Μετά από δέκα και περισσότερα χρόνια εξέλιξης του Vulcan-Centaur από την ULA (United Launch Alliance), η πρώτη εκτόξευση χθες του ύψους 61 μέτρων βαρέως πυραυλικού συστήματος, που προορίζεται να αντικαταστήσει τόσο τον Atlas V όσο και τον Delta V στην τοποθέτηση μεγάλων φορτίων σε διαστημικές τροχιές, περιλαμβανομένων και γεωστατικών όπως και την μεταφορά βολιστήρων σε ύψος για περαιτέρω διαστημικά ταξίδια, ήταν σε όλες τις διαστάσεις της επιτυχημένη.
Η «Αποστολή Πιστοποίησης»-1 (Cert-1) όμως που ξεκίνησε τα ξημερώματα της Δευτέρας (τοπική ώρα), της 9 Ιανουαρίου από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ θα αποδεικνύονταν όμως αποτυχημένη στην πρόοδο της διαδικασίας.
To κύριο φορτίο της Cert-1 ήταν το όχημα προσελήνωσης Peregrine της Astrobotic, το οποίο υλοποιούσε την αποστολή PM1 (Peregrine Mission One). Με προοπτική την μεταφορά στην επιφάνεια του φυσικού μας δορυφόρου, 35 κιλών διαφόρων υλικών, στο πλαίσιο του προγράμματος CLPS (Commercial Lunar Payload Services) της NASA για την επιστροφή των ΗΠΑ στη Σελήνη και τις συνεργασίες που επιδιώκει με εμπορικές εταιρίες.
Το συγκρότημα του οχήματος Peregrine θα έμπαινε σε υψηλή περίγεια ελλειπτική τροχιά 360.000 χιλιομέτρων ώστε να συναντήσει τη Σελήνη στο τέλος Φεβρουαρίου.
Αν και η διαδικασία αποχωρισμού του συγκροτήματος Peregrine από τον ανώτερο όροφο του Vulcan-Centaur ήταν επιτυχημένη και η αρχική τηλεμετρία έδινε ενθαρρυντικά στοιχεία για τη διαδικασία, τελικά, σύμφωνα με την Astrobotic, εμφανίστηκε «μείζονα ανωμαλία η οποία απέτρεψε το σκάφος από το να επιτύχει την επιθυμητή τροχιά».
Αναμένεται νεότερη ανακοίνωση σήμερα για την αξιολόγηση της κατάστασης και την πιθανότητα διάσωσης της αποστολής.