18.1 C
Athens
Τρίτη, 11 Μαρτίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΑναβάθμιση φρεγατών ΜΕΚΟ: Τώρα θυμηθήκαμε να κάνουμε οικονομία;

Αναβάθμιση φρεγατών ΜΕΚΟ: Τώρα θυμηθήκαμε να κάνουμε οικονομία;

- Advertisement -

Το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας (ΠΝ) αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Όπου ο αρχικός σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πριν από το 2010 και ακόμη δεν έχει γίνει κατορθωτό να υλοποιηθεί. Πλέον αντιμέτωπο με έναν εξαιρετικά περιορισμένο προϋπολογισμό, το ΠΝ σχεδιάζει να αναβαθμίσει αυτές τις στρατηγικά σημαντικές μονάδες σχεδόν “μόνο του”.

Αξίζει να αναφέρουμε πως το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού κάπου το 2014, ήταν το βασικό του Πολεμικού Ναυτικού, και το πρώτο που θα χρηματοδοτούνταν. Αυτό άλλαξε το 2015 όταν η τότε κυβέρνηση θεώρησε σκόπιμο να δαπανήσει 500 εκατ. ευρώ στον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β, ένα πρόγραμμα που όπως όλα δείχνουν, έχει αποτύχει.

Κατά την περίοδο 2017-2020, το ΠΝ προσπάθησε, μάλλον για την τιμή των όπλων, να αναζητήσει ξανά αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, αλλά με προϋπολογισμό που κυμαινόταν από 100 έως 150 εκατομμύρια ευρώ. Ποσό που αποδείχθηκε εξαιρετικά ανεπαρκές, ειδικά σε μια περίοδο όπου η γεωπολιτική κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, και ιδιαίτερα η κρίση με την Τουρκία το καλοκαίρι του 2020, έκανε επιτακτική την ανάγκη για μια ισχυρή ναυτική δύναμη. Αυτή η ανάγκη οδήγησε την νέα κυβέρνηση να αυξήσει τη χρηματοδότηση στα περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ το 2020. Ταυτόχρονα η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ συνδέθηκε με την απόκτηση νέων φρεγατών, όπου ιδανικά ο κοινός ανάδοχος θα εφάρμοζε και πρόγραμμα ανακαίνισης με στοιχεία ομοιοτυπίας με τα όποια νέα πλοία. Τελικά, η επιλογή των γαλλικών FDI HN, της μόνης πρότασης χωρίς δυνατότητα αναβάθμισης των ΜΕΚΟ200ΗΝ, υποχρέωσε το τελευταίο πρόγραμμα να επανέλθει, αλλά ως “αυτόνομο”.

Στη συνέχεια το ΠΝ από το 2022, απέρριψε προτάσεις από εταιρείες όπως η βρετανική Babcock, που είχαν διεθνή εμπειρία εκσυγχρονισμού πλοίων κλάσης ΜΕΚΟ. Η απόφαση αυτή βασίστηκε σε πολλούς παράγοντες, και κάποια στιγμή επελέχθη η πρόταση της γερμανικής TKMS, η οποία έκανε κοινοπραξία με την ολλανδική Thales, που θα προσέφερε τα νέα ηλεκτρονικά. Όμως, σε νέα παλινωδία, στο τέλος του 2024, κι ενώ το ΠΝ είχε καταλήξει στην τελική διαμόρφωση των πλοίων σε συνεργασία με την κοινοπραξία, οι Γερμανοί ενημερώθηκαν από τη ΓΔΑΕΕ πως δεν θα προχωρούσε η συνεργασία.

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Την είδηση έγραψε πρώτη η σελίδα μας, αν και μετά τα άρθρα μας αναπαράχθηκαν από αρκετούς σαν “αποκλειστικά”. Πάντως η νέα πράξη του “δράματος” (γιατί τέτοιο κοντεύει να γίνει), είναι τώρα το Πολεμικό Ναυτικό, με βάση τη λίστα των νέων συστημάτων, να διαπραγματεύεται με τους Ολλανδούς, μόνο για την αγορά των ηλεκτρονικών. Όλα τα υπόλοιπα και κυρίως την εφαρμογή και την ολοκλήρωση, υποτίθεται θα την κάνει με αυτεπιστασία, επιδιώκοντας το χαμηλότερο κόστος.

Όμως ο εκσυγχρονισμός φρεγατών όπως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν είναι απλή υπόθεση. Η αλλαγή ιστών, η τοποθέτηση νέων ραντάρ, η ολοκλήρωση των συστημάτων με ένα νέο πακέτο λογισμικού διαχείρισης μάχης, η αλλαγή του κέντρου βάρους του σκάφους και πολλά ακόμη, απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία, αλλιώς ρισκάρεται τόσο η απόδοση του συνολικού οπλοσυστήματος, όσο και η συμπεριφορά του εν πλω.

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος Α΄

Στο ΠΝ ευελπιστούν πως η σχεδιαζόμενη “μικρή” αναβάθμιση, θα κοστίσει κάπου στα 300 εκ. ευρώ, συν την επιστασία του Κλάδου όπως και τα όποια εξωτερικά συνεργεία. Στα χρήματα αυτά φυσικά δεν περιλαμβάνονται τα κόστη για την εξέλιξη του πυροβόλου Mk45 Mod2 σε ψηφιακή έκδοση, αλλά και το θέμα των Phalanx, δηλαδή των πυροβόλων άμυνας σημείου, για τα οποία δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τι θα γίνει.

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Το αιγυπτιακό παράδειγμα

Εδώ εμφανίζεται η πρόσφατη ανακοίνωση, πριν λίγες μέρες, περί αιγυπτιακής πρόθεσης να αναβαθμιστούν 4 δικές τους πυραυλάκατοι, κλάσης Ambassador MK III, αλλά με δυνητικό κόστος έως 625 εκατ. δολάρια! Συγκρίνοντας λοιπόν το επιδιωκόμενο ελληνικό κόστος εκσυγχρονισμού με το αιγυπτιακό, παρατηρούμε ότι οι πυραυλάκατοι απαιτούν σημαντικά κονδύλια παρά το γεγονός ότι ήδη φέρουν σύγχρονα συστήματα. Ενώ οι ελληνικές φρεγάτες ΜΕΚΟ είναι αναμφίβολα πιο απαιτητικές λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητάς τους, ενώ είναι και πιο παλιά σκάφη, κάπου 30 ετών, ενώ τα αιγυπτιακά είναι 10-12 ετών μόνο!

Συνοπτικά οι Ambassador MK IIΙ έχουν κύριο ραντάρ το τρισδιάστατο MRR-3D NG της Thales, εμβελείας 180 χιλιομέτρων για εναέριους στόχους, το ραντάρ επιφανείας Scout Mk2 με εμβέλεια άνω των 44 χιλιομέτρων, το ραντάρ πλοήγησης Raytheon Pathfinder, αλλά και το ραντάρ ελέγχου πυρός Thales Sting Mk2.

Το σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) είναι το TACTICOS της Thales, ενώ ο οπλισμός αποτελείται από πυροβόλο OTO Melara Super Rapido 76mm/62cal, σε θόλο χαμηλής παρατηρησιμότητας, οκτώ πυραύλους κατά πλοίων, RGM-84L Harpoon II, ένα πυροβόλο εγγύ άμυνας Mk15 Phalanx και ένα εκτοξευτή πυραύλων RAM, 21 θέσεων. Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου βασίζεται στο Raytheon AN/SLQ-32(V)6, με κάλυψη όλων των  συχνοτήτων. Επιπλέον, τα σκάφη διαθέτουν σύστημα ESM, ALTESSE, για υποκλοπή και ανάλυση επικοινωνιών.  Ακόμη υπάρχει ο εκτοξευτής δολωμάτων Super Barricade της Wallop Defence Systems, που φορτώνεται με φωτοβολίδες, chaff ή δολώματα τορπιλών.

Οπότε οι πυραυλακάτοι της κλάσης Ambassador MK III αποτελούν μια εξαιρετικά ισχυρή και ήδη σύγχρονη κλάση σκαφών για το Αιγυπτιακό Ναυτικό. Κι όμως τώρα ετοιμάζεται αναβάθμιση τους με νέα ηλεκτρονικά, όπου θα αλλάξει και το σύστημα διαχείρισης μάχης, που θα είναι το COMBATSS-21, ένα παράγωγο του Aegis, ενώ περιλαμβάνεται στο “πακέτο” και αναβάθμιση του πυροβόλου των 76 χιλιοστών!

H Αίγυπτος αναβαθμίζει 4 πυραυλακάτους, με σύστημα μάχης COMBATSS-21

Το ελληνικό ρίσκο

Λογικό είναι λοιπόν να αναρωτηθούμε: αν οι Αιγύπτιοι προϋπολογίζουν 625 εκατ. δολάρια (το μέγιστο και μπορεί τελικά να κοστίσει λιγότερο), για να εκσυγχρονίσουν 4 σκάφη δεκαετίας, πως ακριβώς το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ελπίζει πως θα καταφέρει κάτι αντίστοιχο; Σε 4 φρεγάτες πολλαπλασίου μεγέθους, ηλικίας κάπου 30 ετών, αλλά με τεχνολογία 40 ετών, με μόλις 300 εκατ. ευρώ;

Να σημειωθεί πως η Αίγυπτος έχει λειτουργικά ναυπηγεία που κατασκευάζουν εδώ και πολλά χρόνια σύγχρονα πολεμικά πλοία (κορβέτες Gowind αλλά και φρεγάτες MEKO A200), ενώ…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

63 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
63 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

WSJ: Πόσο κινδυνεύει η ουκρανική άμυνα από την αμερικανική απόσυρση –...

11
Σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην άμυνα της Ουκρανίας θα προκαλέσει το πάγωμα της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας που βρίσκεται σε ισχύ από την περασμένη εβδομάδα με...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1918: Το ξέσπασμα της “Ισπανικής” Γρίπης...

0
Στις 11 Μαρτίου 1918 έχουμε μια από τις πρώτες καταγραφές κρούσματος "ισπανικής" γρίπης -στο Κάνσας των ΗΠΑ- που θα σωρεύσει 50-100 εκατομμύρια νεκρούς σε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Airbus: Έκλεισε το 2024 με κέρδη 5,3 δις ευρώ και συνολικά 8.600 παραγγελίες εμπορικών αεροσκαφών σε αναμονή

Ικανοποίηση δηλώνει ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός αεροδιαστημικός όμιλος, η Airbus, καθώς το 2024 είχε εντυπωσιακά οικονομικά αποτελέσματα. Έτσι η χρονιά έκλεισε με συνολικό τζίρο 69,2...

Επίσκεψη σπουδαστών της ΣΜΥ στην Intracom Defense

Σπουδαστές της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ) του Γενικού Επιτελείου Στρατού, ειδικότητας Τεχνίτη Τηλεπικοινωνιών, συνοδευόμενοι από επιτελείς της Σχολής, πραγματοποίησαν διήμερη επιμορφωτική επίσκεψη στα εργοστάσια...

Τατζικιστάν: Παρέλαβε τα κινεζικά αυτοκινούμενα αντιαεροπορικά HQ-17AE

Το αντιαεροπορικό σύστημα HQ-17ΑΕ είναι μια κινεζική εξέλιξη του σοβιετικού Tor-M1 (το οποίο διαθέτει και η Ελλάδα). Στην σύγχρονη εκδοχή του φέρεται πάνω σε...