λάβει αυτόματο σύστημα αναγόμωσης. Το ραντάρ DA-08 των S/L έχει αντικασταθεί από ένα SMART-S Mk1, ενώ το πλοίο διαθέτει τρία (!) STIR, ένα 1.8 και δυο 2.4 για την κατεύθυνση των πυραύλων SM-1/NSSM.
Αυτά είναι τα ενδιαφέροντα, καθώς τα πλοία είναι ουσιαστικά όμοια με τις S, απλά δεν φέρουν το πρωραίο Oto Melara και δεν έχουν υποδομή για το ελικόπτερο. Το προωστήριο σκεύος είναι όμοιο με των S, με ελάχιστες αλλαγές. Τώρα, τα πλοία δεν έχουν υποστεί κάποιον άλλο σημαντικό εκσυγχρονισμό, και το πιθανότερο είναι να διατηρούν το CMS SEWACO VI, μια παραλλαγή του SEWACO II των Kortenaer (το αρχικό), απλά με ικανότητες να ελέγχει τα τρία STIR και τους πυραύλους SM-1.
Αν υπήρχε κάποια λογική, τα πλοία έπρεπε ήδη να υπηρετούν από το 2005 στο ΠΝ. Άλλωστε, σε υπηρεσία από το 1986, ήταν προφανώς καλύτερα από τις S. Έτσι το ΠΝ θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα Adams με καλύτερα πλοία, που τουλάχιστον θα χρησιμοποιούσαν το απόθεμα των SM-1 που υπήρχε τότε. Πριν σκεφτείτε κάτι άλλο, να πούμε πως το σύνολο των ελληνικών SM-1 χρησιμοποιήθηκε σε ασκήσεις πριν την απόσυρση των Adams.
Τώρα, πια θα ήταν η αξία εξέτασης της απόκτησης αυτών των πλοίων στο ΠΝ; ειλικρινά, καμία. Τα πλοία είναι τόσο παλιά όσο σχεδόν και οι μη εκσυγχρονισμένες S που έχουμε σε υπηρεσία. Συνεπώς, πιθανή απόκτησή τους σήμερα ελάχιστα θα είχε να προσφέρει. Άλλωστε, θα απαιτούσαν και αγορά βλημάτων SM-1 που γενικά σπανίζουν καθώς έχει σταματήσει η παραγωγή τους. Οι δε Χιλιανοί θα τα κρατήσουν για χρήση από τις Adelaide που παίρνουν (η χρήση των SM-2 δεν αποκλείει τη χρήση SM-1).
Τώρα, δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι Χιλιανοί θα κρατήσουν και τα πρυμναία CIWS Goalkeeper. Άρα τα πλοία θα χρειαζόντουσαν ένα CIWS τη στιγμή που τα τελευταία είναι σε ανεπάρκεια στο ΠΝ. Επίσης το SEWACO VI είναι προφανώς χωρίς υποστήριξη, όπως και τα SEWACO II στις μη εκσυγχρονισμένες S. Έχει “ακουστεί” πως υπάρχει μια πιθανότητα οι Χιλιανοί να έχουν τοποθετήσει το εγχώριο ψηφιακό CMS SP21K ACTION, αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί. Τότε ίσως υπήρχε ένα κάποιο μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Αντίο Adelaide; Επειδή η ναυπήγηση νέων πλοίων καθυστερεί, η Χιλή θα αγοράσει τα αυστραλιανά σκάφη
Σε κάθε περίπτωση, τα πλοία δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη αξία για το ΠΝ, ακόμη κι αν παραχωρούνταν σε συμβολική τιμή. Θεωρητικά, θα μπορούσαν, αν πωλούνταν σε τιμή μετάλλου, να “αποσύρουν” τις δυο από τις τρεις μη εκσυγχρονισμένες S, να βάλουμε τα CIWS Phalanx στην πρύμνη, και ή να βρούμε κάποιους παλιούς SM-1 (USN, ή Γαλλικό Ναυτικό) και να ενεργοποιήσουμε τους Mk13. Αλλιώς, το Mk13 θα μπορούσε να αφαιρεθεί και να αντικατασταθεί με ένα Oto Melara από τις S. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και έτσι, με το SMART-S, τα 3 STIR και τους 24 NSSM τα πλοία θα ήταν πιο πολύ χρήσιμα σε επιθέσεις κορεσμού, απλά δεν θα είχαν διαθέσιμο ελικόπτερο.
Όλα αυτά όμως, είναι μάλλον “φθηνές” και “φτηνές” λύσεις, που απέχουν παρασάγγας από τις ανάγκες του ΠΝ. Μάλλον μόνο σαν ανταλλακτικά θα είχαν αξία τα παλιά πλοία, εκτός κι αν το ΠΝ κρίνει πως οι υπηρετούντες S είναι όντως σε πολύ χειρότερη κατάσταση. Γενικά όμως, το πιθανότερο είναι να μην αξίζουν καν έξοδα μετάβασης πληρωμάτων και τα πετρέλαιά τους για να έρθουν από τη Χιλή…
Όσοι θέλουν περισσότερες πληροφορίες για τα πλοία, προτείνουμε να διαβάσετε το άρθρο εδώ.