Παρακολουθούμε μια περίεργη ιστορία σχετικά με τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130B/H της Πολεμικής Αεροπορίας, που έχουν συσσωρευθεί στην ΕΑΒ περιμένοντας συντήρηση. Έτσι ο Σύλλογος Εργαζομένων της ΕΑΒ ανέπτυξε μια επιχειρηματολογία κατά της απόφασης της εταιρείας να αναθέσει σε ιδιωτική εταιρεία κομμάτι της συντήρησης των C-130. Το θέμα το γνωρίζουμε, τι και πως έχει δημιουργηθεί, αλλά έχουμε την αρχή να μην παρεμβαίνουμε σε διαφορές μεταξύ κρατικών εταιρειών και εργαζομένων. Οι τελευταίοι δηλώνουν πάντως πως δεν φέρουν ευθύνη για τη μεγάλη καθυστέρηση συντήρησης και επισκευής των μεταγωγικών, καθώς όπως λένε τα αεροσκάφη παραδόθηκαν με μεγάλες ελλείψεις, δεν υπάρχει η απαραίτητη ροή ανταλλακτικών και έχουν μείνει ελάχιστοι ειδικευμένοι τεχνικοί.
Προς το παρόν το θέμα ας πούμε ότι παραμένει “εσωτερικό” της ΕΑΒ, καθώς αφορά μια απόφαση που πήρε το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας. Σεβόμαστε και το ΔΣ και τους εργαζομένους, αν χρειαστεί θα μιλήσουμε. Από εκεί και πέρα, αυτοί που θα πρέπει να κινηθούν είναι οι μέτοχοι της εταιρείας, δηλαδή, το Ελληνικό Δημόσιο.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Ελλάδα στέλνει στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία με 2 C-130
Εκεί όμως, έχουμε λόγο. Δεν νομίζουμε πως θα σοκάρουμε κανέναν, αν πούμε ότι ο στόλος των C-130B/H έχει απαξιωθεί σε απίστευτο βαθμό, και με ευθύνη της ΕΑΒ. Δεν μας αφορά αυτή τη στιγμή ποιος φταίει ακριβώς, η διοίκηση της εταιρίας, οι εργαζόμενοι, ο μέτοχος/Ελληνικό Δημόσιο κ.ο.κ. Αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι πως η Τανάγρα έχει γίνει κάτι σαν την αμερικανική βάση μακράς αποθήκευσης Davis-Monthan, με τα C-130 σε κοινή θέα, όχι μόνο για τους δορυφόρους τηλεπισκόπησης, αλλά και για τους κοινούς θνητούς, που τα βλέπουμε στα Athens Flying Week εδώ και πολλά χρόνια, να… λιάζονται στο τάρμακ.
Παναγιωτόπουλος: Σε εξέλιξη οι διαδικασίες σύναψης συμφωνίας για τα C-130 με το Ισραήλ
Σε αντίθεση με πρόσφατη αρθρογραφία σε κάποια ΜΜΕ, δεν θα γράψουμε πόσα από τα C-130 πετάνε και πόσα όχι. Υπάρχει και μια “δικλείδα” εθνικής ασφαλείας στους ασχολούμενους με την Άμυνα. Και μιας και το υπουργείο δεν βάζει όρια σε κάποιους “διαπιστευμένους”, εμείς οι υπόλοιποι ας βάζουμε από μόνοι μας. Καλά τα κλικς, αλλά όσοι ασχολούνται με τέτοια ζητήματα, ας είναι λίγο πιο προσεκτικοί. Πάμε πάλι στα C-130.
Τι γίνεται με τη συντήρηση των C-130, λόγω αδυναμίας της ΕΑΒ
Η ΕΑΒ ήταν και θα είναι για εμάς, μια εθνική βιομηχανία. Αλλά αυτό δεν σημαίνει, πως θα λέμε “ΕΑΒ και ξερό ψωμί” ενώ τα C-130, Super Puma κ.ο.κ. καθηλώνονται στο έδαφος. Ειλικρινά, δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν αποδεχόμαστε το γεγονός ότι μερικά από όσα ανατίθενται στην ΕΑΒ, απλά, δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Η ΕΑΒ έχει δουλειά, και μάλιστα πολλή (P-3B Orion, F-16V κ.α.). Γιατί το ζορίζουμε προσθέτοντας επιπλέον εργασία;
ΚΙΝΑΛ προς Παναγιωτόπουλο: Αναβαθμίζετε τα C-130 στο Ισραήλ, υποβαθμίζετε την ΕΑΒ
Αντιλαμβανόμαστε πως ο νυν υπουργός Εθνικής Αμύνης δέχεται τελευταία βολές επί παντός επιστητού, εντός και εκτός του κομματικού του σχηματισμού. Όμως, το “αφεντικό”, αυτός που μπορεί να δίνει οδηγίες, εντολές, χρήματα, διευκολύνσεις, στην ΕΑΒ, είναι το υπουργείο Οικονομικών. Θα μπορούσε κάλλιστα, η ΕΑΒ να ανήκει στο ΥΠΕΘΑ, και από εκεί να λαμβάνονται οι αποφάσεις. Αλλά δεν είναι δυνατόν να μην έχει μεταγωγικά αεροσκάφη η ΠΑ, λόγω του ότι ο στόλος των C-130 έχει συγκεντρωθεί στην Τανάγρα εδώ και χρόνια και περιμένει καρτερικά τη συντήρησή του!
ΥΕΘΑ: Αυξάνουμε τη διαθεσιμότητα των C-130 με σημαντικές πρωτοβουλίες
Εκεί ακριβώς είναι και οι τυχόν ευθύνες της σημερινής πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας. Ο υπουργός Εθνικής Αμύνης, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου, ο Αρχηγός της Αεροπορίας έχουν ως αποστολή την άμυνα της Ελλάδος, όχι την εξασφάλιση έργου για την ΕΑΒ. Η αποστολή όλων είναι να πετούν τα C-130. Το πως, δεν ενδιαφέρει. Το βέλτιστο θα ήταν να πετούν συντηρημένα στην ΕΑΒ. Αλλά το πρωταρχικό είναι να πετούν, το που και πως θα συντηρηθούν, είναι δευτερεύον.
Το ΥΠΕΘΑ έχει όπως λέγεται σχέδιο για ενεργοποίηση των C-130, με 3 να πηγαίνουνε οδικώς/ατμοπλοϊκώς (ναι, σε τέτοια άθλια κατάσταση είναι, που θα μπουν σε νταλίκες κι από εκεί σε πλοία) στο Ισραήλ. Άλλο ένα έχει σχεδιαστεί να πάει στην Πορτογαλία (μέσω NSPA), ενώ συζητούνται κι άλλες λύσεις (ακόμη και στα Εμιράτα). Σε όσους “τρομάξουν”, κι ετοιμαστούν να “θυμώσουν” (για ποιο λόγο άραγε), θα κάνουμε μια ερώτηση. Από το 2019, πόσα C-130 έχει παραδώσει η ΕΑΒ; Μην κουράζεστε, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, μόνο 1. Σε 3 χρόνια.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Δυο ελληνικά C-130 θα μεταβούν μέσω NSPA στο εξωτερικό
Αν λοιπόν, τον άλλο μήνα, όλοι οι παραπάνω αποφασίσουν να προταθεί στη Βουλή μια λύση συντήρησης για το στόλο των μεταγωγικών, θα γίνει αυτή αποδεκτή, ή θα προτιμήσουμε τον λαϊκισμό; Τα αεροπλάνα δεν συντηρούνται με ωραίες και μεγαλόστομες κουβέντες, αλλά με έργα. Η ΕΑΒ, για τους όποιους λόγους δεν μπορεί να τα παραδώσει άμεσα. Να μην έχουμε μεταγωγικά, μέχρι να λύσει η ΕΑΒ, και η κάθε ΕΑΒ τα προβλήματά της; Οι όποιες αντιδράσεις των εργαζομένων δεν πρέπει να είναι προς το ΥΠΕΘΑ, αλλά προς τον κύριο μέτοχο. Το ΥΠΕΘΑ έχει αποστολή να έχουμε μάχιμες, ετοιμοπόλεμες, Ένοπλες Δυνάμεις. Τέλος.
Ακούσαμε επίσης διάφορες “προτάσεις” στα πλαίσια ενός άτυπου διαγωνισμού ασχετοσύνης και λαϊκισμού. Όπως για παράδειγμα να πάρουμε περισσότερους μηχανικούς στην ΕΑΒ, ή το ίδιο στο ΚΕΑ (Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών). Λες και το εξειδικευμένο προσωπικό “φυτρώνει” στα δέντρα, ή δημιουργείται σε μια εβδομάδα.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η ΠΑ συζητά για την αγορά μεταγωγικών C-130J, νέα εποχή για τις αερομεταφορές μας
Με λίγα λόγια. Έχουμε όσα C-130 προβλέπονται διαθέσιμα; όχι. Ποιος φταίει; Στην τελική, η ίδια η ΠΑ. Όχι η ΕΑΒ. Η ΕΑΒ, και η κάθε ΕΑΒ, θα θέλει να κρατήσει εκεί τα C-130 και τα Super Puma, ίσως και ως «ομήρους», προκειμένου ο μέτοχος να της δώσει ότι θέλει. Ποιος την πληρώνει; η ΠΑ και τα C-130. Κι άντε, στην τελική ζητάμε από την Aegean να κάνει αερομεταφορές αν χρειαστούν. Ποιος θα μεταφέρει όμως υλικά που απαιτούν μεταγωγικά; κι ακόμη χειρότερα. Αν πέσει Έλληνας πιλότος, ποιος θα κάνει τη διάσωση CSAR; Τα Α109;
Εν συντομία: Η κατάσταση του στόλου των μεταγωγικών απαιτεί άμεση λύση, όποια και να είναι αυτή. Και πρέπει να δοθεί από την ηγεσία του υπουργείου Αμύνης, χωρίς οποιοδήποτε ενδοιασμό και φόβο αντιδράσεων. Τα υπόλοιπα ας δρομολογηθούν αργότερα, αλλά επιτέλους ας υπάρχει μια δράση.
Η κεντρική φωτό είναι ισραηλινό C-130. Εκεί, που επίσης είναι σε μόνιμη απειλή ως χώρα, αυτά τα ζητήματα τα έχουν λύσει.