20.3 C
Athens
Τετάρτη, 14 Μαΐου, 2025
ΝΕΑΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙΘα μπορούσαν οι Τούρκοι να κατασκευάσουν το δικό τους stealth μαχητικό;

Θα μπορούσαν οι Τούρκοι να κατασκευάσουν το δικό τους stealth μαχητικό;

- Advertisement -

Η αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 έχει δημιουργήσει ένα αριθμό από φήμες όσον άφορα το εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας. Ανάμεσα στις υποψήφιες εναλλακτικές επιλογές είναι το Su-35, το Eurofighter Typhoon και το SAAB Gripen. Το πρώτο μάλιστα δείχνει να είναι μια ιδιαιτέρως ελκυστική επιλογή λόγω του θετικού κλίματος που δημιουργήθηκε μεταξύ Ρωσίας και Τουρκιάς, με την επιλογή της τελευταίας να αγοράσει το αντιαεροπορικό σύστημα S-400. Όπως όμως φαίνεται η Τουρκία επιδιώκει ενεργά ένα άλλο στόχο: Να κατασκευάσει εγχώριας σχεδίασης αεροσκάφος πέμπτης γενιάς.
Η Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (ΤΑΙ) επέδειξε τον περασμένο μήνα, στο Paris Air Show, ένα μοντέλο προπαραγωγής από το σχεδιαζόμενο TF-X δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΑΙ Temel Kotil είναι σίγουρος ότι το TF-X θα μπει σε παραγωγή μέσα στην επόμενη δεκαετία. “Το αεροσκάφος που επιδεικνύουμε είναι μια μακέτα σε κλίμακα 1:1. Μέχρι το 2023 θα έχει κατασκευαστεί το πρωτότυπο. Η πρώτη πτήση θα γίνει το 2025 ενώ το αεροσκάφος σχεδιάζεται να μπει σε υπηρεσία το 2028” είπε κατά την διάρκεια των αποκαλυπτηρίων. Οι αισιόδοξες προβλέψεις του Kotil πηγάζουν από την προηγούμενη συμμετοχή της TAI σαν εταίρος στο πρόγραμμα του F-35. Και συμπλήρωσε “Η ΤΑΙ κατασκευάζει την κεντρική άτρακτο. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία έχει την παραγωγική δυνατότητα να κατασκευάσει το μαχητικό (TF-X)”.

Οι προδιαγραφές που έχει θέσει η TAI για το μαχητικό είναι μέγιστη ταχύτητα Mach 2, ακτίνα δράσης 600 μίλια και μέγιστο βάρος απογείωσης 60.000 λίβρες. Με άλλα λογία το TF-X δεν θα μοιάζει απλώς στο F-35 αλλά θα έχει και παρόμοιες προδιαγραφές. Η αντιγραφή μιας ήδη υπάρχουσας σχεδίασης είναι πολλές φόρες η πιο οικονομικά αποδοτική μέθοδος που οδηγήσει σε επιτυχές αποτέλεσμα. Όμως στην πραγματικότητα οι ικανότητες του F-35 είναι τα πανίσχυρα ηλεκτρονικά του συστήματα, αρχής γενομένης με την δυνατότητα fusion πληροφοριών, η ικανότητα του να δρα σαν πλατφόρμα AWACS, η εις βάθος ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης εντός και εκτός πεδίου μάχης. Βεβαίως η Lockheed Martin μπόρεσε και πέτυχε αυτές τις δυνατότητες κάνοντας κάποιους συνειδητούς συμβιβασμούς στον τομέα των (κινηματικών) επιδόσεων. Έτσι λοιπόν το F-35 μπορεί να έχει χαμηλότερες επιδόσεις σε αυτόν τον τομέα σε σχέση με το Su-57.
Εδώ βεβαίως βρίσκεται και ο μεγαλύτερος κίνδυνος, του να κάνει η TAI το TX-F τόσο πολύ όμοιο με το F-35: Επειδή η ΤΑΙ πιθανότατα δεν έχει τους πόρους αλλά ούτε και τις άδειες για να αναπαράγει τα ηλεκτρονικά συστήματα του F-35, τότε θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει ένα αεροσκάφος που θα έχει όλες τις αδυναμίες του F-35 αλλά κανένα από τα προτερήματα του.
Υπάρχει όμως ένα ακόμη, πιο μεγάλο πρόβλημα στην ανάπτυξη ενός τουρκικού αεροσκάφους 5ης γενιάς: Το απαγορευτικό κόστος του προγράμματος που αρχικά υπολογίζονταν γύρω στα 13 δις δολάρια. Μια πρόσφατη φιλονικία με ένα βασικό προμηθευτή απαρτιών ανέβασε την τιμή ακόμη περισσότερο. Επιπλέον η Rolls Royce, που θα συνεργαζόταν με την TAI για την κατασκευή των κινητήρων του αεροσκάφους, ουσιαστικά εγκατέλειψε το πρόγραμμα λόγω συνεχόμενων διαφωνιών πάνω σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων. Αυτό δημιούργησε ακόμη περισσότερα προβλήματα στο θέμα της υποστήριξης. Επίσης σχέδια για εξοπλισμό του αεροσκάφους με τον κινητήρα General Electric F110 ναυάγησαν εν όψει φόβου κυρώσεων από τις ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά όμως η Τουρκική αμυντική βιομηχανία προχωρά με το TF-X. Τετρακόσιες παραγγελίες έχουν ήδη δοθεί μετά την παρουσίαση του αεροσκάφους στο Paris Air Show, όπως ισχυρίζονται τουρκικά ΜΜΕ (και δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά). Το τουρκικό ενδιαφέρον για ανάπτυξη εγχώριου μαχητικού προηγείται της σκανδαλώδους συμμετοχής της Τουρκιάς στο πρόγραμμα F-35. Ήδη από το 2010 η Τουρκία σχεδίαζε πρόγραμμα κατασκευής εγχώριου μαχητικού με το όνομα “Turkish Type Fighter”. Βεβαίως λόγω των προσφάτων εντάσεων με το NATO το πρόγραμμα έχει αποκτήσει νέα πολίτικη υποστήριξη για την υλοποίηση του. Παρόλα αυτά ο μεγαλύτερος σκόπελος είναι η οικονομική του βιωσιμότητα.
Πηγή: The National Interest

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για το Follow On Support των ελληνικών αεροπορικών μέσων

To περιοδικό ΠΤΗΣΗ και η ιστοσελίδα flight.com.gr, στα πλαίσια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2025, έκαναν ένα δίωρο forum σχετικά με το θέμα της Εν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: V-BAT της Shield AI, μια καινοτομική λύση για τον Ελληνικό...

0
Η απόκτηση δύο συστημάτων V-BAT, παραγωγής της αμερικανικής Shield AI, από τον Ελληνικό Στρατό, μέσω δωρεάς του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, ενισχύει τις επιχειρησιακές δυνατότητες...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Μαΐου 1912: Η απαρχή της RAF

0
Συγκροτείται στη Βρετανία το «Βασιλικό Σώμα Αέρος» με βάση το Εναέριο Τάγμα του Σώματος Μηχανικού, με ναυτική και χερσαία πτέρυγα, σχολή εκπαίδευσης και εργοστάσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η ινδική εκδοχή για την επιχείρηση Sindoor, “μεγάλη επιτυχία, δεν χάσαμε Rafale”

Η περιοχή του Κασμίρ παραμένει ένα από τα πιο εκρηκτικά γεωπολιτικά ζητήματα παγκοσμίως, με την Ινδία και το Πακιστάν να διεκδικούν τον έλεγχο της...

Ερντογάν: Συνομιλίες μετά τη διάλυση του PKK – Καθαίρεση δημάρχων θα γίνεται πλέον σπάνια

Ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε σήμερα ότι πολιτικοί θα αρχίσουν να διεξάγουν συνομιλίες για θέματα που εκκρεμούν μόλις η ένοπλη οργάνωση Εργατικό Κόμμα...

Mητσοτάκης στην παραλαβή των V-Bat: Η δωρεά μας επιτρέπει να δοκιμάσουμε πριν επενδύσουμε

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη το πρωί στην τελετή ένταξης των προηγμένης τεχνολογίας μη επανδρωμένων αεροσκαφών V-BAT, στην Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Εσωτερικού και Νήσων...