Μεγάλο κέντρο παραγωγής αυτοκινήτων διαφόρων κατασκευαστών είναι η Τουρκία εδώ και πολλά χρόνια, με τελευταία προσθήκη αυτό που συμφωνήθηκε με τον κινεζικό όμιλο BYD. Όπου εδώ αφορά μια επένδυση της τάξης 1 δις δολαρίων, με προβλεπόμενη ετήσια παραγωγή 150.000 ηλεκτρικών μοντέλων από την γκάμα της κινεζικής εταιρείας, η οποία είναι σήμερα ο μεγαλύτερος κατασκευαστής διεθνώς σε αυτό τον κλάδο.
Η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2026, με 5.000 θέσεις εργασίας, συν όσες δημιουργηθούν ως υποστηρικτικές από την τουρκική βιομηχανία υποκατασκευαστών. Επίσης στην επένδυση περιλαμβάνεται και κέντρο έρευνας και ανάπτυξης.
Η επιλογή της Τουρκίας από την BYD γίνεται καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφασίσει την αύξηση των δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, οπότε οι κινέζοι κατασκευαστές μεταφέρουν την παραγωγή τους είτε εντός Ε.Ε., είτε σε χώρες με τελωνειακή ένωση μαζί της, όπως η Τουρκία. Η BYD θα φτιάξει και δεύτερο εργοστάσιο στην Ουγγαρία.
Όπως αναφέρει το Reuters, ακόμη ένας κινέζος κατασκευαστής, ο Guangzhou Automobile Group είναι σε συζητήσεις για εγχώρια παραγωγή, σε συνεργασία με την τουρκική TOGG, η οποία είναι ο νέος τοπικός παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων.
Να πούμε εδώ πως η Τουρκία είναι μεγάλη παραγωγός χώρα αυτοκινήτων καθώς εκεί δραστηριοποιούνται οι εξής εταιρίες με ξένες συνεργασίες:
H TOFAS είναι μεγάλος κατασκευαστής, μια συνεργασία του ομίλου Κοτς και του διεθνούς ομίλου Stellantis (FIAT, Citroen, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Chrysler κ.λπ.) με παραγωγή κάπου 400.000 οχήματα ετησίως. Ανάμεσα στα μοντέλα που κατασκευάζει είναι τα Fiat Egea και το Citroen Jumpy.
Η Hyundai Assan Otomotiv, θυγατρική του νοτιοκορεατικού ομίλου, έχει εργοστάσιο στο Izmit, και σε συνεργασία με τον τοπικό επενδυτικό όμιλο Kibar Holding. Το εργοστάσιο λειτουργεί από το 1997 και σήμερα παράγει τα μοντέλα της Huyndai, i20, i10 και Bayon.
H Oyak-Renault, συνεργασία της Renault με το Συνταξιοδοτικό Ταμείο του Τουρκικού Στρατού (έχει το 49%). Το εργοστάσιο λειτουργεί από το 1971 στη Μπούρσα, και σήμερα παράγει τα Renault Clio και Megane Sedan, με ετήσια παραγωγή πάνω από 300.000 αυτοκίνητα, ενώ θα ξεκινήσει και η παραγωγή του Duster (της Dacia).
Η Toyota Motor Manufacturing Türkiye έχει έδρα στο Ανταπαζαρί, στην επαρχία Σαγγαρίου, όπου λειτουργεί από το 1998. Η ετήσια παραγωγή είναι πάνω από 280.000 αυτοκίνητα, συγκεκριμένα Corolla και C-HR.
Η Ford Otosan, η οποία είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής από πλευράς όγκου, καθώς προσεγγίζει τα 400.000 οχήματα το έτος. Εδώ μέτοχος τοπικός είναι ο όμιλος Κοτς. Η παραγωγή γίνεται σε 3 εργοστάσια (Γκολτσούκ/Γενίκιοϊ, Εσκισεχίρ), ενώ διαθέτει και εργοστάσιο στη Ρουμανία, και αφορά κυρίως τα βαν της μητρικής, όπου είναι και ο μεγαλύτερος παραγωγός τους εντός Ευρώπης. Ενδεικτικά παράγει τα Transit, Courier, Cargo, Ranger, αλλά και το Puma και το Εcosport.
H Anadolu Isuzu, με εργοστάσιο στην Cayirova, με παραγωγικότητα κάπου στα 19.000 οχήματα ετησίως, κυρίως μικρά και μεσαία λεωφορεία/πούλμαν, ημιφορτηγά όπως το D-Max και μικρά φορτηγά. Συνέταιρος είναι ο τουρκικός όμιλος Anadolu και η παραγωγή ξεκίνησε το 1986.
Από τοπικούς κατασκευαστές (αυτοκινήτων πάντα, γιατί για μεγάλα οχήματα θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο), πρέπει να σημειωθεί η TOGG, η οποία παράγει αποκλειστικά ηλεκτρικά μοντέλα και έχει διαφημιστεί ιδιαίτερα. Είναι νέα επένδυση, του 2018, με έναρξη παραγωγής το 2022, και ήδη δυο μοντέλα, το T10X και το Τ10F. Υπάρχει εδώ πολυμετοχική δομή, με μεγάλες τουρκικές εταιρίες, την BMC, την Turkcell, τον όμιλο Ζορλού και τον όμιλο Anadolu, ενώ γεναία είναι η στήριξη από την κυβέρνηση Ερντογάν, που προβάλλει τα αυτοκίνητα ως την “νέα σύγχρονη επένδυση στη χώρα”.
Συνολικά το 2023 η Τουρκία πέτυχε εξαγωγές αυτοκινήτων, φορτηγών, βαν κ.ο.κ. αξίας 35 δις δολαρίων, με τα δύο τρίτα της παραγωγής να πηγαίνουν στην Ε.Ε. και ήδη η χώρα είναι η 18η παγκοσμίως σε εξαγωγές τροχοφόρων και ανταλλακτικών.
Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!