16.6 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΤουρκία: Ο "επιτήδειος ουδέτερος" ζορίζεται στα Στενά του Βοσπόρου

Τουρκία: Ο “επιτήδειος ουδέτερος” ζορίζεται στα Στενά του Βοσπόρου

- Advertisement -

Χθες η Τουρκία ανακοίνωσε, δια στόματος του υπουργού εξωτερικών της κ. Τσαβούσογλου, ότι περιορίζει τη διέλευση πολεμικών πλοίων από τα Στενά εφαρμόζοντας τη σύμβαση του Μοντρέ. Είναι, όμως, αυτή κίνηση ειρηνοποιού, όπως την παρουσιάζει η Τουρκία ή  μια ακόμα παράσταση της τελευταίας στιγμής;

Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή: Μετά τις πρώτες επιθέσεις εναντίον ουκρανικών πόλεων από ρωσικά πλοία, ο πρέσβης της Ουκρανίας στην Άγκυρα, Vasyl Bodnar, κατέθεσε επίσημο αίτημα στην τουρκική κυβέρνηση να απαγορεύσει το πέρασμα ρωσικών πλοίων. Η Τουρκία, ως η χώρα που ελέγχει τη μοναδική δίοδο από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, έχει δικαίωμα περιορισμού της διέλευσης πολεμικών και υπό κάποιες προϋποθέσεις και εμπορικών πλοίων με τη σύμβαση του Μοντρέ (Montreux) του 1936.

Η σύμβαση -και όχι συνθήκη, όπως συχνά αναφέρεται- υπογράφηκε το 1936, στην Ελβετία μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων και των χωρών που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα και αντικατέστησε κάποιες διατάξεις και κανονισμούς στη συνθήκη της Λωζάννης που ίσχυαν για την διέλευση από τα Στενά του Ελλησπόντου (Δαρδανέλια), του Βοσπόρου και της Κωνσταντινούπολης εμπορικών, επιβατηγών και πολεμικών πλοίων.

Σε γενικές γραμμές, υποστηρίζει την ελευθεροπλοΐα αλλά δίνει στην Τουρκία το δικαίωμα να αποκλείει τη διέλευση σε πλοία εμπολέμων χωρών, όταν έχει ξεσπάσει πόλεμος ή ο τελευταίος επίκειται. Σε αυτήν την περίπτωση, τα άρθρα 19, 20 και 21 αποδίδουν στην Τουρκία εξουσίες για τον περιορισμό της διέλευσης ξένων πολεμικών πλοίων.

Αρχικά, αν η Τουρκία δεν είναι η ίδια εμπόλεμη, κάθε εμπορικό πλοίο, οποιασδήποτε σημαίας και με οποιοδήποτε φορτίο μπορεί να διέλθει ελεύθερα μέσα από τα Στενά. Αν η Τουρκία είναι εμπόλεμη, μπορεί να απαγορεύσει τη διέλεση σε εμπορικά υπό τη σημαία του κράτους με το οποίο είναι σε πόλεμο. Εμπορικά ξένης σημαίας, μπορούν ακόμα να περάσουν ελεύθερα τα Στενά εφόσον δεν βοηθούν με οποιοδήποτε τρόπο τον αντίπαλο της Τουρκίας.

Πάλι σε περίπτωση πολέμου, η Τουρκία μπορεί να απαγορεύσει τη διέλευση πολεμικών χώρας με την οποία είναι σε σύγκρουση ή η οποία αποτελεί κίνδυνο για την ασφάλεια της περιοχής. Οι όροι είναι πιο χαλαροί αν πρόκειται για πλοία βοηθητικού ρόλου ή για πολεμικά εμπολέμων (όχι με την Τουρκία) που ανήκουν σε παράκτια κράτη της Μαύρης Θάλασσας και στους εκεί στόλους τους (επιτρέπεται δηλαδή η “επιστροφή στη βάση”).

Σε κάθε περίπτωση, τα πλοία θα πρέπει να εισέρχονται στα Στενά στη διάρκεια της μέρας και να ακολουθούν τις αποφάσεις των τουρκικών αρχών για τη συνέχεια του ταξιδιού τους.

Όπως φαίνεται, το πνεύμα της σύμβασης υποστηρίζει ότι η Τουρκία μπορεί να ανακόψει τη διέλευση πολεμικών πλοίων, σε περίπτωση πολέμου ή κρίσης, ακόμα κι αν δεν εμπλέκεται στη διαμάχη. Συνεπώς, η Άγκυρα μπορούσε από την πρώτη στιγμή να απαντήσει θετικά στο αίτημα της Ουκρανίας κλείνοντας τα Στενά σε ρωσικά πολεμικά πλοία. Η απάντηση, όμως, δεν είναι τόσο απλή. Το ουκρανικό αίτημα είναι παρακινδυνευμένο για την ίδια την Τουρκία…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

15 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σε φάση απαξίωσης 5 κρίσιμα ραντάρ αεράμυνας της ΠΑ – δεν υπάρχει “θόλος” χωρίς αυτά

Σύμφωνα με πληροφορίες μας η Πολεμική μας Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την υποστήριξη των 5 κρίσιμων για την αεράμυνα, ραντάρ μεγάλης εμβελείας τύπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ελικόπτερα ΝΗ90, αναζητώντας σύμβαση υποστήριξης και δεσμεύσεις ότι “θα πετάνε”

33
Η σύμβαση για την προμήθεια των ελικοπτέρων ΝΗ90 από τη χώρα μας μάλλον αποτελεί case study για το πώς "δεν πρέπει να γίνονται συμβάσεις"! ...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Νοεμβρίου 1969: Σύγκρουση υποβρυχίων στα βάθη της...

1
Το σοβιετικό υποβρύχιο Κ-19 συγκρούεται με το αμερικανικό USS Gato (SSN-615) σε βάθος 60 μέτρων στη θάλασσα του Μπάρεντς. Το αποτέλεσμα είναι να καταστραφεί...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Εθνική Φρουρά: επιχειρησιακές βολές μονάδων Πυροβολικού Μάχης

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΕΦ από 12 έως 14 Νοεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκαν στο Πεδίο Βολής Κιτίου, επιχειρησιακές βολές Πυροβολικού επί θαλασσίων στόχων, από τις...

Άλλα 56 Patria παίρνει η Λετονία – τι πληρώνει

Μετά την πρώτη παραγγελία 200 οχημάτων μεταφοράς προσωπικού Patria 6X6, η Λετονία προχώρησε σε νέα, για ακόμη 56 οχήματα, αυτή τη φορά σε διαμόρφωση...

Ο πρόεδρος της περιφέρειας της Βαλένθια παραδέχθηκε ότι έγιναν λάθη και ζήτησε συγγνώμη

Ο πρόεδρος της περιφέρειας της Βαλένθια παραδέχθηκε σήμερα ότι έγιναν «λάθη» στην διαχείριση των φονικών πλημμυρών και ζήτησε «συγγνώμη» για τις καθυστερήσεις στην παροχή...